Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 02 jan 2012 09:55

Duitsland is voor mastenliefhebbers een bijzonder boeiend land. Als ze ergens weten wat grote hoogspanningsmasten zijn is het daar wel. Ook zijn ze de onbetwiste kampioen in het combineren van verschillende spanningsniveaus. Nergens zijn zoveel combinaties te vinden. Masten met drie verschillende spanningsniveaus zijn geen uitzondering en ook zijn er combinatiemasten met 6 tot 8 circuits.

Afbeelding
Deze foto is ook te zien in het topic over Hengelo - Gronau. Deze foto geeft goed weer hoe creatief de Duitsers zijn in het combineren van verschillende spanningsniveaus. Zo zien we hier één mast met 2 circuits 380kV (afkomstig uit Nederland), één circuit 220kV (afkomstig uit het Ruhrgebiet) en twee 110kV circuits voor de lokale distributie. Verder zien we nog een andere 380kV en 110kV verbinding.

Afbeelding
Deze masten vind ik ook erg apart. Het betreft de 380/220kV combinatielijn van Marl bij het Ruhrgebiet via Gronau naar Lingen - Hanekenfähr met een asymmetrische mastvorm. De traversen waar het 220kV circuit bij op zit zijn een stuk langer en aan deze kant van de mast is de V-ophanging voor deze circuits toegepast terwijl het andere 380kV circuit d.m.v. de voor Duitsland standaard dubbele draagketting met keramische isolatoren. De isolatoren van de V-ophanging voor het 380kV circuit zijn een aantal jaren geleden vervangen voor kunststof isolatoren waardoor de fasedraden iets hoger zijn komen te hangen. Wat betreft de naamgeving wordt dit ook een lastige. De drie-evenmast komt het dichtst in de buurt maar vanwege het oneven aantal circuits zou ik ze drie-onevenmasten noemen. De foto is gemaakt tussen Gronau en Epe.

Afbeelding
Hoekmast van hetzelfde asymmetrische masttype met ook weer de typisch Duitse bouw. De enkele bliksemdraad zoals te zien bij de vorige foto gaat hier over op een dubbele bliksemdraad met aparte traverse. Dit zie je vaak als de hoogspanningslijn in de buurt van het trafostation komt, zoals op de achtergrond ook te zien is. In Nederland zien we deze bliksemdraad constructie ook in enkele lijnen in Noord en Oost-Nederland. Verder worden in Duitsland de tieren niet met een v-ophanging vastgezet zoals in onze 380kV hoekmasten maar worden één of twee losse isolatorkettingen gebruikt.
Bijlagen
GNA-HGL-380-4.jpg
Uitsnede voor de netkaart van Gronau - Hengelo mast 4 met drie spanningen aan één mast!
GNA-HGL-380-4.jpg (285.02 KiB) 32521 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 18 feb 2017 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Max » 02 jan 2012 19:33

boeiende aanvulling!
Vanaf kinds af aan vond ik het altijd heel erg leuk om naar Duitsland te gaan(ouders gingen er bijna elk jaar naar toe in de zomer). Over het algemeen hebben onze buren maar weinig verschillende masten als het om verschill per categorie gaat. maar zoals je al zei zijn het meesters in het combineren!
en duitsland heeft ook nog een laag midden en 'middenhoog' (die masten van beton) spanningsnet.
De masten zelf zijn ook altijd aan de grote kant geweest viel me op.

En de duitsers hebben natuurlijk ook die aparte masten met een even aantal isolatoren die ze voor het trein verkeer gebruiken
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 03 jan 2012 14:30

Duitsland is inderdaad het mekka van mastenliefhebbers. Engeland kan er ook wat van, maar Duitsland spant de kroon. Leuk topic, Peter.

In de tijden dat ik eh... nog eh.. financieel vermogend genoeg was om in de zomer op vakantie te gaan (studeren is vreselijk duur als je niet bij wilt lenen ) ging ik altijd op geologie-trip naar Scandinavië. In Denemarken en de rest van Scandinavië is redundantie meer uitzondering dan regel, maar in Duitsland is de normaaltoestand dat alles wel redundant is. Hoewel je inderdaad op de combimasten ook losse circuits aantreft. Op onweerchase kom je ok de nodige masten tegen en Duitsland heeft wel een uniformer mastenarsenaal dan wij hier. Eigenlijk alles is Duits ontwerp.
Verder liggen de Elbe-crossings vanuit het noorden van Nederland én dichtbij én automatisch op de route naar Scandinavië. De volgende keer dat ik daar in de buurt kom met goed weer, gaat er zeker een kijkje worden genomen.

Aansluitend bij de topicstart: foto's van Duitse masten heb ik ook nog. Toch maar eens online gooien.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 08 jan 2012 21:01

De volgende keren dat ik met de camera Duitsland in ga zal ik eens kijken of ik nog meer karakteristieke Duitse masten kan fotograferen. Misschien moet ik maar eens langs de kerncentrale bij Lingen, daar heb je een oerwoud aan hoogspanningslijnen bij elkaar

Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Jacob K » 11 jan 2012 16:23

Peter schreef:oerwoud aan hoogspanningslijnen
Daar heb je niet het Zwitserleven-, maar het echte Hessenweg-gevoel. Of het Geertruidenberg-gevoel.
Mocht je er eens in de buurt komen, dan zijn we erg benieuwd. (Wie spot de eerste niet-Duitse mast in Duitsland? )
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 07 feb 2012 19:53

Woensdag 1 februari was ik voor mijn treinenhobby in Duitsland en deze keer heb ik een paar tussenstops gemaakt om enkele typisch Duitse hoogspanningsmasten te fotograferen.

Afbeelding
In Schüttorf kwam ik deze stokoude 110kV masten tegen in drie-evenconfiguratie. Dit is de 110kV lijn van Nordhorn naar Schüttorf. Deze masten zijn ongeveer 80 jaar oud en ik heb ergens gelezen dat RWE momenteel bezig is om deze oude masten te vervangen voor nieuwere exemplaren die o.a. beter bestand zijn tegen sneeuw en ijzel. In november 2005 knapten in het Münsterland oude 110kV masten massaal af onder het gewicht van de vele sneeuw die er die dag viel waardoor plaatsen als Ochtrup dagen lang zonder elektriciteit hebben gezeten.

Afbeelding
Tussen Schüttorf en Salzbergen lopen dan ook nog deze zware 380/220kV leidingen richting de kerncentrale van Lingen. De drie-onevenmasten links zijn van de 380/220kV combinatielijn Lingen Hanekenfähr - Gronau en de onvolledige dennenboommasten daarnaast zijn van de 380/220kV combinatielijn van Lingen richting Münster en verder. In 2009 heeft deze lijn een tweede 380kV circuit gekregen. De isolatoren hangen schuin door de ijzig koude wind die er die dag stond.

Afbeelding
Vlak voor Salzbergen staat deze 110kV aftakmast. Dit soort constructies zie je veel in Duitsland.
Bijlagen
IMG_0514.jpg
De 110kV donaumasten op deze foto zien er wel heel licht uit en het waren in november 2005 ook vooral dit soort masten die als luciferhoutjes afknapten onder de sneeuwlast. Daarnaast zien we een 110kV Bahnstromleitung in één-evenconfiguratie met twee fasedraden per circuit(!) voor de voeding van de Duitse spoorwegen. Deze lijnen voeren 110kV met een afwijkende frequentie, nl. 16,7Hz en zijn te vinden door heel Duitsland. De bovenleidingsspanning in Duitsland is op de meeste lijnen 15kV 16,7Hz en deze spanning wordt ook toegepast in Zwitserland en Oostenrijk.
IMG_0514.jpg (255.5 KiB) 32517 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2017 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 09 feb 2012 11:33

Je mag raden waar ik gisteren allemaal met de trein (en de camera!) langs ben gekomen op weg naar Bremerhaven voor dat tweede baantje waar Jacob het over had.

Ik heb ze allemaal ook gefotografeerd, al zijn mijn foto's niet zo best als die van jou.
Heb nu satelliet-internet (ik zit op een schip) en dat is dermate traag dat uploaden de komende paar weken even niet gaat, maar je houdt ze tegoed.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 12 feb 2012 22:02

Ik denk dat ik het al wel weet Vorig jaar ben ik overigens nog in Bremen geweest maar daar boven nog nooit. Ik ben benieuwd naar nog meer hebt gezien.

Duitsland, het land van Bier, Bratwurst en Combinatiemasten

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Ot » 07 mar 2012 22:21

Peter schreef:drie-onevenmasten
Gefeliciteerd U bent genomineerd voor het Nieuwe hoogspanningsnet jargonwoord van het jaar!
Mooie vinding ik heb hem nog nergens anders gezien, maar hij klopt gewoon precies.

zeg hans, komen die beloofde foto's nog?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 25 mar 2012 19:50

Afgelopen donderdag was ik ook nog even voor mijn fotografeerhobby in Duitsland en op de terugweg heb ik nog even een korte stop gemaakt vlak voordat ik weer de snelweg op ging.
Bijlagen
IMG_1922.jpg
Een typisch Duitse donaumast voor 380kV waarbij de bovenste traverse en topstuk rood zijn geschilderd en er in de bliksemdraad rode markeringsbollen zitten. De foto is gemaakt bij Velpe in de buurt van Osnabrück en die mast is verhoogd omdat de lijn gedeeltelijk over een industrieterrein loopt. De lijn wordt overigens nog met 220kV bedreven maar maakt al wel deel uit van de geplande 380kV lijn Westerkappeln - Lustringen.
IMG_1922.jpg (261.32 KiB) 32517 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2017 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie