Hoogspanningsmasten in Twente

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 02 okt 2012 13:57

Zondagmiddag was het eindelijk weer eens mooi weer en ik heb een fietstocht gemaakt naar o.a. het Wierdense veld, een natuurgebied tussen Wierden en Nijverdal.

Afbeelding
Sinds jaar en dag loopt dwars door dit gebied de 110kV lijn Nijverdal - Almelo Mosterdpot/Vroomshoop met Duits type donaumasten. Tegenwoordig zou de aanleg van een hoogspanningslijn door een gebied als dit ondenkbaar zijn en het zou me niks verbazen als t.z.t. deze lijn door het uitruilbeginsel verder verkabeld wordt. Op de achtergrond zijn nog net de kattenoren te herkennen van de 380kV lijn Zwolle - Hengelo.
Bijlagen
NVD-AMLN-110-9.jpg
Het enige wat hier aan de lijn veranderd is, is dat de geleiders een aantal jaren geleden strakker zijn getrokken. Alleen de bliksemdraad heeft men ongemoeid gelaten zodat de bliksemdraad nu verder doorbuigt dan de geleiders. Het is niet mooi gedaan op deze manier.
NVD-AMLN-110-9.jpg (244.84 KiB) 9068 keer bekeken
NVD-AMLN-110.jpg
Nog een blik op de lijn richting Nijverdal waar het laatste stuk is verkabeld vanwege de Kruidenwijk.
NVD-AMLN-110.jpg (189.12 KiB) 9068 keer bekeken
ZL-HGL-380-89.jpg
Een stuk ten noorden van het Wierdense veld loopt de 380kV lijn Zwolle - Hengelo door een dun bevolkt agrarisch gebied. Een paar honderd meter verderop liep tot begin 1994 de 220kV lijn Harculo - Almelo.
ZL-HGL-380-89.jpg (198.16 KiB) 9068 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door bas380 » 02 okt 2012 22:42

mooie fotos, jammer dat die 110kv masten de zoveelste slachtoffers worden van de verkabelwoede.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 02 okt 2012 23:04

Dat de lijn verkabeld wordt is nog lang niet zeker, het zou één van de lijnen kunnen zijn die verkabeld gaat worden door het uitruilbeginsel. Maar goed, als bij NoordWest380 de bestaande 220kV lijn wordt gecombineerd met de nieuwe 380kV lijn scheelt dat al vele kilometers 110 en 150kV lijnen die niet hoeven te worden verkabeld. Bovendien zou ik in deze tijd van bezuinigingen en crisis niet te snel gaan verkabelen. Ik denk dat momenteel de financiële prioriteiten wel ergens anders liggen. Ik denk dat deze masten er voorlopig nog wel even staan

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Ruben » 03 okt 2012 08:56

Mooie foto`s weer uit Twente Peter.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Hans » 03 okt 2012 10:22

De Duits-type donaumast van de IJsselmij vind ik persoonlijk eigenlijk even mooi als mijn huidige favoriet, de Duits-type drie-evenmast. Dat krijg je ervan als je aan de grens woont en de Duitse hang naar degelijkheid en functionaliteit wel waarderen kan.

Afbeelding

Toch is deze mast minder efficiënt dan de meeste andere 110 kV donaumasten. Over de relatief grote vatbaarheid vooor blikseminslag staat op de site al een en ander, maar merk op dat de circuits niet in een zuivere gelijkbenige driehoek hangen. De inductiekrachten werken dus asymmetrisch in op de geleiders zodat er meer transportverliezen zijn dan bij een zuivere donaumast.
Ze zijn de twee- en éénevenmasten nog steeds de baas als het gaat om efficiëntie, maar tegen de asymenkelmast en de meeste andere donau-ontwerpen met zuivere driehoeksvorm kunnen ze niet op - laat staan tegen de tonmast. En dat terwijl het niet erg moeilijk was geweest de bovenste traversen een meter langer te maken. Een los circuit van deze masten is nog het best te vergelijken met de halfsymmetrische enkelcircuitmast.
Peter schreef:Ik denk dat momenteel de financiële prioriteiten wel ergens anders liggen.
Daar heb ik zelfs een half-half bevestiging van opgedaan tijdens de bijeenkomst in Wehl (Doetinchem-Wesel 380). Het Uitruilbeginsel is prijzig en het wordt vooralsnog (vanwege heftige bezuinigingen bij de overheid) min of meer alleen toegepast wanneer een bestaande verbinding op welke reden dan ook in zijn huidige vorm niet kan voortbestaan. Bijvoorbeeld wanneer er een opwaardering van 60 naar 300 MW transportcapaciteit nodig is, iets wat de bestaande masten niet verdragen. Of wanneer er een alternatieve aansluiting op een hogere netspanning via een ander tracé wordt aangelegd. Voorbeeld daarvan zien we bij Delft.
Het is niet zo dat er de komende jaren geen slachtoffers vallen, maar voor ons als mastengekken komt de financiële mayonaise (alleen in dit opzicht dan) eigenlijk op een prima moment. De verdrietachtiging gaat door, maar de uitruil is danig afgeremd. Ot is overigens iets aan het doen met dat gegeven.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 03 okt 2012 10:55

Leuke foto Hans! Ik zie daar achter de portaalmast nog een bijzondere donaumast, nooit geweten dat die daar stond. Het ontwerp van de toren doet me denken aan de lijn Hoogeveen - Veenoord maar de traversen wijken weer heel erg af. Een uniek geval dus.

