Wintrack masten
Re: Wintrack masten
Fraaie fotoserie Tom! Zo te zien heb je de foto's in Photoshop verkleind d.m.v. de instelling "nearest neighbour"? Ik gebruik zelf altijd "Bicubic (best for smooth gradients)".
Zo te zien is de wintracklijn tussen Pijnacker en Zoetermeer zo goed als klaar. Mooi ook die detailfoto's. Ik zag dat bij één hoekmast de horizontale bretels nog niet waren aangebracht. Die doorbuiging vind ik overigens ook wel heel extreem maar de hoekmasten zullen er ongetwijfeld op berekend zijn.
De wintracks zonder 150kV geleiders aan de buitenkant vind ik ook nog wel meevallen, al had ik natuurlijk ook liever een paar fraaie lattenmasten gezien in Zl-Mee stijl of hoekmasten met stoere kattenoren. Ik vind vooral de combinatie wintracks tussen Wateringen en Delft er niet uit zien. Dat maakt het visueel erg rommelig.
Zo te zien is de wintracklijn tussen Pijnacker en Zoetermeer zo goed als klaar. Mooi ook die detailfoto's. Ik zag dat bij één hoekmast de horizontale bretels nog niet waren aangebracht. Die doorbuiging vind ik overigens ook wel heel extreem maar de hoekmasten zullen er ongetwijfeld op berekend zijn.
De wintracks zonder 150kV geleiders aan de buitenkant vind ik ook nog wel meevallen, al had ik natuurlijk ook liever een paar fraaie lattenmasten gezien in Zl-Mee stijl of hoekmasten met stoere kattenoren. Ik vind vooral de combinatie wintracks tussen Wateringen en Delft er niet uit zien. Dat maakt het visueel erg rommelig.
Re: Wintrack masten
Inderdaad een mooie fotoserie. Dank voor het plaatsen, ook vooral de detailfoto's ervan. Met je goedvinden zou ik er graag een van gebruiken op de main site bij de pagina over coronaringen. Ik hoor het wel.
En wat cirrusveld betreft: niets te klagen, in het noorden is het al sinds nieuwjaarsdag vrijwel continu stratus en stratocumulus wat de klok slaat. Ook vandaag weer.
Het doorbuigen van de wintracks was inderdaad voorzien (zie hogerop in het topic).
Het enige wat men ondanks allerlei animaties en berekeningen niet had voorzien is dat deze doorbuiging zo op zou vallen in de praktijk. 'Het blijkt wat meer de aandacht te trekken dan de bedoeling was', aldus een oeps-achtige uitspraak iemand van Tennet die ik in Emmeloord sprak. Dat opvallen is zelfs zodanig dat de volgende generatie wintracks (zoals ze die gaan gebruiken bij Doetinchem en in Noordwest 380) een dikkere wanddikte dan wel een halve betonmastconstructie zullen krijgen om het te verminderen.
Zelfs als we de (m.i. ook niet erg geslaagde) wintrack-combimasten buiten beschouwing laten en alleen de 2x380 bekijken is er toch een groot verschil met de realiteit.
De wintracks zijn op de animatie niet voorzien van een retourstroomgeleider, de bliksemdraad is in werkelijkheid niet op de top maar er net naast bevestigd en doordat de rechtstanden zo kort zijn is de strakheid van de lijn ook iets waar we wat vraagtekens bij kunnen zetten.
En wat cirrusveld betreft: niets te klagen, in het noorden is het al sinds nieuwjaarsdag vrijwel continu stratus en stratocumulus wat de klok slaat. Ook vandaag weer.
Het doorbuigen van de wintracks was inderdaad voorzien (zie hogerop in het topic).
