Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door elo » 30 apr 2012 09:17

Hans schreef:Redelijk compleet voor onze streek is het goede woord. Zo hier en daar zit er een fout in die de kenner opmerkt. in Nederland is Meeden-Emshaven (die loodzware) als categorie 220 kV getoond, maar de werkelijkheid is een combinatielijn - in de Google Earthkaart heb ik er bij combi's voor gekozen ze de kleur van de hoogste spanning als default mee te geven.
Ook zijn de 50 kV-lijnen op de Veluwe als 110 kV-verbindingen ingetekend. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Ze waren zelf 150kV verbindingen. Ik heb dat probleem inmiddels verholpen. Ook de 50 kV lijn tussen Dordrecht en Middelharnis heeft nu een spanning. De ITO Map wordt momenteel om verschillende reden niet vernieuwd. Hopelijk gaat dat in begin mei weer gebeuren. De combilijn tussen Meeden en Eemshaven werd door iemand anders in begin april gecorrigeerd en is nu als 380 en 220 kV lijn met 12 fasedraden (4 circuits) getagd.
Hans schreef:Wat me wel bevalt is dat vrijwel alle netkaarten die we tot nu toe onder ogen hebben gehad, min of meer hetzelfde kleurenschema hanteren. 220 kV is hier paars (geloof ik, schiet er maar op want ik ben een beetje kleurendoof ) in plaats van groen zoals op veruit de meeste andere netkaarten. Maar 380 kV (om en nabij) is rood en het interval tussen 100 en 200 is blauw. In West-Europa is deze kleurscheiding in veruit de meeste gevallen goed genoeg om het transportnet van het distributienet te onderscheiden.

Het is in ieder geval een goede kaart om in combinatie met de ENTSO-E gridkaart te gebruiken. Ze vullen elkaar goed aan. ENTSO-E is foutloos en compleet in het eigen synchronisatiegebied, maar hun kaart wordt beschermd door allerlei rechten en plichten en ze missen detail omdat je niet traploos kan zoomen. Tevens ontbreekt het distributienet behalve bij grensoverschrijdingen, iets wat de OSM-kaart allemaal weer wel heeft.
Tja, in Denemarken is het 150/132 kV net op de ENTSO-E kaart wel aanwezig maar niet in Duitsland, Zweden of NL!?
Terug naar OSM: Een van de redenen om Openstreetmap te creeren was een gebreek aan vrij te benutten kaarten. In Westeuropa is OSM kwalitatief nu bijna op hoogte van Teleatlas en Navteq en soms meer nauwkeurig. Zeker fietsers weten nu OSM te gebruiken omdat het stukken beter is dan dure commerciele kaarten. Iederen mag osm gegevens gebruiken, bij voorbeeld om een tile server op te zetten, mits de licentievoorwaarden worden gerespecteerd (nu CC-BY-SA en straks ODbL (Open Database License)). De kleurkeuze op de ITO map is te discuteren maar een mogelijkheid is zelf een server opzetten, graag met meer details zoals aantal circuits. Ik heb zelf niet de kennis om een tile server op te zetten en ook geen geschikte hosting.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 09 jul 2012 14:21

Woensdag 4 juli heb ik een fietstocht gemaakt naar Gronau en natuurlijk mocht een bezoekje aan het 380kV station niet ontbreken

Afbeelding
Ten zuiden van Gronau zijn de grote 380kV combinatiemasten niet te missen. Aan de rechterkant zien we de twee circuits uit Hengelo in donauconfiguratie met daaronder nog een 220kV circuit en twee 110kV circuits voor lokale distributie. In het midden zien we de twee 380kV circuits naar Kusenhorst, iets ten noorden van het Ruhrgebiet. Aan de linkerkant zien we een 110kV lijn met kleine donaumastjes voor lokale distributie die bijna in het niet verdwijnen naast de grote combinatiemasten. In de verte is nog net het bovenste deel van een drie-evenmast met kattenoren van de 380kV lijn naar Hengelo te herkennen.

