Van 150 kV naar 380 kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Knarvel » 09 aug 2012 23:37

voltron schreef:Op die afspanmasten is het verschil toch geen 5 meter??
Ik baseerde mijn antwoord op foto zonder nr, van Elo, als je echter naar "IMG_4502hoekmastwollebrand" ook van Elo kijkt heb je natuurlijk gelijk.

Maar ze zullen het wel goed uitgerekend en met afdoende tussenafstand hebben geconstrueert. Door het perspektief waarmee de opname gemaakt is, lijkt de onderlinge afstand vaak kleiner al die werkelijk is.

Of meneer Bliksem die berekeningen ook gelezen heeft en dan ook naar de gewenste draad zal trekken, blijft natuurlijk af te wachten

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door voltron » 10 aug 2012 02:20

http://www.home.zonnet.nl/arnie.berkers ... 0kv191.jpg

Zwolle-Meeden, ook zonder kattenoren, heeft de bliksemkabel bovenop de traverse, terwijl de fasedraden aan de onderkant hangen, op DSC02742a.jpg lijkt het alsof de draden wel heel dicht bij elkaar hangen. In dit bestand staat bij de tekeningen van vergelijkbare masten de afstand tussen het ophangpunt van de fasedraad en de bliksemdraad maar 4 meter is en dan hangen ze in dit geval ook nog eens op gelijke hoogte. We zullen het misschien wel merken of het werkt
Laatst gewijzigd door voltron op 10 aug 2012 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 10 aug 2012 09:54

Je kunt op de foto van het Zwolle-Meedentype ook duidelijk zien dat bij de hoekmasten de bliksemdraad meer naar buiten staat dan bij de draagmasten, ook zijn de bovenste traversen van de hoekmasten een stuk langer. Die vijf meter wordt daar wel gehaald. Bij het ontwerp van de masten die tussen Eemshaven en Meeden zijn toegepast zal dat wel niet zijn gelukt en heeft men daarom alsnog voor kattenoren gekozen.

Bij Westerlee - Wateringen wordt het een ander verhaal omdat het hier ex-150kV masten betreft die zijn omgebouwd tot "klassieke" 380kV donaumasten zonder kattenoren op de hoek/afspanmasten.

Gebruikersavatar
snoro113
70 kV
Berichten: 95
Lid geworden op: 28 aug 2012 23:44
Dichtstbijzijnde trafo: Harselaar 150 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door snoro113 » 16 sep 2012 11:50

wauw...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 20 okt 2012 23:20

Momenteel ben ik voor de nieuwe Netkaart (V3.0 2012 helemaal het einde) de veranderingen aan het doorvoeren. Even wat grondkabels leggen, lijntje opwaarderen... en dan komt Westerlee-Wateringen.
Dankzij de foto's en beschrijvingen in dit topic gaat het aardig mooi, maar er staan nog wel een paar vragen open waar ik niet goed uitkom, ondanks de foto's en Google Streetview (verouderd).
Hopelijk weet iemand anders (elo, knarvel) er iets vanaf.

1. Op Westerlee is er blijkbaar een aftakking van de 380 kV-verbinding. Er wordt omlaag getransformeerd naar 150 kV en er is een korte grondkabel (twee circuits) naar De Lier verschenen. Klopt dat? En wordt de aftakking op de oude plek of op het grote (op GE) braakliggende terrein erachter gemaakt?

2. Op Wateringen is een nieuw station verschenen. Vanaf daar gaat er op de huidige kaart een kort stukje 150 kV donau bovengronds richting Rijswijk alvorens in een kabel te veranderen. Ik meende dat dat lijndeel ook verkabeld was, maar zeker weten doe ik het niet. Klopt dit?

3. Een paar honderd meter 150 kV Wateringen-Delft verderop komen we dit tegen onder een mast van de andere 150 kV-lijn - een verbinding die tegen de vlakte gaat of al is gegaan.
watisdit.JPG
watisdit.JPG (47.27 KiB) 7389 keer bekeken
Wat is dit? En heeft dit ding een rol in de verbouwingen die nu bezig zijn?

4. Ik heb lopen zoeken naar een afbeelding c.q. document waarvan ik me herinner dat iemand het ooit gemaakt heeft en aan me heeft gestuurd, waarin de nieuwe situatie rond Wateringen stond geschetst. Maar denk je dat ik het nog vinden kan?
Kortom, misschien kan iemand een overzicht geven van hoe de nieuwe situatie in Westerlee-Wateringen-Delft eruit komt te zien als het over een maand of twee klaar is?

Mocht iemand het antwoord op een of meer van deze vragen hebben, alvast bedankt.
(De nieuwe netkaart komt eraan op 21 december.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door voltron » 21 okt 2012 03:00

Antwoord op vraag 2: Die paar donaumasten naar Rijswijk zijn inmiddels al gesloopt

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 21 okt 2012 13:19

Op vraag 3. Deze verbinding bestaat nog en op die omcirkelde mast gebeurt weinig bijzonders. Deze lijn is vooralsnog verbonden aan een concordemast zolang de Wintrack-combinatie verbinding nog niet klaar is.

Afbeelding

Antwoord op 4. Hoe het precies zit met het de grondkabels weet ik niet, maar in de eindsituatie heb je een 380kV verbinding vanaf de Maasvlakte via Westerlee naar Wateringen, via de oude cq. omgebouwde Donaumasten. De 150kV lijn naar Rijswijk is zoals Voltron aangeeft inmiddels al geamoveerd. De oude 150kV lijn tussen Wateringen en Delft-Tanthof wordt gesloopt. In plaats hiervan is/komt de Wintrack 150+380kV combinatielijn vanaf Wateringen bovengronds tot de eindmast bij afslag 14 van de A4. Vanaf daar gaat het 380kV zaakje ondergronds richting Pijnacker. Wat er verder met de 150kV lijn ondergronds gebeurt weet ik niet. De 150kV lijn Delft Tanthof - Schiedam blijft zover ik weet bestaat (en is vermoedelijk recent nog uitgerust met nieuwe isolatoren).

NB. Deze masten worden gesloopt.

Afbeelding

Dit is het toekomst einde van de 150 en 380kV luchtlijnen bij afslag 14 van de A4 (situatie in maart dit jaar).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 21 okt 2012 17:51

Punt 1 reeds ook opgelost dankzij de documentatie van Knarvel.
Inmiddels zijn bijna alle vragen omtrent Westerlee-Wateringen-Delft opgelost, behalve de kwestie van de 150 kV-verbinding vanaf de concordemast naar Delft. Die gaat een eindje meeliften aan de wintracks - maar op projectkaarten van de gemeente Delft staat dat hij vanaf mast 13 de grond in gaat, terwijl de wintrack-eindmast (mastpositie 14) met zijn zij-armpjes juist doet vermoeden dat ook de 150 kV-lijnen tot aan mast 14 zullen doorlopen. Beetje tegenstrijdig dus. Ik vermoed dat de mast 14-hypothese juist is, maar zeker weten is toch weer anders.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 22 okt 2012 01:19

De Concordemast aan oostelijke zijde heeft 3 traversen waarbij de onderste gebruikt wordt voor de 150kV lijn SV.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 22 okt 2012 11:03

Ik ben wel heel benieuwd hoe men straks de wintrackcombi wil gaan aansluiten op de Concordemast. Van 4x een verticale geleideropstelling naar 2x donau en 2x horizontaal lijkt me toch erg lastig...

Plaats reactie