Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 02 apr 2012 16:08

Woensdag 28 maart was ik voor m'n treinenfotografie in Duitsland bij Emsbüren en aangezien van daaruit de kerncentrale bij Lingen niet zo ver was ben ik even die kant op gereden.

Afbeelding
De twee zware 380kV/220kV combinatielijnen die we al eens eerder hebben gezien ter hoogte van Elbergen met op de achtergrond de koeltoren behorende bij de kerncentrale. Wie goed tussen de bomen doorkijkt kan de reactorkoepel zelfs zien. De lijn links op de foto gaat van Lingen naar Gronau, de lijn rechts gaat van Lingen richting Münster en verder. Het knetterde overigens behoorlijk boven me bij het maken van deze foto

Afbeelding
Een aantal masten verderop op een verlaten landweggetje heb ik even de auto geparkeerd en eens omhoog gekeken naar een drie-oneven hoekmast. De driedubbele keramische isolatorketting van het rechter circuit valt meteen op. Bij het andere 380kV circuit zijn een aantal jaren geleden de keramische isolatoren vervangen voor kunststofisolatoren. Op dit punt splitsen de 220kV en 380kV circuits zich alvast om richting de juiste trafostations te gaan.

Afbeelding
Toen ik omhoog keek naar de hoekmast van de combinatielijn richting Münster werd het helemaal interessant! In 2009 is de lijn richting Münster uitgebreid met een tweede 380kV circuit, alleen nu zie ik dat hier het tweede 380kV circuit is doorverbonden met het reeds bestaande circuit! Hiervan ontgaat me even alle logica. Dan trek je een nieuw circuit om het vervolgens door te verbinden met het bestaande circuit Ook ontbreken van dat circuit de bretels/tieren in deze hoekmast. Verder zien we nog een fasewisseling in het 220kV circuit in de hoekmast. Het andere 220kV circuit is niet doorgetrokken en stopt bij deze hoekmast.

Afbeelding
Het splitsen van de 220kV en 380kV circuits. De 220kV circuits gaan verder via donaumasten, de 380kV circuits worden gecombineerd op een 4-circuits tonmast om zo de Ems over te steken naar een groot 380kV trafostation. Op de achtergrond de markante koeltoren van de kerncentrale.

Afbeelding
Een overzichtsfoto van het woud aan hoogspanningskabels met op de achtergrond de koeltoren en reactorkoepel van de kerncentrale Lingen (AKW Emsland). De kerncentrale is in 1988 in bedrijf gekomen en staat gepland om in 2020 buiten dienst te gaan en misschien gaat ie zelfs eerder van het net omdat sinds de ramp bij Fukushima Duitsland graag van zijn kerncentrales af wil.

Afbeelding
110kV dennenboommast waarvan de onderste traversen niet in gebruik zijn. Met op de achtergrond de imposante tonmast met vier 380kV circuits en de aparte 220kV lijnen. De koeltoren is van een conventionele electriciteitscentrale iets verderop.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door bas380 » 27 apr 2012 14:32

ik heb een zeer interessante netkaart gevonden van het duitse hoogspanningsnet.
http://powerland.bplaced.net/

daarnaast wil ik ook zeggen dat we in rond augustus op vakantie gaan naar Ruhpolding in zuid-duitsland dus ik zal misschien mijn camera pakken voor onderweg want het zal een lange rit worden naar het rand van het oostenrijkse grens
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 27 apr 2012 18:16

bas380 schreef:ik heb een zeer interessante netkaart gevonden van het duitse hoogspanningsnet.
http://powerland.bplaced.net/
daarnaast wil ik ook zeggen dat we in rond augustus op vakantie gaan naar Ruhpolding in zuid-duitsland dus ik zal misschien mijn camera pakken voor onderweg want het zal een lange rit worden naar het rand van het oostenrijkse grens
Die site kende ik nog niet. Maar inderdaad is die netkaart reuze interessant. Tot nu toe moesten we het doen met de kaart van ENTSO-E en dat was behelpen want het 110 kV-net stond daar niet op. Dank voor de link. (Overigens ook hier weer een voorbeeld van Openstreetmap!)
En wat de camera onderweg betreft: zeker doen. Hoogspanningsmasten kijken heeft veel gemeen met weerkunde: je weet nooit wat je tegen gaat komen, dus je kan maar beter goed bewapend zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 27 apr 2012 19:53

Bedankt voor de link Bas! Ik zocht al heel lang een gedetailleerde Duitse netkaart dus die heb ik toegevoegd aan mijn favorieten

Ik heb de verschillende links bekeken en de netkaart in Open Street Map is in ieder geval weer iets om de komende tijd eens goed door te kijken. Het is alleen jammer dat er geen legenda bij staat, ik zie veel overeenkomsten met onze netkaart maar ik zie ook 380kV lijnen die paars zijn ingetekend dus ik moet nog even uitzoeken wat dat betekend. De Bahnstrom leidingen zijn wel goed te herkennen d.m.v. de gele kleur.

De Netzschemaplannen voor 380kV en 220kV van Amprion lijken ingewikkeld maar laten duidelijk de verschillende circuits zien in het Amprion gebied. Wat me opvalt zijn de namen van de circuits. Bijvoorbeeld het 380kV circuit tussen Gronau en Kusenhorst heeft de naam "Hamaland" en het doorgaande 380kV circuit van Hanekenfähr naar Kusenhorst heeft de naam "Münsterland". Wij duiden de circuits alleen aan met kleuren zoals te zien is aan bijvoorbeeld Gronau - Hengelo schwarz en Gronau - Hengelo weiß.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door elo » 27 apr 2012 19:57

Hans schreef:Die site kende ik nog niet. Maar inderdaad is die netkaart reuze interessant. Tot nu toe moesten we het doen met de kaart van ENTSO-E en dat was behelpen want het 110 kV-net stond daar niet op. Dank voor de link. (Overigens ook hier weer een voorbeeld van Openstreetmap!)
En wat de camera onderweg betreft: zeker doen. Hoogspanningsmasten kijken heeft veel gemeen met weerkunde: je weet nooit wat je tegen gaat komen, dus je kan maar beter goed bewapend zijn.
Ik kende die netkaart ook niet, bedankt. Pech dat hij geen hoogspanningslijnen buiten Duitsland rendert. Die data liggen gewoon in de osm database. Hier is een wereldwijde netkaart gebaseerd op "power" data in openstreetmap: http://www.itoworld.com/map/4#fullscree ... 072&zoom=7. Het is redelijk compleet voor 110kV en hoger in NL, D en DK maar lagere spanningen zijn maar heel mondjesmaat aanwezig. Masten bij lagere spanningen zijn moeilijk op beschikbare luchtfotos te zien (wij mogen vanwege licentieredenen niet naar Google Maps kijken). Ik heb zelf een groot deel van de deense data toegevoegd.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door bas380 » 27 apr 2012 20:11

kijk eens aan, twee interessante netkaarten in 1 dag.
het fijn om te zien dat bij jouw netkaart in tegenstelling tot de mijne zich verder trekt naar het buitenland en beter nog
OVER DE HELE WERELD! maar het is inderdaad jammer dat er weinig <110kv te spotten zijn.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door elo » 27 apr 2012 22:12

bas380 schreef:kijk eens aan, twee interessante netkaarten in 1 dag.
het fijn om te zien dat bij jouw netkaart in tegenstelling tot de mijne zich verder trekt naar het buitenland en beter nog
OVER DE HELE WERELD! maar het is inderdaad jammer dat er weinig <110kv te spotten zijn.
Het is niet mijn project of kaart Ik ben maar een van de duizenden vrijwilligers van OSM. Zelf bij de nederlandse hoogspanningsgegevens heb ik maar een bescheiden aandeel gedaan (meest correcties van foute of ontbrekende gegevens in mijn regio).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 29 apr 2012 20:19

elo schreef: Ik kende die netkaart ook niet, bedankt. Pech dat hij geen hoogspanningslijnen buiten Duitsland rendert. Die data liggen gewoon in de osm database. Hier is een wereldwijde netkaart gebaseerd op "power" data in openstreetmap: http://www.itoworld.com/map/4#fullscree ... 072&zoom=7. Het is redelijk compleet voor 110kV en hoger in NL, D en DK maar lagere spanningen zijn maar heel mondjesmaat aanwezig.
Redelijk compleet voor onze streek is het goede woord. Zo hier en daar zit er een fout in die de kenner opmerkt. in Nederland is Meeden-Emshaven (die loodzware) als categorie 220 kV getoond, maar de werkelijkheid is een combinatielijn - in de Google Earthkaart heb ik er bij combi's voor gekozen ze de kleur van de hoogste spanning als default mee te geven.
Ook zijn de 50 kV-lijnen op de Veluwe als 110 kV-verbindingen ingetekend. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Wat me wel bevalt is dat vrijwel alle netkaarten die we tot nu toe onder ogen hebben gehad, min of meer hetzelfde kleurenschema hanteren. 220 kV is hier paars (geloof ik, schiet er maar op want ik ben een beetje kleurendoof ) in plaats van groen zoals op veruit de meeste andere netkaarten. Maar 380 kV (om en nabij) is rood en het interval tussen 100 en 200 is blauw. In West-Europa is deze kleurscheiding in veruit de meeste gevallen goed genoeg om het transportnet van het distributienet te onderscheiden.

Het is in ieder geval een goede kaart om in combinatie met de ENTSO-E gridkaart te gebruiken. Ze vullen elkaar goed aan. ENTSO-E is foutloos en compleet in het eigen synchronisatiegebied, maar hun kaart wordt beschermd door allerlei rechten en plichten en ze missen detail omdat je niet traploos kan zoomen. Tevens ontbreekt het distributienet behalve bij grensoverschrijdingen, iets wat de OSM-kaart allemaal weer wel heeft.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Knarvel » 29 apr 2012 23:31

ENTSO-E is foutloos en compleet in het eigen synchronisatiegebied, maar hun kaart wordt beschermd door allerlei rechten en plichten en ze missen detail omdat je niet traploos kan zoomen.
Dat niet traploos kunnen zoomen is intussen verandert, kijk maar:
https://www.entsoe.eu/index.php?id=77&n ... list[]=map
Het is er een stuk bruikbaarder op geworden...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Hans » 30 apr 2012 00:17

Dat men de kaart tegenwoordig in zoom.it heeft gestopt was al bekend. Zie een ander topic waarvan ik zo snel niet meer weet welke. Met 'traploos' bedoelde ik eerder dat je niet oneindig ver kan inzoomen. Toegegeven, het was een beetje ongelukkige woordkeuze.

Welkom trouwens.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie