Duitse hoogspanningsmasten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Vanmiddag ben ik voor een speciale goederentrein nog even naar Duitsland gereden en aangezien de betreffende goederentrein later reed dan oorspronkelijk gepland had ik nog mooi even de tijd voor wat veldwerk. Ik ben vanaf Bad Bentheim naar het zuidoosten gereden om de asymmetrische 380/220kV combinatielijn te fotograferen, één van mijn favoriete Duitse hoogspanningsverbindingen Van deze lijn weten we inmiddels dat deze in de jaren '60 is gebouwd en oorspronkelijk voorzien was van twee 220kV circuits en één 380kV circuit en in de jaren '70 is de verbinding opgewaardeerd naar twee 380kV circuits en één 220kV circuit. Daarnaast is de lijn in 2007 gemoderniseerd en tevens geschikt gemaakt voor een grotere transportcapaciteit.
Als eerste ben ik naar een punt in the middle of nowhere gereden waar ik een goed zicht had op de lijn richting Lingen met op de achtergrond windmolens zoals we die inmiddels bijna overal zien in Duitsland. Op de voorgrond zien we hier mast 46. De nummering loopt van Gronau naar Hanekenfähr. Daarna ben ik naar een punt bij Klein Haddorf gereden en heb ik mast 59 gefotografeerd. Mast 60 aan de andere kant. Mast 60 is tevens de laatste mast in Nordrhein-Westfalen. We zien hier de verbinding de grens over gaan naar Niedersachsen. Voorbij Ohne krijgen de masten over een aantal kilometer een obstructiebeschildering plus rode markeringsballen in de bliksemdraad i.v.m. de nabijheid van vliegbasis Rheine-Bentlage. We zien hier mast 68 vlak voor Pkt. Ohne. Op de achtergrond is de gecombineerde verbinding naar Roxel al te zien. Vanaf Pkt Ohne lopen beide verbindingen naast elkaar verder naar Hanekenfähr. Het zijn wel lijnen met ballen hier letterlijk en figuurlijk Over enkele jaren zal de nieuwe 380kV verbinding Dörpen - Meppen - Niederrhein hier aan de westkant er ook nog naast komen te lopen en dan hebben we hier een mastenstraat van jewelste met drie 380kV verbindingen naast elkaar...
Als eerste ben ik naar een punt in the middle of nowhere gereden waar ik een goed zicht had op de lijn richting Lingen met op de achtergrond windmolens zoals we die inmiddels bijna overal zien in Duitsland. Op de voorgrond zien we hier mast 46. De nummering loopt van Gronau naar Hanekenfähr. Daarna ben ik naar een punt bij Klein Haddorf gereden en heb ik mast 59 gefotografeerd. Mast 60 aan de andere kant. Mast 60 is tevens de laatste mast in Nordrhein-Westfalen. We zien hier de verbinding de grens over gaan naar Niedersachsen. Voorbij Ohne krijgen de masten over een aantal kilometer een obstructiebeschildering plus rode markeringsballen in de bliksemdraad i.v.m. de nabijheid van vliegbasis Rheine-Bentlage. We zien hier mast 68 vlak voor Pkt. Ohne. Op de achtergrond is de gecombineerde verbinding naar Roxel al te zien. Vanaf Pkt Ohne lopen beide verbindingen naast elkaar verder naar Hanekenfähr. Het zijn wel lijnen met ballen hier letterlijk en figuurlijk Over enkele jaren zal de nieuwe 380kV verbinding Dörpen - Meppen - Niederrhein hier aan de westkant er ook nog naast komen te lopen en dan hebben we hier een mastenstraat van jewelste met drie 380kV verbindingen naast elkaar...
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Mooie opnames, een lijnenstraat heeft altijd wel wat extra's.
De masten hebben een mooie dennenboomvorm, en inderdaad die bijzonderheid van een verticaal 220 kV-circuit.
Zal bij onderhoud aan het buitenste circuit minder handig zijn, maar op deze manier kan er wel een 220 kV-circuit mee.
Ik zie wel op de webkaart dat de nieuw geplande lijn niet bepaald netjes in de pas gaat lopen met deze .
De masten hebben een mooie dennenboomvorm, en inderdaad die bijzonderheid van een verticaal 220 kV-circuit.
Zal bij onderhoud aan het buitenste circuit minder handig zijn, maar op deze manier kan er wel een 220 kV-circuit mee.
Ik zie wel op de webkaart dat de nieuw geplande lijn niet bepaald netjes in de pas gaat lopen met deze .
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Klopt Tom, de nieuwe lijn komt deels in de pas en deels niet in de pas te lopen langs deze mastenstraat. Tussen Schüttorf en Emsbüren komt deze lijn zelfs voor een stukje ten westen van de A31 te liggen en ook komt de lijn dicht langs Kreuz Schüttorf te lopen. Overigens is er van de nieuwe lijn nog altijd geen enkele bouwactiviteit te bespeuren in deze omgeving.
Dan heb ik voor de liefhebbers nog een zoekplaatje Zoek de verschillen:
22 april 2018
22 april 2019
Dan heb ik voor de liefhebbers nog een zoekplaatje Zoek de verschillen:
22 april 2018
22 april 2019
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Heerlijke plaatjes Peter! Altijd fraai om masten met ballen te zien!
