Pagina 58 van 117

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 02 nov 2020 21:14
door Toliman
Powerlines north of Ludwigsburg-Hoheneck substation. The large towers with three crossbars belong to Facility 332, the 380 kV-line from Pulverdingen to Hoheneck. Tower 26 of Facility 332 is the large tower on the left, the following in the line is Tower 27, with its unusual crossbar, which is however not well visible on this picture.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 03 nov 2020 22:10
door Tom
Nice picture of these high towers :)

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 06 nov 2020 00:31
door Toliman
Tower 117 of Facility 337 (Powerline Philippsburg-Pulverdingen), a 68.94 metres tall suspension tower west of Mühlacker, which was built in 1975. Its coordinates are 48.9474455 N 8.7972725 E for adding it (including this picture) to Netkaart.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 06 nov 2020 00:32
door Toliman
The same tower at night

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 06 nov 2020 00:33
door Toliman
Sign on Tower 117 of Facility 337

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 06 nov 2020 00:38
door Toliman
Next to Tower 117 of Facility 337, there is this transposing tower of the 110 kV-line Vaihingen/Enz-Wiesental, which is part of the single-phase AC grid of the German Railway Company using a frequency of 16.7 Hertz.
Transposing of conductors is in Germany still extinsevely used on powerlines with voltages of 110 kV and more.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 06 nov 2020 00:42
door Toliman
Tower 68 of Facility 337 (Powerline Philippsburg-Pulverdingen), a suspension tower west of Kraichtal-Oberacker. It has a height of 103 metres. Its coordinates are 49.106860 N 8.702435 E for adding it (including this picture) to Netkaart.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 07 nov 2020 00:21
door ElexTro
Foto's van een klein tocht in mijn buurt laatste weekend.
Het Odenwald is een bergachtig en sterk bebost gebied tussen Darmstadt en Heidelberg, oostelijk van de Rijn. Er zijn mooie dorpjes en kleine steden maar het is helemaal niet zo toeristisch als bijvorbeeld de Zwarte Woud of het Sauerland.

Al in 1936 bouwde het RWE de eerste 220 kV-lijn dwars door het gebergte. Hoewel het traject tussen Kelsterbach en Ludwigsburg-Hoheneck via Mannheim zeker gemakkelijker te realiseren zou zijn geweest, werd besloten, deze bergtracé te gebruiken om de elektrische energie, die in de waterkrachtcentrales langs de Neckar wordt geproduceerd, naar de stations Rheinau en Hoheneck te transporteren, die beide zijn aangesloten op de Noord-Zuidlijn uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Deze lijn door het gebergte maakte deel uit van een tweede, nieuwe noord-zuidverbinding tussen het Ruhrgebied en de energiecentrales in het zuidelijke Zwarte Woud.

Vanuit het noorden vertakt de lijn ten zuiden van de Neckar naar Mannheim-Rheinau in het westen en naar Ludwigsburg-Hoheneck bij Stuttgart in het oosten of zuidoosten.

Vanaf het begin zijn alle masten op deze lijnen ontworpen voor 220 kV, maar tussen Kelsterbach en Hoheneck liep slechts één enkel, doorlopend 220 kV-circuit. De aftak naar Mannheim is vandaag de dag nog steeds in bedrijf met slechts één 110 kV-circuit, waarmee de centrales ten westen van Hischhorn door een harde aftak zijn verbonden, die in het oosten eindigt in Hirschhorn. Het traject naar Hoheneck nam het 220 kV-circuit van Kelsterbach en het tweede 110 kV-circuit van Hirschhorn.

Sinds 1940 was er een andere lijn op het 110 kV-niveau, die van Hirschhorn naar Erbach liep. Later werd op het kruispunt van deze lijn met de 220 kV-lijn vanuit Kelsterbach in Beerfelden een nieuwe station gebouwd, waarin het 220 kV-circuit werd ingelust. In de jaren vijftig was het noordelijke eindpunt van dit circuit niet meer Kelsterbach, maar een nieuw transformatorstation bij Urberach. Daarnaast werd een 110 kV-circuit geïnstalleerd op de vrije ruimte op de masten in het westen en werden verschillende transformatorstations gebouwd langs de lijn om het Odenwald te verzorgen.

De verloop van de circuits naar Beerfelden is interessant geconstrueerd. De 220 kV circuits (de zuidelijke naar rechts is nu 110 kV) lopen over de takmast, de 110 kV circuits van het noorden en het zuiden over een kleine tonmast en onder het 220 kV circuit. De topografie wordt hier zeer goed gebruikt. Verder naar achteren wordt de tweecircuits 110 kV-lijn van Erbach toegevoegd om op masten met vier traversen en zes circuits naar het station te worden geleid. Tegelijkertijd is maar al begonnen met het verplaatsen van het nieuwe 110 kV-circuit naar het zuiden.
Erbach2.png
Erbach2.png (1.2 MiB) 6480 keer bekeken
Erbach3.png
Erbach3.png (1.08 MiB) 6480 keer bekeken
Van Erbach naar Urberach werd al in het midden van de jaren 50 een tweede 110 kV-verbinding door het Odenwald aangelegd.

Sinds het traject tussen Heilbronn en Hoheneck in 2004 werd gesloopt, eindigde het 220 KV-circuit vanuit Beerfelden bij het EnBW-station Großgartach. In 2018 werd het circuit tussen Beerfelden en Großgartach gedegradeerd van 220 naar 110 kV omdat het 220 kV-schakelaar in het station Großgartach door 380 KV werd vervangen en dus niet meer nodig was.

De lijn tussen Beerfelden en Hirschhorn wordt op korte termijn stilgelegd en gesloopt. Ter vervanging wordt momenteel een tweede 110 kV circuit aangelegd tussen Beerfelden en Hirschhorn op de masten van de voormalige 220 kV-lijn. Je kunt de nieuwe, kleinere isolatoren duidelijk zien.
Erbach4.png
Erbach4.png (1.09 MiB) 6480 keer bekeken
Hier is een laatste blik op de gauw verdwijnende oude pylonen van de lijn naar Hirschhorn.
Erbach5.png
Erbach5.png (905.3 KiB) 6480 keer bekeken

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 07 nov 2020 21:52
door Peter
Mooie foto's ElexTro. Je hebt deze bijzondere situatie mooi in beeld gebracht. Jammer dat de oude 110kV lijn gaat verdwijnen maar de oude 220kV masten blijven gelukkig nog een tijd behouden!

Ik heb vandaag ook nog een foto genomen voor de netkaart. Het betreft mast 22 van Bl. 1169, het enkelcircuits steeklijntje naar Bentheim. Voor mij een erg kenmerkend lijntje voor als je vanuit Nederland via de A30 Duitsland in rijdt. Op de voorgrond is de spoorlijn Bentheim - Coevorden (NL) te zien waarop sinds enkele jaren tussen Bentheim en Neuenhaus weer personenvervoer is.
1169-22.jpg
1169-22.jpg (506.7 KiB) 6281 keer bekeken

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 08 nov 2020 01:36
door Toliman
Is the substation of Beerfelden not fed any more with 220 kV? If yes, s it really a good idea to feed Beerfelden not with a higher voltage as the next substations with higher voltages are quiet far away from it.