Foto's van een klein tocht in mijn buurt laatste weekend.
Het Odenwald is een bergachtig en sterk bebost gebied tussen Darmstadt en Heidelberg, oostelijk van de Rijn. Er zijn mooie dorpjes en kleine steden maar het is helemaal niet zo toeristisch als bijvorbeeld de Zwarte Woud of het Sauerland.
Al in 1936 bouwde het RWE de eerste 220 kV-lijn dwars door het gebergte. Hoewel het traject tussen Kelsterbach en Ludwigsburg-Hoheneck via Mannheim zeker gemakkelijker te realiseren zou zijn geweest, werd besloten, deze bergtracé te gebruiken om de elektrische energie, die in de waterkrachtcentrales langs de Neckar wordt geproduceerd, naar de stations Rheinau en Hoheneck te transporteren, die beide zijn aangesloten op de Noord-Zuidlijn uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Deze lijn door het gebergte maakte deel uit van een tweede, nieuwe noord-zuidverbinding tussen het Ruhrgebied en de energiecentrales in het zuidelijke Zwarte Woud.
Vanuit het noorden vertakt de lijn ten zuiden van de Neckar naar Mannheim-Rheinau in het westen en naar Ludwigsburg-Hoheneck bij Stuttgart in het oosten of zuidoosten.
Vanaf het begin zijn alle masten op deze lijnen ontworpen voor 220 kV, maar tussen Kelsterbach en Hoheneck liep slechts één enkel, doorlopend 220 kV-circuit. De aftak naar Mannheim is vandaag de dag nog steeds in bedrijf met slechts één 110 kV-circuit, waarmee de centrales ten westen van Hischhorn door een harde aftak zijn verbonden, die in het oosten eindigt in Hirschhorn. Het traject naar Hoheneck nam het 220 kV-circuit van Kelsterbach en het tweede 110 kV-circuit van Hirschhorn.
Sinds 1940 was er een andere lijn op het 110 kV-niveau, die van Hirschhorn naar Erbach liep. Later werd op het kruispunt van deze lijn met de 220 kV-lijn vanuit Kelsterbach in Beerfelden een nieuwe station gebouwd, waarin het 220 kV-circuit werd ingelust. In de jaren vijftig was het noordelijke eindpunt van dit circuit niet meer Kelsterbach, maar een nieuw transformatorstation bij Urberach. Daarnaast werd een 110 kV-circuit geïnstalleerd op de vrije ruimte op de masten in het westen en werden verschillende transformatorstations gebouwd langs de lijn om het Odenwald te verzorgen.
De verloop van de circuits naar Beerfelden is interessant geconstrueerd. De 220 kV circuits (de zuidelijke naar rechts is nu 110 kV) lopen over de takmast, de 110 kV circuits van het noorden en het zuiden over een kleine tonmast en onder het 220 kV circuit. De topografie wordt hier zeer goed gebruikt. Verder naar achteren wordt de tweecircuits 110 kV-lijn van Erbach toegevoegd om op masten met vier traversen en zes circuits naar het station te worden geleid. Tegelijkertijd is maar al begonnen met het verplaatsen van het nieuwe 110 kV-circuit naar het zuiden.
- Erbach2.png (1.2 MiB) 6480 keer bekeken
- Erbach3.png (1.08 MiB) 6480 keer bekeken
Van Erbach naar Urberach werd al in het midden van de jaren 50 een tweede 110 kV-verbinding door het Odenwald aangelegd.
Sinds het traject tussen Heilbronn en Hoheneck in 2004 werd gesloopt, eindigde het 220 KV-circuit vanuit Beerfelden bij het EnBW-station Großgartach. In 2018 werd het circuit tussen Beerfelden en Großgartach gedegradeerd van 220 naar 110 kV omdat het 220 kV-schakelaar in het station Großgartach door 380 KV werd vervangen en dus niet meer nodig was.
De lijn tussen Beerfelden en Hirschhorn wordt op korte termijn stilgelegd en gesloopt. Ter vervanging wordt momenteel een tweede 110 kV circuit aangelegd tussen Beerfelden en Hirschhorn op de masten van de voormalige 220 kV-lijn. Je kunt de nieuwe, kleinere isolatoren duidelijk zien.
- Erbach4.png (1.09 MiB) 6480 keer bekeken
Hier is een laatste blik op de gauw verdwijnende oude pylonen van de lijn naar Hirschhorn.
- Erbach5.png (905.3 KiB) 6480 keer bekeken