Wintrack masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 26 nov 2012 22:50

Maar als je de circuits toch aan de buitenkant gaat ophangen, waarom dan niet gewoon één mast? Het bespaart ruimte en de magneetveldzone wordt kleiner...
Bijlagen
DuitseWintrack.PNG
DuitseWintrack.PNG (11.32 KiB) 7939 keer bekeken

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Wintrack masten

Bericht door voltron » 27 nov 2012 01:32

Dat van die magneetvelden dacht ik ook aan, volgens mij gaat het er tegenwoordig meer om dat die masten gewoon minder onderhoud nodig hebben?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wintrack masten

Bericht door Hans » 27 nov 2012 12:00

Peter schreef:Maar als je de circuits toch aan de buitenkant gaat ophangen, waarom dan niet gewoon één mast? Het bespaart ruimte en de magneetveldzone wordt kleiner...
Klopt - maar waarschijnlijk mag dat niet. De fasedraden hangen aan wintracs en afgeleiden daarvan zo dicht bij het mastlichaam (de toren) zelf, dat het voor werkpersoneel niet veilig wordt geacht om onderhoud aan de mast uit te voeren wanneer één zijde is afgeschakeld. Dat is naast de magneetveldreductie (zo smal mogelijk) een net zo belangrijke reden te zijn waarom men übehaupt voor een bipole heeft gekozen in de wintrackverbindingen. Ik vermoed dat in Duitsland hetzelfde speelt.

Ook voor Noordwest-380 zal dit opgaan. Vorige week in Emmeloord ben ik daar heel wat over te weten gekomen. Het was in ieder geval de rit vanuit Wageningen meer dan waard.

Zo zal Zwolle-Meeden uiteindelijk verslagen worden als langste ononderbroken verbinding van ons gebied wanneer Noordwest-380 klaar is. Het plan is namelijk dat de twee wintracktracés niet identiek worden - de zuidoostelijke kant zal in eerste instantie op 220 kV bedreven worden en die zal onderbrekingen kennen in Vierverlaten, Bergum, Louwsmeer en Oudehaske. De andere zijde wordt meteen 380 kV en die gaat in een ruk van Oudeschip naar Ens zonder tussenstop.

Dat een en ander meteen op 380 kV ontworpen wordt leek een extra nagel aan de doodskist van 220 kV in Nederland. Maar dat heb ik blijkbaar mis. Het blijkt namelijk niet het plan om Hessenweg-Zeyerveen alsnog tegen de vlakte te slaan zodra Noordwest-380 in bedrijf komt. De opwaardering van deze verbinding mag dan een lapmiddel zijn in de komende jaren, maar ook na het gereedkomen van Noordwest-380 is hij blijkbaar here to stay met z'n nieuwe hogetemperatuurgeleiders en een extra capaciteit van 950 MW op blijvend 220 kV.

Afbeelding

Meer op een wintrack kan je een vakwerkmast niet laten lijken. En dat gaat dus zo blijven.

Verder was er de mogelijkheid om vragen te kunnen stellen over resonantie van een ronde mast (en hoe dat te bestrijden), lijndansen van de strakke geleiders, architectonische achtergronden zoals de zwarte kleur van de traversen en ook zaken omtrent de bretels.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Wintrack masten

Bericht door bas380 » 08 dec 2012 01:10

hier wat cursus wintrack slijmen voor jongeren.
http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... khuis.html

klokhuis heeft eindelijk een aflevering gemaakt over hoogspanningsmasten.

met onder andere een ET-mast verrotschieten (met best wel slechte special effects, maar wat? het is een kinderprogramma, dus waarom niet, omdat het kan. )

en waar tijdens de quiz fotos van elektrothrillers jachtgebied voorbijkomen, en nee, het ligt niet in goeree-overflakee. (leuk voor de topografische kennis van de jonge kijkers. )
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wintrack masten

Bericht door Hans » 09 dec 2012 12:58

bas380 schreef:hier wat cursus wintrack slijmen voor jongeren.
http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... khuis.html

klokhuis heeft eindelijk een aflevering gemaakt over hoogspanningsmasten.

met onder andere een ET-mast verrotschieten (met best wel slechte special effects, maar wat? het is een kinderprogramma, dus waarom niet, omdat het kan. )

en waar tijdens de quiz fotos van elektrothrillers jachtgebied voorbijkomen, en nee, het ligt niet in goeree-overflakee. (leuk voor de topografische kennis van de jonge kijkers. )
Leuke aflevering - en alweer lang geleden, want de laatste keer dat Klokhuis iets met hoogspanning deed was in 1995, in dezelfde week en met deels dezelfde beelden nota bene als tijdens een aflevering van Willem Wever. Toen was Meeden-Emshaven de blikvanger.
De metafoor met de wegenkaart wordt ook hier weer goed gebruikt - en ook hier branden ze zich niet de vingers aan grote centrales die niet in de vergelijking met het wegennet passen.

