Schakelstation Simonshaven

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Jesper
laagspanning
Loads: 8
Aangesloten op: 16 aug 2012 09:47
Favoriete mastsoort: Amerikaanse masten
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door Jesper » 16 aug 2012 22:57

Voor mij ook erg bekende masten. Jammer dat we niet meer van die Amerikaanse-style masten (de tijdelijke masten op de foto's) hebben, want ik vind het er veel mooier uitzien dan die oerlelijke wintrack-masten.

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 891
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door Knarvel » 19 aug 2012 20:37

Ik was op 19 feb. 2011 in de buurt van Simonshaven, en heb toen volgende fotoos gemaakt. Het station was toen bijna klaar, maar de transformator was nog niet aangesloten.
DSC01092.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01092.jpg (128.76 KiB) 1739 keer geschouwd
DSC01093.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01093.jpg (145.32 KiB) 1739 keer geschouwd
DSC01094.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01094.jpg (135.95 KiB) 1739 keer geschouwd
DSC01091.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01091.jpg (65.51 KiB) 1739 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 891
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door Knarvel » 19 aug 2012 20:41

En de volgende 4...
DSC01098.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01098.jpg (140.8 KiB) 1738 keer geschouwd
DSC01099.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01099.jpg (122.84 KiB) 1738 keer geschouwd
DSC01100.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01100.jpg (112.51 KiB) 1738 keer geschouwd
DSC01101.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01101.jpg (155.69 KiB) 1738 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 891
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door Knarvel » 19 aug 2012 20:46

DSC01102.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01102.jpg (148.27 KiB) 1735 keer geschouwd
DSC01103.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01103.jpg (108.24 KiB) 1735 keer geschouwd
DSC01104.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01104.jpg (116.54 KiB) 1735 keer geschouwd
DSC01105.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01105.jpg (119.27 KiB) 1735 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 891
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door Knarvel » 19 aug 2012 20:50

En de laatste 3...
DSC01108.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01108.jpg (89.52 KiB) 1735 keer geschouwd
DSC01107.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01107.jpg (101.66 KiB) 1735 keer geschouwd
DSC01106.jpg
Simonshaven 19 feb. 2011.
DSC01106.jpg (125.46 KiB) 1735 keer geschouwd

voltron
380 kV
Loads: 693
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door voltron » 19 aug 2012 21:17

Hoe werkt zon station precies? Staan zoveel isolator-achtige constructies in.

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 891
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door Knarvel » 19 aug 2012 23:21

voltron voegde de load toe:Hoe werkt zon station precies? Staan zoveel isolator-achtige constructies in.
Vooraf: Omdat ik niet over enig technisch dokument van dit station beschik, zijn de volgende opmerkingen gebaseert op mijn observaties zoals ik de componenten denk te herkennen, als iemand bepaalde zaken anders herkent, of wel over dokumentatie beschikt, graag hier aanvullen.
Dit station werkt goed (gelukkig) maar heeft tov de grote hap een wat bijzondere construktie. Een conventioneel (transformator)station bestaat uit 2 of meer voedende danwel afgaande kabels, een dubbel railsysteem met een koppelschakelaar, en eventueel een of meerdere transformatoren. Een goed en overzichtelijk voorbeeld hiervan is bv. Ens. Simonshaven heeft dit, net als Westerlee niet, de voedende en afgaande kabels zijn vast met elkaar doorverbonden en zijn voor de in het station aanwezige componenten alleen maar afgetakt. (nb. Westerlee heeft itt Simonshaven wel vermogensschakelaars om de doorlussing open te zetten, maar dat terzijde).
DSC01105a.jpg
Simonshaven, componenten
DSC01105a.jpg (150.46 KiB) 1726 keer geschouwd
We zien hier in rood een van de 6 pantograaf-railscheiders,
in groen de spanningstransformatoren op het ene railsysteem,
in blauw de vermogensschakelaar en
in geel een aardingsstaaf, mogelijk om de rail te aarden tijdens werkzaamheden.
DSC01099a.jpg
Simonshaven, transformator
DSC01099a.jpg (156.67 KiB) 1723 keer geschouwd
Hier de aansluitingen van de transformator.
Rood de 380kV bedrading
Blauw de 150kV bedrading en rails
Groen een van de 6 aftakstaven waarmee het stationsscgakelsysteem aan de lijnverbinding gekoppelt zit
Helaas kunnen we niet zien wat er achter de blauwe wand zit, maar flash-earth komt ons hiet te hulp...
FE-Simha-03a.png
Simonshaven, transformator bovenaanzicht
FE-Simha-03a.png (420.26 KiB) 1719 keer geschouwd
Wederom:
Rood: de 380kV bedrading
Oranje: Vertikaal gedeelte van een ondergrondse GIS-verbinding (=Gas Insulated Switchgear)
Blauw: de 150kV bedrading en rails
DSC01108a.jpg
Simonshaven, zuid-westelijk aanzicht
DSC01108a.jpg (113.97 KiB) 1719 keer geschouwd
Rood: de vermogensschakelaars
Lichtblauw: scheidingsschakelaar, deze staat geopend
Donkerblauw: scheidingsschakelaar, deze staat gesloten
Groen: de stroomtransformatoren, hiermee wordt de stroom door een leiding omgezet naar een hanteerbare waarde die dan gemeten kan worden, Vaak wordt dit in hetzelfde huis gecombineert met een omzetter voor de spanning op dit punt.

voltron
380 kV
Loads: 693
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door voltron » 20 aug 2012 21:12

dank voor de uitleg. Wat is precies het verschil tussen de vermogensschakelaar en de scheidingsschakelaar? Beide zorgen er toch voor dat er geen stroom op de leiding komt?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door Shrek » 21 aug 2012 00:01

voltron voegde de load toe:dank voor de uitleg. Wat is precies het verschil tussen de vermogensschakelaar en de scheidingsschakelaar? Beide zorgen er toch voor dat er geen stroom op de leiding komt?
Zoals de naam al zegt kan een vermogensschakelaar grote vermogens afschakelen. Bij een scheider lukt dat boven een bepaald vermogen simpelweg niet meer. Ook krijg je bij een scheider vlambogen die je liefst niet hebt.
De scheider dient vooral om zichtbaar te kunnen controleren dat de verbinding afgeschakeld is. De echte afschakeling gebeurd in de vermogensschakelaar.

geomario
110 kV
Loads: 135
Aangesloten op: 14 mei 2012 14:48
Favoriete mastsoort: Deltamast [enkel circuit]
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Load door geomario » 21 aug 2012 13:23

Hier een video van een kapotte vermogensschakelaar, die daardoor als scheider gaat functioneren.
http://www.youtube.com/watch?v=pqMYYlYq4Ho

Plaats reactie