Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3149
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Peter » 10 sep 2018 16:34

Vanmiddag ben ik even naar Gronau gereden om te tanken. Ook heb ik meteen even wat veldwerk gedaan om een aantal ontbrekende masten bij Gronau te fotograferen. Jammer genoeg zat er weinig kleur in de lucht en was het weer zoals inmiddels een aantal weken vrij bewolkt en kleurloos. Als eerste ben ik naar station Kottigerhook gereden waar sinds een paar jaar een harde aftak van het 380kV circuit Hanekenfähr - Kusenhorst zit 8-) Dit station is vooral bedoeld om overtollige elektriciteit van decentrale opwekking terug te voeden in het net. Dit station bezoeken stond al lang op de lijst. Het knetterde en bromde lekker in de buurt van de 380/110kV trafo 8-)

De harde aftak van het 380kV circuit Hanekenfähr - Kusenhorst (Münsterland) bij station Kottigerhook.
4306-12.jpg
4306-12.jpg (323.43 KiB) 2065 keer geschouwd
Bij dit station staat ook een 110kV caravellemast waar een harde aftak wordt gemaakt met de 110kV verbinding Gronau - Alstätte/Vreden.
1659-1011.jpg
1659-1011.jpg (361 KiB) 2065 keer geschouwd
Een blik in zuidelijke richting met de 380/220kV lijnen richting Kusenhorst en de 110kV lijn richting Alstätte en Vreden.
4306-13.jpg
4306-13.jpg (281.35 KiB) 2065 keer geschouwd
Een 110kV donaumastje uit de 110 kV verbinding Gronau - Ahaus/Stadtlohn.
1512-95.jpg
1512-95.jpg (341.87 KiB) 2065 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1381
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door michel » 11 sep 2018 13:29

:o Gave opnames Peter!Ik ben er 2 weken geleden nog geweest en zal deze binnenkort ook wel plaatsten.Ik blijf die 380/220 dennenbomen indrukwekkend vinden.Al is mijn vraag wel of ze altijd dit vermogen hebben gedragen.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3149
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Peter » 11 sep 2018 16:30

Ja Gronau is een leuke plaats met stevige masten 8-) Ik heb al meer plekken op het oog om nog meer masten te fotograferen, zeker als de laatste maïs er af is, maar dan moet het beter weer worden. Helaas is het graftakkenseizoen net weer van start gegaan... Ben benieuwd naar jouw foto's van Gronau, Michel!

De 380/220kV verbinding Hanekenfähr - Gronau - Kusenhorst met de asymmetrische dennenboommasten blijft mijn favoriete Duitse hoogspanningslijn. Ik vind ze gewoon leuk :grin:

Vlakbij de grens heb ik ook nog een verhoogde mast gefotografeerd van de 380kV verbinding naar Hengelo. Let op de kunststof isolatoren in de bovenste traversen! De mast is verhoogd omdat deze de afslag van de B54 met de B70 overspant.
4338-13.jpg
4338-13.jpg (263.69 KiB) 2022 keer geschouwd
Goed te zien vanaf de B54, maar lastig te fotograferen is het splitingspunt van de 380kV lijnen naar Kusenhorst en Hengelo. Het laatste stukje van de verbinding uit Nederland wordt hier gecombineerd met het 220kV circuit uit Kusenhorst en de 110kV verbinding naar Alstätte/Vreden. Waarschijnlijk liep voor de bouw van de verbinding naar Hengelo het 220kV circuit gewoon over de asymmetrische masten door naar Gronau. Overigens ben ik nog steeds erg benieuwd naar het leeftijdsverschil tussen de beide lijnen. Mogelijk zijn de eerste 6 masten van de verbinding naar Hengelo ook iets ouder en tegelijk gebouwd rond 1980 met de 110kV verbinding naar Alstätte.
4306-6.jpg
4306-6.jpg (339.49 KiB) 2022 keer geschouwd
Natuurlijk nemen we de 110kV hoekmast van de verbinding naar Stadtlohn ook even mee. Deze valt naast de twee 380kV reuzen eigenlijk een beetje in het niet...
1512-103.jpg
1512-103.jpg (315.91 KiB) 2022 keer geschouwd
Tot slot ben ik naar de andere kant van Gronau gereden om even naar het 110kV steeklijntje naar Uranit te kijken, want ik zocht het Bauleitnummer en de mastnummers voor de netkaart. Bij het maken van de foto deed de zon verwoede pogingen om door te breken.
1664-U3.jpg
1664-U3.jpg (342.76 KiB) 2022 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
michel
380 kV
Loads: 1381
Aangesloten op: 14 mar 2015 17:27
Favoriete mastsoort: SEP 380kv donaumast 69-72

