Duitse hoogspanningsmasten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Mooie fotoserie van dit hoogspanningsknooppunt met een aantal unieke, complexe en bijzondere mastontwerpen! Je raakt nooit uitgekeken op de Amprion concessie
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Dus nog enkele foto's van station Pfungstadt, even zuidelijk van Darmstadt. In september 2016 was hier een open dag die ik heb bezocht. Sindsdien waren ze er bezig met het voltooien van de nieuwe 380-kV-deel.Je raakt nooit uitgekeken op de Amprion concessie
Overzicht van de situatie. De 380-kV-lijn van Biblis naar Urberach/Bischofsheim in hier met een 380-kV-circuit ingelust. Daarnaast is er nog een harde 380-kV-aftak en enkele 220-kV-circuits. De 380-kV-aftakmast. Een vrij nieuwe mast van 2016 aan de lijn van de jaren 1970. De mast van de andere kant gezien twee 380-kV-masten voor het invoeden van de circuits. De linke mast is van 2004 toen de lijn een nieuwe 380-kV-circuit kreeg (maar slechts met 220 kV bedreven). Rechts een nieuwere mast van 2016 voor de andere 380-kV-circuits. Mastenstraat naar westen, richting Griesheim over de snelweg A67. Links: de bekende grote lijn. Midden: de Bahnstrom-lijn van Flörsheim naar Mannheim en door naar Stuttgart. Rechts: een kleine 110-kV-lijn richting Riedstadt, Groß-Gerau en Bischofsheim. De situatie van noorden gezien Oude 220-kV- en nieuwe 380-kV-schakelaar Het nieuwe gedeelte
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Wow, naast mooie techniek ook mooie foto's, ik zet er een paar in mn bureaublad achtergronden zodat ik regelmatig kan genieten.
KML-generator generator
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Umspannwerk Bürstadt
Tussen Darmstadt en Mannheim vlakbij Worms aan de andere kant van de Rijn ligt het Umspannwerk Bürstadt. Het is een 380/220-kV-station met twee 110-kV-trafo's, waar twee lijntjes naar het dichtbij gelegen 110-kV-station Rosengarten lopen.
Ingang naar het station met apart paaltje voor signalisatie rechts Van zuiden komt een lijn van de chemische fabriek BASF (=Badische Anilin- und Soda-Fabrik) in Ludwigshafen met een 380-/220-kV-lijn naar een aftak richting station Lambsheim en BASF. De lijnen kruisen de rijn zuidelijk van Worms. De rood-witte masten lijken erg op de vroegere Rijnkruising bij Voerde. De 220-kV-circuits scheiden naar het noorden, het 380-kV-gedeelte is in het zuiden van de station gelegen. Drie 380-KV-lijnen. Links: Weißenthurm-Bürstadt, midden: Bürstadt-Biblis (voormalige kerncentrale), rechts: Bürstadt-Mannheim Rheinau
Tussen Darmstadt en Mannheim vlakbij Worms aan de andere kant van de Rijn ligt het Umspannwerk Bürstadt. Het is een 380/220-kV-station met twee 110-kV-trafo's, waar twee lijntjes naar het dichtbij gelegen 110-kV-station Rosengarten lopen.
Ingang naar het station met apart paaltje voor signalisatie rechts Van zuiden komt een lijn van de chemische fabriek BASF (=Badische Anilin- und Soda-Fabrik) in Ludwigshafen met een 380-/220-kV-lijn naar een aftak richting station Lambsheim en BASF. De lijnen kruisen de rijn zuidelijk van Worms. De rood-witte masten lijken erg op de vroegere Rijnkruising bij Voerde. De 220-kV-circuits scheiden naar het noorden, het 380-kV-gedeelte is in het zuiden van de station gelegen. Drie 380-KV-lijnen. Links: Weißenthurm-Bürstadt, midden: Bürstadt-Biblis (voormalige kerncentrale), rechts: Bürstadt-Mannheim Rheinau
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Mooie reportage van dit gigantische Umspannwerk! Dat paaltje bij de ingang is inderdaad leuk Overigens, wat zal het knetteren bij vochtig weer op de laatste foto...
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Helaas was de batterie van mijn camera leeg, misschien ga ik de station weer bezoeken want het oostelijke gedeelte met de 220-kV-lijnen naar Niederhausen en Rheinau heb ik niet meer kunnen opnemen.
