Van 150 kV naar 380 kV
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Mooie foto's, maar ik vrees dat dit er uiteindelijk monsterlijk gaat uit zien. Bij Tussen Zoetermeer en Pijnacker zijn alle "rechte" stukken al zowat af, t ziet er zeker vanaf een afstand niet mooi uit. De goede ouwe latten masten hebben een veel rustigere uitstraling (heeft er voornamelijk mee te maken dat het 2 rechtopstaande palen zijn en niet 1, en 3 lagen ipv 2 bij de gewone donau mast).
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Als dat werkelijk zo is (dat de wintrack beduidend minder 'netjes' staat dan bedoeld was), dan zal het nog heel interessante gevolgen kunnen hebben. Immers, er staan momenteel nog drie andere tracés met wintracks op stapel, waarvan eentje in totaal bijna 200 kilometer lang wordt.
Nu ben ik als lattenmastliefhebber hier schromelijk over bevooroordeeld (dus laat ik me voorlopig maar even op de vlakte houden), maar het is in dat geval te hopen dat men er op tijd achterkomt dat het geen gezicht blijkt te zijn voordat Friesland en de Achterhoek er ook aan moeten geloven. Maargoed, laat ze eerst de kabels er maar eens in hijsen en dan kunnen we er pas echt wat van zeggen.
Nu ben ik als lattenmastliefhebber hier schromelijk over bevooroordeeld (dus laat ik me voorlopig maar even op de vlakte houden), maar het is in dat geval te hopen dat men er op tijd achterkomt dat het geen gezicht blijkt te zijn voordat Friesland en de Achterhoek er ook aan moeten geloven. Maargoed, laat ze eerst de kabels er maar eens in hijsen en dan kunnen we er pas echt wat van zeggen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Van 150 kV naar 380 kV
De oude Nederlandse masten zijn veel lager dan de meeste Belgische, net daarom vind ik dat ze veel minder opvallend aanwezig zijn in het landschap. Als jullie de keuze maken om opeens masten te gaan bouwen die dubbel zo hoog zijn als de oude,... tja dan moet je niet hopen dat ze subtiel aanwezig zijn he
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ik denk dat ze een fout hebben gemaakt om er een 3-even configuratie van te maken in plaats van een Donau configuratie. Donaumasten zijn een stuk lager en hebben (meestal) maar 2 niveaus. Misschien dat ze bij het ontwerpen over het hoofd hebben gezien dat kabels ook een bepaalde uitstraling hebben (zeker als het 4 geleiders zijn). Bij Wintracks heb je 3 setjes (2-2-2) waardoor je als het ware 3 lijnen door het landschap ziet gaan, terwijl een Donau mast er maar 2 (2-4) heeft en maar 2 lijnen ziet. Omdat west Nederland geen heuvels heeft, is het door de 3 verdiepingen heel erg zichtbaar.Hans schreef:Als dat werkelijk zo is (dat de wintrack beduidend minder 'netjes' staat dan bedoeld was), dan zal het nog heel interessante gevolgen kunnen hebben. Immers, er staan momenteel nog drie andere tracés met wintracks op stapel, waarvan eentje in totaal bijna 200 kilometer lang wordt.
Nu ben ik als lattenmastliefhebber hier schromelijk over bevooroordeeld (dus laat ik me voorlopig maar even op de vlakte houden), maar het is in dat geval te hopen dat men er op tijd achterkomt dat het geen gezicht blijkt te zijn voordat Friesland en de Achterhoek er ook aan moeten geloven. Maargoed, laat ze eerst de kabels er maar eens in hijsen en dan kunnen we er pas echt wat van zeggen.
Als je de Randstadrail neemt tussen Den Haag en Rotterdam, kom je langs de nieuwe lijn Wintracks. Tussen de haltes Pijnacker Zuid en Berkel Westpolder kun je bij goed weer het hele trace Pijnacker-Blijswijk zien. Omdat het 2 lange palen zijn is het net alsof het hele landschap vol is geprikt met satestokjes met kabels ertussen. Dit effect is waarschijnlijk versterkt, omdat er een knik in het trace zit. Het leuke is, op de achtergrond zie je ook de Donau masten van Blijswijk-Krimpen. De masten op zich natuurlijk een stuk dikker, maar omdat ze lager zijn zijn ze nog redelijk in verhouding met bomen in de omgeving (Die evenals masten soms behoorlijk dik zijn).
Misschien ook maar de Eagle mast in Nederland toepassen. Of een minder boze variant ervan ontwerpen.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Was het juist bij de Wintracks niet het grote voordeel dat ze een smal magnetisch veld hebben? En dat esthetiek op een tweede plek kwam?
Re: Van 150 kV naar 380 kV
dan is duoton of enschedemasten misschien wel een mogelijkheid.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Denk dat het magneetveld het belangrijkste punt is inderdaad, het probleem van Enschedemasten en duo-ton masten is ook dat ze heel erg hoog zijn. Hoge masten staan in Nederland voornamelijk in heuvelachtigere gebieden en waar meer bossen zijn (tonmasten in Gelderland). Is het Donau type niet speciaal gemaakt om zo min mogelijk op te vallen in laaggelegen gebieden en rivierdelta's (en dat ie daarom "Donaumast" heeft, vernoemd naar die rivier en dat deze mast minder opvalt in het deltagebied van de rivier).
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Ik vind de eerste wintrack masten zoals ze geplaatst zijn bij Bleiswijk in 2010 nog wel meevallen. Of de lijn tussen Wateringen en Bleiswijk er netjes uit gaat zien is inderdaad pas te zeggen als alle geleiders er in gehangen zijn. Ik heb wel het idee dat het combinatiegedeelte er wel eens rommelig uit kan gaan zien, met name de overgang van draag naar hoekmasten. Vanwege het mastontwerp moeten daar bij de hoekmasten de fasedraden meer naar buiten lopen omdat de horizontale bretels van de 380kV circuits aan de binnenkant geplaatst moeten worden.
Mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar lattenmasten. Voor wat betreft de nieuwe projecten in Friesland en de Achterhoek zou men ook nog voor lattenmasten kunnen kiezen om bouwkosten te besparen, zeker in deze economische crisis waarin al flink moet worden bezuinigd. Friesland en de Achterhoek zijn niet zo dicht bevolkt dat wintracks vanwege het kleinere magnetische veld noodzakelijk zijn.
Mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar lattenmasten. Voor wat betreft de nieuwe projecten in Friesland en de Achterhoek zou men ook nog voor lattenmasten kunnen kiezen om bouwkosten te besparen, zeker in deze economische crisis waarin al flink moet worden bezuinigd. Friesland en de Achterhoek zijn niet zo dicht bevolkt dat wintracks vanwege het kleinere magnetische veld noodzakelijk zijn.
Re: Van 150 kV naar 380 kV
mee eens, peter.
waarom zou je nou wintracks moeten gebruiken bij dunbevolkte gebieden?
EN waarom zou je voor een grensverbinding in de achterhoek nou wintracks moeten gebruiken terwijl ze in duitsland gewoon met lattenmasten doen?
nee, beetje te slordig en te simpele ontwerp. alhoewel ik die hoekmasten bij wateringen met armen wel kan accepteren.
waarom zou je nou wintracks moeten gebruiken bij dunbevolkte gebieden?
EN waarom zou je voor een grensverbinding in de achterhoek nou wintracks moeten gebruiken terwijl ze in duitsland gewoon met lattenmasten doen?
nee, beetje te slordig en te simpele ontwerp. alhoewel ik die hoekmasten bij wateringen met armen wel kan accepteren.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Van 150 kV naar 380 kV
Dit weekend is de A4 dicht ivm met het ophangen van de kabels bij de afrit Den Haag zuid