Mastvak 26 van 36

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 27 aug 2016 08:43
door Peter
Afgelopen week was ik met mijn treinen fotografeerhobby bij Jeggen, net ten oosten van Osnabrück en vlakbij de spotplek stond nog een fraaie klassieke 220kV lijn! Die moest natuurlijk met het "Kaiserwetter" van afgelopen woensdag in de tussentijd ook even vastgelegd worden. Het gaat om de 220kV verbinding tussen Lüstringen en Wehrendorf die nog voor het grootste deel met oude masten in bedrijf is. Omdat van de oude 220kV verbinding de geleiders vrij laag hingen was het geknetter goed hoorbaar, ondanks de relatief droge lucht.

Ondanks allerlei vernieuwingen zijn deze generatie 220kV masten nog volop te vinden in de regio Ibbenbüren en Osnabrück. Er zijn wel plannen om deze verbinding ook te vervangen door een 380kV verbinding maar ik heb de indruk dat het nog niet zo snel gaat. In de buurt van Westerkappeln zijn een paar jaar geleden wel nieuwe 380kV masten gebouwd maar bij Osnabrück is nog geen activiteit te bespeuren in de 110kV/220kV combinatiemasten waarbij nog altijd de 110kV circuits bovenin de mast hangen met 220kV daaronder.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 27 aug 2016 12:15
door ElexTro
Hehe, die plek ken ik vanaf de trein Dankzij de Bezirksregierung Keulen die enkele weken geleden openbaar historische luchtfoto's heeft uitgegeven (hier) weet ik nu eindelijk waar die lijn vroeger langs liep: Van Lüstringen via Lübbecke tot een zeer grote 220 kV station in Lahde (nordoostelijk van Minden). Onderwegs wisselden de dennenboommasten tot donaumasten (hetzelfde type zoals de lijn van Lehrte naar Kassel). Vanaf Lahde liepen drie lijnen verder, een naar noorden richting Ottersberg, een naar zuiden richting Veltheim en waarschijnlijk nog een naar oosten richting Lehrte. De 220 kV station in Lahde werd ca. 1999/2000 gesloopt.

Hartelijk bedankt voor die mooie foto's!

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 27 aug 2016 12:19
door voltron
een van mijn meest favoriete type masten die Duitse dennebomen

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 10 sep 2016 21:26
door Peter
Afgelopen donderdagmiddag was ik treinen aan het fotograferen bij Kaarst en vanaf de spotplek zag ik in de verte trafostation Osterath en een aantal fraaie masten waaronder combinatiemasten met drie verschillende spanningen aan één mast Na het fotograferen ben ik ook nog even gestopt om een paar hoogspanningsmasten te fotograferen.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 11 sep 2016 12:38
door voltron
hoe hoog zijn die masten?

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 13 sep 2016 23:20
door Peter
Deze masten zouden wel eens een meter of 70 kunnen zijn... Ik heb daar nog een aantal foto's meer gemaakt. Zulke combinatiemasten kunnen alleen onze oosterburen bouwen

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 14 sep 2016 06:35
door ElexTro
Die oude 220-kV-masten staan er al tenminste 5 jaar zonder geleiders.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 14 sep 2016 21:56
door maurice
Ik reed vandaag op de A61 bij Ludwigshafen en daar was men ook aan het werk in een (zo te zien) nieuwe 380/110 combilijn. Ik ken de projecten in Duitsland niet goed en heb geen idee welke verbinding dit is.

Ik zag mensen in twee hoekmasten aan weerszijden van de snelweg (overigens zonder jukken met netten boven de snelweg of andere veiligheidsmaatregelen, voor zover ik het kon zien) en iets verderop was men met een helikopter bezig (monteren van vogelmarkering in de bliksemdraad?).

Vooral die helikopter was wel spectaculair om te zien.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 14 sep 2016 23:32
door Peter
Dat zal zeker een spectaculair gezicht zijn! Ik heb vandaag een nieuwe en nog eenzame 380/110kV combinatiemast gezien voor de nieuwe 380kV verbinding Wesel - Meppen - Dörpen in de buurt van Ramsdorf. Hier is men gestaag ook mee aan het werk. De foto's volgen binnenkort in het lopende topic over deze nieuwe verbinding.

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Ingevoed: 15 sep 2016 14:35
door ElexTro
Bij Ludwigshafen zal een nieuwe 380/110-kV-station ontstaan (Lambsheim) maar de lijnen er worden al met 380 kV bedreven. Toen ik twee weken geleden er vorbijgekomen ben heb ik maar niets van werkzamheden gezien.

http://www.rheinpfalz.de/nachrichten/ti ... nd-noetig/