Schakelstation Simonshaven
Geplaatst: 19 mar 2012 15:36
Om ook eens wat foto's uit de oude doos te halen, het volgende verslag .
In 2008 en 2009 is in de polders buiten Spijkenisse, bij het dorpje Simonshaven, een 380kV station gebouwd met als doel een nieuwe koppel te bieden met het onderliggende 150kV net wegens de havens hier om de hoek. Het schakelstation kwam er niet zonder slag of stoot, de bouw riep nog wel wat verzet op van omwonende omdat het het uitzicht zou verstoren. Enfin, in april 2008 is men begonnen met de bouw van het schakelstation.
Ergens eind april/begin mei zag ik eens vanuit een flinke afstand toen ik in de auto zat dat er activiteit was in de polder bij een zeker punt in de 380kV lijn. Al van kinds af aan ben ik het uitzicht van hoogspanningsmasten gewend. In de flat waar ik vroeger woonde kon je de 150kV (Geervliet - Waalhaven) en de 380kV (Maasvlakte - Crayesteijn) goed zien, zeker de overspanning over de rivier 't Spui. Op een mooie zonnige dag was het dan ook altijd leuk fietsen in de polder, genietend van deze infrastructuur. Echter was er niemand die dezelfde interesse deelde in hoogspanningsmasten in mijn omgeving toen der tijd en hield me er verder ook niet zoveel mee bezig.
Goed, ik dwaal af . Ik zag dus op die dag een eigenaardigheid in de polder bij de 380kV lijn, op de plek waar nu het schakelstation is. Ik meende namelijk 1 tijdelijke mast te zien. Geprikkeld door dit nieuwtje besloot ik op een later moment nog eens naar die plek te fietsen. Opvallend genoeg was er nauwelijks in de lokale media gecommuniceerd over de bouw van dit station, mede door het feit dat het station in de gemeente Bernisse staat en ikzelf woon in de gemeente Spijkenisse.
Op 11 mei 2008 heb ik wat foto's gemaakt. Ik hield mij toen nog niet zo bezig met fotografie als nu + het was een oud modelletje dus excuses voor de wat mindere kwaliteit (ondanks wat restaureerwerk in Photoshop).
01. We staan hier in de polder eventjes fietsen vanaf Spijkenisse met de neus naar het oosten. Links zien we de 150kV lijn Geervliet - Waalhaven die enigszins om Spijkenisse is heengelegd maar nog altijd deels door de woonwijken loopt. Rechts de veel zwaardere 380kV lijn Maasvlakte - Crayesteijn. Vaag in de verte zijn de hogere masten van de Spui overspanning. Daar heb ik ook nog wat (recentere) foto's van, zal ik een ander topic eens posten).
02. Een 380kV mast in wat meer close-up.
03. Het 380kV station was (ten tijde voor het schakelstation) niet echt goed bereikbaar met de auto (het was immers een doodgewone polder). Sowieso had ik toen nog geen rijbewijs dus was toch aan de fiets overgeleverd . In ieder geval kijken we hier tegen de locatie aan en zijn ook vaag 2-3 streepjes van tijdelijke masten te herkennen. Het is jammer dat de kwaliteit van het oude cameraatje niet hoger was, zulke details vallen dus wat weg .
04. 1 Tijdelijke mast is al opgetuigd en goed vastgezet. Aan de isolatoren hangen katrollen waaraan ookal (neem ik aan) kabels voor de elektriciteit waren aangebracht (niet zo goed te zien). Deze waren uiteraard nog niet aangesloten.
05. Terwijl een schaap lekker aan het grazen is, zien we een tijdelijke mast op de grond liggen en op de andere kant 2 al opgetuigd.
06. De mast van 04 van andere positie. We zien hier wat beter dat er kabels aan de katrollen hangen.
07. Het belang van dit betonblok zal tijdens het volgende bezoek duidelijk worden (al zullen jullie het vermoedelijk al kunnen raden).
08. Het bouwterrein grotendeels in overzicht. We zien hier een hoekmast in de 380kV lijn met op de voorgrond de zandbak waar het schakelstation zou moeten verrijzen. Het bouwproces hield onder andere in dat er een nieuwe afspanmast zou komen op de plek waar nu nog een tijdelijke mast ligt & de aggregraten staan op de foto. De kabels werden via 3 tijdelijke masten links- en rechtsom de bouwplaats heengeleid zodat er genoeg ruimte was om het station en de nieuwe mast te bouwen.
09. Veel is er verder nog niet te zien.
10. Tijdelijke mast nog op de grond, een stukje erachter komt (cq staat nu ) een nieuwe mast.
11.
12. De dijkweggetjes zijn lang niet allemaal geschikt voor zwaar bouwverkeer. Voor Tennet had het waterschap dan ook diverse routes uitgezet voor het bouwverkeer waar ze wel konden rijden.
13. De bouwplaats vanuit andere hoek, neus naar het zuiden.
14. Deze hoekmast moet voor het schakelstation flink verbouwd worden, aangezien de kabels afgespannen worden naar beneden. Linksonder zien we dan ook een tijdelijke mast om de kabels om te leiden. Aan de andere kant ligt er ook nog 1 klaar.
15. Wat meer in detail.
16. De bouwplaats gezien met de neus richting het oosten.
Dat was het dan voor serie 1. Helaas heb ik maar 4 series gemaakt van de bouw. Zoals ik zei kende ik toch niet echt iemand om de foto's mee te delen en in 2009 kwamen ook nog eens de eindexamens eraan. Achteraf gezien heb ik wel spijt van dat ik niet meer foto's heb van dit toch wel voor mij bijzondere project. Binnenkort wil ik nog wel weer langsgaan om te zien hoe het er anno 2012, een paar jaar na oplevering, eruit ziet. Foto's zullen dan ook uiteraard weer verschijnen hier .
Spoedig volgt deel 2!
In 2008 en 2009 is in de polders buiten Spijkenisse, bij het dorpje Simonshaven, een 380kV station gebouwd met als doel een nieuwe koppel te bieden met het onderliggende 150kV net wegens de havens hier om de hoek. Het schakelstation kwam er niet zonder slag of stoot, de bouw riep nog wel wat verzet op van omwonende omdat het het uitzicht zou verstoren. Enfin, in april 2008 is men begonnen met de bouw van het schakelstation.
Ergens eind april/begin mei zag ik eens vanuit een flinke afstand toen ik in de auto zat dat er activiteit was in de polder bij een zeker punt in de 380kV lijn. Al van kinds af aan ben ik het uitzicht van hoogspanningsmasten gewend. In de flat waar ik vroeger woonde kon je de 150kV (Geervliet - Waalhaven) en de 380kV (Maasvlakte - Crayesteijn) goed zien, zeker de overspanning over de rivier 't Spui. Op een mooie zonnige dag was het dan ook altijd leuk fietsen in de polder, genietend van deze infrastructuur. Echter was er niemand die dezelfde interesse deelde in hoogspanningsmasten in mijn omgeving toen der tijd en hield me er verder ook niet zoveel mee bezig.
Goed, ik dwaal af . Ik zag dus op die dag een eigenaardigheid in de polder bij de 380kV lijn, op de plek waar nu het schakelstation is. Ik meende namelijk 1 tijdelijke mast te zien. Geprikkeld door dit nieuwtje besloot ik op een later moment nog eens naar die plek te fietsen. Opvallend genoeg was er nauwelijks in de lokale media gecommuniceerd over de bouw van dit station, mede door het feit dat het station in de gemeente Bernisse staat en ikzelf woon in de gemeente Spijkenisse.
Op 11 mei 2008 heb ik wat foto's gemaakt. Ik hield mij toen nog niet zo bezig met fotografie als nu + het was een oud modelletje dus excuses voor de wat mindere kwaliteit (ondanks wat restaureerwerk in Photoshop).
01. We staan hier in de polder eventjes fietsen vanaf Spijkenisse met de neus naar het oosten. Links zien we de 150kV lijn Geervliet - Waalhaven die enigszins om Spijkenisse is heengelegd maar nog altijd deels door de woonwijken loopt. Rechts de veel zwaardere 380kV lijn Maasvlakte - Crayesteijn. Vaag in de verte zijn de hogere masten van de Spui overspanning. Daar heb ik ook nog wat (recentere) foto's van, zal ik een ander topic eens posten).
02. Een 380kV mast in wat meer close-up.
03. Het 380kV station was (ten tijde voor het schakelstation) niet echt goed bereikbaar met de auto (het was immers een doodgewone polder). Sowieso had ik toen nog geen rijbewijs dus was toch aan de fiets overgeleverd . In ieder geval kijken we hier tegen de locatie aan en zijn ook vaag 2-3 streepjes van tijdelijke masten te herkennen. Het is jammer dat de kwaliteit van het oude cameraatje niet hoger was, zulke details vallen dus wat weg .
04. 1 Tijdelijke mast is al opgetuigd en goed vastgezet. Aan de isolatoren hangen katrollen waaraan ookal (neem ik aan) kabels voor de elektriciteit waren aangebracht (niet zo goed te zien). Deze waren uiteraard nog niet aangesloten.
05. Terwijl een schaap lekker aan het grazen is, zien we een tijdelijke mast op de grond liggen en op de andere kant 2 al opgetuigd.
06. De mast van 04 van andere positie. We zien hier wat beter dat er kabels aan de katrollen hangen.
07. Het belang van dit betonblok zal tijdens het volgende bezoek duidelijk worden (al zullen jullie het vermoedelijk al kunnen raden).
08. Het bouwterrein grotendeels in overzicht. We zien hier een hoekmast in de 380kV lijn met op de voorgrond de zandbak waar het schakelstation zou moeten verrijzen. Het bouwproces hield onder andere in dat er een nieuwe afspanmast zou komen op de plek waar nu nog een tijdelijke mast ligt & de aggregraten staan op de foto. De kabels werden via 3 tijdelijke masten links- en rechtsom de bouwplaats heengeleid zodat er genoeg ruimte was om het station en de nieuwe mast te bouwen.
09. Veel is er verder nog niet te zien.
10. Tijdelijke mast nog op de grond, een stukje erachter komt (cq staat nu ) een nieuwe mast.
11.
12. De dijkweggetjes zijn lang niet allemaal geschikt voor zwaar bouwverkeer. Voor Tennet had het waterschap dan ook diverse routes uitgezet voor het bouwverkeer waar ze wel konden rijden.
13. De bouwplaats vanuit andere hoek, neus naar het zuiden.
14. Deze hoekmast moet voor het schakelstation flink verbouwd worden, aangezien de kabels afgespannen worden naar beneden. Linksonder zien we dan ook een tijdelijke mast om de kabels om te leiden. Aan de andere kant ligt er ook nog 1 klaar.
15. Wat meer in detail.
16. De bouwplaats gezien met de neus richting het oosten.
Dat was het dan voor serie 1. Helaas heb ik maar 4 series gemaakt van de bouw. Zoals ik zei kende ik toch niet echt iemand om de foto's mee te delen en in 2009 kwamen ook nog eens de eindexamens eraan. Achteraf gezien heb ik wel spijt van dat ik niet meer foto's heb van dit toch wel voor mij bijzondere project. Binnenkort wil ik nog wel weer langsgaan om te zien hoe het er anno 2012, een paar jaar na oplevering, eruit ziet. Foto's zullen dan ook uiteraard weer verschijnen hier .
Spoedig volgt deel 2!