Van 150 kV naar 380 kV
Re: Van 150 kV naar 380 kV
zo te zien is er behalve het vorm nog wat meer bijzonders aan de hand met de concordemast als ik de recente fotos zie. de bretels zijn niet in de V-vorm en daarnaast driedubbele afspan-isolatoren, wat ook bij sommige andere 380-donaumasten in zuid-holland het geval is.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Mooie fotoserie en bedankt voor de update!
Die Concordemast ziet er toch wel bijzonder uit! Ik neem aan dat Westerlee - Wateringen inmiddels onder spanning staat?
De wintrackcombilijn blijf ik maar een vreemd gezicht vinden en het verspringen van de mastparen maakt het er alleen maar rommeliger op. Verder is op deze foto's goed te zien dat bij de hoekmasten de beide 380kV circuits verder van elkaar komen te staan waardoor het magneetveld rondom de hoekmasten toch groter gaat worden omdat je anders met de horizontale bretel aan de binnenkant komt te zitten. Nee, ik vind het maar niks
Die Concordemast ziet er toch wel bijzonder uit! Ik neem aan dat Westerlee - Wateringen inmiddels onder spanning staat?
De wintrackcombilijn blijf ik maar een vreemd gezicht vinden en het verspringen van de mastparen maakt het er alleen maar rommeliger op. Verder is op deze foto's goed te zien dat bij de hoekmasten de beide 380kV circuits verder van elkaar komen te staan waardoor het magneetveld rondom de hoekmasten toch groter gaat worden omdat je anders met de horizontale bretel aan de binnenkant komt te zitten. Nee, ik vind het maar niks
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Plus dat het slanke ontwerp van de masten en kabels compleet verloren lijkt te gaan door de massieve combinatie van 4 geleiders...
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ik begrijp niet waarom Tennet hier niet gewoon die paar kilometer tussen Wateringen en Tanthof als 150kv kabel heeft aangelegd. We zijn misschien niet zo blij met verkabeling maar hier maakt het echt zin. De kosten voor ondergronds kabel is bij 150kv niet veel hoger dan een bovengronds leiding. De kosten voor de aanpassing van de Wintracks moeten ook behoorlijk zijn. Scheelt ook een opstijgpunt!MarkNL schreef:Plus dat het slanke ontwerp van de masten en kabels compleet verloren lijkt te gaan door de massieve combinatie van 4 geleiders...
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ik ben gisteren tijdens hardlooptraining langs gegaan. Ze waren toen bezig met de demontage van het eerste 150kv circuit van de Concordemast (de portaal moet de losgekoppelde geleiders veilig boven de N211 en de Noordhornseweg houden). Ook zaten er monteurs op de twee bovenste traversen aan dezelfde kant. Ik neem aan dat er nog spanning op de andere 150kv circuit staat.Peter schreef:Interessante foto van Wateringen. Zo te zien wordt daar een (tijdelijk?) portaal geplaatst voor de 150kV kabels. Toch heb ik de indruk dat de bouw van de wintrackcombi maar langzaam gaat. Afgelopen zomer was men al bezig met het trekken van geleiders en ik zie op de achtergrond nog steeds geleiders in de katrollen liggen.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ik heb niet gehoord dat het oude 150kV gedeelte van Westerlee zal verdwijnen. Hoe het daar precies in elkaar zit weet ik niet. Ik heb een gok gemaakt en het zo in OSM ingetekend: http://www.itoworld.com/map/4#lat=51.98 ... 41&zoom=16Knarvel schreef:Westerlee heeft 3 transformatoren, dus ook 3 voedende circuits naar de Lier. (Mogelijk is er nog een, al of niet tijdelijke, lijn naar het oudere 150kV gedeelte van Westerlee, maar het ligt voor de hand dat dit laatste wordt opgeruimd.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Op de Tennet-netkaart staan twee circuits in aanleg naar De Lier getekend, maar we weten inmiddels dat ook de Tennet-netkaart van mei 2011 steeds sneller aan waarde begint te verliezen. Wat ik hiermee moet op de GE-netkaart V3.0 is een beetje de vraag. Het wordt tijd dat Tennet ook eens een nieuwe gaat uitbrengen.
Het 150 kV-gedeelte in Westerlee stond er niet op in de GE-netkaart V2.0. Ik denk dat je inschatting juist is en neem de stationpositie graag over.
Aangezien de nieuwe 380 kV-ring begin 2013 op spanning moet gaan, heb ik ervoor gekozen om de hele zaak in dat gebied alvast in te tekenen als zijnde operationeel op de nieuwe netkaart. Dus de wintrackverbinding, de Delftkabel (geef het draadje eens een naam) en ook de reconstructie van de 150 kV-lijn bij Tanthof. Waarschijnlijk is de koers onder de Kruithuisweg (zie bron van Knarvel) aannemelijker dan die parallel aan de Delftkabel (380 kV) langs, maar zeker weten is ook weer iets anders.
OSM is trouwens een uiterst nuttig hulpmiddel en een geweldig project waar ik steeds meer aan begin te wennen. Wat de Google Earth Netkaart betreft hebben we inmiddels nog slechts twee dingen 'voor' op de kaart in OSM, en dat is het zichtbare onderscheid tussen luchtlijnen en grondkabels (soms nog niet in OSM), en de afzonderlijke circuits van een verbinding.
