Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door BaDu » 18 jul 2017 17:54

Ik zou gokken op 10kV, gezien de hele korte isolatoren op het kleine paaltje. Maar zonder maten zou 20kV ook wel kunnen
KML-generator generator

maarten
220 kV
Berichten: 335
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door maarten » 18 jul 2017 18:00

Ik zie dat het op de netkaart al met 30 kV vanuit onderstation Straelen wordt aangegeven.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 18 jul 2017 22:33

Dat is wel een hele bijzondere constructie!

Vandaag was ik weer even in Duitsland om treinen te fotograferen en onderweg bij Elbergen (net onder Lingen) heb ik even een kleine stop gemaakt om naar de mastborden en circuitnamen te kijken van de twee gecombineerde 380/220kV verbindingen. De circuitnamen kwamen keurig overeen met onze netkaart :) Ik zag alleen dat het 380kV circuit dat in 2009 is getrokken naar Uentrop en Gersteinwerk de naam "Uentrop Nord" heeft, dus die heb ik ook meteen even ingevoerd. Overigens was dit circuit tot een paar jaar terug parallel geschakeld. Ik heb ook even naar de mastnummers gekeken zodat die ook de netkaart in kunnen. Wat opviel was dat de nummering van Bl. 4305 in noordelijke richting van Gronau naar Hanekenfähr loopt. Bij het andere deel naar Kusenhorst loopt de nummering juist in zuidelijke richting!

Nog even een paar foto's uit de oude doos zodat die ook aan de mastbollen gekoppeld kunnen worden ;)
Bijlagen
4305-132.jpg
Bl. 4305 en 4307 naast elkaar met op de achtergrond de Kerncentrale van Lingen.
4305-132.jpg (308.29 KiB) 10136 keer bekeken
4305-135.jpg
De laatste gecombineerde 380/220kV mast voor Hanekenfähr.
4305-135.jpg (257.26 KiB) 10136 keer bekeken
4307-6.jpg
De parallelschakeling is inmiddels verdwenen!
4307-6.jpg (335.72 KiB) 10136 keer bekeken

maarten
220 kV
Berichten: 335
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door maarten » 19 jul 2017 19:04

Ik ben nog maar eens terug gegaan met een beter fototoestel. Wat zijn die phonepics crappy zeg. Ik had een foto van het hochspannung-Lebensgefahr bordje van die mast gemaakt en de tekst was gewoon onleesbaar.
Dus, in de herkansing, met meer. Ik heb het even in twee posts opgedeeld.

Betere foto's van de eerdere situatie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de situatie met de spanning een beetje vreemd is maar even verder gegaan. Een paar foto's van onderstation Straelen.
Afbeelding
Afbeelding

Onderweg nog deze aantakking van het 10 kV(?) net naar het laagspanningsnet in Broekhuysen. Ik dacht nog even, misschien gaat aftak van eerder ondergronds naar hier, maar de kabels die hier de grond in gaan lijken mij van het laagspanningsnet te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen op naar de splitsing van de lijn uit onderstation Straelen naar de Herongen Nord-Süd. Eerste mast van de Herongen Nord-Süd na de splitsing (die je op de achtergrond ziet), alweer een aftak. :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ze zijn populair, op de splitsing zelf ook nog een aftak! Het onderste circuit is de Herongen Nord-Süd, het bovenste circuit gaat naar de volgende fotoserie. De laatste foto is de laatste mast als je vanuit Straelen komt, dus bovenin de twee circuits die doorgaan, onder de twee circuits die naar de Herongen Nord-Süd gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door maarten op 19 jul 2017 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.

maarten
220 kV
Berichten: 335
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door maarten » 19 jul 2017 19:05

En in het tweede deel komen we bij de aftak naar de Geldern-Ost-West die van onderstation Schaphausen bij Grefrath naar station Geldern loopt. Ook weer een harde aftak, maar nu toch wel met 110 kV neem ik aan. Er liep flink wat vermogen over want zelfs met dit droge weer was hij duidelijk aan het zoemen.
Eerste twee foto's, de aftak zelf. De twee lage masten hebben het circuit uit Straelen, de hoge mast is de doorgaande lijn, rechts is Grefrath, links is Geldern.
Afbeelding
Afbeelding
Detail van de aftak.
Afbeelding
Kijkend richting Straelen.
Afbeelding
Detail en mastschild van de zuidelijke lage mast
Afbeelding
Afbeelding
De hoge mast
Afbeelding
Er lopen twee aarddraden van de aardkabel bovenin naar dit potje
Afbeelding
Hier zie je die aardkabels naar boven lopen
Afbeelding
En nog een detail van de aftak.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 19 jul 2017 20:45

Aha, dank voor de hele onderneming en het vastleggen! :) Het is wel een aparte situatie. Nu is het normaal dat men in Duitsland wat creatiever met de hardware om durft te gaan, maar de situaties rond en in deze lijn verbazen me.