Precies. Het weer was helemaal vochtig (geen regen maar bewolkt en één dag na noodweer) dus was het een grote knetterij om daar langs te lopen.Overigens, wat zal het knetteren bij vochtig weer op de laatste foto...
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Afgelopen zaterdag was ik in de omgeving van Osnabrück om treinen te fotograferen. Helaas viel het met de treinen tegen, uit echt alle richtingen kwam niets en ben ik weer op tijd terug gegaan.
In Osnabrück Gaste ben ik nog wel even gestopt om een van de hoge combinatiemasten te fotograferen van de verbinding tussen Westerkappeln en Lüstringen. De ombouw is gereed en één circuit is inmiddels in bedrijf met 380kV en voor zover ik het weet is het zuidelijke circuit nog met 220kV in bedrijf. De oorspronkelijke 220kV circuits (in het midden) zijn nu met 110kV in bedrijf en de eigenlijke 110kV traversen zullen waarschijnlijk nooit gebruikt worden... En dan nog een oudje, letterlijk en figuurlijk. De foto is ook al oud maar nog wel actueel. We zien hier een oud 110kV dennenboommastje van 1926 in Schüttorf als een van de restanten van de oude 110kV verbinding van Ibbenbüren naar Nordhorn. Deze masten zullen echter binnenkort ook vervangen worden door... nieuwe dennenboommasten. Gelukkig nieuw vakwerk en geen breinaalden of grondkabels
In Osnabrück Gaste ben ik nog wel even gestopt om een van de hoge combinatiemasten te fotograferen van de verbinding tussen Westerkappeln en Lüstringen. De ombouw is gereed en één circuit is inmiddels in bedrijf met 380kV en voor zover ik het weet is het zuidelijke circuit nog met 220kV in bedrijf. De oorspronkelijke 220kV circuits (in het midden) zijn nu met 110kV in bedrijf en de eigenlijke 110kV traversen zullen waarschijnlijk nooit gebruikt worden... En dan nog een oudje, letterlijk en figuurlijk. De foto is ook al oud maar nog wel actueel. We zien hier een oud 110kV dennenboommastje van 1926 in Schüttorf als een van de restanten van de oude 110kV verbinding van Ibbenbüren naar Nordhorn. Deze masten zullen echter binnenkort ook vervangen worden door... nieuwe dennenboommasten. Gelukkig nieuw vakwerk en geen breinaalden of grondkabels
380kV Sarasdorf
Mogen Oostenrijkse masten en stations ook in dit draadje?
Bij een korte omleiding wegens afgesloten snelweg kwam ik bij toeval langs 380 kV Sarasdorf, ten oosten van Wenen. Wat me daar opviel was het kleine witte stickertje op het gele infobord op een mast, dat de circuits aanduidt. Op dat stickertje stond een URL, en die leidt naar een pagina waar van de hele route alle masten met nummers te vinden zijn: https://qr.apg.at/object/435-m0333 (want dit was mast 333 van circuit 435).
Bij een korte omleiding wegens afgesloten snelweg kwam ik bij toeval langs 380 kV Sarasdorf, ten oosten van Wenen. Wat me daar opviel was het kleine witte stickertje op het gele infobord op een mast, dat de circuits aanduidt. Op dat stickertje stond een URL, en die leidt naar een pagina waar van de hele route alle masten met nummers te vinden zijn: https://qr.apg.at/object/435-m0333 (want dit was mast 333 van circuit 435).
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Mooie foto's, maar je had natuurlijk een apart draadje aan kunnen maken voor Oostenrijkse hoogspanningsmasten
Leuk om deze foto's te bekijken want ik zie een paar bijzondere/bizarre mastconstructies daar bij Sarasdorf. Ik heb een tijdje terug de lijnen bij Sarasdorf zelf nog ingetekend/aangevuld op circuitniveau op de netkaart.
Leuk om deze foto's te bekijken want ik zie een paar bijzondere/bizarre mastconstructies daar bij Sarasdorf. Ik heb een tijdje terug de lijnen bij Sarasdorf zelf nog ingetekend/aangevuld op circuitniveau op de netkaart.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Dan dankjewel, want ik heb ter plaatse nog dankbaar gebruik gemaakt van de netkaart! Misschien dat die link naar Austrian Power Grid er nog iets in kan betekenen. Maar dit leek wel te kloppen: de helft van de circuits aan deze masten slaan dit station over.