Wintrack masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 24 mar 2012 00:08

Zo, afgelopen woensdag was het lekker weer (en ik had niet meer zo last van de griep) dus heb eens een bezoekje gebracht aan Delft .

Op moment van foto's maken was er nog maar 1 paar Wintrack masten geplaatst, namelijk bij Delft naast de wijk Tanthof-West (wijk 22). De locatie is goed te bereiken, met tramlijn 1 of 19 vanaf station Delft ben je er zo met een stukje lopen. Het is makkelijk te vinden, namelijk bij een parkje tussen Tanthof en de toekomstige A4 (die nu ook in aanleg is). De masten staan vlak ten zuiden van de splitsing tussen het Kranenburgerpad en de Buurslootpad (kaart).

Afbeelding
01. Komend vanaf een tramhalte in Tanthof-West zie je op gegeven moment vanuit het parkje dit setje Wintrack masten opdoemen. Direct opvallend is dat er aan elke pyloon 3 uithouders aan de buitenkant zitten in plaats van binnen. Zoals Peter al paar berichten eerder vertelde worden dit combinatiemasten tussen 380kV en 150kV. Gezien de ringen tussen de 3 houders vermoed ik dat daar ook nog isolatoren aankomen zoals bij de Wintracks bij Zoetermeer. Eveneens ga ik ervan uit op basis van kaartjes op Randstad 380kV dat hier het opstijgpunt is.

Afbeelding
02. Direct valt het zéér slanke ontwerp van de Wintrack op. Vanaf een zijkant gezien reduceert het aanzicht zich tot 1 pyloon.

Afbeelding
03. Over het water kunnen we kijken naar de oude bestaande 150kV lijn tussen Wateringen en Delft. De hoek hier zorgt ervoor dat de masten parallel lopen aan de A4 ene richting en N470 andere richting.

Afbeelding
04. Een oude Donaumast van de zijkant. Duidelijk is dat dit meer zichtbaar in het landschap is ten opzichte van de Wintrack.

Afbeelding
05. Er moet thans nog een hoop gebeuren voordat we hier de eerste kabels zien.

Afbeelding
06. De aannemer zit duidelijk niet te wachten op pottenkijkers. Op geruime afstand komen we dit verbodsbord al tegen op het Kranenburgpad. Het bouwterrein was verderop ook goed afgezet met bouwhekken (ook wel logisch als er op termijn gewerkt gaat worden met hoogspanning). Eveneens was de westkant van het terrein ook afgezet, ook wegens de aanleg van de A4 (wat ook opmerkelijk stevig was afgezet).

Afbeelding
07. Een wat meer detailshot op een deel van de mast. Ik zal in een andere post nog wel 100% crops van de foto plaatsen waar je goed de details kan zien.

Afbeelding
08. Ik vermoed dat op de plek van de zandbult de apparatuur voor het opstijgpunt komt, dus de trafo's en dergelijke. Echter zou je dat aan de zuidkant van de mast verwachten dus geheel zeker weten doe ik het niet...

Afbeelding
09. Een stukje verder gelopen. Het Wintrack ontwerp valt al enigszins weg in de natuur.

Afbeelding
10. Een hoekmast in de eerdergenoemde 150kV lijn Wateringen - Delft die als ik het goed begreep op termijn gesloopt gaat worden. Deze masten zitten voor mij in iedergeval vol met verrassingen, waar ik al eerder vragen over had. Een uitgebreid fotoverslag daarvan volgt nog .

Afbeelding
11. Ik ben hier het talud van de N470 opgelopen zodat je wat beter overzicht van de omgeving krijgt. Links de Wintrack masten. In het midden zijn vaag wat bergen aarde te zien voor de A4 en rechts is de oprit van de A4 richting Amsterdam te zien.

Afbeelding
12. De slanke masten tekenen zich goed af in het tegenlicht.

Afbeelding
13. De andere hoekmast in de oude 150kV lijn. Het afwijkende ontwerp van andere Donaumasten in Zuid-Holland intrigeert mij.

Afbeelding
14. In een poging de werkplaats wat van andere kant te benaderen moest ik over een door tractoren aan gort gereden pad lopen. Iets wat mijn witzwarte All Stars compleet zwart maakte in ieder geval . Het is nauwelijks te zien op de foto maar ook verderop wordt de doorgang versperd door bouwhekken. Zodoende ben ik niet verder gelopen.

Afbeelding
15. De laatste foto van wat verderop in de wijk genomen tussen het riet. De Wintracks vallen zo al nauwelijks meer op. Dat is mooi voor de mensen die het horizonvervuiling vinden, minder praktisch voor de spotters onder ons ^^'.

Overigens, toen ik bezig was met foto's te nemen van de 150kV mast (foto's volgen in een ander topic), werd ik aangesproken door een buurtbewoner. Deze bewoner vertelde dus onder andere dat hij in een actiegroep zit om - volgens mij - het parkje wat ik eerder noemde te behouden. Vermoedelijk wil de gemeente Delft het weghalen of zoiets. Of dit nodig is voor Randstad 380kV durf ik niet te zeggen. Volgens mij niet, want alle ruimte is er al voor gemaakt aan de aanleg van de 380kV grondkabel is ook allang bezig (en loopt aardig zuidelijk langs Delft). het kan zo zijn dat gemeente Delft de omgeving samen met de sloop van de oude 150kV lijn flink op de schop wilt nemen. Wordt dus wellicht nog wel vervolgd .

Zodra er weer wat nieuws is rond deze omgeving zal ik wel weer een update maken . I hope you enjoyed.
Laatst gewijzigd door Mark op 24 mar 2012 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 24 mar 2012 19:25

Mooie fotoserie! Ik had overigens wel verwacht dat men verder zou zijn gegaan met het plaatsen van de wintrackmasten richting Wateringen, maar dat is blijkbaar nog niet gebeurd en worden nu eerst masten geplaatst bij Pijnacker. En ik zie dat je alvast toekomstige nethistorie hebt vastgelegd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 06 apr 2012 20:26

De bouw van de wintrack lijn vordert.

Ik ging vandaag langs de nieuwe masten bij Pijnacker (berijkbaar via fietspad Oude Polderpad). Zo te zien zijn de geleiders tussen de eerste vier masten vanaf de opstijgpunt al opgehangen. Je krijgt nu al een goede indruk van hoe de voltooide lijn er uit gaat zien.

Afbeelding
Hier vanaf de grens van de bebouwde kom in Pijnacker. Dus een beetje horizonvervuiling krijgen ze hier toch.

Afbeelding
Iets dichterbij.

Afbeelding
En hier wat ingezoomd.

Afbeelding
Direct onder.

Afbeelding
De eindmast bij de opstijgpunt.

Afbeelding
Kleine wintrack mastjes

Afbeelding
En nu de grote vraag. Wat doen die rare geleiders aan de buitenkant van de masten
Ik heb een theorie maar laat het eerst over aan jullie.

Afbeelding
Hier details op de eindmast inclusief de ophanging van die vreemde geleiders. Zo te zien zijn ze niet geisoleerd.

Er ontbreekt nog een aantal masten bij Zoetermeer, ik schat dat ongeveer de helft van alle masten er nu staan. Bij de trafo-station in Bleiswijk staan er twee paren maar dan volgt er een grote gat tot de volgende masten langs de N470.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Wintrack masten

Bericht door Ot » 06 apr 2012 20:32

wauw eigenlijk zijn ze best wel mooi op deze manier. Moet je zien hoe krom de masten trekken bij het opstijgpunt. En hoe strak de kabels staan. Mooie foto's elo!

waar die extra geleiders voor zijn weet ik echt niet. het lijkt geen groep van drie te zijn dus normale fase draden kan dan toch niet? kunnen het signaal draden zijn?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 06 apr 2012 21:29

Prachtige fotoserie, men is dus al geleiders aan het trekken! Het tempo zit er nu lekker in...

Ik denk niet dat de eindmasten krom zijn, dat komt door de vertekening van de lens van zijn camera. Over de extra draden onderaan de masten heb ik wat gelezen, dat is de zogenaamde passive loop, dit moet d.m.v. inductie het magneetveld verder reduceren.

Wie het komende Paasweekeinde niets te doen heeft moet het 44 pagina's tellende document Magneetvelden Randstad380-Zuid maar eens doorlezen In dit document staan de Wintrack masten uitvoerig beschreven en komt ook de passive loop aan bod.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 06 apr 2012 21:55

Peter schreef:Ik denk niet dat de eindmasten krom zijn, dat komt door de vertekening van de lens van zijn camera. Over de extra draden onderaan de masten heb ik wat gelezen, dat is de zogenaamde passive loop, dit moet d.m.v. inductie het magneetveld verder reduceren.
Ja, dat is geen beste camera (een Panasonic compact) maar die kan flink zoomen (8x). Ik was om andere reden met de auto en heb dan even besloten om via Pijnacker te gaan om de situatie te bekijken. Had helaas geen betere cameras bij me.
Peter schreef:Wie het komende Paasweekeinde niets te doen heeft moet het 44 pagina's tellende document Magneetvelden Randstad380-Zuid maar eens doorlezen In dit document staan de Wintrack masten uitvoerig beschreven en komt ook de passive loop aan bod.
Half uur geleden zelf via Google gevonden Had al een idee dat het iets met magneetvelden was. Overigens interessant te zien hoe de combimasten bij Den Hoorn worden.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 06 apr 2012 23:05

Vertekening hebben zelfs de dure lenzen van mijn spiegelreflex nog enigszins De foto's geven de huidige situatie goed weer en alle details zijn goed te zien.

Ik had alleen verwacht dat de passive loop een enkele draad zou zijn net als de bliksemdraden. Het zal mij benieuwen of ze in de passive loop ook nog afstandhouders gaan plaatsen.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Wintrack masten

Bericht door Max » 07 apr 2012 12:43

ik moet er dus toch aan gaan geloven dat de oude 150kV lijn bij delft weg gaat.

was 1 van de eerste hoogspanningslijnen die ik gezien had aangezien ik er zo dichtbij woon.

maar wat een vorderingen zeg. het is echt allemaal goed aan de gang. Alsof t uit t niets allemaal in 1 klap veranderd is.
ik wist wel dat die blauwe mast er al heel lang stond.

wat komt er eigenlijk in de plaats voor die oude 150kV lijn? aangezien die nog een punt heeft zitten in delft naar schiedam
wordt die dan ook gesloopt?
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 07 apr 2012 17:39

Effe gegoogled en heb dit document http://www.indoorbowls.net/tegendestroo ... /150kV.pdf gevonden. Het is van een club bewoners die niet bepaald mastenliefhebbers zijn Maar het kaartmateriaal is zeer informatief.

De hele 150 kV lijn vanaf Wateringen tot de opstijgpunt bij Tanthofdreef verdwijnd. De 150 kV circuits gaan in de toekomst op de Wintrack masten meeliften tot aan de nieuwe 380 kV opstijgpunt naast de A4. Vervolgens wordt er een nieuwe 150 kV ondergrondse verbinding aan de zuidkant van Tanthof en langs de spoorlijn aangelegd. De 150 kV lijn tussen Delft en Schiedam blijft bestaan (die bewoners willen de eerste stuk langs Tanthofdreef ook graag kwijt maar volgens mij zijn de plannen niet aangepast).

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Wintrack masten

Bericht door Max » 07 apr 2012 17:57

ik heb het pdfje even snel door gekeken en de plaatjes bestudeerd. maar ze gaan toch niet serieus geloven dat dat allemaal ondergronds wordt? als het helemaal tot schiedam ondergronds zou worden dan komen daar kosten waar zelfs de rijke onder ons u tegen zullen zeggen!
'your personal grid modeler'

Plaats reactie