U, V en W worden natuurlijk ook gebruikt voor de faseaanduidingen in 3-fasenetwerken.
Duitse hoogspanningsmasten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Het viel mij in elk geval op, en ze stonden ook in de juiste volgorde op de randstaven, dus donau in driehoeksvorm en het meeliftende 220kV circuit van de verbinding naar Amelsbüren naast elkaar, terwijl de circuits naar Gronau netjes boven elkaar stonden zoals ze in werkelijkheid ook hangen. Bij ons zien we i.p.v. deze letters natuurlijk de getallen 4, 8 en 12 (en soms 2, 6 en 10).
Tot slot nog een paar oude foto's voor in de netkaart.
Tot slot nog een paar oude foto's voor in de netkaart.
- Bijlagen
-
- 4307-52.jpg (412.46 KiB) 10843 keer bekeken
-
- PktKeienvenn.jpg (339.25 KiB) 10843 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Bouw van nieuwe lijn (Kriftel-Eschborn, Amprion) en beelden van station Kriftel
De gehele station is momenteel een grote bouwplaats want er wordt een nieuwe 380-kV-schakelveld ontstaan
De gehele station is momenteel een grote bouwplaats want er wordt een nieuwe 380-kV-schakelveld ontstaan
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Even in Frankfurt geweest en de voortgang van de 380-kV-lijn Eschborn-Kriftel gedocumenteerd:
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Indrukwekkende caravellemast. Ook de nieuwere mast mag er zijn, het is een flinke spaghetti daar. Schattig roodwit topje.
Waarom heeft Amprion besloten dat ze de nieuwe masten van stompe traversetoppen voorzien? De reconstructies van de laatste tijd hebben allemaal dezelfde soort masten: een wat hogere traverse met ander vakwerk en een klein stomp topje. Dat topje is veel kleiner dan wat we in Nederland bij bijvoorbeeld Zwolle - Meeden - Eemshaven zien en het kan dan ook nauwelijk een nuttige railing zijn.
Waarom heeft Amprion besloten dat ze de nieuwe masten van stompe traversetoppen voorzien? De reconstructies van de laatste tijd hebben allemaal dezelfde soort masten: een wat hogere traverse met ander vakwerk en een klein stomp topje. Dat topje is veel kleiner dan wat we in Nederland bij bijvoorbeeld Zwolle - Meeden - Eemshaven zien en het kan dan ook nauwelijk een nuttige railing zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Naast een functie als railing, denk ik dat die stompe einden ook kunnen zijn ontstaan vanuit het kunnen maken van een ankerpunt voor een tijdelijke steunkabel naar het mastlichaam, in de situatie dat de draden worden aangebracht. In zo'n situatie kunnen er belastingen op de traverse optreden die de belastingen in de reguliere gebruikssituatie overschrijden. Zie de foto's in het Duitse Doetinchem-Wesel topic. De relatief grote schetsplaat voor het ankerpunt noopt tot een stomp einde in de traverse. Daardoor ontstaat ook ruimte voor de hoekstalen van de bevestiging van de afspanscharnieren naar de ketting.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Die Duitsers en hun ingewikkelde masten toch. Echt mooi zijn ze niet, maar wel interessant
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Vandaag naar Kelsterbach gereden en enkele foto's van een stokoude 110-kV-lijn en een oudere 220-kV-lijn opgenomen
Stokoude tonmast-lijn uit de jaren 1930 (Höchst-Kelsterbach). Ook en middenspannigns-lijntje loopt er parallel. En het zijn wel houten palen! Eindmast van die lijn. Vanwege de luchthaven moest die lijn naar station Kelsterbach grondverkabelt worden. Een ander eindmast van een 220-kV-lijn (dezelfde reden). Wel aparte constructie om de circuits te houden. Wat is het voordeel hiervan? Zelfde mast van de andere kant. Waneer je op de weg onder de kabels staat bromt het heelmaal luid en je bent wel nerveus
Stokoude tonmast-lijn uit de jaren 1930 (Höchst-Kelsterbach). Ook en middenspannigns-lijntje loopt er parallel. En het zijn wel houten palen! Eindmast van die lijn. Vanwege de luchthaven moest die lijn naar station Kelsterbach grondverkabelt worden. Een ander eindmast van een 220-kV-lijn (dezelfde reden). Wel aparte constructie om de circuits te houden. Wat is het voordeel hiervan? Zelfde mast van de andere kant. Waneer je op de weg onder de kabels staat bromt het heelmaal luid en je bent wel nerveus
Re: Duitse hoogspanningsmasten
De lijn tussen Hanekenfähr en Roxel heeft een nieuwe 110-kV-circuit op de onderste travere. Weet iemand of dit een nieuwe lijn tussen Hanekenfähr en Metelen is?
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Waar heb je dit gezien? Ruim een maand geleden zag ik t.h.v. Emsbüren nog geen enkel spoor van een 110kV circuit op de ongebruikte traverse van 380/220kV Hanekenfähr - Roxel. Misschien is dit een meeliftend circuit op een deel van het traject?