Schakelstation Simonshaven
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
Voor mij ook erg bekende masten. Jammer dat we niet meer van die Amerikaanse-style masten (de tijdelijke masten op de foto's) hebben, want ik vind het er veel mooier uitzien dan die oerlelijke wintrack-masten.
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
Ik was op 19 feb. 2011 in de buurt van Simonshaven, en heb toen volgende fotoos gemaakt. Het station was toen bijna klaar, maar de transformator was nog niet aangesloten.
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
En de volgende 4...
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
En de laatste 3...
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
Hoe werkt zon station precies? Staan zoveel isolator-achtige constructies in.
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
Vooraf: Omdat ik niet over enig technisch dokument van dit station beschik, zijn de volgende opmerkingen gebaseert op mijn observaties zoals ik de componenten denk te herkennen, als iemand bepaalde zaken anders herkent, of wel over dokumentatie beschikt, graag hier aanvullen.voltron schreef:Hoe werkt zon station precies? Staan zoveel isolator-achtige constructies in.
Dit station werkt goed (gelukkig) maar heeft tov de grote hap een wat bijzondere construktie. Een conventioneel (transformator)station bestaat uit 2 of meer voedende danwel afgaande kabels, een dubbel railsysteem met een koppelschakelaar, en eventueel een of meerdere transformatoren. Een goed en overzichtelijk voorbeeld hiervan is bv. Ens. Simonshaven heeft dit, net als Westerlee niet, de voedende en afgaande kabels zijn vast met elkaar doorverbonden en zijn voor de in het station aanwezige componenten alleen maar afgetakt. (nb. Westerlee heeft itt Simonshaven wel vermogensschakelaars om de doorlussing open te zetten, maar dat terzijde). We zien hier in rood een van de 6 pantograaf-railscheiders,
in groen de spanningstransformatoren op het ene railsysteem,
in blauw de vermogensschakelaar en
in geel een aardingsstaaf, mogelijk om de rail te aarden tijdens werkzaamheden.
Hier de aansluitingen van de transformator.
Rood de 380kV bedrading
Blauw de 150kV bedrading en rails
Groen een van de 6 aftakstaven waarmee het stationsscgakelsysteem aan de lijnverbinding gekoppelt zit
Helaas kunnen we niet zien wat er achter de blauwe wand zit, maar flash-earth komt ons hiet te hulp...
Wederom:
Rood: de 380kV bedrading
Oranje: Vertikaal gedeelte van een ondergrondse GIS-verbinding (=Gas Insulated Switchgear)
Blauw: de 150kV bedrading en rails Rood: de vermogensschakelaars
Lichtblauw: scheidingsschakelaar, deze staat geopend
Donkerblauw: scheidingsschakelaar, deze staat gesloten
Groen: de stroomtransformatoren, hiermee wordt de stroom door een leiding omgezet naar een hanteerbare waarde die dan gemeten kan worden, Vaak wordt dit in hetzelfde huis gecombineert met een omzetter voor de spanning op dit punt.
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
dank voor de uitleg. Wat is precies het verschil tussen de vermogensschakelaar en de scheidingsschakelaar? Beide zorgen er toch voor dat er geen stroom op de leiding komt?
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
Zoals de naam al zegt kan een vermogensschakelaar grote vermogens afschakelen. Bij een scheider lukt dat boven een bepaald vermogen simpelweg niet meer. Ook krijg je bij een scheider vlambogen die je liefst niet hebt.voltron schreef:dank voor de uitleg. Wat is precies het verschil tussen de vermogensschakelaar en de scheidingsschakelaar? Beide zorgen er toch voor dat er geen stroom op de leiding komt?
De scheider dient vooral om zichtbaar te kunnen controleren dat de verbinding afgeschakeld is. De echte afschakeling gebeurd in de vermogensschakelaar.
Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009
Hier een video van een kapotte vermogensschakelaar, die daardoor als scheider gaat functioneren.
http://www.youtube.com/watch?v=pqMYYlYq4Ho
http://www.youtube.com/watch?v=pqMYYlYq4Ho