Die quiz op het laatst is wel hilarisch, ondanks dat nummer twee inderdaad niet klopt. Het landschap herkennen aan de aanblik van de plaatselijke hoogspanningslijnen... het wordt als iets idioots gebracht, maar er zijn werkelijk lieden die het redelijk goed kunnen zoals een aantal mensen hier. En tenslotte: zie je de netkaart die de presentatrice gebruikt? Dat is dus de niet-openbare versie waarop de transportcapapciteit en het aantal circuits vermeld staat. Die is niet te krijgen voor hobbyisten, maar m.b.v. het KCP kunnen we hem alsnog zelf bouwen. Staat op het to-do lijstje.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 09 dec 2012 13:52

Die quiz is inderdaad hilarisch, vooral als je zelf het juiste antwoord wél weet Toch wordt de bouw van de nieuwe lijn met wintracks wel op een leuke manier gebracht.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack masten

Bericht door Tom » 13 jan 2013 10:19

Gisteren ben ik ook weer eens bij de lijn gaan kijken. Komend vanuit Rotterdam zag je ze al vanaf de A13. Ik moet zeggen dat ik nu wel iets van waardering kon opbrengen voor deze masten. Vooral het horizontaal doorverbinden van de kabels bij hoekmasten, zorgt ervoor dat de kabels in een lijn lijken door te lopen, wat het beeld wel rustig maakt. Wat wel een probleem is, is dat de masten niet op een rechte lijn staan en de hoekmasten dichter bij elkaar dan de steunmasten. Als je een beetje met de lijn meekijkt, lijkt het al snel rommelig daardoor. Haaks op de lijn daarentegen is het visueel heel netjes. Tja, en de doorbuigende masten, de krachten lopen naar onderen zo hoog op dat het technisch niet mogelijk was om de doorbuiging te voorkomen. Dit is bij het stijgpunt ten zuiden van Pijnacker.
DSE_7954 bew.jpg
DSE_7954 bew.jpg (59.62 KiB) 7810 keer bekeken
En de kabels zijn in het station ook aan kleine breinaaldjes vast
DSE_7957.JPG
DSE_7957.JPG (85.34 KiB) 7810 keer bekeken
Even verder bij de rondweg van Zoetermeer, staat een relatief lang recht stuk in de lijn. Ik heb nog geen nummering en de puinverharding rondom de masten is er ook nog. Later dit jaar nog maar eens terugkomen voor een nettere foto.
DSE_7960 bewkopie.jpg
DSE_7960 bewkopie.jpg (59.6 KiB) 7810 keer bekeken
Met nieuwe glanzende kabels, de verkleining heeft de foto geen goed gedaan, beetje blokkerige kabel.
DSE_7963.JPG
DSE_7963.JPG (85.06 KiB) 7810 keer bekeken
En nog een met iets meer overzicht.
DSE_7964 bew.jpg
DSE_7964 bew.jpg (70.48 KiB) 7810 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack masten

Bericht door Tom » 13 jan 2013 10:24

Nog eentje met teleobjectief:
DSE_7969.JPG
DSE_7969.JPG (90.67 KiB) 7810 keer bekeken
In tegenlicht staat deze hoekmast achter de boerderij:
DSE_7970.JPG
DSE_7970.JPG (92.13 KiB) 7810 keer bekeken
Bij de hoekmast even verderop, deze buigen wel erg zichtbaar door. En nee, dat ligt niet aan de camera, want in photoshop is gecorrigeerd voor "vallende lijnen" en vertekening.
DSE_7973kopie.jpg
DSE_7973kopie.jpg (71.28 KiB) 7810 keer bekeken
Even tussen de benen doorkijken:
DSE_7975.JPG
DSE_7975.JPG (84.65 KiB) 7810 keer bekeken
Terug in de richting waar we net waren:
DSE_7986.JPG
DSE_7986.JPG (82.69 KiB) 7810 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack masten

Bericht door Tom » 13 jan 2013 10:28

Enkele details van de hoekmast.
DSE_7976 bew.jpg
DSE_7976 bew.jpg (54.82 KiB) 7810 keer bekeken
100% crop van de afspanning
DSE_7976 bew cr1.jpg
DSE_7976 bew cr1.jpg (60.03 KiB) 7810 keer bekeken
en nog een crop van de "rondgang". De dikke witte isolatoren kunnen zowel druk als buiging opnemen en zijn met een pen in de ring verbonden met de mast.
DSE_7976 bew cr2.jpg
DSE_7976 bew cr2.jpg (68.62 KiB) 7810 keer bekeken
Totaaloverzicht van de bovenkant van de hoekmast.
DSE_7981.JPG
DSE_7981.JPG (92.96 KiB) 7810 keer bekeken
.
Nog een met groothoek. Helaas werd de zon een beetje tegengehouden door een cirrusveld
Weer is de doorbuiging met geen mogelijkheid weg te krijgen. De windmolen is wel recht namelijk.
DSE_7982kopie.jpg
DSE_7982kopie.jpg (64.23 KiB) 7810 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 13 jan 2013 11:21

Mooie serie Tom. Ik dacht altijd dat de ombuiging toch altijd werd veroorzaakt door enige tonvorming van de lens van de camera. Echter als je vermoedelijk de optie lenscorrectie hebt aangeklikt dan kan het niet anders inderdaad dat ze doorbuigen. Ik vind dat toch wel enigszins zorgwekkend eruit zien, maar neem aan dat de heren ingenieurs het allemaal goed hebben doorberekend. Ook niet echt netjes dat de radius van doorbuiging van de binnenpyloon anders is dan de buitenste.

De horizontale manier van om een mast heenwerken vind ik er wel vernuft uitzien.

Plaats reactie