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door michel » 11 sep 2018 20:14

:love kijk hier word ik vrolijk van.Wat je zegt die dikke 380/220kv dennenbomen behoren tot 1 van mijn favorieten over de grens.En als je over A1 rij heb je al vrij snel een wisselmast te pakken van de 380/220kV verbinding Hanekenfähr - Gronau.De splitsingpunt naar Hengelo toe is trouwens te bereiken met de auto.Daar volgen snel foto's van.Al met al vullen wij zo aardig de netkaart aan. :phew:

voltron
380 kV
Loads: 697
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door voltron » 17 sep 2018 14:13

die dennenboom ophanging geeft de mast een andere look dan die in Nederland

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3149
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Peter » 03 feb 2019 13:59

Bij het speuren over internet ben ik inmiddels toch meer te weten gekomen over de markante 380/220kV verbinding Kusenhorst - Gronau - Hanekenfähr. Aangezien er op de Emslandstrecke tot ver in de jaren '70 voornamelijk stoomtreinen reden zijn er nog best veel foto's te vinden van deze treinen, ook op internet en met het zoeken op Elbergen en Hanekenfähr zijn dus ook nog diverse foto's te vinden met daarop de bekende 380/220kV lijnen. Gisteren vond ik een aantal interessante foto's op deze link:
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... tEmden.htm
I.v.m. het copyright neem ik geen foto's over maar ga met Ctrl+f maar eens zoeken op "Elbergen" en "Hanekenfähr" en de oudste foto waarop ik de asymmetrische masten op kon vinden is van 1969! Bovendien lijkt het op deze foto dat de 380kV verbinding naar Roxel nog niet aanwezig is! Die is dus toch jonger! Maar wat nog interessanter is, origineel lijkt deze verbinding te zijn ontworpen voor twee 220kV circuits :!: en één 380kV circuit, wellicht al wel met de mogelijkheid tot een upgrade, maar zo is deze dus oorspronkelijk aangelegd. We weten nu dus in ieder geval dat de masten ouder zijn dan 1969 en dat de verbinding dus inmiddels meer dan 50 jaar oud is en al een aantal keren verbouwd. In 2007 heeft deze verbinding een upgrade gehad zodat deze een hogere capaciteit aan kan. Helaas heb ik de capaciteit van de circuits nog niet kunnen vinden.

Op een foto van het voormalige station van Elbergen zijn de lijnen op de achtergrond ook te zien, waarbij op een foto van 1973 de verbinding naar Roxel al wel met één 380kV circuit te zien is, maar nog zonder traversen voor meeliftende circuits! De 220kV verbinding naar Münster is dus later gekomen. Op een foto van 1975 gemaakt bij km 230,9 is al wel het tweede 380kV circuit naast het 220kV circuit te zien op de verbinding naar Gronau en Kusenhorst.

Op een andere pagina heb ik gevonden dat Umspannwerk Kusenhorst in 1962 is gebouwd:
http://wulfen-wiki.de/index.php/Stromleitungen
Het is dus aannemelijk dat Kusenhorst - Gronau - Hanekenfähr is gebouwd tussen 1962 en 1969 als 1x 380kV en 2x 220kV, en ergens halverwege de jaren '70 geupgrade naar 2x 380kV en 1x 220kV met nog een upgrade voor de capaciteit in 2007. Begin jaren '70 is de verbinding Hanekenfähr - Roxel gebouwd, als slechts 1x 380kV. Wanneer de meelifters zijn gekomen is mij niet bekend. Het tweede 380kV circuit is in 2009 ingetrokken. De exacte leeftijd en capaciteit zijn nog niet bekend, maar ik weet in ieder geval alweer wat meer :)

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2083
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Tom » 04 feb 2019 22:03

Heel interessant om na te gaan!
Nodigt uit om binnenkort hier te gaan kijken, zeker ook gezien de nieuwbouw.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3149
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Peter » 05 feb 2019 19:05

Vandaag vond ik nog een andere foto uit 1972 genomen op het station van Elbergen met op de achtergrond de verbinding Hanekenfähr - Gronau, maar de verbinding Hanekenfähr - Roxel is daarop niet te zien! Op een foto uit 1973 genomen op hetzelfde standpunt is deze verbinding wel te zien, zij het nog zonder 220kV traversen, dus die verbinding kunnen we nu dateren op 1973 :) Op dezelfde foto is ook een steunmast van de verbinding Hanekenfähr - Gronau te zien waarbij de twee 220kV circuits opgehangen zijn met dubbele verticale isolatorkettingen, dus origineel had deze verbinding geen v-ophangingen!

Overigens is er op het nieuwe 380/110kV station bij Öchtel na tussen Meppen en Pkt. Nordvelen nog weinig activiteit te bespeuren m.b.t. de nieuwbouw van Dörpen - Wesel. Ik ben wel benieuwd of het 110kV enkelcircuits steeklijntje naar Bad Bentheim binnenkort een tweede circuit krijg aangezien op luchtbeelden van juli 2018 goed te zien is dat men het 110kV station van Bad Bentheim aan het uitbreiden is, mogelijk i.v.m. de komst van steeds meer windmolens tussen Gildehaus en de Nederlandse grens.

ElexTro
220 kV
Loads: 258
Aangesloten op: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: Masten jaren 10-20

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door ElexTro » 06 feb 2019 19:42

...en als wij bij de leeftijd van 380-kV-lijnen in Noordwest-Duitsland zijn:
* Hanekenfähr-Merzen-Wehrendorf: 1e circuit 1972, 2e circuit 2003 (Bron: https://www.hlnug.de/fileadmin/shop/fil ... rm_587.pdf)
* Arpe-Nehden: beide circuits 1979 (Bron: https://www.hlnug.de/fileadmin/shop/fil ... rm_587.pdf)
* Wehrendorf-St. Hülfe oude lijn 1971, nieuwe lijn 2017/18 (Bron: https://www.bezreg-detmold.nrw.de/200_A ... ericht.pdf p.2)
-> Bouwjaar station Wehrendorf 1971/72
* Diele-Conneforde: 1975 (bron: https://www.tennet.eu/de/news/news/tenn ... dersachen/)

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3149
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load door Peter » 08 feb 2019 11:47

Bedankt! Ik heb meteen even deze leeftijden toegevoegd. Dat het tweede circuit van Hanekenfähr - Merzen - Wehrendorf van 2003 is klopt zeker, ik kan me nog herinneren dat ik de masten van de verbinding Merzen - Westerkappeln in 2001 heb gezien met onbenutte 380kV traversen!

Verder slingeren er nog diverse documenten rond van de sneeuwramp van november 2005 waarbij veel 110kV masten in het Münsterland het loodje hebben gelegd, met ook daarin de bouwjaren van de oorspronkelijke masten. Veel van deze masten zijn inmiddels vervangen. Alleen de leeftijd van de 380 en 220kV lijnen in het Münsterland staan er dan weer niet op... maar goed, even duiken in oude foto's van stoomtreinen op de Emslandstrecke heeft toch wat bruikbare info opgeleverd :)

Plaats reactie