Crossings Nieuw-Lekkerland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Crossings Nieuw-Lekkerland

Bericht door Shrek » 09 aug 2013 00:21

Powerlion schreef:
Shrek schreef:
Powerlion schreef:Machtig, 163m hoog? Dat is reusachtig! Shrek, wat is de hoogste mast v. België?
174 meter, westelijke mast van de Scheldeoversteek Doel-Zandvliet
Ik dacht al zoiets. Daar wil ik wel eens boven op staan.
Er wordt af en toe gebase-jumpt van die mast. Dus je kan er op geraken zonder speciale uitrusting.
Het is wel kei-illegaal natuurlijk

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Crossings Nieuw-Lekkerland

Bericht door Tom » 11 aug 2013 21:13

Mooie reportage Ruben, het zijn inderdaad indrukwekkende masten van dichtbij!
Je ziet ook goed de verschillen tussen de twee 380 kV lijnen.
Het hoogteverschil tussen beide is erg groot, zeker als je bedenkt dat de kabels op hun laagste punt even hoog zouden moeten hangen.

Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat de toren van de kleine kruising ooit in de 150 kV lijn diende, is niet alleen het fundament herbruikt?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Crossings Nieuw-Lekkerland

Bericht door Hans » 12 aug 2013 18:08

TomBorger schreef:Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat de toren van de kleine kruising ooit in de 150 kV lijn diende, is niet alleen het fundament herbruikt?
Zelfs dat is de vraag. ET heeft ergens in het zeer lange nethistorietopic een paar pagina's gewijd aan de Lekkerkerk-kruisingen en daar zit een gecensureerde (want gezichten) foto bij waarop op de achtergrond een mast te zien is die tot de oude 150 kV-kruising behoort. Tot zover ik me herinner zijn die afgebroken en in hun geheel vervangen door 380 kV-masten van de tweede 380-generatie, als we het zo mogen noemen.
Waarschijnlijk staat die foto ergens op pagina 40-45 of 70-80 was, dat zou ik even na moeten zoeken...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Crossings Nieuw-Lekkerland

Bericht door ElektroThriller » 12 aug 2013 22:03

Ben er redelijk zeker van dat er wel degelijk een 150 kV-verleden is (150 kV Gouda - Dordrecht). Een bepaalde ondernemer wilde een grotere doorvaarthoogte en heeft daarover een proces gevoerd. Uiteindelijk kreeg hij gelijk. Het bovenstuk werd verwijderd, er werd een nieuw stuk toren bijgeplaatst, waarna het bovenstuk er weer op werd geplaatst. Ik herinner mij een krantenartikel van deze strekking. Ga dat uitzoeken.

Edit
Zie
viewtopic.php?f=11&t=45&p=4722&hilit=lekkerland#p4722
(De kreet RTFM is bekend, neem ik aan. In plaats van de M kunnen we nu de I van Index (resultaat van zoeken) toevoegen.) Dit alles speelde in 1965, toen '380 kV' verre van verwezenlijkt was.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie