Hoogspanningsmasten in Twente

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door bas380 » 08 mei 2012 17:40

oei! dat mast ziet er inderdaad bjzonder uit

met die buitenlands korte traversen en de V-ophanging is de probleem met de magneetvelden opgelost en kan die gerust in een woonwijk staan.

Ik denk alleen niet dat het met die lattenwerk wel gewaardeerd word door de bewoners
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 08 mei 2012 18:09

Leuk dat je even in Twente bent geweest Hans!

Wat je hebt gefotografeerd is weer een ander verhaal. Deze 110kV lijn is eind jaren '80 verbouwd. Voorheen liep iets verder naar links op foto de 110kV lijn naar Nijverdal met donaumasten van het Duitse type. Echter men heeft deze 110kV lijn vlak voor het spoor eind jaren '80 laten afbuigen richting het bedrijvenpark. Dit is tegelijk gedaan met de bouw van de 380kV lijn. Omdat de lijn daar parallel aan de 380kV lijn loopt heeft men voor slanke drie-evenmasten gekozen en iets verderop gaat deze 110kV lijn weer gewoon in donau-configuratie verder en sluit aan op de oorspronkelijke 110kV lijn naar Tubbergen/Vroomshoop.

Op het punt waar de nieuwe lijn aansluit op de oorspronkelijke 110kV lijn naar Tubbergen/Vroomshoop is een hoekmast omgebouwd tot aftakmast. Hier taken twee circuits af die richting Nijverdal gaan via een kabelverbinding onder een woonwijk door om iets verderop als bovengrondse lijn verder te gaan. Een circuit loopt hier van Almelo Mosterdpot naar Nijverdal en het andere circuit komt van Nijverdal en gaat naar Vroomshoop.

De superslanke drie-evenmast met korte traversen is daar echter pas gekomen omdat de 110kV lijn in 1995 is aangepast vanwege de aanleg van de N36. Dat is de reden van deze slanke mast. De 380kV masten die je op de achtergrond van jouw foto zien zijn daarvoor in 1995 ook verhoogd. De 220kV lijn naar Harculo heeft hier niet gelopen maar een aantal masten verderop. De verbouwde hoekmast die ik net liet zien stond naast de 220kV lijn. Op Google Maps is aan de begroeing op het Bedrijvenpark nog goed te zien waar de 220kV lijn naar Harculo en de 110kV lijn naar Tubbergen oorspronkelijk hebben gelopen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 09 mei 2012 18:05

Hans schreef:Men is overigens een stuk verder met de Duits-type donaumast in de verbinding naar Tubbergen die verhoogd zou worden (zie een aantal berichten hogerop). Inmiddels is het fundament netjes ingegraven en de eerste zes meter lattenwerk is erop gezet. Het lijkt nu wachten op het takelwerk.
Helaas had ik niet de gelegenheid om er even te stoppen of om een foto te maken.
Daarom ben ik er vandaag maar even heen gefietst en wat zag ik....
Afbeelding
Men heeft vandaag de mast op het nieuwe lattenwerk geplaatst! Toen ik aan kwam fietsen was men net bezig met het afmonteren. Omdat Tubbergen aan het uiteinde van het net ligt en omleiden dus niet mogelijk is loopt één circuit via een aparte houder die door een andere kraan omhoog gehouden wordt. Het andere circuit was spanningsloos gemaakt en daarvan lagen de fasedraden op de grond. Als je goed kijkt in de mast kun je zien dat de bretels geaard zijn.

Afbeelding
De bijzondere mast van wat dichterbij bekeken. De aarddraden zijn nu duidelijk zichtbaar.

Afbeelding
Via een speciale constructie kan Tubbergen en omgeving tijdens de ombouw toch worden voorzien van elektriciteit. Zo fungeert deze kraan nu als tijdelijke hoogspanningsmast.

Afbeelding
Alleen de bliksemdraad zat aan de zojuist verhoogde mast. Er stonden diverse auto's van Tennet en Spie bij en een aantal mensen van Tennet staan te kijken naar het werk.

Afbeelding
De monteurs in actie. Het waarschuwingsbordje met mastnummer was al in het nieuwe lattenwerk gehangen. Verder hangt er een gele veiligheidsvlag aan de mast om aan te geven dat circuit geel is afgeschakeld. De fasedraden van circuit geel liggen hier op de grond

Afbeelding
Nog even een overzichtsplaatje. De monteurs waren klaar met het afmonteren van de mast en gingen even koffie drinken.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door bas380 » 09 mei 2012 18:34

Die mast ziet er mooier uit dan ik eigenlijk had verwacht.
Ik was eigenlijk bang dat dit een rommelige mast zou worden want ik ken een soortgelijk ontwerp die nu opeens wel een broekstuk had.http://www.destentor.nl/multimedia/dyna ... 17221q.jpg

en vlak bij mij staat een mast van Diele naar Meppen (D) die ook zichtbaar verhoogd was.
en ik heb nog een mooi voorbeeld van een crossing in Groningen: http://www.panoramio.com/photo/55794227
en vergelijk het nu maar eens met zijn (ook behoorlijk hoge) buurmasten met hun nederlands lattenwerk
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Hans » 10 mei 2012 09:33

Peter schreef:Leuk dat je even in Twente bent geweest Hans!
Voor Drenten, die gewend zijn aan stokoude donaulijnen, enorme combimasten, onontwikkelde hamerkoppen en nukkige deltamastjes is Twente een hele ontdekkingsreis. Je woont in een mooi gebied!
(Hoeveel mensen ter wereld zouden dat zeggen met het oog op het hoogspanningsnet in plaats van op het landschap eronder?)
Peter schreef:Daarom ben ik er vandaag maar even heen gefietst en wat zag ik....
Precies op tijd dus. Leuk dat je het hebt weten vast te leggen.
Het is een mooi voorbeeld van waarom redundantie eigenlijk onmisbaar is. Het 50 kV-net naar Vroomshop zou het blijkbaar niet tijdelijk afkunnen zonder 110 kV-invoeding. Of wie weet is die invoeding er niet eens. Maar zo'n constructie met een hijskraan als tijdelijke hoogspanningsmast heb ik nooit eerder gezien. Een unieke foto.
(Mogen we die op de nieuwe main site gebruiken bij het schrijven over redundantie?)

Wat wel opvalt is dat men de tweede mast na de aftakmast niet verhoogd lijkt te worden. Over lijncontinuïteit gesproken... dit werkt dus niet. Maargoed, het verhogen van zo'n mast kan wel een ton kosten (uiterst uiterst wilde gok ) en ik kan me voorstellen dat men wat huiverig is om nogmaals zo'n bedrag uit te trekken voor iets wat de meeste mensen niet eens op zal vallen.

Die bijzondere mast is ook in de Noordoostpolder te vinden, maar dit exemplaar heeft niet alleen een hoek- en aftakfunctie, maar ook een wisselfunctie. Daarvan weet ik geen tweede.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 10 mei 2012 17:12

@bas380: Die hamerkopmast met Duits lattenwerk is wel heel bijzonder... Als je gaat zoeken zijn er in de loop der tijd al heel wat masten verhoogd. Bij Wierden is dat ook gebeurd voor de N36 en zelfs vlak bij m'n huis is in 2005 een 380kV draagmast verhoogd voor de A35 door er een nieuw broekstuk onder te plaatsen. De fotoserie staat wel op het forum.

@Hans: Ik ben blij dat je het gezegd hebt want er is een hele tijd niets aan het fundament gedaan. Misschien omdat het beton eerst voldoende moest uitharden voordat de mast erop geplaatst kon worden?

Ik vroeg me al af hoe de stroomvoorziening van Tubbergen gewaarborgd zou worden tijdens de ombouw omdat Tubbergen aan het einde van het net zit. Deze constructie heb ik ook nog niet eerder gezien. Bij het verhogen van de 380kV draagmast bij mij in de buurt is het niet gedaan maar dat zal niet nodig zijn geweest vanwege de ringstructuur van het 380kV net. De foto mag je uiteraard gebruiken op de main site

Ik weet alleen niet wat je bedoelt met dat 50kV-net. Vroomshoop heeft z'n eigen 110kV verbinding met buismasten en daarvan was één circuit gewoon in bedrijf. Het afgeschakelde en geaarde circuit was de verbinding Vroomshoop - Tubbergen. Ik heb overigens geen idee hoe het (ondergrondse) middenspanningsnet in Twente er uit ziet. Er zullen vanaf Tubbergen toch ook aparte lijnen lopen naar plaatsen als Geesteren, Albergen en misschien ook Ootmarsum al kan die natuurlijk ook gevoed worden vanaf Oldenzaal.

Afbeelding
De tweede mast na de aftakmast wordt inderdaad niet verhoogd. Ook hier is te zien dat circuit geel geaard is en dat er onderaan de mast een veiligheidsvlag hangt. Afgezien van de lijncontinuïteit vind ik deze ombouw eerlijk gezegd overbodig. Voorlopig verwacht ik gezien de economische situatie hier nog geen nieuwe bedrijven en als er zich een bedrijf vestigt kan de grond onder de hoogspanningslijn bijvoorbeeld gebruikt worden als parkeerplaats voor medewerkers, of je maakt er een groenvoorziening onder.

Afbeelding
Nog even een foto van opzij...

Afbeelding
En tot slot een foto van de andere kant met daar achter de bijzondere aftakmast (bij Dedemsvaart staat er trouwens ook één maar die heeft ook geen wisselfunctie) en in de verte de 380kV lijn Zwolle - Hengelo.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door bas380 » 10 mei 2012 20:13

Ik zie daarboven een mooie kandidaat voor de Gsm-contest

ik moet zeggen dat ik geen andere ontwerp ken met lagere spanning die in zoveel provincies voorkomen.
In Overijjsel zie je ze overal, in het zuiden van Drenthe, het noorden van Flevoland, één lijn van Haaksbergen gaat onveranderd door in Gelderland en zelfs Groningen heeft een aantal masten staan!
http://www.panoramio.com/photo_explorer ... er=4747000
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 11 mei 2012 19:20

Wat betreft de GSM-contest kan die mast niet op tegen deze en deze

De donaumasten van het Duitse type komen in meerdere provincies voor maar dat heeft grotendeels te maken met het oude concessie gebied van de IJsselmij. Daar hoorde de Noordoostpolder volgens mij bij maar ook Neede en Eibergen vielen daaronder net als het zuidelijk deel van Drenthe. Alleen de masten bij Groningen zijn daarop echt een uitzondering.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door bas380 » 11 mei 2012 19:39

WAAAAHAAAAA!!!!!!!! MIJN OGEN!!!! HEEEEEET BRRAAAAANNND!!!!!

hier heb ik een opgehoogte versie van de gronings-twentse-mastontwerp.(het is trouwens hier alleen met hoekmasten)
ik vermoed dat deze masten vanwege het locatie een iets ander ontwerp heeft vergeleken met de masten in Twente.
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (52.09 KiB) 11542 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Twente

Bericht door Peter » 15 mei 2012 16:40

Zondagmiddag ben ik nog even langs de mast gefietst die vorige week is verhoogd.

Afbeelding
Nu staat de oude fundering er troosteloos bij...
Bijlagen
AMLW-TBG-110-14.jpg
Verder ziet de mast er bijna uit alsof het altijd zo is geweest. Beide circuits zijn inclusief halfverankering en Stockbridge-dempers netjes teruggeplaatst. Alleen aan het nog maagdelijk witte beton van de fundering en het onbreken van zinkmenie op het onderste deel van de mast is te zien dat de mast is opgehoogd.
AMLW-TBG-110-14.jpg (211.86 KiB) 10736 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2017 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie