Hoogspanningsmasten in Twente

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Hans » 06 feb 2012 22:02

Het vermogen van Weideweg-Oele had ik zelf ook al eens opgezocht - inderdaad, in datzelfde nieuwe KCP. Erg handig, zo'n recente nieuwe editie. Ook de nummers van de trafostations staan er eindelijk weer eens in. (Ik zie een extra aanvulling voor de volgende release van de standaard netkaart. )

In ieder geval, het vermogen van de bewuste 110 kV-verbinding is torenhoog. Geen enkele andere 110 kV-verbinding kan hier zelfs maar bij in de buurt komen. De verbinding is duidelijk nog een soort relict uit de tijd dat het 380 kV-net nog niet bestond, zodat ook de grote vermogens op 110 kV of 220 kV moesten worden vervoerd.
Peter schreef:de kou getrotseerd
Het is inderdaad niet bepaald lekker weer om door de velden te struinen en foto's te maken. Maar het resultaat mag er zeker zijn. Telkens opnieuw is de blauwe lucht een verschil van dag en nacht vergeleken met de grauwe motregenluchten die we zovaak op andere foto's zien.
Peter schreef:de bekende betonnen vangtoren die tegenwoordig ook vol hangt met GSM-ontvangers (liever daar dan op de masten). De hoekmast links is de laatste mast van de 380kV lijn Doetinchem - Hengelo, let op de bovenste traverse waarbij tussen de laatste twee hoekmasten de fasen verwisseld worden. Geen idee waarom dit is. De 380kV lijn Zwolle - Hengelo daarnaast heeft dit niet.
Fase wisselen gebeurt op moderne masten nergens meer. De opgewaardeerde 220 kV-verbinding Vierverlaten-Hessenweg (950 MW) had wisselmasten in het gedeelte tussen Beilen en Vierverlaten, maar sinds de opwaardering is de wisselfunctie niet meer in gebruik. En de langste verbinding van het land (Zwolle-Meeden dus) wisselt nergens van fase en zo is hij ook ontworpen.

Toch (na de site-opwaardering) maar weer eens met TenneT bellen om een paar brandende vragen zoals deze op te lossen.
Peter schreef:Deze mast is ondanks het oude mastontwerp gebouwd begin jaren '90. Let ook op de bliksemdraden die zelfs nog over de traversen heen lopen
Dat dingetje waar de bliksemdraden op zitten zien we standaard bij de Twents model één-evenmasten. Vorige week ben ik er dus ook op uit getrokken in de omgeving van Deventer. De één-evenmasten in dit landsdeel zijn m.i. nog steeds geen fotomodellen, maar ze zijn tenminste wel mooier dan hun evenbeelden van het Hunzetype (zie de huidige Mast van de Maand).
Peter schreef:Oude 110kV donaumast in de brede middenberm van de Diamantstraat in Hengelo Zuid. Deze masten zijn eind jaren '40, begin jaren '50 gebouwd en kunnen met recht een stukje industrieel erfgoed genoemd worden.
Fabrieksschoorstenen- en panden, oude kanalen en zelfs allerhande zendmasten en gasopslag-installaties worden als erfgoed aangemerkt, maar hoogspanningsmasten delen niet mee in dit lot. Dat is erg jammer.
In Nederland staan slechts twee masten zonder functie die bewust zijn blijven staan omdat ze als erfgoed zijn aangemerkt. Dat zijn twee stokoude 50 kV-masten nabij het voormalige trafostation van Radio Kootwijk, midden op de Veluwe.

Hoog tijd om daar wat meer van te maken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 07 feb 2012 18:38

Hans schreef:In ieder geval, het vermogen van de bewuste 110 kV-verbinding is torenhoog. Geen enkele andere 110 kV-verbinding kan hier zelfs maar bij in de buurt komen. De verbinding is duidelijk nog een soort relict uit de tijd dat het 380 kV-net nog niet bestond, zodat ook de grote vermogens op 110 kV of 220 kV moesten worden vervoerd.
Dat is bij deze lijn niet het geval. Deze 110kV verbinding is ongeveer tegelijk gebouwd met het 380kV net eind jaren '80 en is vooral bedoeld als feeder voor trafostation Hengelo Weideweg. Aangezien de voormalige IJsselcentrale waar dat trafostation bij hoorde een paar jaar daarvoor is afgebroken heeft men besloten om dat trafostation in de plaats daarvan te voeden met een zware rechtstreekse 110kV lijn vanaf Hengelo Oele.
Hans schreef:Fase wisselen gebeurt op moderne masten nergens meer. De opgewaardeerde 220 kV-verbinding Vierverlaten-Hessenweg (950 MW) had wisselmasten in het gedeelte tussen Beilen en Vierverlaten, maar sinds de opwaardering is de wisselfunctie niet meer in gebruik. En de langste verbinding van het land (Zwolle-Meeden dus) wisselt nergens van fase en zo is hij ook ontworpen.
Wisselmasten zijn in het 380kV net van Oost-Nederland ook niet te vinden en ik vraag me ook af waarom het bij moderne lijnen niet meer gedaan wordt. Blijkbaar levert het te weinig voordeel op.
Hans schreef:Dat dingetje waar de bliksemdraden op zitten zien we standaard bij de Twents model één-evenmasten. Vorige week ben ik er dus ook op uit getrokken in de omgeving van Deventer. De één-evenmasten in dit landsdeel zijn m.i. nog steeds geen fotomodellen, maar ze zijn tenminste wel mooier dan hun evenbeelden van het Hunzetype (zie de huidige Mast van de Maand).
Toch vind ik de oude één-evenmasten uit de jaren '40 hier in het oosten wel wat hebben. Ik vind ze in elk geval niet lelijk en bij ons zijn ze tenminste voorzien van een topstuk.
Hans schreef:Fabrieksschoorstenen- en panden, oude kanalen en zelfs allerhande zendmasten en gasopslag-installaties worden als erfgoed aangemerkt, maar hoogspanningsmasten delen niet mee in dit lot. Dat is erg jammer.
In Nederland staan slechts twee masten zonder functie die bewust zijn blijven staan omdat ze als erfgoed zijn aangemerkt. Dat zijn twee stokoude 50 kV-masten nabij het voormalige trafostation van Radio Kootwijk, midden op de Veluwe.
Wat mij betreft mogen oude deels overgebleven hoogspanningslijnen ook als industrieel erfgoed worden aangemerkt maar dat zal waarschijnlijk wel niet gebeuren. Een lijn die wat mij betreft daarvoor dan zeker in aanmerking komt is oude 50kV lijn van Dodewaard naar Ede met het bijzondere mastontwerp uit 1929.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 06 mar 2012 18:20

Ik denk dat we de 50kV lijnen op de Veluwe beter kunnen afspitsen in een apart nethistorie topic want het is wel een leuk onderwerp, ik kan me deze lijnen ook nog goed herinneren.

Vandaag heb ik zowaar weer een tweetal nieuwe foto's gemaakt hier in de regio. Na al dat grijze weer klaarde het vanmorgen even op totdat het een paar uur later weer helemaal dichtsmeerde met stapelwolken.

Afbeelding
Langs het Twentekanaal bij Delden vallen de masten van de 380kV verbinding Doetinchem - Hengelo meteen op. Omdat de lijn hier dicht langs het kanaal loopt is een hogere mast toegepast. Deze lijn loopt van Zutphen tot Hengelo grotendeels parallel aan het Twentekanaal. Op de achtergrond is de vangtoren/straalverbindigstoren van Hengelo-Oele nog net te herkennen.
Bijlagen
IMG_1403.jpg
Eindmast/opstijgpunt van de 110kV lijn Goor - Weideweg aan de oostkant van Delden. Let op het broekstukloze ontwerp van deze één-evenmast.
IMG_1403.jpg (326.14 KiB) 10844 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 17 feb 2017 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Hans » 06 mar 2012 23:08

Advies ter harte genomen: het 50 kV-subdraadje is verhuisd naar de algemene discussiepagina.

De licht verhoogde donaumasten langs het Twentekanaal lijken sterk op het ontwerp dat elders is toegepast als 380/110 kV combimast, maar de toren heeft een andere bouw. Het is dus toch weer een apart subontwerp. Hoewel het 380 kV-net veruit de saaiste spanning van Nederland is, blijft er toch genoeg te zien en ontdekken voor wie zich ervoor fascineert.
Overigens is dat stukje van het tracé me niet onbekend. De alternatieve route Wageningen-Holsloot (via de Achterhoek omhoog en dan dwars door Twente knallen richting het noorden) leidt vanaf Lochem een leuk stuk langs het Twentekanaal heen en daar zijn ze kilometers lang uitstekend te bewonderen. Het ontwerp is net zo tekenend voor Twenthe als de Zwolle-Meeden-Emshaven-stijl voor het noordoosten is geworden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 24 mar 2012 23:01

Het kan aan mij liggen maar ik vind 380kV helemaal niet saai, het is mijn favoriete spanning

Nu weer iets heel anders, niet bijzonder maar wel mooi.
Bijlagen
MKLL-RS-110-217.jpg
Na het fotograferen van een paar treinen tussen Holten en Rijssen kwam ik op de fiets langs deze donaumasten van het Duitse type met op de achtergrond trafostation Rijssen. Hier zijn ook de extra traversen voor de bliksemdraden aanwezig die je bij het Duitse type bijna altijd in de buurt van het trafostation ziet. Bij deze masten zijn zelfs 3 bliksemdraden aanwezig.
MKLL-RS-110-217.jpg (257.23 KiB) 10844 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 17 feb 2017 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 30 mar 2012 19:31

Zondagmiddag 25 maart heb ik een fietstocht gemaakt langs het zijtak van het Twentekanaal naar Almelo waarbij ik natuurlijk ook een paar masten heb gefotografeerd Deze middag kenmerkte zich door een diepblauwe lucht. Bij Wiene (tussen Goor en Delden) kwam ik de bekende 110kV lijn Goor - Hengelo Weideweg tegen.
Bijlagen
GO-HGLW-110-105.jpg
De IJsselmij hamerkopmasten blijven elegant om te zien. Het ontwerp van deze masten stamt uit de jaren '40 en let eens op het hoge broekstuk wat kenmerkend is voor dit masttype in Overijssel. Deze lijn is tijdens de Tweede Wereldoorlog gebouwd en is in 1944 in bedrijf genomen.
GO-HGLW-110-105.jpg (317.72 KiB) 10844 keer bekeken
GO-HGLW-110-107.jpg
Verhoogd exemplaar bij Wiene waar de lijn over het Twentekanaal (Zijtak naar Almelo) gaat.
GO-HGLW-110-107.jpg (306.1 KiB) 10844 keer bekeken
DTC-HGL-380-118 I.jpg
Ten zuiden van het Twentekanaal loopt de 380kV lijn Doetinchem - Hengelo met ter hoogte van Wiene vrij lage masten (S-6/R). In de mast zien we ook weer de voor Oost-Nederland kenmerkende dubbele draagketting recht naar beneden waarbij ik me afvraag waarom men er geen halfverankering van heeft gemaakt.
DTC-HGL-380-118 I.jpg (317 KiB) 10844 keer bekeken
DTC-HGL-380-121.jpg
Iets verderop richting Delden is de 380kV lijn mooi te volgen. Let op hoe laag de onderste fasedraden hier hangen. Op de achtergrond loopt het Twentekanaal met in de verte Sluis Delden.
DTC-HGL-380-121.jpg (213.96 KiB) 10844 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 17 feb 2017 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 01 apr 2012 20:45

Zoals al te zien was in het topic over de 380kV verbinding Hengelo - Gronau ben ik bij Glanerbrug geweest waar een enkelcircuits 110kV circuit aftakt richting Losser. Natuurlijk heb ik de buismasten ook meegenomen en die kunnen mooi in dit topic
Bijlagen
GNA-HGL-380-18.jpg
Nogmaals de aftakmast van de 380kV verbinding Hengelo - Gronau. Links loopt de 380kV lijn door richting Gronau om over ongeveer een kilometer de grens te passeren.
GNA-HGL-380-18.jpg (238.84 KiB) 10844 keer bekeken
ESDA-LS-110-200.jpg
De eerste buismast na de aftakmast is een afspan/hoekmast. Zo te zien kan de lijn relatief eenvoudig redundant gemaakt worden. Deze mast draagt het nummer 200, waarschijnlijk om verwarring met de mastnummering van de 380kV lijn te voorkomen.
ESDA-LS-110-200.jpg (212.56 KiB) 10844 keer bekeken
ESDA-LS-110-20x.jpg
Het lijnverloop van de enkelcircuits lijn naar Losser waarbij de isolatoren van de draagmasten tevens dienst doen als traversen. In de 110kV lijn naar Vroomshoop zijn dezelfde buismasten te vinden, maar deze lijn is wel redundant aangelegd.
ESDA-LS-110-20x.jpg (239.11 KiB) 10844 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 17 feb 2017 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Hans » 02 apr 2012 15:32

Peter schreef:Classificeren we deze enkelcircuits masten als onvolledige drie-evenmasten?
Vooralsnog wel.
In die zin zijn ze momenteel vergelijkbaar met de onvolledige donaumasten die je in de Achterhoek aantreft. Het interessante aan deze 'ondersoorten' is dat de fasedraden toch aan beide zijden van de toren langs te vinden zijn. Op de Azoren (je komt nog eens ergens als je tijdelijk op een schip hebt gewerkt!) heb ik ze heel veel gezien en in Denemarken tref je dit ontwerp ook.

Interessante stof tot nadenken: op de laatstgenoemde plekken tref je ze ook aan die bewust als enkelcircuit zijn ontworpen en waarvoor geen plannen tot redundantie bestaan. Kunnen we in die grensgevallen dan eigenlijk wel spreken van een onvolledig ontwerp?

Maargoed, naar de mastclassificatie moet toch nodig eens gekeken worden als de site gefixt is. Nu de combimasten het land overnemen zie ik jouw idee van combinatiemasten classificeren "donau + eééneven" of "ton + ééneven" (et cetera) wel zitten. Nu Jacob nog meekrijgen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 19 apr 2012 14:49

Vanmorgen heb ik nog even een fietstocht gemaakt, voordat het buiengeweld weer losbarst April is dit jaar geen maand om mooi weer plaatjes te schieten Nu we het hier toch over buismasten hebben ben ik even langs de exemplaren van de 110kV lijn naar Vroomshoop gefietst.
Bijlagen
AMLW-VH-110-205.jpg
De buismasten van de lijn naar Vroomshoop zijn vrijwel identiek aan de exemplaren bij Glanerbrug en zoals te zien is deze lijn wel redundant uitgevoerd. Ook hier doen de isolatoren tevens dienst als traverse en een interessant detail is dat deze mast een horizontaal uitgevoerde half-verankering heeft. Dertig jaar voor de komst van de wintrack-masten ontwierp men al compacte masten met een klein magneetveld die minder opvallen in het landschap.
AMLW-VH-110-205.jpg (179.31 KiB) 10842 keer bekeken
AMLW-VH-110-201.jpg
Hoek/afspanmasten van dit type hebben wel net als lattenmasten traversen en de bekende "bretels" tussen beide isolatorkettingen. De mast is ook duidelijk dikker dan de draagmasten. Deze foto is ongeveer een kwartier later genomen en de bewolking was inmiddels flink verder toegenomen...
AMLW-VH-110-201.jpg (180.46 KiB) 10842 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2017 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Hans » 08 mei 2012 16:52

Gisteren (mooi weertje!) was ik op doortocht naar het noordoosten des lands even te gast in jouw gebied. Twente is mede door het rijke verleden toch een stuk royaler bedeeld met nethistorie dan mijn eigen woongebied, oost Drenthe.

Vanaf Wageningen heb ik de 380 kV-verbinding Doetinchem-Hengelo maar eens gevolgd, inclusief rare bocht bij Zutphen. Bij Lochem gebeuren de nodige interessante dingen, maar het was zo druk op de weg dat ik niet de gelegenheid had om geregeld te stoppen.
Maar aan N36, de weg vanaf Almelo naar Witte Paal, komen we op een gegeven moment dit beestje tegen. Ergens op een andere plek had je het erover dat de aparte bouw te maken had met het zeer dichtbij hangen van de verdwenen 220 kV-verbinding naar Harculo.

Afbeelding

En slank is ie zeker. De traversen zijn bijna buitenlands kort.

Men is overigens een stuk verder met de Duits-type donaumast in de verbinding naar Tubbergen die verhoogd zou worden (zie een aantal berichten hogerop). Inmiddels is het fundament netjes ingegraven en de eerste zes meter lattenwerk is erop gezet. Het lijkt nu wachten op het takelwerk.
Helaas had ik niet de gelegenheid om er even te stoppen of om een foto te maken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie