Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 08 apr 2018 15:23

Een van de fotopunten van gisteren was ook Mehrhoog en op dit punt kruist de 220kV verbinding Pfalzdorf - Niederrhein de spoorlijn Emmerich - Oberhausen en zit hier tevens het trafostation voor de voeding van deze spoorverbinding.

Op de momenten dat het rustig was heb ik even de masten rondom het fotopunt gefotografeerd (en het was best rustig met goederentreinen gisteren). In de verte kon ik overigens zien dat de nieuwe 380kV verbinding voorlopig nog bij Pkt. Wittenhorst ophoudt. Vanaf hier moet de verbinding op de bestaande masten verder gaan naar Niederrhein. Daarvoor moeten o.a. de geleiders voor de verbinding naar Pfalzdorf verplaatst worden en wordt de Bahnstrom gecombineerd met nieuwe 110kV masten in de verbinding Millingen - Niederrhein. Hier moet nog wel e.e.a. gebeuren voordat Doetinchem - Wesel in bedrijf kan.
Bijlagen
2444-55.jpg
Mast 55 is wat verhoogd i.v.m. de overspanning van de spoorlijn.
2444-55.jpg (318.42 KiB) 9883 keer bekeken
2444-56.jpg
Mast 56 met daarachter een 110kV Bahnstrom hoekmast en in de verte zijn de combinatiemasten te zien van de 380kV verbinding Doetinchem - Niederrhein.
2444-56.jpg (295.35 KiB) 9883 keer bekeken
DB-UW Mehrhoog.jpg
Trafostation Mehrhoog van DB-Energie, naast de spoorlijn Emmerich - Oberhausen (KBS 420).
DB-UW Mehrhoog.jpg (368.44 KiB) 9883 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 22 apr 2018 22:18

De afgelopen dagen ben ik met het fraaie weer veel op pad geweest om treinen te fotograferen, maar tussendoor heb ik ook nog even wat kleine stukjes veldwerk gedaan ;)

Als eerste heb ik donderdagmiddag op de terugweg even t.h.v. Bad Bentheim een tussenstop gemaakt om te kijken naar het 110kV steeklijntje naar Bad Bentheim zodat ik daarvan ook het Bauleitnummer en circuitnaam heb. Dit steeklijntje blijkt Bl. 1169 te zijn en de circuitnaam blijkt gewoon "Nordhorn Süd" te zijn zoals het circuit tussen Nordhorn en Schüttorf waarvan afgetakt wordt. Natuurlijk heb ik de lijn zelf ook nog even gefotografeerd voor de netkaart. Dit lijntje kom na een paar kilometer al tegen als je via de A30 Duitsland binnenrijdt.

Deze zondagmiddag heb ik eerst treinen gefotografeerd bij Salzbergen, maar de treinen waar het eigenlijk om ging bleken al voorbij te zijn :( Dan maar een stukje veldwerk. Als eerste ben ik naar Pkt. Salzbergen gereden om te kijken hoe de circuits hier lopen. Het blijkt dus al beduidend anders te zijn dan nu op de netkaart staat. Ga ik binnenkort dus nog aanpassen! Ik moet wel zeggen dat Google Earth in dit gebied nog steeds geen duidelijke beelden heeft want soms is door goed te kijken naar de schaduw al wel te zien of een circuit d.m.v. een bretel is doorverbonden of niet.

Daarna ben ik doorgereden naar Pkt. Ohne. Hier splitsen de twee zware 380/220kV combinatielijnen uit Hanekenfähr richting het zuiden zich richting Gronau en Roxel/Uentrop. Ook zijn de masten hier voorzien van obstructiebeschildering en is de bliksemdraad voorzien van markeringsballen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de nabijheid van vliegbasis Rheine-Bentlage. Met het koolzaadveld op de voorgrond leveren de zware masten een fraai plaatje op 8-)
Bijlagen
1169-14.jpg
Het 110kV steeklijntje naar Bad Bentheim.
1169-14.jpg (231.29 KiB) 9776 keer bekeken
1566-1060.jpg
Pkt. Salzbergen, een caravellemast met een inlussing.
1566-1060.jpg (384.28 KiB) 9776 keer bekeken
1566-61.jpg
Bl. 1566 mast 61 met een beetje optisch bedrog ;-)
1566-61.jpg (435.05 KiB) 9776 keer bekeken
4305-69.jpg
Pkt. Ohne waar de zware 380kV combinatielijnen uit Hanekenfähr zich splitsen richting Gronau en Roxel/Uentrop met koolzaad op de voorgrond.
4305-69.jpg (405.76 KiB) 9776 keer bekeken

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 22 apr 2018 23:00

Helemaal tof, Peter! ;)

Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe lijn Wesel-Meppen? Is die al in aanbouw? Overigens denk ik dat het handig is, als foto's voor de circuits een beeld van de circuitmarkering aan de mast te maken. Zuid-Hessen is nu overigens compleet met ingetekend spanningen 110 kV en boven :D

En last but not least wou ik nog zeggen dat het foto met de rood-witte masten en de koolzaad werkelijk zéér mooi is :love

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 22 apr 2018 23:55

Bedankt ElexTro! Ik weet in elk geval dat aan de circuitmarkeringen ook af te leiden is hoe circuits lopen en of we te maken hebben met harde aftakken of inlussingen. Ik ga daar de komende tijd vaker op letten bij ons in het grensgebied. Stukje bij beetje krijgen we alles wel kloppend op de kaart :)

Goed dat je het zegt, voor zover ik weet wordt er vanaf Pkt. Nordvelen nog niet verder gebouwd in noordelijke richting met de lijn Wesel - Meppen. Of TenneT aan de andere kant al is begonnen met de bouw durf ik zo niet te zeggen. Wat ik wel gezien heb is dat er nog steeds hard gewerkt wordt aan 380/110kV station Öchtel en vanuit de auto zag ik dat men in het veld bezig was met een mastfundering, mogelijk wordt Wesel - Meppen mast 219 alvast gebouwd om het nieuwe station toch aan te kunnen sluiten. Overigens gaat Pkt. Ohne straks ook nog flink veranderen met de bouw van Wesel - Meppen. Op het koolzaadveld komt nl. mast 206 te staan en de lijn zal hier op de voorgrond de 380/220kV combinatielijn Gronau - Hanekenfähr passeren met mogelijk hoge masten!

Tot slot heb ik donderdag gezien dat de nieuwe 380kV circuits Westerkappeln - Lüstringen (zo goed als) klaar zijn, maar te Lüstringen nog niet op het 380kV station zijn aangesloten en 1 circuit is nog provisorisch aangesloten op het 220kV station, maar de werkzaamheden aan de lijn zelf zijn klaar.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 12 mei 2018 21:35


Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 16 mei 2018 22:32

Op dinsdag 8 mei 2018 ben ik weer een dagje naar de Emslandstrecke geweest en zodoende kon ik meteen even bij de caravellemast controleren hoe de aftak naar Emsbüren in elkaar zit. Emsbüren blijkt dus te zijn ingelust op de 110kV verbinding Rheine - Hanekenfähr. Ik heb ook meteen even gekeken naar het Bauleitnummer van deze aftak. De aftak zelf bestaat maar uit vier masten.
Bijlagen
IMG_2778.jpg
IMG_2778.jpg (377.36 KiB) 9553 keer bekeken

Gebruikersavatar
pdv_moto
70 kV
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 jan 2018 20:25
Dichtstbijzijnde trafo: Spa

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door pdv_moto » 26 mei 2018 20:16

Pfffw.. Ben op de motor door Duitsland gejakkerd (moet Dinsdag in Riga zijn, liefst met wat ruimte in de planning dus eerst ASAP oostwaarts..)

1 - Wat een Veelheid aan masten staat daar (was me nooit opgevallen). soms met weet-ik-hoeveel circuits erin. Ruhrgebied, maar ook rest van duitsland staat echt vol met masten..
2 - die nieuwe masten bij Jessen, dat loop zo'n vaart nog niet. ben even langsgezipped voor wat fotos.. Mwha.. telefoon, en heiig, en haastwerk...
3 - horizonvervuiling... niet door masten hoor. de windmolens in Duitsland zijn stukken groter, en dominanter aan de horizon..


Verslag later, als meer tijd, maar hier is wat materiaal..
Moet eerst nog even doorshaven aan mn praatjes voor komende weken, daar is door te veel drukte nog niets van gekomen.
Ben ook week later dan geplanned aan trip begonnen, dus het "leisure" deel is even wat minder, en het is even aanpoten-business.
Maar ik kon Jessen toch niet overslaan...

1e foto: tijdens een fuelstop (gps staat in de exif)..
Afbeelding

2e foto: Jessen.. iets in aanbouw.
Afbeelding

3e foto: het zo gevreesde nieuwe model, er stonden wel twee hele exemplaren, in aanbouw..
Afbeelding

4e foto: staan ook buismasten
Afbeelding

In Sept wellicht weer die kant op, dan nog eens kijken..
(en een betere camera/lens/whatever.., en meer tijd vinden, die 1e masten staan trouwens niet echt aan een weg dat je er vlakbij kan, wellicht dat de enkele van de volgende te bouwen masten dichter bij een openbare weg komen ).

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door maarten » 28 mei 2018 11:32

Ik zie geen EXIF data. Is waarschijnlijk verwijderd met het resizen op flickr.

De rechtse mast op de eerste foto met 8 kabels kan een bahnstrommast zijn.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 29 mei 2018 00:12

De rechtse mast op de eerste foto met 8 kabels kan een bahnstrommast zijn.
Yep, boven Schkopau-Großkorbetha en eronder Schkopau-Weimar (Bahnstromlijn voor de nieuwe hogesnelheidslaan Erfurt-Leipzig). ;)

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door maarten » 30 mei 2018 13:48

En die buismast op foto 4, vanwege de vreemde layout van de circuits waarschijnlijk ook Bahnstrom? Als je 4 circuits hebt zou je toch eerder een dennenboommast verwachten met 1, 2 en 3 hangdraden per kant per niveau.

Plaats reactie