Gelukkig maar, want dan blijft er tenminste nog een niche over voor de GE-netkaart. (En anders zijn er nog producten zoals een mastsoortenkaart en een transportvermogenkaart waar men op OSM niets aan heeft, dus de niche zal sowieso wel blijven. )
@Voltron: mooi materiaal. Dank voor het delen met ons!
Het 150 kV-gedeelte in Westerlee stond er niet op in de GE-netkaart V2.0. Ik denk dat je inschatting juist is en neem de stationpositie graag over.
Aangezien de nieuwe 380 kV-ring begin 2013 op spanning moet gaan, heb ik ervoor gekozen om de hele zaak in dat gebied alvast in te tekenen als zijnde operationeel op de nieuwe netkaart. Dus de wintrackverbinding, de Delftkabel (geef het draadje eens een naam) en ook de reconstructie van de 150 kV-lijn bij Tanthof. Waarschijnlijk is de koers onder de Kruithuisweg (zie bron van Knarvel) aannemelijker dan die parallel aan de Delftkabel (380 kV) langs, maar zeker weten is ook weer iets anders.
OSM is trouwens een uiterst nuttig hulpmiddel en een geweldig project waar ik steeds meer aan begin te wennen. Wat de Google Earth Netkaart betreft hebben we inmiddels nog slechts twee dingen 'voor' op de kaart in OSM, en dat is het zichtbare onderscheid tussen luchtlijnen en grondkabels (soms nog niet in OSM), en de afzonderlijke circuits van een verbinding.
Gelukkig maar, want dan blijft er tenminste nog een niche over voor de GE-netkaart. (En anders zijn er nog producten zoals een mastsoortenkaart en een transportvermogenkaart waar men op OSM niets aan heeft, dus de niche zal sowieso wel blijven. )
@Voltron: mooi materiaal. Dank voor het delen met ons!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Van 150 kV naar 380 kV
De grondkabels worden sinds vandaag ook in ITO Map correct getoond (ik heb de beheerder attent op het probleem gemaakt en hij heeft de stylesheet direct aangepast). Natuurlijk worden de GE Netkaarten niet zomar overbodig. Je geeft al voorbeelden van kaarten die (nog) niet met OSM data kunnen worden gemaakt omdat zulke data niet in OSM zit (routering van circuits, vermogen, meeste mastsoorten).Hans schreef:Aangezien de nieuwe 380 kV-ring begin 2013 op spanning moet gaan, heb ik ervoor gekozen om de hele zaak in dat gebied alvast in te tekenen als zijnde operationeel op de nieuwe netkaart. Dus de wintrackverbinding, de Delftkabel (geef het draadje eens een naam) en ook de reconstructie van de 150 kV-lijn bij Tanthof. Waarschijnlijk is de koers onder de Kruithuisweg (zie bron van Knarvel) aannemelijker dan die parallel aan de Delftkabel (380 kV) langs, maar zeker weten is ook weer iets anders.
OSM is trouwens een uiterst nuttig hulpmiddel en een geweldig project waar ik steeds meer aan begin te wennen. Wat de Google Earth Netkaart betreft hebben we inmiddels nog slechts twee dingen 'voor' op de kaart in OSM, en dat is het zichtbare onderscheid tussen luchtlijnen en grondkabels (soms nog niet in OSM), en de afzonderlijke circuits van een verbinding.
Gelukkig maar, want dan blijft er tenminste nog een niche over voor de GE-netkaart. (En anders zijn er nog producten zoals een mastsoortenkaart en een transportvermogenkaart waar men op OSM niets aan heeft, dus de niche zal sowieso wel blijven. )
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Was gisteren trouwens met de camera op pad in de buurt.
De nog bestaande 150 kV lijn Wateringen - Delft. Ik vrees dat deze masten de komende zomer niet zullen zien. De nieuwe wintrack lijn gaat begin 2013 in bedrijf en dan is deze oude lijn niet meer nodig.
Afspanmast dicht bij station Wateringen.
En zoals al is opgemerkt, de demontage is al begonnen. Hier de tijdelijke portaalmast die de geleiders moet afspannen.
De concordemast met een 150 kV circuit weggehaald en klaar voor de nieuwe geleiders van de wintrack masten.
De andere concordemast hier vanaf de zijkant gezien.
De nog bestaande 150 kV lijn Wateringen - Delft. Ik vrees dat deze masten de komende zomer niet zullen zien. De nieuwe wintrack lijn gaat begin 2013 in bedrijf en dan is deze oude lijn niet meer nodig.
Afspanmast dicht bij station Wateringen.
En zoals al is opgemerkt, de demontage is al begonnen. Hier de tijdelijke portaalmast die de geleiders moet afspannen.
De concordemast met een 150 kV circuit weggehaald en klaar voor de nieuwe geleiders van de wintrack masten.
De andere concordemast hier vanaf de zijkant gezien.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Bedankt voor de foto-update! Die Concordemast ziet er van opzij toch wel heel apart uit