Ik vind het ook wel grappig dat deze donaumasten van het Duitse type in diverse provincies te vinden zijn: Overijssel, Gelderland (lijntje naar Eibergen!), Flevoland, Drenthe en bij Groningen zijn er enkele te vinden. Normaal zijn dit soort ontwerpen vaak provincie gebonden maar dit heeft natuurlijk nog te maken met de vroegere concessie van de IJsselmij (m.u.v. Groningen).

Ik ben trouwens benieuwd wat je verder nog voor informatie hebt opgedaan tijdens de bijeenkomst in Wehl. Nu maar hopen dat het tij nog gaat keren voor lattenmasten in nieuwe 380kV verbindingen. Ik kan de wintrack-combinatiemasten t.h.v. Delft nou niet echt mooi noemen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Ruben » 03 okt 2012 11:03

Leuke foto Hans. Die donaumast achter die portaalmast is inderdaad apart. Ik ben ook benieuwd wat er gezegd is in Wehl.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door bas380 » 03 okt 2012 18:23

die ET-achtige donaumast achter die portaal ziet er idd bijzonder uit.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 03 nov 2012 18:36

Vandaag vond ik nog een foto die ik een paar weken geleden tijdens een van de weinige zonnige oktoberdagen heb gemaakt van wederom een Duits type donaumast maar dan met extra bliksemtraversen.
Bijlagen
MKLL-RS-110-215.jpg
Hier zien we twee verhoogde masten vlakbij het trafostation aan de westkant van Rijssen. Deze masten zijn verhoogd vanwege de overspanning van de spoorlijn Deventer - Almelo. Deze 110kV lijn is een aftakking van de lijn Deventer Platvoet - Goor en dat verklaart grotendeels de afwijkende circuitkleuren geel en rood zoals te zien aan de randstaafschildering. Een aantal masten verderop gaat deze lijn zoals gebruikelijk bij masten van het Duitse type over op een enkele bliksemdraad om vervolgens een paar kilometer verderop een paar masten voor de aftakking weer over te gaan op een dubbele bliksemdraad zonder dat er een trafostation in de buurt is!
MKLL-RS-110-215.jpg (234.79 KiB) 9068 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Ruben » 05 jan 2013 20:48

Vandaag ben ik met een spoorvriend van mij naar Hengelo geweest om mijn favoriete trein op te zoeken. Ik dacht toen al gelijk dat te combineren met een bezoek aan Hengelo Weideweg. Wij kwamen vanaf het nieuwe station Hengelo Gezondsheidspark gelopen door de wijk heen die half is omringd door hoogspanningsmasten. Je komt dan bij een spoortunneltje voor fietsers & voetgangers. En het 1ste wat je ziet is dit:

Afbeelding
Masten nr. 1 van Hengelo Weideweg - Hengelo Oele & Mast 137 van Goor - Hengelo Weideweg.

Afbeelding
Draaien we naar links zien we al deze masten. Van links naar rechts: Mast 2 Hgl Weideweg - Hgl Oele, mast 136 Hgl Weideweg - Goor, mast 1 Hgl Weideweg Alm Tusveld & aparte mast 1 Hgl Weideweg - Oldenzaal.

Het is een hele mooie plek je kunt gewoon een rondje om die masten daar lopen en dat heb ik ook gedaan. Onder tussen ook 2 treinen op de foto gezet.

Afbeelding
Mast 2 Hgl Weidweg - Alm Tusveld van de voormalige 220kv lijn Hengelo - Almelo - Harculo.

Afbeelding
De combilijn 380kv/110kv naar Almelo.

Afbeelding
Een kijkje tussen de masten in de richting van Hgl Oele.

Afbeelding
Ook nog onder (in) mast 2 van Hgl Weideweg - Alm Tusveld gestaan.

Afbeelding
De masten op 1 foto.

Afbeelding
Blijf dit een mooie mast vinden. Ondanks dat dit de einigste is van de voormalige 220kv lijn Hengelo - Enschede.

Dit waren mijn foto`s van Hengelo Weidweg. Het was een top dag vandaag.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie