Pagina 31 van 117
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 22 jul 2017 21:48
door maarten
Peter schreef: ↑22 jul 2017 18:22
Overigens wat betreft de circuitnamen op de randstaven viel het me ook op dat eronder de letters u, v en w te vinden waren en de volgorde varieert. Dit zullen dus de klokgetallen, in dit geval klokletters zijn.
U, V en W worden natuurlijk ook gebruikt voor de faseaanduidingen in 3-fasenetwerken.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 22 jul 2017 22:56
door Peter
Het viel mij in elk geval op, en ze stonden ook in de juiste volgorde op de randstaven, dus donau in driehoeksvorm en het meeliftende 220kV circuit van de verbinding naar Amelsbüren naast elkaar, terwijl de circuits naar Gronau netjes boven elkaar stonden zoals ze in werkelijkheid ook hangen. Bij ons zien we i.p.v. deze letters natuurlijk de getallen 4, 8 en 12 (en soms 2, 6 en 10).
Tot slot nog een paar oude foto's voor in de netkaart.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 03 aug 2017 19:57
door ElexTro
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 27 sep 2017 21:44
door ElexTro
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 29 sep 2017 09:50
door Hans
Indrukwekkende caravellemast. Ook de nieuwere mast mag er zijn, het is een flinke spaghetti daar. Schattig roodwit topje.
Waarom heeft Amprion besloten dat ze de nieuwe masten van stompe traversetoppen voorzien? De reconstructies van de laatste tijd hebben allemaal dezelfde soort masten: een wat hogere traverse met ander vakwerk en een klein stomp topje. Dat topje is veel kleiner dan wat we in Nederland bij bijvoorbeeld Zwolle - Meeden - Eemshaven zien en het kan dan ook nauwelijk een nuttige railing zijn.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 29 sep 2017 13:00
door Tom
Naast een functie als railing, denk ik dat die stompe einden ook kunnen zijn ontstaan vanuit het kunnen maken van een ankerpunt voor een tijdelijke steunkabel naar het mastlichaam, in de situatie dat de draden worden aangebracht. In zo'n situatie kunnen er belastingen op de traverse optreden die de belastingen in de reguliere gebruikssituatie overschrijden. Zie de foto's in het Duitse Doetinchem-Wesel topic. De relatief grote schetsplaat voor het ankerpunt noopt tot een stomp einde in de traverse. Daardoor ontstaat ook ruimte voor de hoekstalen van de bevestiging van de afspanscharnieren naar de ketting.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 09 okt 2017 23:29
door Shrek
Die Duitsers en hun ingewikkelde masten toch. Echt mooi zijn ze niet, maar wel interessant
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 18 okt 2017 23:55
door ElexTro
Vandaag naar Kelsterbach gereden en enkele foto's van een stokoude 110-kV-lijn en een oudere 220-kV-lijn opgenomen
Stokoude tonmast-lijn uit de jaren 1930 (Höchst-Kelsterbach).
- Kelsterbach 1.png (1.24 MiB) 10471 keer bekeken
Ook en middenspannigns-lijntje loopt er parallel. En het zijn wel houten palen!
- Kelsterbach 2.png (1.33 MiB) 10471 keer bekeken
Eindmast van die lijn. Vanwege de luchthaven moest die lijn naar station Kelsterbach grondverkabelt worden.
- Kelsterbach 3.png (1.29 MiB) 10471 keer bekeken
Een ander eindmast van een 220-kV-lijn (dezelfde reden).
- Kelsterbach 4.png (1.58 MiB) 10471 keer bekeken
Wel aparte constructie om de circuits te houden. Wat is het voordeel hiervan?
- Kelsterbach 5.png (1.53 MiB) 10471 keer bekeken
Zelfde mast van de andere kant. Waneer je op de weg onder de kabels staat bromt het heelmaal luid en je bent wel nerveus
- Kelsterbach 6.png (1.64 MiB) 10471 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 26 nov 2017 19:50
door ElexTro
De lijn tussen Hanekenfähr en Roxel heeft een nieuwe 110-kV-circuit op de onderste travere. Weet iemand of dit een nieuwe lijn tussen Hanekenfähr en Metelen is?
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Geplaatst: 26 nov 2017 20:06
door Peter
Waar heb je dit gezien? Ruim een maand geleden zag ik t.h.v. Emsbüren nog geen enkel spoor van een 110kV circuit op de ongebruikte traverse van 380/220kV Hanekenfähr - Roxel. Misschien is dit een meeliftend circuit op een deel van het traject?