Het enige wat men ondanks allerlei animaties en berekeningen niet had voorzien is dat deze doorbuiging zo op zou vallen in de praktijk. 'Het blijkt wat meer de aandacht te trekken dan de bedoeling was', aldus een oeps-achtige uitspraak iemand van Tennet die ik in Emmeloord sprak. Dat opvallen is zelfs zodanig dat de volgende generatie wintracks (zoals ze die gaan gebruiken bij Doetinchem en in Noordwest 380) een dikkere wanddikte dan wel een halve betonmastconstructie zullen krijgen om het te verminderen.
Over een maand of twee wordt de Zuidring onder spanning gebracht, tenminste als de planning nog op schema ligt. En het uiterlijk van de wintracks zoals we dat nu aantreffen bij Delft is behoorlijk anders dan de eerste animaties van Tennet van weleer deden geloven:Peter schreef:Zo te zien is de wintracklijn tussen Pijnacker en Zoetermeer zo goed als klaar.
De wintracks zonder 150kV geleiders aan de buitenkant vind ik ook nog wel meevallen, al had ik natuurlijk ook liever een paar fraaie lattenmasten gezien in Zl-Mee stijl of hoekmasten met stoere kattenoren.
Zelfs als we de (m.i. ook niet erg geslaagde) wintrack-combimasten buiten beschouwing laten en alleen de 2x380 bekijken is er toch een groot verschil met de realiteit.
De wintracks zijn op de animatie niet voorzien van een retourstroomgeleider, de bliksemdraad is in werkelijkheid niet op de top maar er net naast bevestigd en doordat de rechtstanden zo kort zijn is de strakheid van de lijn ook iets waar we wat vraagtekens bij kunnen zetten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Wintrack masten
Jammer van die kromme hoemasten. Ben benieuwd hoe deze zich gaan houden bij een volgende storm/orkaan of ijsregen/ijzel. Ik denk dat er enorme krachten op de wintrack constructie komen te staan, met name op de hoekmasten.
T.b.v. de kromme wintracs geef ik voor de ingenieurs alvast een voorzet...
T.b.v. de kromme wintracs geef ik voor de ingenieurs alvast een voorzet...
- Bijlagen
-
- wintrack hoekmast.png (13.08 KiB) 8363 keer bekeken
Re: Wintrack masten
Interessant. Dan gaan we bij de volgende wintracklijn dus al een verbeterde versie zien
Re: Wintrack masten
Mooie foto's Tom!
Ik was vandaag even op pad langs de wintrack-combi lijn. Die is nu af (behalve de aansluiting in station Wateringen en wat "losse draadjes" in de opstijgpunt in Tanthof).
Vanaf de Harnaschpolder bekeken. Vanaf deze hoek ziet het best goed uit.
Een van de draagmasten langs de A4. Een beetje verwarring door al die draden.
Close-up
En horror Hier bij de Rijksstraatweg richting noord. Er zijn nauwelijks drie masten te vinden die op een rechte lijn staan. Zeer rommelijk indruk.
En richting zuid naar het opstijgpunt. Niet beter
Het is nu bijna met de oude 150 kV lijn gebeurd. Hier in de Harnaschpolder. De geleiders hangen nu in katrollen en de isolatoren zijn al gedeeltelijk gesloopt. Langs de Kruithuisweg zijn ze nog niet met de sloop begonnen (als iemand een laatste foto wil).
Ik was vandaag even op pad langs de wintrack-combi lijn. Die is nu af (behalve de aansluiting in station Wateringen en wat "losse draadjes" in de opstijgpunt in Tanthof).
Vanaf de Harnaschpolder bekeken. Vanaf deze hoek ziet het best goed uit.
Een van de draagmasten langs de A4. Een beetje verwarring door al die draden.
Close-up
En horror Hier bij de Rijksstraatweg richting noord. Er zijn nauwelijks drie masten te vinden die op een rechte lijn staan. Zeer rommelijk indruk.
En richting zuid naar het opstijgpunt. Niet beter
Het is nu bijna met de oude 150 kV lijn gebeurd. Hier in de Harnaschpolder. De geleiders hangen nu in katrollen en de isolatoren zijn al gedeeltelijk gesloopt. Langs de Kruithuisweg zijn ze nog niet met de sloop begonnen (als iemand een laatste foto wil).
Re: Wintrack masten
Mooie foto`s Tom & elo van de wintrack masten. Ik vind het raar dat ze bij Wateringen zo rommelig staan.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Wintrack masten
Mooie foto's elo! Van een afstandje valt het inderdaad mee maar als je er onderstaat lijkt het wel alsof degene die het tracé heeft ontworpen te diep in het glaasje heeft gekeken
Aangezien men begonnen is met de sloop van de oude 150kV lijn neem ik aan dat de nieuwe 150kV lijnen al wel in gebruik zijn?
Aangezien men begonnen is met de sloop van de oude 150kV lijn neem ik aan dat de nieuwe 150kV lijnen al wel in gebruik zijn?
Re: Wintrack masten
Ik had de foto's verkleind met Irfanview (batch conversion), ik zal eens kijken of ik daar ook een beter middel kan vinden, want dit ziet er niet uit.
De rommeligheid, ja we zitten hier natuurlijk wel in een van de moeilijkste gebieden om een lijn te plannen. Misschien dat de volgende geplande lijn beter gaan werken. Al vind ik de strakke stijl van deze masten nou niet echt meteen passen in bijvoorbeeld de Achterhoek. Is het voor het magneetveld nou zo slecht als de geleider een meter meer uit elkaar zouden zitten en er een gewoon mastlichaam tussen kan? Die bliksemdraad is inderdaad wel een misser.
De wanddikte van de mast is onderin bij een diameter van 2,4 meter al ongeveer 50 mm! Ik heb gelezen dat een economischere diameter 3,5 meter was geweest. Duidelijk dus dat het beter zou zijn om de diameter te vergroten, maar dat mag waarschijnlijk niet van de architect Ja daar mogen wij als belastingbetaler allemaal aan meebetalen, terwijl als je ziet hoeveel mensen er naar kijken Maar misschien dat ze nog tot inkeer komen.
Maar mooie foto's elo. Vooral die eerste twee.
De rommeligheid, ja we zitten hier natuurlijk wel in een van de moeilijkste gebieden om een lijn te plannen. Misschien dat de volgende geplande lijn beter gaan werken. Al vind ik de strakke stijl van deze masten nou niet echt meteen passen in bijvoorbeeld de Achterhoek. Is het voor het magneetveld nou zo slecht als de geleider een meter meer uit elkaar zouden zitten en er een gewoon mastlichaam tussen kan? Die bliksemdraad is inderdaad wel een misser.
De wanddikte van de mast is onderin bij een diameter van 2,4 meter al ongeveer 50 mm! Ik heb gelezen dat een economischere diameter 3,5 meter was geweest. Duidelijk dus dat het beter zou zijn om de diameter te vergroten, maar dat mag waarschijnlijk niet van de architect Ja daar mogen wij als belastingbetaler allemaal aan meebetalen, terwijl als je ziet hoeveel mensen er naar kijken Maar misschien dat ze nog tot inkeer komen.
Maar mooie foto's elo. Vooral die eerste twee.
Re: Wintrack masten
In het batch venster moet je even op [Geavanceerd] klikken en dan vinkje zetten bij 'Gebruik Resample functie (betere kwaliteit)'. Dat doet veel goeds!TomBorger schreef:Ik had de foto's verkleind met Irfanview (batch conversion), ik zal eens kijken of ik daar ook een beter middel kan vinden, want dit ziet er niet uit.
Mooie foto's elo! Afgebouwd ziet de Wintrack er wel redelijk uit, maar het blijft een rommelig zooitje inderdaad. Rommeliger dan gewone buismasten of een lijn met lattenmasten.
Re: Wintrack masten
Recent filmpje van de N470 tussen Delft en Zoetermeer, met af en toe blik op de Wintrack masten.