Pagina 29 van 116

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 13 jul 2017 19:18
door Peter
Eerst maar zien dat het bestaande net er in komt, en alleen al aan 220kV en 380kV verbindingen ontbreekt nog het nodige, maar daar wordt aan gewerkt ;) De afgelopen tijd ben ik rondom Frankfurt bezig geweest waarbij ElexTro me goed heeft geholpen :) Nu wil ik proberen de Amprion concessie verder af te maken.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 13 jul 2017 22:55
door BaDu
Ik neem aan dat je beschikt over de meest recente netkaart van DLD op 220 en 380kV niveau?
Deze is gescanned al eens gedeeld ergens op het forum

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 14 jul 2017 01:35
door ElexTro
Bezoek van het station Kelsterbach (13.7.2017)

Het station in Kelsterbach is er sinds 1926 (bouw van de Nord-Süd-Leitung) maar wordt von 2007 tot 2009 omgebouwd tot een "gas isolated switchgear" (GIS) vanwege de bouw van een nieuwe runway aan de aanliggend luchthaven. Daarvor wordt ook een nieuwe 380-kV-lijn van Marxheim tot Kelsterbach gebouwd die het laatste stuk ondergronds voert.

Een overzicht over het sterk verkleinerde areal van de station. Vroeger was er een grote 220/110-kV-openluchtstation
Kelsterbach 4.JPG
Kelsterbach 4.JPG (271.67 KiB) 9967 keer bekeken

Vier 110-, twee 380-kV-circuits en de Kabelübergabestation voor de grondkabels. Het ligt in een parkachtig landschap met viel woud, weiden en twee meren. Ideaal voor wandelingen, ook met honden.
Kelsterbach 12.JPG
Kelsterbach 12.JPG (1.95 MiB) 9967 keer bekeken

De noordelijke 380-kV-circuit (beide circuits lopen naar westen richting Marxheim) heeft de naam "Trebur Nord" en voert naar Kriftel.
Kelsterbach 16.JPG
Kelsterbach 16.JPG (341.16 KiB) 9967 keer bekeken

Maar het lijkt op dat de zuidelijke 380-kV-circuit geen naam heeft. Waaarom?...
Kelsterbach 17.JPG
Kelsterbach 17.JPG (335.71 KiB) 9967 keer bekeken

De 110-kV-circuits zijn "Kriftel Nord", "Kriftel Süd" (beide naar het station Kriftel), "Rüsselsheim West" en "Rüsselsheim Ost" (beide naar het station Rüsselsheim, lijken op 220 kV).
Kelsterbach 19.JPG
Kelsterbach 19.JPG (283.76 KiB) 9967 keer bekeken
Kelsterbach 20.JPG
Kelsterbach 20.JPG (261.41 KiB) 9967 keer bekeken
Kelsterbach 21.JPG
Kelsterbach 21.JPG (314.22 KiB) 9967 keer bekeken
Kelsterbach 22.JPG
Kelsterbach 22.JPG (337.49 KiB) 9967 keer bekeken

Maar hoe heet de zuidelijke circuit van de 380 kV lijn nu? Twee masten verder zie ik eindelijk de naam!
Kelsterbach 27.JPG
Kelsterbach 27.JPG (398.05 KiB) 9967 keer bekeken
Het is de circuit naar Bischofsheim - er was ik een dag geleden.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 14 jul 2017 08:12
door Peter
Bedankt voor de foto's ElexTro! Maar deze foto's roepen ook weer vragen op. Nu heb ik bij 380kV Kelsterbach staan dat het noordelijke circuit uit Koblenz komt en het zuidelijke circuit parallel geschakeld is met het circuit dat tot Marxheim loopt en daar verbonden is met de lijn naar Koblenz. Dan heb ik weer een foto verzoek, mocht je tijd en zin hebben... ;) en dat is de situatie bij Marxheim en dan met name een goede detailfoto van de mast waar de 380kV circuits kruisen of een schets in paint want zo te zien is toch weer alles anders :)

Ik heb een paar netkaarten van Duitsland met het 220kV en 380kV net maar die zijn niet zo gedetailleerd dat ik dit soort dingen kan zien. Ook heb ik nog een netschema van Amprion maar dat is niet actueel meer. En ook de situatie bij Marxheim is nog niet zo lang geleden veranderd.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 14 jul 2017 09:35
door maurice
Het valt me bij Duitse masten op dat de circuitbenaming vaak uit één stationsnaam bestaat, zoals Kelsterbach hierboven. In Nederland is het gebruikelijk om begin- en eindpunt als circuitnaam te hanteren.
Klopt het dat in Duitsland maar één naam wordt gebruikt? En hoe maak je dan onderscheid als er in station Kelsterbach pak-m-beet 3 lijnen met dezelfde naar binnenkomen?

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 16 jul 2017 23:34
door ElexTro
Ook aan de lijn Weißenthurm-Niederstedem wordt dertijd gebouwd. Zo zag het vandaag bij Koblenz-Metternich uit:
Koblenz.JPG
Koblenz.JPG (201 KiB) 9899 keer bekeken

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 17 jul 2017 08:21
door Peter
Zow, Amprion maakt wel werk van het vervangen van 220kV lijnen voor 380kV en zo te zien hier meteen twee circuits. De oude lijn naar Niederstedem heb ik op de netkaart staan als enkelcircuit.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 18 jul 2017 14:08
door maarten
Ik kwam vandag dit tegen bij deze mast in Duitsland. Van een afstandje zag het er wat wilder uit, ik dacht dat het een aftakking was voor het bovengrondse laagspanningsnet, maar de kabel gaat direkt de grond in. Ik gok erop dat die naar het huisje ernaast gaat en dat dit een intakking voor de windmolens in de buurt is. De hoogspanningsleiding is de 110 kV Herongen Nord-Süd die eindigt net aan de Duitse kant van het tussenstation van de Rotterdam-Rijnpijpleiding in Venlo.
Sorry voor de crappy phonepics, dat was het enige wat ik bij de hand had.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 18 jul 2017 14:54
door maurice
Leuke vondst! Zo te zien wordt deze lijn dan op een lagere spanning dan 110 kV bedreven. De isolatoren bij dat kleine paaltje en de dikte van de kabels doen eerder aan 10 a 20 kV dan aan 110 kV denken.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Geplaatst: 18 jul 2017 15:20
door Hans
Maak nou wat. Subnominaal bedrijven is tot daar aan toe, aftakkingen ook, maar deze is zelfs voor een harde afrak buitengewoon schaamteloos. :lol:

De kans is groot dat deze op 20 kV draait, dat is ee nbehoorlijk algemene spanning voor windparken van enige omvang. Mooie vondst is het zeker. We moeten maar eens zien hoe we dit op de netkaart gaan heisteren...