Pagina 11 van 15

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 05 feb 2013 16:30
door Peter
Wat mij opvalt is dat men nog steeds bezig is met de lijn! Het zal mij benieuwen wanneer de lijn daadwerkelijk onder spanning gaat en of er verder nog kinderziektes inzitten, aangezien dit de eerste wat langere lijn is met wintrack masten.

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 02 mei 2013 00:17
door elo
Vandaag de eerste echte fietstraining van dit jaar - met camera. Doel was een rondje om 380kV station Bleiswijk. Dus stukken langs de wintrack masten.

Afbeelding
De wintrack masten langs Munnikenweg bij Zoetermeer.

Afbeelding
De kromme hoekmasten bij hoek Munnikenweg/Lansingpad. Te vergelijking een lanternpaal in de voorgrond. Die masten zijn meer dan een meter uit lood!

Afbeelding
De aansluiting met station Bleiswijk.

Afbeelding
De opstijgpunt bij Pijnacker bekeken vanaf Oud Polderpad.

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 02 mei 2013 00:33
door Peter
Mooie foto's elo! Op de eerste foto's gaan de wintrack masten nog wel maar die hoekmasten zijn wel heel erg krom Leuk die vergelijking met de lantarenpaal op de voorgrond zodat eventuele vertekening van je objectief uitgesloten is. Verder vind ik de wintrack eindmasten aan beide kanten er behoorlijk rommelig uitzien.

Kon je nog geknetter bij de masten horen? Ben eigenlijk wel benieuwd of de lijn al in gebruik is genomen.

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 02 mei 2013 08:51
door Hans
Dat is inderdaad de vraag: werkt die lijn al? Op de main site staat het veilig omschreven als 'Medio 2013', maar de werkelijke datum is ongewis. Hoewel ik stiekem wel wat tamtam op het nieuws en op de site van Tennet verwacht wanneer het zover is. Ze zijn immers nogal trots op deze breinaalden.
Elo schreef:De kromme hoekmasten bij hoek Munnikenweg/Lansingpad. Te vergelijking een lanternpaal in de voorgrond. Die masten zijn meer dan een meter uit lood!
Mooi fotomateriaal Elo. Dank voor het plaatsen.
Maar die kromme hoekmasten... dat is nog niets. Toen ik in Emmeloord iemand van Tennet sprak over dit kromme verhaal werd mij verteld dat er in extreme omstandigheden (ijzellast, windkracht tien, galloping) een maximaal toegestane afbuiging van niet minder dan vier meter toelaatbaar werd geacht. Kan je nagaan hoe dat eruitziet wanneer 25 november 2005 zich herhalen zal.
Hans schreef:Het enige wat men ondanks allerlei animaties en berekeningen niet had voorzien is dat deze doorbuiging zo op zou vallen in de praktijk. 'Het blijkt wat meer de aandacht te trekken dan de bedoeling was', aldus een oeps-achtige uitspraak iemand van Tennet die ik in Emmeloord sprak. Dat opvallen is zelfs zodanig dat de volgende generatie wintracks (zoals ze die gaan gebruiken bij Doetinchem en in Noordwest 380) een dikkere wanddikte dan wel een halve betonmastconstructie zullen krijgen om het te verminderen.
En nu maar hopen dat men dat werkelijk gaat doen, want anders wordt het wel een krom verhaal in de hoekjes van Nederland.

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 02 mei 2013 09:34
door ElektroThriller
Leuk om in een van de foto's van Elo te zien hoe een lantarenpaal bewust als referentie voor die kromte wordt gebruikt. (Meestal zijn lantarenpalen vooral hinderpalen.)
Ik behoor overigens tot diegenen die zich niet zo geringschattend over wintracks uiten. Die kromte kan wellicht by design zijn. Wellicht off topic, maar bij mijn fototochten van de laatste tijd heb ik heel wat sportvissers gezien. En dan vind ik een rechte hengel geen porum...
Die kromte zorgt voor extra krachten die de lijnen strak houden. Strak in de zin van: de gewenste kettinglijn. (Zie een interessant Wikipedia-artikel over de kettinglijn, waarin ook de situatie tussen twee opeenvolgende masten wordt besproken.)

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 02 mei 2013 10:26
door Tom
Mooie foto's de plek is bekend, daar naast die ringweg heb je een mooie plek om foto's te nemen.

Hans, vier meter is echt veel. Zeker als je de tussenafstand van de kabels in acht neemt. Ik vraag me af of de tussenafstand dan nog voldoende is als lijndansen optreedt.

Het is interessant wat ze bij tennet over die doorbuiging zeggen, maar ik ben bang dat substantieel reduceren van de doorbuiging alleen kan door de diameter te vergroten. Een grotere wanddikte is minder effectief. Die is met 5 cm al belachelijk dik moet ik zeggen. Wat dat betreft is dit het tegenovergestelde van de economische vakwerkmast.

ET, ik kan me er wel iets bij voorstellen bij het zichtbaar maken van de krachtswerking, maar als je al het wat rommelige lijnverloop in ogenschouw neemt, vind ik de kromme masten alleen nog extra bijdragen aan dat beeld.

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 02 mei 2013 20:01
door elo
Hans schreef:Dat is inderdaad de vraag: werkt die lijn al? Op de main site staat het veilig omschreven als 'Medio 2013', maar de werkelijke datum is ongewis. Hoewel ik stiekem wel wat tamtam op het nieuws en op de site van Tennet verwacht wanneer het zover is. Ze zijn immers nogal trots op deze breinaalden.
Weet het niet zeker. Vorig zondag stond mogelijk een circuit onder spanning omdat de pantograafscheiders van dat circuit in station Wateringen omhoog (gesloten positie) waren. Dat heb ik niet eerder gezien.

Volgens Tennet zijn ze nu bezig met een testfase. Maar de officiele opening zal pas in september plaatsvinden. En op de masten moet nog "een speciale beschermende coating" worden aangebracht (moeten ze nog een keer worden geschilderd?)

http://www.randstad380kv-zuidring.nl/ni ... l-verlopen
Hans schreef:Het enige wat men ondanks allerlei animaties en berekeningen niet had voorzien is dat deze doorbuiging zo op zou vallen in de praktijk. 'Het blijkt wat meer de aandacht te trekken dan de bedoeling was', aldus een oeps-achtige uitspraak iemand van Tennet die ik in Emmeloord sprak. Dat opvallen is zelfs zodanig dat de volgende generatie wintracks (zoals ze die gaan gebruiken bij Doetinchem en in Noordwest 380) een dikkere wanddikte dan wel een halve betonmastconstructie zullen krijgen om het te verminderen.
Ik vraag me af of Tennet nog echt zo trots op de Wintrack mast blijft. Het lijkt me meer en meer een mislukt design.

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 02 mei 2013 20:05
door Peter
Ik vind het ook meer en meer een mislukt design. Verder valt het me op dat ze er wel heel erg lang over doen om de Zuidring op te leveren. Zo te zien wordt de opleverdatum steeds uitgesteld. Wellicht dat de wintrack in combinatie met de lange grondkabels net zo'n "succes" gaat worden als de Fyra?

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 22 nov 2013 19:27
door Mark
Mooie luchtfoto uit de beeldbank van RWS van de Wintrack masten die de A4 passeren nabij Wateringen.

https://beeldbank.rws.nl/Photos/3264/489626.jpg

Re: Wintrack masten

Geplaatst: 23 nov 2013 12:48
door Max
Die foto geeft echt een futuristische indruk zeg! Mooi plaatje.