Ik begin me inmiddels af te vragen of het pompstation vlak aan de Nederlandse grens eigenlijk wel de hoofdklant is die is aangesloten op het uiteinde, of dat het hele lijntje (beide circuits) eerder dienst doet als een soort 10/20/30 kV eigennet voor windvermogen en enige lokale belasting en dat de klant op het uiteinde geen hoofdrol speelt. Je hebt trouwens nergens een bordje gespot met de netspanning erop?

maarten
220 kV
Berichten: 335
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door maarten » 19 jul 2017 21:44

Nee, niks gezien, ook niet op de masten geschilderd. Maar ik heb ook alleen maar deze paar masten bekeken en die twee bij de splitsing niet van dichtbij.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Knarvel » 20 jul 2017 01:42

maurice schreef:
14 jul 2017 09:35
Het valt me bij Duitse masten op dat de circuitbenaming vaak uit één stationsnaam bestaat, zoals Kelsterbach hierboven. In Nederland is het gebruikelijk om begin- en eindpunt als circuitnaam te hanteren.
Dat klopt, vele lijnen hebben een soort nickname, (bv Kondelwald-Leitung voor de 220kV lijn tussen Weißenthurm en Niederstedem), die naar een markant objekt in de buurt verwijst, in dit geval het natuurgebied Kondelwald. De formele benaming is het zgn. Bauleitnummer, dat je op de bordjes van de masten vind. Duitsers zijn dol op combinatiemasten, 4x380 + 2x220 en evtl nog 2x110 komt regelmatig voor. De diverse circuits lopen dan niet zelden over meerdere mastenrijen met verschillende Bauleitnummers. De nicknamen slaan dan op de betreffende circuits. Goede dokumentatie is eigenlijk alleen tijdens de vergunningsfase te oogsten...
maurice schreef:
14 jul 2017 09:35
En hoe maak je dan onderscheid als er in station Kelsterbach pak-m-beet 3 lijnen met dezelfde naar binnenkomen?
Net als in NL hanteert men kleuren voor de circuits, bovendien staat de circuitnaam op de randstaaf geschreven. Ook wordt wel een toevaoeging als oost of west gebruikt, of gewoon een enkel cijfer als er 3 of meer parallelle circuits zijn.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door BaDu » 20 jul 2017 09:23

Het ziet er inderdaad uit als het misbruik van een 110kV lijn voor 30kV (als het 30kV is)
De spanningen op de typeplaat van gefotografeerde trafo zouden meer duidelijkheid kunnen geven over de nominale spanning.

Het potje wat verbonden is met de bliksemgeleiders is waarschijnlijk de aansluitkast voor de glasvezels in deze bliksemdraden (ook wel OPGW genoemd)
OPGW: OPtical Ground Wire.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 22 jul 2017 18:22

Overigens wat betreft de circuitnamen op de randstaven viel het me ook op dat eronder de letters u, v en w te vinden waren en de volgorde varieert. Dit zullen dus de klokgetallen, in dit geval klokletters zijn.

De mastbollen van de verbinding Gronau - Hanekenfähr staan nu ook op de netkaart. Ik blijf het een leuke lijn vinden met die asymmetrische dennenboommasten :) Ik heb nog een paar archieffoto's voor de netkaart.
Bijlagen
4305-4.jpg
Afspanmast bij Gronau.
4305-4.jpg (306.81 KiB) 10019 keer bekeken
4305-5.jpg
Waarschijnlijk is deze mast nieuwer. Het lattenwerk wijkt af van de standaard steunmast.
4305-5.jpg (375.29 KiB) 10019 keer bekeken
4305-85.jpg
T.h.v. de spoorlijn Bad Bentheim - Salzbergen. Over enkele jaren staat hier nog een 380kV mast naast aan de westkant.
4305-85.jpg (303.59 KiB) 10019 keer bekeken
4305-97.jpg
Bij Emsbüren.
4305-97.jpg (368.92 KiB) 10019 keer bekeken
4305-98.jpg
Bij Emsbüren.
4305-98.jpg (319.51 KiB) 10019 keer bekeken

Plaats reactie