Van 150 kV naar 380 kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door bas380 » 23 okt 2012 13:31

zo te zien is er behalve het vorm nog wat meer bijzonders aan de hand met de concordemast als ik de recente fotos zie. de bretels zijn niet in de V-vorm en daarnaast driedubbele afspan-isolatoren, wat ook bij sommige andere 380-donaumasten in zuid-holland het geval is.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 23 okt 2012 13:34

Mooie fotoserie en bedankt voor de update!

Die Concordemast ziet er toch wel bijzonder uit! Ik neem aan dat Westerlee - Wateringen inmiddels onder spanning staat?

De wintrackcombilijn blijf ik maar een vreemd gezicht vinden en het verspringen van de mastparen maakt het er alleen maar rommeliger op. Verder is op deze foto's goed te zien dat bij de hoekmasten de beide 380kV circuits verder van elkaar komen te staan waardoor het magneetveld rondom de hoekmasten toch groter gaat worden omdat je anders met de horizontale bretel aan de binnenkant komt te zitten. Nee, ik vind het maar niks

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 23 okt 2012 23:45

Plus dat het slanke ontwerp van de masten en kabels compleet verloren lijkt te gaan door de massieve combinatie van 4 geleiders...

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 24 okt 2012 22:16

MarkNL schreef:Plus dat het slanke ontwerp van de masten en kabels compleet verloren lijkt te gaan door de massieve combinatie van 4 geleiders...
Ik begrijp niet waarom Tennet hier niet gewoon die paar kilometer tussen Wateringen en Tanthof als 150kv kabel heeft aangelegd. We zijn misschien niet zo blij met verkabeling maar hier maakt het echt zin. De kosten voor ondergronds kabel is bij 150kv niet veel hoger dan een bovengronds leiding. De kosten voor de aanpassing van de Wintracks moeten ook behoorlijk zijn. Scheelt ook een opstijgpunt!

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 24 okt 2012 22:41

Peter schreef:Interessante foto van Wateringen. Zo te zien wordt daar een (tijdelijk?) portaal geplaatst voor de 150kV kabels. Toch heb ik de indruk dat de bouw van de wintrackcombi maar langzaam gaat. Afgelopen zomer was men al bezig met het trekken van geleiders en ik zie op de achtergrond nog steeds geleiders in de katrollen liggen.
Ik ben gisteren tijdens hardlooptraining langs gegaan. Ze waren toen bezig met de demontage van het eerste 150kv circuit van de Concordemast (de portaal moet de losgekoppelde geleiders veilig boven de N211 en de Noordhornseweg houden). Ook zaten er monteurs op de twee bovenste traversen aan dezelfde kant. Ik neem aan dat er nog spanning op de andere 150kv circuit staat.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 24 okt 2012 22:50

Knarvel schreef:Westerlee heeft 3 transformatoren, dus ook 3 voedende circuits naar de Lier. (Mogelijk is er nog een, al of niet tijdelijke, lijn naar het oudere 150kV gedeelte van Westerlee, maar het ligt voor de hand dat dit laatste wordt opgeruimd.
Ik heb niet gehoord dat het oude 150kV gedeelte van Westerlee zal verdwijnen. Hoe het daar precies in elkaar zit weet ik niet. Ik heb een gok gemaakt en het zo in OSM ingetekend: http://www.itoworld.com/map/4#lat=51.98 ... 41&zoom=16

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 25 okt 2012 17:48

Op de Tennet-netkaart staan twee circuits in aanleg naar De Lier getekend, maar we weten inmiddels dat ook de Tennet-netkaart van mei 2011 steeds sneller aan waarde begint te verliezen. Wat ik hiermee moet op de GE-netkaart V3.0 is een beetje de vraag. Het wordt tijd dat Tennet ook eens een nieuwe gaat uitbrengen.
Het 150 kV-gedeelte in Westerlee stond er niet op in de GE-netkaart V2.0. Ik denk dat je inschatting juist is en neem de stationpositie graag over.

Aangezien de nieuwe 380 kV-ring begin 2013 op spanning moet gaan, heb ik ervoor gekozen om de hele zaak in dat gebied alvast in te tekenen als zijnde operationeel op de nieuwe netkaart. Dus de wintrackverbinding, de Delftkabel (geef het draadje eens een naam) en ook de reconstructie van de 150 kV-lijn bij Tanthof. Waarschijnlijk is de koers onder de Kruithuisweg (zie bron van Knarvel) aannemelijker dan die parallel aan de Delftkabel (380 kV) langs, maar zeker weten is ook weer iets anders.

OSM is trouwens een uiterst nuttig hulpmiddel en een geweldig project waar ik steeds meer aan begin te wennen. Wat de Google Earth Netkaart betreft hebben we inmiddels nog slechts twee dingen 'voor' op de kaart in OSM, en dat is het zichtbare onderscheid tussen luchtlijnen en grondkabels (soms nog niet in OSM), en de afzonderlijke circuits van een verbinding.
Gelukkig maar, want dan blijft er tenminste nog een niche over voor de GE-netkaart. (En anders zijn er nog producten zoals een mastsoortenkaart en een transportvermogenkaart waar men op OSM niets aan heeft, dus de niche zal sowieso wel blijven. )

@Voltron: mooi materiaal. Dank voor het delen met ons!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 29 okt 2012 21:17

Hans schreef:Aangezien de nieuwe 380 kV-ring begin 2013 op spanning moet gaan, heb ik ervoor gekozen om de hele zaak in dat gebied alvast in te tekenen als zijnde operationeel op de nieuwe netkaart. Dus de wintrackverbinding, de Delftkabel (geef het draadje eens een naam) en ook de reconstructie van de 150 kV-lijn bij Tanthof. Waarschijnlijk is de koers onder de Kruithuisweg (zie bron van Knarvel) aannemelijker dan die parallel aan de Delftkabel (380 kV) langs, maar zeker weten is ook weer iets anders.

OSM is trouwens een uiterst nuttig hulpmiddel en een geweldig project waar ik steeds meer aan begin te wennen. Wat de Google Earth Netkaart betreft hebben we inmiddels nog slechts twee dingen 'voor' op de kaart in OSM, en dat is het zichtbare onderscheid tussen luchtlijnen en grondkabels (soms nog niet in OSM), en de afzonderlijke circuits van een verbinding.
Gelukkig maar, want dan blijft er tenminste nog een niche over voor de GE-netkaart. (En anders zijn er nog producten zoals een mastsoortenkaart en een transportvermogenkaart waar men op OSM niets aan heeft, dus de niche zal sowieso wel blijven. )
De grondkabels worden sinds vandaag ook in ITO Map correct getoond (ik heb de beheerder attent op het probleem gemaakt en hij heeft de stylesheet direct aangepast). Natuurlijk worden de GE Netkaarten niet zomar overbodig. Je geeft al voorbeelden van kaarten die (nog) niet met OSM data kunnen worden gemaakt omdat zulke data niet in OSM zit (routering van circuits, vermogen, meeste mastsoorten).

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 29 okt 2012 21:44

Was gisteren trouwens met de camera op pad in de buurt.

Afbeelding
De nog bestaande 150 kV lijn Wateringen - Delft. Ik vrees dat deze masten de komende zomer niet zullen zien. De nieuwe wintrack lijn gaat begin 2013 in bedrijf en dan is deze oude lijn niet meer nodig.

Afbeelding
Afspanmast dicht bij station Wateringen.

Afbeelding
En zoals al is opgemerkt, de demontage is al begonnen. Hier de tijdelijke portaalmast die de geleiders moet afspannen.

Afbeelding
De concordemast met een 150 kV circuit weggehaald en klaar voor de nieuwe geleiders van de wintrack masten.

Afbeelding
De andere concordemast hier vanaf de zijkant gezien.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 29 okt 2012 22:49

Bedankt voor de foto-update! Die Concordemast ziet er van opzij toch wel heel apart uit

Plaats reactie