Duitse hoogspanningsmasten
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Een van de fotopunten van gisteren was ook Mehrhoog en op dit punt kruist de 220kV verbinding Pfalzdorf - Niederrhein de spoorlijn Emmerich - Oberhausen en zit hier tevens het trafostation voor de voeding van deze spoorverbinding.
Op de momenten dat het rustig was heb ik even de masten rondom het fotopunt gefotografeerd (en het was best rustig met goederentreinen gisteren). In de verte kon ik overigens zien dat de nieuwe 380kV verbinding voorlopig nog bij Pkt. Wittenhorst ophoudt. Vanaf hier moet de verbinding op de bestaande masten verder gaan naar Niederrhein. Daarvoor moeten o.a. de geleiders voor de verbinding naar Pfalzdorf verplaatst worden en wordt de Bahnstrom gecombineerd met nieuwe 110kV masten in de verbinding Millingen - Niederrhein. Hier moet nog wel e.e.a. gebeuren voordat Doetinchem - Wesel in bedrijf kan.
Op de momenten dat het rustig was heb ik even de masten rondom het fotopunt gefotografeerd (en het was best rustig met goederentreinen gisteren). In de verte kon ik overigens zien dat de nieuwe 380kV verbinding voorlopig nog bij Pkt. Wittenhorst ophoudt. Vanaf hier moet de verbinding op de bestaande masten verder gaan naar Niederrhein. Daarvoor moeten o.a. de geleiders voor de verbinding naar Pfalzdorf verplaatst worden en wordt de Bahnstrom gecombineerd met nieuwe 110kV masten in de verbinding Millingen - Niederrhein. Hier moet nog wel e.e.a. gebeuren voordat Doetinchem - Wesel in bedrijf kan.
- Bijlagen
-
- Mast 55 is wat verhoogd i.v.m. de overspanning van de spoorlijn.
- 2444-55.jpg (318.42 KiB) 10030 keer bekeken
-
- Mast 56 met daarachter een 110kV Bahnstrom hoekmast en in de verte zijn de combinatiemasten te zien van de 380kV verbinding Doetinchem - Niederrhein.
- 2444-56.jpg (295.35 KiB) 10030 keer bekeken
-
- Trafostation Mehrhoog van DB-Energie, naast de spoorlijn Emmerich - Oberhausen (KBS 420).
- DB-UW Mehrhoog.jpg (368.44 KiB) 10030 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
De afgelopen dagen ben ik met het fraaie weer veel op pad geweest om treinen te fotograferen, maar tussendoor heb ik ook nog even wat kleine stukjes veldwerk gedaan
Als eerste heb ik donderdagmiddag op de terugweg even t.h.v. Bad Bentheim een tussenstop gemaakt om te kijken naar het 110kV steeklijntje naar Bad Bentheim zodat ik daarvan ook het Bauleitnummer en circuitnaam heb. Dit steeklijntje blijkt Bl. 1169 te zijn en de circuitnaam blijkt gewoon "Nordhorn Süd" te zijn zoals het circuit tussen Nordhorn en Schüttorf waarvan afgetakt wordt. Natuurlijk heb ik de lijn zelf ook nog even gefotografeerd voor de netkaart. Dit lijntje kom na een paar kilometer al tegen als je via de A30 Duitsland binnenrijdt.
Deze zondagmiddag heb ik eerst treinen gefotografeerd bij Salzbergen, maar de treinen waar het eigenlijk om ging bleken al voorbij te zijn Dan maar een stukje veldwerk. Als eerste ben ik naar Pkt. Salzbergen gereden om te kijken hoe de circuits hier lopen. Het blijkt dus al beduidend anders te zijn dan nu op de netkaart staat. Ga ik binnenkort dus nog aanpassen! Ik moet wel zeggen dat Google Earth in dit gebied nog steeds geen duidelijke beelden heeft want soms is door goed te kijken naar de schaduw al wel te zien of een circuit d.m.v. een bretel is doorverbonden of niet.
Daarna ben ik doorgereden naar Pkt. Ohne. Hier splitsen de twee zware 380/220kV combinatielijnen uit Hanekenfähr richting het zuiden zich richting Gronau en Roxel/Uentrop. Ook zijn de masten hier voorzien van obstructiebeschildering en is de bliksemdraad voorzien van markeringsballen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de nabijheid van vliegbasis Rheine-Bentlage. Met het koolzaadveld op de voorgrond leveren de zware masten een fraai plaatje op
Als eerste heb ik donderdagmiddag op de terugweg even t.h.v. Bad Bentheim een tussenstop gemaakt om te kijken naar het 110kV steeklijntje naar Bad Bentheim zodat ik daarvan ook het Bauleitnummer en circuitnaam heb. Dit steeklijntje blijkt Bl. 1169 te zijn en de circuitnaam blijkt gewoon "Nordhorn Süd" te zijn zoals het circuit tussen Nordhorn en Schüttorf waarvan afgetakt wordt. Natuurlijk heb ik de lijn zelf ook nog even gefotografeerd voor de netkaart. Dit lijntje kom na een paar kilometer al tegen als je via de A30 Duitsland binnenrijdt.
Deze zondagmiddag heb ik eerst treinen gefotografeerd bij Salzbergen, maar de treinen waar het eigenlijk om ging bleken al voorbij te zijn Dan maar een stukje veldwerk. Als eerste ben ik naar Pkt. Salzbergen gereden om te kijken hoe de circuits hier lopen. Het blijkt dus al beduidend anders te zijn dan nu op de netkaart staat. Ga ik binnenkort dus nog aanpassen! Ik moet wel zeggen dat Google Earth in dit gebied nog steeds geen duidelijke beelden heeft want soms is door goed te kijken naar de schaduw al wel te zien of een circuit d.m.v. een bretel is doorverbonden of niet.
Daarna ben ik doorgereden naar Pkt. Ohne. Hier splitsen de twee zware 380/220kV combinatielijnen uit Hanekenfähr richting het zuiden zich richting Gronau en Roxel/Uentrop. Ook zijn de masten hier voorzien van obstructiebeschildering en is de bliksemdraad voorzien van markeringsballen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de nabijheid van vliegbasis Rheine-Bentlage. Met het koolzaadveld op de voorgrond leveren de zware masten een fraai plaatje op
- Bijlagen
-
- Het 110kV steeklijntje naar Bad Bentheim.
- 1169-14.jpg (231.29 KiB) 9923 keer bekeken
-
- Pkt. Salzbergen, een caravellemast met een inlussing.
- 1566-1060.jpg (384.28 KiB) 9923 keer bekeken
-
- Bl. 1566 mast 61 met een beetje optisch bedrog ;-)
- 1566-61.jpg (435.05 KiB) 9923 keer bekeken
-
- Pkt. Ohne waar de zware 380kV combinatielijnen uit Hanekenfähr zich splitsen richting Gronau en Roxel/Uentrop met koolzaad op de voorgrond.
- 4305-69.jpg (405.76 KiB) 9923 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Helemaal tof, Peter!
Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe lijn Wesel-Meppen? Is die al in aanbouw? Overigens denk ik dat het handig is, als foto's voor de circuits een beeld van de circuitmarkering aan de mast te maken. Zuid-Hessen is nu overigens compleet met ingetekend spanningen 110 kV en boven
En last but not least wou ik nog zeggen dat het foto met de rood-witte masten en de koolzaad werkelijk zéér mooi is
Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe lijn Wesel-Meppen? Is die al in aanbouw? Overigens denk ik dat het handig is, als foto's voor de circuits een beeld van de circuitmarkering aan de mast te maken. Zuid-Hessen is nu overigens compleet met ingetekend spanningen 110 kV en boven
En last but not least wou ik nog zeggen dat het foto met de rood-witte masten en de koolzaad werkelijk zéér mooi is
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Bedankt ElexTro! Ik weet in elk geval dat aan de circuitmarkeringen ook af te leiden is hoe circuits lopen en of we te maken hebben met harde aftakken of inlussingen. Ik ga daar de komende tijd vaker op letten bij ons in het grensgebied. Stukje bij beetje krijgen we alles wel kloppend op de kaart
Goed dat je het zegt, voor zover ik weet wordt er vanaf Pkt. Nordvelen nog niet verder gebouwd in noordelijke richting met de lijn Wesel - Meppen. Of TenneT aan de andere kant al is begonnen met de bouw durf ik zo niet te zeggen. Wat ik wel gezien heb is dat er nog steeds hard gewerkt wordt aan 380/110kV station Öchtel en vanuit de auto zag ik dat men in het veld bezig was met een mastfundering, mogelijk wordt Wesel - Meppen mast 219 alvast gebouwd om het nieuwe station toch aan te kunnen sluiten. Overigens gaat Pkt. Ohne straks ook nog flink veranderen met de bouw van Wesel - Meppen. Op het koolzaadveld komt nl. mast 206 te staan en de lijn zal hier op de voorgrond de 380/220kV combinatielijn Gronau - Hanekenfähr passeren met mogelijk hoge masten!
Tot slot heb ik donderdag gezien dat de nieuwe 380kV circuits Westerkappeln - Lüstringen (zo goed als) klaar zijn, maar te Lüstringen nog niet op het 380kV station zijn aangesloten en 1 circuit is nog provisorisch aangesloten op het 220kV station, maar de werkzaamheden aan de lijn zelf zijn klaar.
Goed dat je het zegt, voor zover ik weet wordt er vanaf Pkt. Nordvelen nog niet verder gebouwd in noordelijke richting met de lijn Wesel - Meppen. Of TenneT aan de andere kant al is begonnen met de bouw durf ik zo niet te zeggen. Wat ik wel gezien heb is dat er nog steeds hard gewerkt wordt aan 380/110kV station Öchtel en vanuit de auto zag ik dat men in het veld bezig was met een mastfundering, mogelijk wordt Wesel - Meppen mast 219 alvast gebouwd om het nieuwe station toch aan te kunnen sluiten. Overigens gaat Pkt. Ohne straks ook nog flink veranderen met de bouw van Wesel - Meppen. Op het koolzaadveld komt nl. mast 206 te staan en de lijn zal hier op de voorgrond de 380/220kV combinatielijn Gronau - Hanekenfähr passeren met mogelijk hoge masten!
Tot slot heb ik donderdag gezien dat de nieuwe 380kV circuits Westerkappeln - Lüstringen (zo goed als) klaar zijn, maar te Lüstringen nog niet op het 380kV station zijn aangesloten en 1 circuit is nog provisorisch aangesloten op het 220kV station, maar de werkzaamheden aan de lijn zelf zijn klaar.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Op dinsdag 8 mei 2018 ben ik weer een dagje naar de Emslandstrecke geweest en zodoende kon ik meteen even bij de caravellemast controleren hoe de aftak naar Emsbüren in elkaar zit. Emsbüren blijkt dus te zijn ingelust op de 110kV verbinding Rheine - Hanekenfähr. Ik heb ook meteen even gekeken naar het Bauleitnummer van deze aftak. De aftak zelf bestaat maar uit vier masten.
- Bijlagen
-
- IMG_2778.jpg (377.36 KiB) 9700 keer bekeken
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Pfffw.. Ben op de motor door Duitsland gejakkerd (moet Dinsdag in Riga zijn, liefst met wat ruimte in de planning dus eerst ASAP oostwaarts..)
1 - Wat een Veelheid aan masten staat daar (was me nooit opgevallen). soms met weet-ik-hoeveel circuits erin. Ruhrgebied, maar ook rest van duitsland staat echt vol met masten..
2 - die nieuwe masten bij Jessen, dat loop zo'n vaart nog niet. ben even langsgezipped voor wat fotos.. Mwha.. telefoon, en heiig, en haastwerk...
3 - horizonvervuiling... niet door masten hoor. de windmolens in Duitsland zijn stukken groter, en dominanter aan de horizon..
Verslag later, als meer tijd, maar hier is wat materiaal..
Moet eerst nog even doorshaven aan mn praatjes voor komende weken, daar is door te veel drukte nog niets van gekomen.
Ben ook week later dan geplanned aan trip begonnen, dus het "leisure" deel is even wat minder, en het is even aanpoten-business.
Maar ik kon Jessen toch niet overslaan...
1e foto: tijdens een fuelstop (gps staat in de exif)..
2e foto: Jessen.. iets in aanbouw.
3e foto: het zo gevreesde nieuwe model, er stonden wel twee hele exemplaren, in aanbouw..
4e foto: staan ook buismasten
In Sept wellicht weer die kant op, dan nog eens kijken..
(en een betere camera/lens/whatever.., en meer tijd vinden, die 1e masten staan trouwens niet echt aan een weg dat je er vlakbij kan, wellicht dat de enkele van de volgende te bouwen masten dichter bij een openbare weg komen ).
1 - Wat een Veelheid aan masten staat daar (was me nooit opgevallen). soms met weet-ik-hoeveel circuits erin. Ruhrgebied, maar ook rest van duitsland staat echt vol met masten..
2 - die nieuwe masten bij Jessen, dat loop zo'n vaart nog niet. ben even langsgezipped voor wat fotos.. Mwha.. telefoon, en heiig, en haastwerk...
3 - horizonvervuiling... niet door masten hoor. de windmolens in Duitsland zijn stukken groter, en dominanter aan de horizon..
Verslag later, als meer tijd, maar hier is wat materiaal..
Moet eerst nog even doorshaven aan mn praatjes voor komende weken, daar is door te veel drukte nog niets van gekomen.
Ben ook week later dan geplanned aan trip begonnen, dus het "leisure" deel is even wat minder, en het is even aanpoten-business.
Maar ik kon Jessen toch niet overslaan...
1e foto: tijdens een fuelstop (gps staat in de exif)..
2e foto: Jessen.. iets in aanbouw.
3e foto: het zo gevreesde nieuwe model, er stonden wel twee hele exemplaren, in aanbouw..
4e foto: staan ook buismasten
In Sept wellicht weer die kant op, dan nog eens kijken..
(en een betere camera/lens/whatever.., en meer tijd vinden, die 1e masten staan trouwens niet echt aan een weg dat je er vlakbij kan, wellicht dat de enkele van de volgende te bouwen masten dichter bij een openbare weg komen ).
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Ik zie geen EXIF data. Is waarschijnlijk verwijderd met het resizen op flickr.
De rechtse mast op de eerste foto met 8 kabels kan een bahnstrommast zijn.
De rechtse mast op de eerste foto met 8 kabels kan een bahnstrommast zijn.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
Yep, boven Schkopau-Großkorbetha en eronder Schkopau-Weimar (Bahnstromlijn voor de nieuwe hogesnelheidslaan Erfurt-Leipzig).De rechtse mast op de eerste foto met 8 kabels kan een bahnstrommast zijn.
Re: Duitse hoogspanningsmasten
En die buismast op foto 4, vanwege de vreemde layout van de circuits waarschijnlijk ook Bahnstrom? Als je 4 circuits hebt zou je toch eerder een dennenboommast verwachten met 1, 2 en 3 hangdraden per kant per niveau.