Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
ElexTro
220 kV
Loads: 284
Aangesloten op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Darmstadt

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door ElexTro » 08 nov 2020 02:37

Is the substation of Beerfelden not fed any more with 220 kV? If yes, s it really a good idea to feed Beerfelden not with a higher voltage as the next substations with higher voltages are quiet far away from it.
It's still fed with 220 kV, but only by one circuit from Urberach. The former 220-kV-circuit to Großgartach (until 2004 Hoheneck) is now operated at 110 KV level.

Toliman
150 kV
Loads: 203
Aangesloten op: 28 apr 2020 01:47

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Toliman » 09 nov 2020 22:09

Tower 99 of Facility 318 (Powerline Pulverdingen-Oberjettingen) situated east of Sulz am Eck (Coordinates: 48.611111 N 8.796026 E) at night. As you can see, there is a transposing at the 110 kV-circuit on the lowest crossbar.
Bijlagen
Anlage318_Mast99_09112020.png
Anlage318_Mast99_09112020.png (1019.42 KiB) 1094 keer geschouwd

Toliman
150 kV
Loads: 203
Aangesloten op: 28 apr 2020 01:47

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Toliman » 16 nov 2020 23:09

Tower 99 of Facility 318, the powerline Pulverdingen-Oberjettingen, on the left and Tower 21 of Facility 610, the powerline Herrenberg-Oberjettingen, on the right
Bijlagen
Anlage318_Mast99_Anlage610_Mast21_16112020.png
Anlage318_Mast99_Anlage610_Mast21_16112020.png (1.34 MiB) 1019 keer geschouwd

Toliman
150 kV
Loads: 203
Aangesloten op: 28 apr 2020 01:47

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Toliman » 16 nov 2020 23:10

Tower 99 of Facility 318 (Powerline Pulverdingen-Oberjettingen)
Bijlagen
Anlage318_Mast99_16112020.png
Anlage318_Mast99_16112020.png (1015.82 KiB) 1019 keer geschouwd

Toliman
150 kV
Loads: 203
Aangesloten op: 28 apr 2020 01:47

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Toliman » 16 nov 2020 23:15

Tower 21 of Facility 610 (Powerline Herrenberg-Oberjettingen) (Coordinates: 48.610861 N 8.796449 E). It is a 110 kV-strainer with transposition.
Bijlagen
Anlage610_Mast21_16112020.jpg
Anlage610_Mast21_16112020.jpg (394.21 KiB) 1018 keer geschouwd

maarten
70 kV
Loads: 74
Aangesloten op: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door maarten » 24 nov 2020 18:25

Een paar foto's van de aftakking naar Heinsberg - Toho Tenax, locatie hier.
IMG_20201124_135025.jpg
IMG_20201124_135025.jpg (786.05 KiB) 912 keer geschouwd
IMG_20201124_135053.jpg
IMG_20201124_135053.jpg (675.15 KiB) 912 keer geschouwd
IMG_20201124_135202.jpg
IMG_20201124_135202.jpg (767.45 KiB) 912 keer geschouwd
IMG_20201124_135227.jpg
IMG_20201124_135227.jpg (634.3 KiB) 912 keer geschouwd
IMG_20201124_135251.jpg
IMG_20201124_135251.jpg (652.84 KiB) 912 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
CM
middenspanning
Loads: 12
Aangesloten op: 20 jan 2020 01:08

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door CM » 26 nov 2020 00:13

Dat hele Duitse hoogspanningsnet is toch heel wat interessanter, “spannender” en grootser dan bij ons.
Ook zie je veel meer bovengrondse lijnen omdat de verkabelingsgekte bij de oosterburen gelukkig nog niet heeft toegeslagen. Hoewel, het zal toch ook daar meer in trek komen gezien de toenemende weerzin tegen die grote masten.

ElexTro
220 kV
Loads: 284
Aangesloten op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Darmstadt

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door ElexTro » 28 nov 2020 20:40

Hallo iedereen,
Enkele weken geleden was er een kleine documentaire over lijnen in het bergachtige Odenwald, het station Beerfelden en de ombouw naar 110 kV met het beste prutweer.

Vandaag hebben we in feite precies het tegenovergestelde: Vandaag zijn we in het Hessische Ried, een vlakke gebied aan de Rijn ten westen van Darmstadt. Ik nam de foto's op verschillende dagen toen het niet regende.

Korte geschiedenis:

Met de bouw van de kerncentrales Biblis (zuidwestelijk van Darmstadt) en Mülheim-Kärlich (bij Koblenz) is de eerste stap gezet om het zuidelijke en westelijke Rijn-Maingebied, d.w.z. het deel van de regio binnen het controlegebied van RWE, op het hoogste spanningsniveau van 380 kV te voorzien. Het belangrijkste station tot nu toe was in Kelsterbach: naast de RWE-hoofdlijn van Brauweiler naar Bludenz (Oostenrijk) kwamen ook 220-kV-lijnen uit het Koepchenwerk bij Dortmund, uit de regio Stuttgart (de lijn door het Odenwald) en uit Beieren in het station, die in 1926 werd gebouwd en deel uitmaakte van het systeem van de "Noord-Zuidlijn". Tegelijkertijd werden grote industriële installaties zoals de Opel-fabriek in Rüsselsheim en het Industriepark Höchst met zijn chemische en farmaceutische industrie met electrische stroom voorzien op het niveau van 220 kV.

Toen de kerncentrale van Biblis in de jaren zeventig in bedrijf werd genomen, werd een vier-circuit 380 kV-lijn gebouwd naar het nieuwe onderstation Bürstadt, deze is aangesloten op de oudste 380 kV-lijn van Duitsland tussen Rommerskirchen en Hoheneck. Op de historische lijn, namelijk in Weißenthurm, werd ook een nieuwe station gebouwd voor de stroomvoorziening van de kerncentrale Mülheim-Kärlich, die slechts 13 maanden in bedrijf was. Vanuit beide onderstations werd een 380 kV-lijn naar de regio Frankfurt gebouwd: 1978 Biblis-Urberach, 1980 Weißenthurm-Marxheim.

Dit bleef enkele jaren zo, maar er was al een lus gepland tussen de twee lijnen, waarvan één ten westen en de andere ten zuidoosten van Frankfurt eindigde. In 1989 werd begonnen met de bouw van de nieuwe 380 kV-lijn tussen Marxheim en Griesheim, waar deze aansluit op de lijn Biblis-Urberach. Tussendoor werd bij Bischofsheim een transformatorcentrale gebouwd om het 110 kV-net van de centrales in Mainz-Wiesbaden, die een kolencentrale aan de Rijn opereren, te verbinden met het hoog(st)spanningsnet van de RWE. De lijn en het onderstation zijn vervolgens op 20 december 1990 in gebruik genomen.

De lijn is ontworpen voor vier 380 kV-circuits, maar wordt momenteel bezet door drie, waarvan één spanningsloos zit. Deze derde circuit werd in 2005 aangelegd en liep oorspronkelijk tussen het station Pfungstadt en het station Weißenthurm. Het station Bischofsheim werd op de portalen overspannen omdat het slechts met 220 kV werd bediend. Sinds de bouw van het nieuwe schakelstation Pfungstadt in 2016 is deze tijdelijk spanningsvrij.

We beginnen nu met onze tour langs deze lijn:

De lijn takt af van de lijn BIblis-Urberach in een lijndriehoek. Een circuit loopt naar Urberach, twee naar Pfungstadt.
Wolfskehlen1.jpg
Wolfskehlen1.jpg (132.95 KiB) 775 keer geschouwd
Zij verloopt nu ten westen, noordelijk van Wolfskehlen. Een zeer hoge mast en een ICE op de spoorlijn tussen Frankfurt en Mannheim.
Wolfskehlen2.jpg
Wolfskehlen2.jpg (141.89 KiB) 775 keer geschouwd
Tussen Wolfskehlen en Dornheim komt dwars over de spoorlijn gezien een 110-kV-lijn. Deze zogenoemde "Ried-Leitung", die het gebied van het Hessische Ried doorkruist, behoort tot het netbeheer KMW (Kraftwerke Mainz-Wiesbaden) en is van de jaren 60.
Wolfskehlen3.jpg
Wolfskehlen3.jpg (269.76 KiB) 775 keer geschouwd
Blik naar zuiden: Van links komt de 380-kV-lijn en rechtdoor loopt de Riedleitung door naar Goddelau en Biebesheim, waar een 110-kV-lijn van Westnetz (vroeger RWE) naar Pfungstadt voortzet.
Dornheim1.png
Dornheim1.png (1.12 MiB) 775 keer geschouwd
Beide lijnen gaan door naar noorden, voorbij Groß-Gerau.
Dornheim2.png
Dornheim2.png (1.32 MiB) 775 keer geschouwd
Bij Berkach bestaat een inlussing naar een klein 110-kV-station.
Van deze station heb ik meer dan 5 jaren geleden al foto's opgenomen, toen was één van de circuits nog met 220 kV in bedrijf. Westelijk van de oude station is een nieuwe 110-kV-station ontstaan, die maar nog niet aangesloten is.
Dornheim3.png
Dornheim3.png (1.24 MiB) 775 keer geschouwd
Dornheim4.jpg
Dornheim4.jpg (131.66 KiB) 775 keer geschouwd
Dornheim5.png
Dornheim5.png (1.26 MiB) 775 keer geschouwd
Dornheim6.png
Dornheim6.png (1.4 MiB) 775 keer geschouwd
Dornheim7.jpg
Dornheim7.jpg (149.15 KiB) 775 keer geschouwd
Bij Wallerstädten
Wallerstaedten1.png
Wallerstaedten1.png (1.18 MiB) 775 keer geschouwd
Einde van het gedeelte aan het station Bischofsheim
Bischofsheim1.jpg
Bischofsheim1.jpg (162.08 KiB) 775 keer geschouwd
Bischofsheim2.png
Bischofsheim2.png (1.45 MiB) 775 keer geschouwd
Bischofsheim3.png
Bischofsheim3.png (1.28 MiB) 775 keer geschouwd
Bischofsheim4.jpg
Bischofsheim4.jpg (219.02 KiB) 775 keer geschouwd
110-kV-lijnen naar Mainz
Bischofsheim5.png
Bischofsheim5.png (1.36 MiB) 775 keer geschouwd

Toliman
150 kV
Loads: 203
Aangesloten op: 28 apr 2020 01:47

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Toliman » 29 nov 2020 01:12

110 kV-powerline Trochtelfingen-Münsingen northwest of Gomadingen, Baden-Württemberg, Germany at night. The two bright starlight objects are the planets Jupiter and Saturn, which can be seen on December 21st, 2020 extreme close together.
Bijlagen
Hochspannungsleitung_Trochtelfingen_Muensingen_beim_Zizelhauser_Tal28112020_1.png
Hochspannungsleitung_Trochtelfingen_Muensingen_beim_Zizelhauser_Tal28112020_1.png (1.43 MiB) 753 keer geschouwd

Toliman
150 kV
Loads: 203
Aangesloten op: 28 apr 2020 01:47

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Toliman » 29 nov 2020 01:14

Renewed powerline Hoheneck-Herbertingen and powerline Trochtelfingen-Münsingen northwest of Gomadingen at night.
Bijlagen
Hochspannungsleitung_Hoheneck_Herbertingen_beim_Zizelhauser_Tal28112020_1.PNG
Hochspannungsleitung_Hoheneck_Herbertingen_beim_Zizelhauser_Tal28112020_1.PNG (731.8 KiB) 753 keer geschouwd

Plaats reactie