Het verschil zie ik al gelijk, de lijn was eerst een splitsingmast, maar nu is er een harde aftak op beide circuits.
Cheers Ruben.
Het verschil zie ik al gelijk, de lijn was eerst een splitsingmast, maar nu is er een harde aftak op beide circuits.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Zo zie je maar dat een inlussing ook ineens kan veranderen in een harde aftak. In dit geval heeft het te maken met het nieuwe 380/110kV station Öchtel dat nu op het 110kV net van Westnet is aangesloten. Ik was nl. benieuwd naar de nieuwe circuitnamen en ben gestopt bij mast 0052-1123 en zag dat de randstaven nu de opschriften Hanekenfähr - Rheine en Emsbüren - Rheine hadden gekregen en dat kon maar één ding betekenen. Toen heb ik naar de Caravellemast gekeken en inderdaad... De situatie heb ik inmiddels op de netkaart bijgewerkt.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Vandaag was ik oude foto's van een weekendje Gelsenkirchen met de band in 2015 aan het doorspitten en ik heb onderweg vanaf de A31 aan het einde t.h.v. Gladbeck nog een paar foto's vanaf de bijrijdersstoel gemaakt van de karakteristieke hoge combinatiemasten. Als ik deze masten in de verte zie opdoemen weet ik dat ik bijna aan het einde van de A31 ben Twee daarvan vind ik wel netkaart waardig en zal ik even posten
Het was in dat weekend net zulk beroerd weer als dit weekend met noordenwinden, koelte en veel bewolking, alleen toen ook nog weinig zon tussendoor... We zien hier mast 5 t.h.v. de afrit Gladbeck. Mast 2 vlak voor de splitsing naar Nordlicht en de richting Karnap. Deze hoogspanningsdriekhoek is vlakbij Kreuz Bottrop waar de A31 uitkomt op de A2. Deze masten zijn geschikt voor 4x 380kV en 2x 110kV, maar zolang ik ze ken (inmiddels zo'n 25 jaar) zijn er maar twee 380kV circuits ingehangen en gedeeltelijk zijn deze masten voorzien van 110kV meelifters.
Het was in dat weekend net zulk beroerd weer als dit weekend met noordenwinden, koelte en veel bewolking, alleen toen ook nog weinig zon tussendoor... We zien hier mast 5 t.h.v. de afrit Gladbeck. Mast 2 vlak voor de splitsing naar Nordlicht en de richting Karnap. Deze hoogspanningsdriekhoek is vlakbij Kreuz Bottrop waar de A31 uitkomt op de A2. Deze masten zijn geschikt voor 4x 380kV en 2x 110kV, maar zolang ik ze ken (inmiddels zo'n 25 jaar) zijn er maar twee 380kV circuits ingehangen en gedeeltelijk zijn deze masten voorzien van 110kV meelifters.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Herkenbare ervaring vanaf deze snelweg. Ik betreed meestal Duitsland over de A12 en ben dan gezegend om de nieuwbouw te kunnen zien bij Wesel .
Erg slanke masten overigens, en dan te bedenken dat op deze lichte steunmasten vier circuits 380 kV en 110 kV kunnen hangen.
Erg slanke masten overigens, en dan te bedenken dat op deze lichte steunmasten vier circuits 380 kV en 110 kV kunnen hangen.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
En de hoogte van deze masten valt op, deze zullen met gemak rond de 80 meter hoog zijn!
Als ik treinen ga spotten bij Empel-Rees en Praest kan ik ook van de nieuwbouw genieten
Voor mij is het verder nog steeds wachten op de nieuwbouw van de 380kV verbinding Dörpen - Wesel tussen de concessiegrens bij Meppen en Pkt. Nordvelen. Men is nu wel bezig om de oude 220kV verbinding tussen Pkt. Nordvelen en Wettringen te amoveren maar de bouw van dit gedeelte van de nieuwe 380kV verbinding gaat blijkbaar erg traag... Ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe verbinding straks de bestaande 380/220kV verbindingen gaat passeren, dat zou zo maar een spektakelstuk kunnen worden
Als ik treinen ga spotten bij Empel-Rees en Praest kan ik ook van de nieuwbouw genieten
Voor mij is het verder nog steeds wachten op de nieuwbouw van de 380kV verbinding Dörpen - Wesel tussen de concessiegrens bij Meppen en Pkt. Nordvelen. Men is nu wel bezig om de oude 220kV verbinding tussen Pkt. Nordvelen en Wettringen te amoveren maar de bouw van dit gedeelte van de nieuwe 380kV verbinding gaat blijkbaar erg traag... Ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe verbinding straks de bestaande 380/220kV verbindingen gaat passeren, dat zou zo maar een spektakelstuk kunnen worden
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Om maar te zwijgen over de 4-circuits 380ers tussen Brauweiler en Sechtem.Daarover volgt een repo van mijn kant toe begin juni,want eind mei ga ik dit deel opzoeken.
Laatst gewijzigd door michel op 08 mei 2019 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Zijn ze er al aan’t bouwen? Vorig jaar augustus waren er slechts werkzaamheden tussen Brühl en Sechtem