Wintrack masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 13 jan 2013 13:22

Fraaie fotoserie Tom! Zo te zien heb je de foto's in Photoshop verkleind d.m.v. de instelling "nearest neighbour"? Ik gebruik zelf altijd "Bicubic (best for smooth gradients)".

Zo te zien is de wintracklijn tussen Pijnacker en Zoetermeer zo goed als klaar. Mooi ook die detailfoto's. Ik zag dat bij één hoekmast de horizontale bretels nog niet waren aangebracht. Die doorbuiging vind ik overigens ook wel heel extreem maar de hoekmasten zullen er ongetwijfeld op berekend zijn.

De wintracks zonder 150kV geleiders aan de buitenkant vind ik ook nog wel meevallen, al had ik natuurlijk ook liever een paar fraaie lattenmasten gezien in Zl-Mee stijl of hoekmasten met stoere kattenoren. Ik vind vooral de combinatie wintracks tussen Wateringen en Delft er niet uit zien. Dat maakt het visueel erg rommelig.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wintrack masten

Bericht door Hans » 13 jan 2013 15:11

Inderdaad een mooie fotoserie. Dank voor het plaatsen, ook vooral de detailfoto's ervan. Met je goedvinden zou ik er graag een van gebruiken op de main site bij de pagina over coronaringen. Ik hoor het wel.

En wat cirrusveld betreft: niets te klagen, in het noorden is het al sinds nieuwjaarsdag vrijwel continu stratus en stratocumulus wat de klok slaat. Ook vandaag weer.

Het doorbuigen van de wintracks was inderdaad voorzien (zie hogerop in het topic).
Het enige wat men ondanks allerlei animaties en berekeningen niet had voorzien is dat deze doorbuiging zo op zou vallen in de praktijk. 'Het blijkt wat meer de aandacht te trekken dan de bedoeling was', aldus een oeps-achtige uitspraak iemand van Tennet die ik in Emmeloord sprak. Dat opvallen is zelfs zodanig dat de volgende generatie wintracks (zoals ze die gaan gebruiken bij Doetinchem en in Noordwest 380) een dikkere wanddikte dan wel een halve betonmastconstructie zullen krijgen om het te verminderen.
Peter schreef:Zo te zien is de wintracklijn tussen Pijnacker en Zoetermeer zo goed als klaar.

De wintracks zonder 150kV geleiders aan de buitenkant vind ik ook nog wel meevallen, al had ik natuurlijk ook liever een paar fraaie lattenmasten gezien in Zl-Mee stijl of hoekmasten met stoere kattenoren.
Over een maand of twee wordt de Zuidring onder spanning gebracht, tenminste als de planning nog op schema ligt. En het uiterlijk van de wintracks zoals we dat nu aantreffen bij Delft is behoorlijk anders dan de eerste animaties van Tennet van weleer deden geloven:
wintrack.PNG
Animatie van Tennet waarop het concept getoond wordt - de werkelijkheid bleek zoals zovaak weer net even anders te zijn.
wintrack.PNG (595.22 KiB) 8308 keer bekeken
Zelfs als we de (m.i. ook niet erg geslaagde) wintrack-combimasten buiten beschouwing laten en alleen de 2x380 bekijken is er toch een groot verschil met de realiteit.
De wintracks zijn op de animatie niet voorzien van een retourstroomgeleider, de bliksemdraad is in werkelijkheid niet op de top maar er net naast bevestigd en doordat de rechtstanden zo kort zijn is de strakheid van de lijn ook iets waar we wat vraagtekens bij kunnen zetten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Harm
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 apr 2012 18:58

Re: Wintrack masten

Bericht door Harm » 13 jan 2013 15:17

Jammer van die kromme hoemasten. Ben benieuwd hoe deze zich gaan houden bij een volgende storm/orkaan of ijsregen/ijzel. Ik denk dat er enorme krachten op de wintrack constructie komen te staan, met name op de hoekmasten.

