Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Peter » 06 aug 2013 23:28

Afgelopen ben ik weer in Noord-Brabant geweest om treinen te fotograferen. Omdat er nu werkzaamheden zijn tussen Oberhausen en Dinslaken worden er veel goederentreinen omgeleid waaronder via de Brabantroute. Maar goed, tot zover dit off-topic gedeelte Aangezien één van de fotopunten in de buurt van Helmond Brandevoort is mogen een paar plaatjes van de nieuwe duo-tonmasten niet ontbreken.

Nadat de zon bij de Vaarleseweg door begon te draaien ben ik verder gegaan naar een ander fotopunt dichter bij Eindhoven. Onderweg naar dit punt kwam ik ook langs de nieuwe halve wisselmast bij industrieterrein Eeneind bij Nuenen. Ik weet niet of deze mast al eens op dit forum voorbij is gekomen, maar dan is die dat nu in elk geval
Bijlagen
MBT-EHV-380-121.jpg
Over de Vaarleseweg loopt nog net het westelijke deel van het duo-ton project en ik vond het wel leuk om de masten nu eens in een zomerlandschap te fotograferen met blauwe lucht. Hier zien we mast 121 met de aparte "Zwolle-Meeden" 150kV traversen. Overigens zou volgens het KNMI die dag in het zuiden onbewolkt blijven maar in dit geval doen de stapelwolkjes geen afbreuk aan de foto...
MBT-EHV-380-121.jpg (325.05 KiB) 9411 keer bekeken
MBT-EHV-380-122.jpg
De bijzondere mast 122 met diagonale traversen die ook nog eens kattenoren hebben, gezien in westelijke richting. We hebben toch wel iets aparts terug gekregen in Nederland met twee van deze masten. Overigens had ik vandaag de indruk dat mede door het warme weer de geleiders wel heel laag hingen.
MBT-EHV-380-122.jpg (311.66 KiB) 9411 keer bekeken
MBT-EHV-380-128.jpg
Hoekmast 128 is vorig jaar omgebouwd tot halve wisselmast om ervoor te zorgen dat de positie van de klokgetallen dusdanig is dat de magneetveldzone bij Helmond Brandevoort zo klein mogelijk blijft. In de bestaande wisselmast bij Asten is van hetzelfde circuit de wisselfunctie komen te vervallen. Zodoende hebben we sinds vorig jaar ineens drie halve 380kV wisselmasten i.p.v. één in Nederland. Wat verder opvalt is dat deze wisselmast geen gebruik maakt van v-ophangingen met keramische isolatoren zoals de oudere 380kV wisselmasten maar een soort "half-verankering" met kunststof isolatoren.
MBT-EHV-380-128.jpg (335.27 KiB) 9411 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 23 feb 2017 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Ruben » 06 aug 2013 23:36

Mooie platen Peter. Die halve wisselmast kun je ook vanuit de trein zien want de spoorlijn ligt er pal naast.
Die duo-tonmasten bij Helmond blijven altijd een mooi gezicht om te zien.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Peter » 07 aug 2013 13:31

Klopt Ruben, de halve wisselmast heb ik al eens gezien vanuit de trein. Het laatste stuk van de 380kV verbinding Maasbracht - Eindhoven is vanuit de trein goed te volgen.

Het volgende fotopunt om treinen te fotograferen was een overweg bij trafostation Eindhoven Oost. Met het station zelf kon ik weinig en aan de zuidkant stond flink hoge maïs in een akker. Bij de overweg had ik wel goed zicht op de kleerkasten van de 380kV verbinding Geertruidenberg - Eindhoven. Toen er even geen treinen uit de goede richting kwamen had ik mooi even de tijd voor een paar foto's. De stapelwolken waren inmiddels volledig verdwenen en daarvoor in de plaats kwam een zeldzaam blauwe lucht...

Afbeelding
Groothoekopname van de hoekmasten 179 en 180 bij Eindhoven Oost. Eerst wordt de spoorlijn overspannen en dan gaat het meteen rechts naar het trafostation.
Bijlagen
GT-EHV-380-179.jpg
Hoekmast 179 bij de spoorlijn Eindhoven - Helmond. Wat blijven het toch indrukwekkende masten met de schuin omhoog stekende kattenoren.
GT-EHV-380-179.jpg (302.6 KiB) 9411 keer bekeken
GT-EHV-380-178.jpg
Dubbelmast 178 bij Eindhoven Oost waarbij de buitenste circuits een enkele draagketting hebben. Overigens zit er een luchtje aan deze foto...
GT-EHV-380-178.jpg (301.03 KiB) 9411 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 23 feb 2017 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door captain007 » 05 apr 2014 21:02

Vandaag ben ik eens wat foto's gaan maken bij het in aanbouw zijnde Maximakanaal (omlegging Zuid-Willemsvaart). Een uniek project, want zo vaak worden er geen nieuwe kanalen meer gegraven in Nederland. Dat betekent dus dat alles wat voorheen daar liep aan kabels, leidingen en wegen ook aangepast worden. Ook twee hoogspanningsleidingen, namelijk de 150kV leidingen 's-Hertogenbosch - Eindhoven en 's-Hertogenbosch - Oss.

Hier zien we de hoogspanningslijn 's-Hertogenbosch - Eindhoven kijkend richting 's-Hertogenbosch. Het voorste exemplaar is een nieuwe generatie Maas Waal type met railings die er al een tijdje stond:
Afbeelding

Deze mast komt daarna en die stond er volgens mij ook al als ik op streetview kijk:
Afbeelding

Dit lijkt een nieuwe crossingsmast te zijn. Op streetview hingen er nog GSM antennes halverwege en die zie ik nu niet meer hangen:
Afbeelding

Hier zien we de crossingmasten naast het nieuwe kanaal en de nieuwe brug in de N279 die over het kanaal moet gaan lopen:
Afbeelding

Dan gaan we flink wat noordelijker kijken naar de crossing van het Maximakanaal door de lijn 's-Hertogenbosch - Oss. Hier zien we de crossing met een van de masten in beeld:
Afbeelding

Zoom in op deze mast:
Afbeelding

De andere mast, ook hier weer spuuglelijke railings:
Afbeelding

Het oorspronkelijke model wat eerst ook op de andere locaties stond, dit betreft de mast pal ten oosten van de crossingsmast:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Tom » 05 apr 2014 21:50

Strakke foto's, mooie reportage. De verhoogde masten in de lijn naar Eerde vind ik nou niet de mooiste die er zijn met dat plompe broekstuk en de railingen die stoppen juist voor het mastlichaam. De masten naar Oss hebben wel een rustig beeld vind ik.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Hans » 06 apr 2014 15:00

Juk. Je vraagt je inderdaad af waarom het zo moeilijk lijkt te zijn om gewoon een mooie hoogspanningsmast te maken. Die Maaswaaltjes hebben inderdaad wel een erg dikke kont gekregen, om het eens op die manier uit te drukken. Hoewel ik niet goed weet hoe het eleganter kan zonder weer een ander lelijk kenmerk te veroorzaken, dat moet wel gezegd worden.

Altijd irritant bij deze discussie is dat we als mastengekken zelfs bij de raarste gedrochten nog blij moeten zijn dat de zaak niet is verkabeld. Dat verkabeling als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt in 110- en 150 kV-land maakt de hobby of interesse er daarom niet makkelijker op, want alle afkeur over bovengrondse reconstructies wordt ingeslikt om vooral geen slapende verkabelaars wakker te maken.

Over de fotokwaliteit niets te klagen. De duo-tonmasten (of nuja, de aanloop ervan) staat er mooi op en het beeld van de reconstructie is duidelijk. Maar wat betreft nieuwe kanalen, veel komt het inderdaad niet meer voor maar er zijn nog andere vooreelden. In het oosten van Drenthe is twee jaar terug het Koning Willem Alexanderkanaal (of in de volksmond gewoon het Kwak genoemd ) tussen Klazienaveen en Bargercompas gegraven. Het kan dus nog steeds.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Peter » 06 apr 2014 15:09

Op die hele lijn van 's-Hertogenbosch via Eerde naar Eindhoven-Oost hebben de MaasWaaltjes een dikke kont. Ik vind van de nieuwe crossingsmasten vooral het verloop van de toren vreemd zo naar het te brede broekstuk. De nieuwe masten in de lijn naar Oss vind ik nog wel meevallen. Het is alleen jammer van de onvermijdelijke railings maar bij deze mast vind ik het nog wel meevallen. Die tonmasten met v-ophanging in de lijn naar Oss vind ik er wel heel erg Brabants uitzien

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door captain007 » 06 apr 2014 19:22

Ze wijken ook aan de bovenzijde af van het oudere type. Hier een mast van de lijn Nijmegen - Druten:
Afbeelding

En hier dan de hoekmast in de lijn 's-Hertogenbosch - Eerde:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Peter » 06 apr 2014 19:28

Geef mij maar het oorspronkelijke model zoals Nijmegen - Druten en Zeewolde - Almere

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Noord-Brabant

Bericht door Tom » 06 apr 2014 22:46

Die mening deel ik ook, maar ook bij de Gelderse versie zie ik een breed uitlopend broekstuk. Naar mening is het ontstaan uit een drang om het hoge deel van de mast zo slank mogelijk uit te voeren om niet in het zicht te springen. Maar de ontwerper van de fundering ziet het liefst een brede basis. Oplossing: een breed broekstuk. Als totaalaanblik van de mast is het echter geen geslaagd gezicht.

Plaats reactie