Duitse hoogspanningsmasten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Zondag was ik op de terugweg van een roadtrip door Belgie en Nederland en stopte ik bij mooi weer bij het station Oberzier tussen Aken en Keulen. Een plek die ik al lang wilde bezoeken. En dus heb ik ook meer dan 100 foto's opgenomen.
Vanuit de station Weisweiler met een grote bruinkoolcentrale komt deze 380-/110-kV-combinatielijn langs de A4. In 2010 werd die lijn tussen Frenz en Hoven naar het zuiden aan de zuidkant van de snelweg verlegd om voor de bruinkoolmijn Inden ruimte te maken. Het stukje tussen Hoven en het station Oberzier was al voor 380 kV gereed maar tot 2010 slechts met twee 110-kV-circuits belegd. Twee 110-kV-circuits? Ja, ofwel wij hier vier circuits zien zijn het helemaal twee - de circuits langs de onderste traverse is slechts een aftak van de bovenhangende circuits die vanaf Hoven meelopen en hier via een aftakmast naar een dennenboomlijn naar het station Talbenden lopen. De tweemasten-dennenboomlijn naar Talbenden en de A4 Die aftkmast is vrij interessant: de circuits buigen naar noorden... ....maar vier enkele fasen lopen verder op de combinatielijn... ...tot de volgende hoekmast. Hier eindigen de vier fasen en de lijn oversteekt de A4 Naar de A4 volgen nog drie steunmasten en de lijn loopt parallel naast twee 380-kV-lijnen: Oberzier–Niederstedem en Oberzier–Sechtem. Ook deze kruisen de A4. blik naar de bruinkoolmijn Hambach de gehele scenerie. Vanuit Paffendorf en Hambach komen nog twee aparte lijnen tot het tracè. De vijf 380-kV-lijnen lopen nu naar het stsation Oberzier Plaatswisseling: Nu zijn we noordelijk van de A4 naast het station Oberzier. Blik naar zuiden. V.l.n.r.: Oberzier-Hambach, Oberzier-Paffendorf (buiten dienst), Oberzier-Sechtem, Oberzier-Niederstedem, Oberzier-Weisweiler Mastenjungle Splitsing van 380- en 110-kV-circuits vlak vóór het station Zicht van de andere kant. De lijn naar Paffendorf (2. van rechts) is buiten dienst vanwege de uitbreiding van de bruinkoolmijn. Ofwel er een nieuwe lijn als vervanging gebouwd is heeft men de oude lijn nog niet afgebroken. Links te zien: de nieuwe Konverterhalle van het ALEGrO-project
Vanuit de station Weisweiler met een grote bruinkoolcentrale komt deze 380-/110-kV-combinatielijn langs de A4. In 2010 werd die lijn tussen Frenz en Hoven naar het zuiden aan de zuidkant van de snelweg verlegd om voor de bruinkoolmijn Inden ruimte te maken. Het stukje tussen Hoven en het station Oberzier was al voor 380 kV gereed maar tot 2010 slechts met twee 110-kV-circuits belegd. Twee 110-kV-circuits? Ja, ofwel wij hier vier circuits zien zijn het helemaal twee - de circuits langs de onderste traverse is slechts een aftak van de bovenhangende circuits die vanaf Hoven meelopen en hier via een aftakmast naar een dennenboomlijn naar het station Talbenden lopen. De tweemasten-dennenboomlijn naar Talbenden en de A4 Die aftkmast is vrij interessant: de circuits buigen naar noorden... ....maar vier enkele fasen lopen verder op de combinatielijn... ...tot de volgende hoekmast. Hier eindigen de vier fasen en de lijn oversteekt de A4 Naar de A4 volgen nog drie steunmasten en de lijn loopt parallel naast twee 380-kV-lijnen: Oberzier–Niederstedem en Oberzier–Sechtem. Ook deze kruisen de A4. blik naar de bruinkoolmijn Hambach de gehele scenerie. Vanuit Paffendorf en Hambach komen nog twee aparte lijnen tot het tracè. De vijf 380-kV-lijnen lopen nu naar het stsation Oberzier Plaatswisseling: Nu zijn we noordelijk van de A4 naast het station Oberzier. Blik naar zuiden. V.l.n.r.: Oberzier-Hambach, Oberzier-Paffendorf (buiten dienst), Oberzier-Sechtem, Oberzier-Niederstedem, Oberzier-Weisweiler Mastenjungle Splitsing van 380- en 110-kV-circuits vlak vóór het station Zicht van de andere kant. De lijn naar Paffendorf (2. van rechts) is buiten dienst vanwege de uitbreiding van de bruinkoolmijn. Ofwel er een nieuwe lijn als vervanging gebouwd is heeft men de oude lijn nog niet afgebroken. Links te zien: de nieuwe Konverterhalle van het ALEGrO-project
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Mooie foto's! Die mastenstraat bij Oberzier blijft toch een machtig gezicht en wat een verschil met het weer bij ons in Oost-Nederland afgelopen zondag...
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Ow, de andere kant van ALeGrO, leuk !
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Spectaculaire plek daar, mooie foto's!
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Vorige week door duitsland gereden, en heeeel veel masten gezien.
Met dank aan deze site voor de (nog opervlakkige) kennis die ik daar nu van heb.
Valt inderdaad op dat duitse masten vaak verscbhillende soorten circuits hebben hangen.
En de bliksemafleiding is meestal 1 parmantig opstaande hoge punt, terwijl dit in andere landen vaak twee uitstekende piekjes zijn.
Ik heb 1x speciaal rechtsomkeert gemaakt, omdat deze masten er voor mij uitsprongen qua "lelijkheid",
en dan vooral vanwege de asymmetrische configuratie.
Dit deed pijn aan mijn ogen.
Fotos net ten oosten van Schwabmunchen.
ik denk op de kaart te zien: lijn Oberottmarhausen naar Biddingen: 380, 220 en 110 KV in 1 serie masten ?
fotos zijn, als ik goed zit, Hier genomen
(ff gehannes, http error, fotos te groot of verkeerd network.
straks nog eens probreren.
volgende poging, na screenshots van kleinere fotos, lijkt te lukken.
Met dank aan deze site voor de (nog opervlakkige) kennis die ik daar nu van heb.
Valt inderdaad op dat duitse masten vaak verscbhillende soorten circuits hebben hangen.
En de bliksemafleiding is meestal 1 parmantig opstaande hoge punt, terwijl dit in andere landen vaak twee uitstekende piekjes zijn.
Ik heb 1x speciaal rechtsomkeert gemaakt, omdat deze masten er voor mij uitsprongen qua "lelijkheid",
en dan vooral vanwege de asymmetrische configuratie.
Dit deed pijn aan mijn ogen.
Fotos net ten oosten van Schwabmunchen.
ik denk op de kaart te zien: lijn Oberottmarhausen naar Biddingen: 380, 220 en 110 KV in 1 serie masten ?
fotos zijn, als ik goed zit, Hier genomen
(ff gehannes, http error, fotos te groot of verkeerd network.
straks nog eens probreren.
volgende poging, na screenshots van kleinere fotos, lijkt te lukken.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Euh.. ja, dat is echt wel weer een pareltje.
En ik maar denken dat die opgekalefaterde DC-masten van Cross-Skagerak in noordwestelijk Jutland (die met een extra spankabel om de traverse wat te versterken) ongeveer het toppunt van asymmetrische lelijkheid waren. Deze kunnen er ook wat van. Op zich is er in al die gevallen technisch niet zoveel aan de hand en wordt er handig gebruik gemaakt van wat er nog voorhanden is aan traversen en ruimte. Maar of dat esthetisch ook altijd een goed idee is, ik waag het te betwijfelen.
Het open broekstuk vloekt met de toren waar een dicht kruisverband in zit. Beetje ongemakkelijk uitgehold gezicht. De manier waarop het 220 kV-circuit erin hangt wekt verder dezelfde indruk als wanneer je in mei in de kledingkast op zolder loert en je kind in de groei tegen wil en dank nog even zijn zomerkleding van vorig jaar laat aantrekken: hij kan er nog in, maar het past allemaal eigenlijk nét niet.
En ik maar denken dat die opgekalefaterde DC-masten van Cross-Skagerak in noordwestelijk Jutland (die met een extra spankabel om de traverse wat te versterken) ongeveer het toppunt van asymmetrische lelijkheid waren. Deze kunnen er ook wat van. Op zich is er in al die gevallen technisch niet zoveel aan de hand en wordt er handig gebruik gemaakt van wat er nog voorhanden is aan traversen en ruimte. Maar of dat esthetisch ook altijd een goed idee is, ik waag het te betwijfelen.
Het open broekstuk vloekt met de toren waar een dicht kruisverband in zit. Beetje ongemakkelijk uitgehold gezicht. De manier waarop het 220 kV-circuit erin hangt wekt verder dezelfde indruk als wanneer je in mei in de kledingkast op zolder loert en je kind in de groei tegen wil en dank nog even zijn zomerkleding van vorig jaar laat aantrekken: hij kan er nog in, maar het past allemaal eigenlijk nét niet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Crossing of Whirl Stream Valley by Facility 337 (Powerline Philippsburg-Pulverdingen) south of Vaihingen/Enz, Baden-Württemberg, Germany. On the left, there is Tower 161, which forms its western end and on the right you can see Tower 162, which is 102 metres tall.
- Bijlagen
-
- 01311602.png (1.4 MiB) 6298 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Tower 4 of Facility 612, the powerline running from Oberjettingen substation to Rohrdorf substation in Böblingen district, Baden-Württemberg, Germany. Note the garland-type communication cable on the ground conductor.
- Bijlagen
-
- 01254141.png (542.07 KiB) 6297 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
The single phase AC line from Stuttgart-Zazenhausen to Eutingen runs from Leonberg to Kuppingen paralell to the 380 kV/110 kV-powerline Pulverdingen-Oberjettingen. West of Kuppingen this line changes its directions toward south, while the 380 kV/110 kV-powerline Pulverdingen-Oberjettingen runs together with the 110 kV-line Herrenberg-Oberjettingen further in western direction.
The towers of the 380 kV/110 kV-powerline Pulverdingen-Oberjettingen carry in this section two communication cables: one attached like a garland to the ground conductor and an other freely spanned just below.
The towers of the 380 kV/110 kV-powerline Pulverdingen-Oberjettingen carry in this section two communication cables: one attached like a garland to the ground conductor and an other freely spanned just below.
- Bijlagen
-
- 01310341.png (608.12 KiB) 6297 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Tower 89 of powerline Hoheneck-Herbertingen, a strainer east of Renningen, Baden-Württemberg, Germany. It was built in 1929 and belongs to the oldest EHV-pylons in Germany.
- Bijlagen
-
- 01316998.png (1.41 MiB) 6297 keer bekeken