T.b.v. de kromme wintracs geef ik voor de ingenieurs alvast een voorzet...
Bijlagen
wintrack hoekmast.png
wintrack hoekmast.png (13.08 KiB) 8306 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 13 jan 2013 16:47

Interessant. Dan gaan we bij de volgende wintracklijn dus al een verbeterde versie zien

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 13 jan 2013 18:04

Mooie foto's Tom!

Ik was vandaag even op pad langs de wintrack-combi lijn. Die is nu af (behalve de aansluiting in station Wateringen en wat "losse draadjes" in de opstijgpunt in Tanthof).

Afbeelding
Vanaf de Harnaschpolder bekeken. Vanaf deze hoek ziet het best goed uit.

Afbeelding
Een van de draagmasten langs de A4. Een beetje verwarring door al die draden.

Afbeelding
Close-up

Afbeelding
En horror Hier bij de Rijksstraatweg richting noord. Er zijn nauwelijks drie masten te vinden die op een rechte lijn staan. Zeer rommelijk indruk.

Afbeelding
En richting zuid naar het opstijgpunt. Niet beter

Afbeelding
Het is nu bijna met de oude 150 kV lijn gebeurd. Hier in de Harnaschpolder. De geleiders hangen nu in katrollen en de isolatoren zijn al gedeeltelijk gesloopt. Langs de Kruithuisweg zijn ze nog niet met de sloop begonnen (als iemand een laatste foto wil).

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Wintrack masten

Bericht door Ruben » 13 jan 2013 18:10

Mooie foto`s Tom & elo van de wintrack masten. Ik vind het raar dat ze bij Wateringen zo rommelig staan.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 13 jan 2013 19:01

Mooie foto's elo! Van een afstandje valt het inderdaad mee maar als je er onderstaat lijkt het wel alsof degene die het tracé heeft ontworpen te diep in het glaasje heeft gekeken

Aangezien men begonnen is met de sloop van de oude 150kV lijn neem ik aan dat de nieuwe 150kV lijnen al wel in gebruik zijn?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack masten

Bericht door Tom » 13 jan 2013 19:13

Ik had de foto's verkleind met Irfanview (batch conversion), ik zal eens kijken of ik daar ook een beter middel kan vinden, want dit ziet er niet uit.

De rommeligheid, ja we zitten hier natuurlijk wel in een van de moeilijkste gebieden om een lijn te plannen. Misschien dat de volgende geplande lijn beter gaan werken. Al vind ik de strakke stijl van deze masten nou niet echt meteen passen in bijvoorbeeld de Achterhoek. Is het voor het magneetveld nou zo slecht als de geleider een meter meer uit elkaar zouden zitten en er een gewoon mastlichaam tussen kan? Die bliksemdraad is inderdaad wel een misser.

De wanddikte van de mast is onderin bij een diameter van 2,4 meter al ongeveer 50 mm! Ik heb gelezen dat een economischere diameter 3,5 meter was geweest. Duidelijk dus dat het beter zou zijn om de diameter te vergroten, maar dat mag waarschijnlijk niet van de architect Ja daar mogen wij als belastingbetaler allemaal aan meebetalen, terwijl als je ziet hoeveel mensen er naar kijken Maar misschien dat ze nog tot inkeer komen.

Maar mooie foto's elo. Vooral die eerste twee.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 13 jan 2013 20:26

TomBorger schreef:Ik had de foto's verkleind met Irfanview (batch conversion), ik zal eens kijken of ik daar ook een beter middel kan vinden, want dit ziet er niet uit.
In het batch venster moet je even op [Geavanceerd] klikken en dan vinkje zetten bij 'Gebruik Resample functie (betere kwaliteit)'. Dat doet veel goeds!

Mooie foto's elo! Afgebouwd ziet de Wintrack er wel redelijk uit, maar het blijft een rommelig zooitje inderdaad. Rommeliger dan gewone buismasten of een lijn met lattenmasten.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 04 feb 2013 20:36

Recent filmpje van de N470 tussen Delft en Zoetermeer, met af en toe blik op de Wintrack masten.

Plaats reactie