Afbeelding
Een blik op het 380kV trafostation van Gronau met een 220kV gedeelte er links naast. We zien hier van links naar rechts twee 110kV circuits in ééneven en donauconfiguratie naar het 110kV station lopen en één 220kV circuit afkomstig van het Ruhrgebiet hier eindigen. Daarnaast zien we de eerste mast van de 380kV verbinding van Gronau naar Hengelo die hier zelfs een tonconfiguratie heeft. Daarnaast zien we de 380kV lijn die richting het Ruhrgebiet loopt waarvan één circuit hier bij Gronau opstijgt en één circuit rechtstreeks vanuit Lingen Hanekenfähr doorloopt naar het Ruhrgebiet.

Afbeelding
Een 110kV donaumastje van wat dichterbij bekeken. Dit soort masten zijn ten zuidoosten van Gronau in november 2005 massaal bezweken onder de hoeveelheid sneeuw die er toen is gevallen. De grote 380kV lijnen hebben de zware sneeuwval probleemloos doorstaan.

Afbeelding
Een blik op een deel van het 110kV gedeelte van Gronau. De rest van het trafostation was bijna niet te fotograferen omdat er naast een hoog hek de ruimte er omheen begroeid was (typisch Duits). Verder heb ik gezien dat er zelfs een spoortje door het trafostation loopt dus is het wel duidelijk hoe de zware trafo's op hun plek zijn gekomen Als ik naar de opstelling van het trafostation bekijk worden de lokale 110kV lijnen vooral gevoed uit de 220kV circuits en is Gronau meer een schakelstation voor de 380kV lijnen uit Lingen, Hengelo en het Ruhrgebiet.

Reposts en uitsnedes voor de netkaart:
Bijlagen
GNA-HGL-380-1.jpg
Gronau - Hengelo mast 1
GNA-HGL-380-1.jpg (251.7 KiB) 11549 keer bekeken
GNA-HGL-380-3.jpg
Gronau - Hengelo mast 3
GNA-HGL-380-3.jpg (285.87 KiB) 11549 keer bekeken
Gronau.jpg
Trafostation Gronau (Westf.)
Gronau.jpg (285.4 KiB) 11549 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2017 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 06 aug 2012 16:32

Vorige week woensdag was ik ook nog even in Duisland en heb twee foto's genomen van het 380kV station bij Lingen Hanekenfähr.

Afbeelding
Bij Lingen Hanekenfähr komen een aantal belangrijke 380kV lijnen bij elkaar. Hier zien we o.a. de lijnen uit de richting van Meppen en Osnabrück. Het meest opvallend is nog wel de deltamast in het midden. Via deze enkelcircuits lijn wordt de kerncentrale van Lingen aan het net gekoppeld. Achter deze deltamast zien we dan de lijnen naar Münster en Gronau (en daaraan gekoppeld ook Hengelo).

Afbeelding
Dezelfde masten van de andere kant gezien. Het viel niet mee om ze er goed op te krijgen omdat er een goederenemplacement voor ligt en het daar voor de rest redelijk bosrijk is. De voorste mast met de circuits richting het Ruhrgebiet en Gronau/Hengelo lijkt me nog niet zo oud. Waarschijnlijk is het 380kV station de afgelopen jaren flink uitgebreid vanwege de komst van nog een extra aardgascentrale bij Lingen Hanekenfähr. Bij deze centrale hoort de tweede koeltoren op de achtergrond. Deze centrale heeft ook nog eens een aparte driecircuits 380kV verbinding naar het grote 380kV station middels drie-oneventonmasten en portaalmasten.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door bas380 » 06 aug 2012 21:54

die deltamasten zijn niet iets wat ik in duitsland zou verwachten.

die portaalmast op foto 2 ziet er ook ongewoon uit.

mooie vangst peter
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Paullus » 07 aug 2012 17:31

Mooie reportage om te zien hoe het er bij de buren uitziet.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Max » 07 aug 2012 17:47

wow wat een gezicht!
dat soort dingen zie je helaas bijna nooit in Nederland!
zover ik weet is alleen Geertruiderberg zo rijk aan bedrading.
Is die delta mast nou 1 unieke mast of is t ook een korte verbinding?
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door bas380 » 07 aug 2012 17:49

ik had google earth gekeken en het is een korte verbinding bestaand uit drie deltamasten.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 07 aug 2012 18:09

Die korte lijn is de invoeding vanaf de kerncentrale van Lingen. Voor zover ik weet zijn deltamasten inderdaad erg zeldzaam in Duitsland. Ik weet niet of het goed te zien is op de foto maar verder zag ik dat deze masten zelfs vier isolatorkettingen hebben per afgespannen fasedraad! Ook lijken me de isolatorkettingen me wat korter dan gebruikelijk voor 380kV.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElektroThriller » 25 sep 2012 16:34

? kV van Hallenberg naar Medebach (1 van 3)
Tijdens ons weekje weg in het Duitse Sauerland kwam ik bij het eindpunt van een hoogspanningslijn (donauconfiguratie; mast 68) in Hallenberg, welke begint in Medebach. We hebben het over een gebied ten zuiden en zuidoosten van het welbekende Winterberg. Het station is deels open, deels gesloten uitgevoerd. Bij het opstijgpunt zijn beide circuits fase voor fase parallel geschakeld alvorens ze de grond ingaan.

Door problemen met de oplaadbare batterijen van mijn camera heb ik nog geen foto's gemaakt, maar dat gaat nog wel gebeuren. Wie heeft er meer gegevens over deze lijn?

Het ziet er allemaal goed onderhouden en redelijk nieuw uit. Typisch Duits?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElektroThriller » 29 sep 2012 10:56

? kV van Hallenberg naar Medebach (2 van 3)
Ik heb de ? kV-lijn van Medebach naar Hallenberg niet kunnen traceren. De spanning is hoogstwaarschijnlijk lager dan 110 kV, dus op allerlei netkaarten komt dit soort lijnen domweg niet voor.
De eerste foto toont de onderzijde van de eindmast, nummer 68. Door de buis lopen drie kabels de grond in, naar het station, waarover later meer. Aan beide zijden de circuitcode gele cirkel in paars vierkant. Het vierkante hoort bij de eindmast.
HPIM1217_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen. De twee plaatjes bovenaan op de linker poot hebben betrekking op 'Wanderrouten'.
HPIM1217_800.jpg (227.76 KiB) 12277 keer bekeken
Eindmast 68. De twee circuits staan voor alle drie fasedraden parallel. Aan de zijde waar de kabels naar beneden gaan is bovenin het bord 'Medebach' zichtbaar.
HPIM1218_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1218_800.jpg (117.63 KiB) 12277 keer bekeken
Eindmast 68. Bovenzijde, vanaf de andere kant gezien.
HPIM1219_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1219_800.jpg (110.84 KiB) 12277 keer bekeken
Eindmast 68. Onderzijde, vanaf de andere kant gezien.
HPIM1220_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1220_800.jpg (279.65 KiB) 12277 keer bekeken
Eindmast 68. Totaalplaatje, tegen de achtergrond van dreigend 'Himmelwasser'.
HPIM1222Gedraaid_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1222Gedraaid_800.jpg (190.63 KiB) 12277 keer bekeken
HPIM1223Gedraaid_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1223Gedraaid_800.jpg (163.3 KiB) 12277 keer bekeken
HPIM1224Gedraaid_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1224Gedraaid_800.jpg (171.61 KiB) 12277 keer bekeken
HPIM1227_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1227_800.jpg (195.09 KiB) 12277 keer bekeken
HPIM1230_800.jpg
Hallenberg, woensdag 26 september 2012. Een 'window of opportunity' tussen druppelsgewijs en hard regenen.
HPIM1230_800.jpg (95.65 KiB) 12277 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 29 sep 2012 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie