Hoogspanningsmasten in Twente
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Mooi gedaan, het stukje bij mast 41 is landschappelijk erg mooi. Mij valt overigens op dat de trillingsdemper in die mast slechts aan een zijde van de ketting zit. Mast 41 is volgens mij een licht verhoogd type, mogelijk vanwege de waterloop die in het veld naar mast 42 wordt overspannen.
Vreemde situatie daar bij mast 39 inderdaad, lijkt alsof op bij aanleg van de lijn in 1974 op het laatste moment die in het tracé is geplaatst om voldoende afstand tot de weg te krijgen.
Deze lijn was de laatste waarin de IJsselcentrale dit masttype toepaste, de eerstvolgende de aftak Ommen werd van de minimalistische buismastjes voorzien .
Vreemde situatie daar bij mast 39 inderdaad, lijkt alsof op bij aanleg van de lijn in 1974 op het laatste moment die in het tracé is geplaatst om voldoende afstand tot de weg te krijgen.
Deze lijn was de laatste waarin de IJsselcentrale dit masttype toepaste, de eerstvolgende de aftak Ommen werd van de minimalistische buismastjes voorzien .
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
En niet te vergeten het steeklijntje naar Vroomshoop heeft ook IJsselmij buismasten gekregen terwijl deze misschien oorspronkelijk met deze vakwerkmasten gepland was. Maar goed, buismasten zijn dan altijd nog beter dan een grondkabel. De aftak naar Urenco is zelfs helemaal als kabel aangelegd begin jaren '80. Wellicht dat toen de landschapslobby al steeds meer begon op te spelen. De aftak naar Urenco in Gronau is wel met vakwerkmasten gebouwd.
Op Goede Vrijdag ben ik 's middags ook met de camera op pad geweest aangezien er wederom geen interessante goederentreinen zouden rijden. Deze keer ben ik richting Goor gefietst om ook daar een aantal ontbrekende mastposities te fotograferen. Als eerste ben ik via het fietspad langs het Zijtak Twentekanaal richting Wiene gefietst en heb ik aansluitend op de reportage van Tom een paar hamerkopmasten gefotografeerd bij de buurtschap Zeldam.
Als eerste mast 104 van de 110kV verbinding Goor - Hengelo Weideweg. Deze mast staat bij de N346. Mast 103 bij Zeldam. Ook hier een mooie rechtstand met op de voorgrond mast 102. Daarna ben ik naar het Twentekanaal gefietst voor de ontbrekende mastposities van de 380kV verbinding Doetinchem - Hengelo. Als eerste een foto van mast 115, een S+0/R maar wel met half-verankering i.v.m. de overspanning van de 110kV verbinding Goor - Haaksbergen. Jammer genoeg heeft deze mast wel een opvallende antenne installatie in de top Ook al hadden we mast 116 al, het blijft een mooi plaatje met de kleinste variant van de Oostring, de S+6/R. Dit mastvak is bijzonder want in dit vak komt de laagste (S-6/R) en hoogste (reguliere) Oostring variant (S+15/R) voor. Mast 113 is een S+12/R en staat op het terrein van een grondbank. Verder vallen bij Goor de twee verhoogde hoekmasten (HB+9/R) op t.h.v. de Diepenheimseweg. Hier zien we de hoekmast aan de noordkant van het Twentekanaal. Tot slot hoekmast 3 van de 110kV verbinding Goor - Haaksbergen waarbij vanwege de scherpe hoek de bretels in de buitenbocht zijn voorzien van een extra isolatorketting om de bretel op zijn plaats te houden.
Op Goede Vrijdag ben ik 's middags ook met de camera op pad geweest aangezien er wederom geen interessante goederentreinen zouden rijden. Deze keer ben ik richting Goor gefietst om ook daar een aantal ontbrekende mastposities te fotograferen. Als eerste ben ik via het fietspad langs het Zijtak Twentekanaal richting Wiene gefietst en heb ik aansluitend op de reportage van Tom een paar hamerkopmasten gefotografeerd bij de buurtschap Zeldam.
Als eerste mast 104 van de 110kV verbinding Goor - Hengelo Weideweg. Deze mast staat bij de N346. Mast 103 bij Zeldam. Ook hier een mooie rechtstand met op de voorgrond mast 102. Daarna ben ik naar het Twentekanaal gefietst voor de ontbrekende mastposities van de 380kV verbinding Doetinchem - Hengelo. Als eerste een foto van mast 115, een S+0/R maar wel met half-verankering i.v.m. de overspanning van de 110kV verbinding Goor - Haaksbergen. Jammer genoeg heeft deze mast wel een opvallende antenne installatie in de top Ook al hadden we mast 116 al, het blijft een mooi plaatje met de kleinste variant van de Oostring, de S+6/R. Dit mastvak is bijzonder want in dit vak komt de laagste (S-6/R) en hoogste (reguliere) Oostring variant (S+15/R) voor. Mast 113 is een S+12/R en staat op het terrein van een grondbank. Verder vallen bij Goor de twee verhoogde hoekmasten (HB+9/R) op t.h.v. de Diepenheimseweg. Hier zien we de hoekmast aan de noordkant van het Twentekanaal. Tot slot hoekmast 3 van de 110kV verbinding Goor - Haaksbergen waarbij vanwege de scherpe hoek de bretels in de buitenbocht zijn voorzien van een extra isolatorketting om de bretel op zijn plaats te houden.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Afgelopen woensdag was ik nog even in Enschede en ben ik nog even doorgefietst naar het stadspark bij de wijk Boswinkel. Hier stonden nog twee mastposities waarvan we voor de netkaart geen foto hadden. Aangezien deze in een soort park staan zijn ze makkelijk te fotograferen. Deze masten zijn overigens ook goed zichtbaar vanaf de A35 die er vlak langs loopt.
Mast 39, een AD1-S-1 met de karakteristieke v-ophangingen en onderin GSM-apparatuur die gelukkig niet zo opvalt. Zo kan het ook! Mast 38 van het type uit 1984. Deze mast is ook een AD1-S-1 en het is wel grappig dat de masten uit 1984 Duitse type aanduidingen hebben!
Mast 39, een AD1-S-1 met de karakteristieke v-ophangingen en onderin GSM-apparatuur die gelukkig niet zo opvalt. Zo kan het ook! Mast 38 van het type uit 1984. Deze mast is ook een AD1-S-1 en het is wel grappig dat de masten uit 1984 Duitse type aanduidingen hebben!
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Mooie plaatjes weer Peter, op deze manier wordt de netkaart goed gevuld met foto's!
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Ja, het is duidelijk dat hier in opdracht van de toenmalige IJsselmij een Duitse aannemer is betrokken bij de aanleg van deze lijn, die voordat het koppelnet in gebruik werd genomen de grootste nood in Twenthe kon verminderen, door op 220 kV in Weideweg te voeden vanuit Gronau. Het vervolg tot Oele is door de SEP aangelegd en de verschillen zijn duidelijk te zien aan het mastontwerp.Mast 38 van het type uit 1984. Deze mast is ook een AD1-S-1 en het is wel grappig dat de masten uit 1984 Duitse type aanduidingen hebben!
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
En dan in het bijzondere hoekmast 54.Wat een dikke broekstuk heeft dit exemplaar zeg!De SEP invloeden zijn inderdaad duidelijk te zien in de vorm van preekstoeltjes en het ruitenwerk.Leuk om te zien dat bij mast 46 2 verschillende ophangingen zijn gebruikt voor de 110kv circuits.
- Bijlagen
-
- Mast 47 heeft wederom 2 verschillende ophangingen bij de 110kv circuits
- 2019-05-02 08.46.00.jpg (1.36 MiB) 15092 keer bekeken
-
- Mast 62 en op de achtergrond de Twence Vuilverbranding.De opnames stammen uit 2016 en waren een beetje onderbelicht.
- 2019-05-02 08.28.51.jpg (1.16 MiB) 15097 keer bekeken
-
- 2019-05-02 08.23.17.jpg (1.05 MiB) 15098 keer bekeken
-
- Mast 46 heeft bij de 110kv circuit zowel keramisch als glaskapisolatorkettingen.
- Zwolle,Hengelo,Gronau2(deel 1) 366 (1533x2300).jpg (487.88 KiB) 15099 keer bekeken
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Het blijft een bijzondere interconnector, de 380kV verbinding Gronau - Hengelo en het verschil tussen de (Duitse) IJsselmij en SEP masten is overduidelijk. En om het helemaal fraai te maken zijn de masten op Duits grondgebied weer iets anders van opbouw dan de masten tussen Enschede Marssteden en de Duitse grens om vervolgens bij Gronau over te gaan op "volledig" Duitse masten
Ik kan me nog goed herinneren Enschede Marssteden (dit punt werd ook wel aangeduid als Boekelo) het voorlopige eindpunt van deze verbinding was en vandaar met één circuit verder ging via de 220kV masten naar Hengelo Weideweg via het al lang niet meer bestaande tracé langs Twekkelo. De bouw van de masten uit 1984 kan ik me niet herinneren.
Afgelopen dinsdag was ik nog even in Enschede en heb ik wederom een ontbrekende mastpositie gefotografeerd. Ik wou deze hoekmast eigenlijk vanaf het viaduct doen maar dat lukte niet vanwege het elektronische bord langs de N35 en de vele begroeiing, dus dan maar van de andere kant nu de maïs nog laag is.
Hoekmast 29, type AD1-H-1 (+0).
Ik kan me nog goed herinneren Enschede Marssteden (dit punt werd ook wel aangeduid als Boekelo) het voorlopige eindpunt van deze verbinding was en vandaar met één circuit verder ging via de 220kV masten naar Hengelo Weideweg via het al lang niet meer bestaande tracé langs Twekkelo. De bouw van de masten uit 1984 kan ik me niet herinneren.
Afgelopen dinsdag was ik nog even in Enschede en heb ik wederom een ontbrekende mastpositie gefotografeerd. Ik wou deze hoekmast eigenlijk vanaf het viaduct doen maar dat lukte niet vanwege het elektronische bord langs de N35 en de vele begroeiing, dus dan maar van de andere kant nu de maïs nog laag is.
Hoekmast 29, type AD1-H-1 (+0).
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Nog een kleine toevoeging van de afgelopen week.
Deze week heb ik mast 5 van Almelo Mosterdpot - Almelo Tusveld opnieuw gefotografeerd met de nieuwe antennes. Het ziet er nu wel beter uit dan hiervoor met de twee antennes beter verwerkt in de top en geen apart uitstekende antenne boven het topstuk uit zoals hiervoor Wat ook opvalt is dat de toren flink is verstevigd voor deze antenneconstructie, dat was hiervoor niet het geval! Omdat op de app werd gezegd dat er meer stationsfoto's gemaakt moeten worden heb ik meteen maar even "mijn" trafostation gefotografeerd Het station met een bepaalde reputatie...
Deze week heb ik mast 5 van Almelo Mosterdpot - Almelo Tusveld opnieuw gefotografeerd met de nieuwe antennes. Het ziet er nu wel beter uit dan hiervoor met de twee antennes beter verwerkt in de top en geen apart uitstekende antenne boven het topstuk uit zoals hiervoor Wat ook opvalt is dat de toren flink is verstevigd voor deze antenneconstructie, dat was hiervoor niet het geval! Omdat op de app werd gezegd dat er meer stationsfoto's gemaakt moeten worden heb ik meteen maar even "mijn" trafostation gefotografeerd Het station met een bepaalde reputatie...
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Een kleine bijdrage van mijn kant. Afgelopen zondag in de buurt van Glanerbrug .
Onderwerp waren een stukje van de aftak Losser en natuurlijk de 380/110 kV Gronau - Hengelo.
Niet ver van de Duitse grens, vanaf de Aamsveenweg mast 203 van de aftaklijn. Mast 17 is de eerste van de 380 kV-dennenboom masten in deze lijn. Of de laatste vanuit Gronau gezien. Met de N 35 erop. Helaas kon ik niet dichter bij de hoekmast komen die zowat op de grens staat. Misschien vanuit Duitsland eens proberen. Overigens moet je daarvoor een heel stuk omfietsen, voor fietsers is er geen grensovergang op deze plek . Mast 18 als aftakmast is vanaf het viaduct goed te zien. De vierbundel-geleiders hangen betrekkelijk laag boven het viaduct dat na aanleg van de lijn op deze plek kwam. Nog een keer de aftakmast gezien vanaf mast 200, de beginmast van de aftakkingslijn. Dan een stukje verderop, bij de Oostweg, een soort ontsluitingsweg waar de N 35 zelfs met verkeerslichten wordt onderbroken. Mast 24 - 20. Een opmerkelijk stukje tracé met drie steunmasten in een vak van slechts 800 meter lengte. Recent bleken de bomen te zijn gekapt, daarmee dit uitzicht mogelijk makend. Mast 24 is voorzien van telecom.
Onderwerp waren een stukje van de aftak Losser en natuurlijk de 380/110 kV Gronau - Hengelo.
Niet ver van de Duitse grens, vanaf de Aamsveenweg mast 203 van de aftaklijn. Mast 17 is de eerste van de 380 kV-dennenboom masten in deze lijn. Of de laatste vanuit Gronau gezien. Met de N 35 erop. Helaas kon ik niet dichter bij de hoekmast komen die zowat op de grens staat. Misschien vanuit Duitsland eens proberen. Overigens moet je daarvoor een heel stuk omfietsen, voor fietsers is er geen grensovergang op deze plek . Mast 18 als aftakmast is vanaf het viaduct goed te zien. De vierbundel-geleiders hangen betrekkelijk laag boven het viaduct dat na aanleg van de lijn op deze plek kwam. Nog een keer de aftakmast gezien vanaf mast 200, de beginmast van de aftakkingslijn. Dan een stukje verderop, bij de Oostweg, een soort ontsluitingsweg waar de N 35 zelfs met verkeerslichten wordt onderbroken. Mast 24 - 20. Een opmerkelijk stukje tracé met drie steunmasten in een vak van slechts 800 meter lengte. Recent bleken de bomen te zijn gekapt, daarmee dit uitzicht mogelijk makend. Mast 24 is voorzien van telecom.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Een stukje door het bos maakt het mogelijk om mast 22 te bekijken.
Mast 25 blijkt een kleine scheefstand te vertonen, het lukte niet om de twee masten evenwijdig te krijgen in de fotobewerking . Hij maakt dan ook een betrekkelijk grote lijnhoek. En liggend. er zijn hier veel maneges, mast 26 blijkt middenin een "bak" te staan. Maar zijn schaal is daar ruim groot genoeg voor . De andere kant op weer een hoekmast. Vervolgens komt een enigszins meer open landschapje, waar mast 28 staat. Hij paste net niet goed erop vanaf de weg gezien. De andere kant op, mast 29 met op de achtergrond het rijtje hoekmasten bij het aftakkingspunt Wesselerbrink.
Vervolgens was het weer mooi geweest en keerde ik terug naar Glanerbrug. Toch nog een paar foto's van de mini-wintrackjes .
Mast 208 is nog van het half benutte type. Mast 210 loopt door een natuurparkje. Mast 210 blijkt de laatste van het half benutte type te zijn. Mast 211 is als hoekmast van het driehoekstype. En onopvallend gaat de lijn verder richting Losser en ging de fotograaf huiswaarts.
Het typisch Duits aandoende broekstuk van de steunmast.
Dan wat verderop bij de Zuis-esmarkerrondweg zijn de twee hoekmasten 25 en 24 te zien.Mast 25 blijkt een kleine scheefstand te vertonen, het lukte niet om de twee masten evenwijdig te krijgen in de fotobewerking . Hij maakt dan ook een betrekkelijk grote lijnhoek. En liggend. er zijn hier veel maneges, mast 26 blijkt middenin een "bak" te staan. Maar zijn schaal is daar ruim groot genoeg voor . De andere kant op weer een hoekmast. Vervolgens komt een enigszins meer open landschapje, waar mast 28 staat. Hij paste net niet goed erop vanaf de weg gezien. De andere kant op, mast 29 met op de achtergrond het rijtje hoekmasten bij het aftakkingspunt Wesselerbrink.
Vervolgens was het weer mooi geweest en keerde ik terug naar Glanerbrug. Toch nog een paar foto's van de mini-wintrackjes .
Mast 208 is nog van het half benutte type. Mast 210 loopt door een natuurparkje. Mast 210 blijkt de laatste van het half benutte type te zijn. Mast 211 is als hoekmast van het driehoekstype. En onopvallend gaat de lijn verder richting Losser en ging de fotograaf huiswaarts.