Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aangeslotene
maarten
laagspanning
Load: 8
Ingelust: 22 mei 2017 10:38

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door maarten » 22 jul 2017 21:48

Peter voegde de load toe:
22 jul 2017 18:22
Overigens wat betreft de circuitnamen op de randstaven viel het me ook op dat eronder de letters u, v en w te vinden waren en de volgorde varieert. Dit zullen dus de klokgetallen, in dit geval klokletters zijn.
U, V en W worden natuurlijk ook gebruikt voor de faseaanduidingen in 3-fasenetwerken.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2915
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door Peter » 22 jul 2017 22:56

Het viel mij in elk geval op, en ze stonden ook in de juiste volgorde op de randstaven, dus donau in driehoeksvorm en het meeliftende 220kV circuit van de verbinding naar Amelsbüren naast elkaar, terwijl de circuits naar Gronau netjes boven elkaar stonden zoals ze in werkelijkheid ook hangen. Bij ons zien we i.p.v. deze letters natuurlijk de getallen 4, 8 en 12 (en soms 2, 6 en 10).

Tot slot nog een paar oude foto's voor in de netkaart.
Bijlagen
4307-52.jpg
4307-52.jpg (412.46 KiB) 533 keer bekeken
PktKeienvenn.jpg
PktKeienvenn.jpg (339.25 KiB) 533 keer bekeken

ElexTro
150 kV
Load: 199
Ingelust: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door ElexTro » 03 aug 2017 19:57

Bouw van nieuwe lijn (Kriftel-Eschborn, Amprion) en beelden van station Kriftel
Kriftel1.png
Informatiebord
Kriftel1.png (1.39 MiB) 482 keer bekeken
Kriftel2.png
Overzicht van alle ljnen...
Kriftel2.png (1.42 MiB) 482 keer bekeken
Kriftel3.png
...en de station
Kriftel3.png (1.56 MiB) 482 keer bekeken
Kriftel4.png
Rechts: gauw 380-kV-lijn, links: 110-kV-lijn met de circuits...
Kriftel4.png (1.41 MiB) 482 keer bekeken
Kriftel5.png
...Liederbach west en...
Kriftel5.png (1.22 MiB) 482 keer bekeken
Kriftel6.png
...Liederbach Ost
Kriftel6.png (1.5 MiB) 482 keer bekeken
De gehele station is momenteel een grote bouwplaats want er wordt een nieuwe 380-kV-schakelveld ontstaan

ElexTro
150 kV
Load: 199
Ingelust: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door ElexTro » 27 sep 2017 21:44

Even in Frankfurt geweest en de voortgang van de 380-kV-lijn Eschborn-Kriftel gedocumenteerd:
Eschborn.png
Eschborn.png (1.21 MiB) 260 keer bekeken
Eschborn2.png
Eschborn2.png (1.15 MiB) 260 keer bekeken
Eschborn3.png
Eschborn3.png (1.23 MiB) 260 keer bekeken

Mastbeeld van deze aangeslotene
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Load: 2786
Ingelust: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door Hans » 29 sep 2017 09:50

Indrukwekkende caravellemast. Ook de nieuwere mast mag er zijn, het is een flinke spaghetti daar. Schattig roodwit topje. :phew:

Waarom heeft Amprion besloten dat ze de nieuwe masten van stompe traversetoppen voorzien? De reconstructies van de laatste tijd hebben allemaal dezelfde soort masten: een wat hogere traverse met ander vakwerk en een klein stomp topje. Dat topje is veel kleiner dan wat we in Nederland bij bijvoorbeeld Zwolle - Meeden - Eemshaven zien en het kan dan ook nauwelijk een nuttige railing zijn.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1816
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door TomBorger » 29 sep 2017 13:00

Naast een functie als railing, denk ik dat die stompe einden ook kunnen zijn ontstaan vanuit het kunnen maken van een ankerpunt voor een tijdelijke steunkabel naar het mastlichaam, in de situatie dat de draden worden aangebracht. In zo'n situatie kunnen er belastingen op de traverse optreden die de belastingen in de reguliere gebruikssituatie overschrijden. Zie de foto's in het Duitse Doetinchem-Wesel topic. De relatief grote schetsplaat voor het ankerpunt noopt tot een stomp einde in de traverse. Daardoor ontstaat ook ruimte voor de hoekstalen van de bevestiging van de afspanscharnieren naar de ketting.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1409
Ingelust: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door Shrek » 09 okt 2017 23:29

Die Duitsers en hun ingewikkelde masten toch. Echt mooi zijn ze niet, maar wel interessant :)

ElexTro
150 kV
Load: 199
Ingelust: 12 dec 2014 13:27
Favoriete mastsoort: RWE masten jaren 20
Dichtstbijzijnde trafo: Amprion-gebied

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Load Ingevoed door ElexTro » 18 okt 2017 23:55

Vandaag naar Kelsterbach gereden en enkele foto's van een stokoude 110-kV-lijn en een oudere 220-kV-lijn opgenomen

Stokoude tonmast-lijn uit de jaren 1930 (Höchst-Kelsterbach).
Kelsterbach 1.png
Kelsterbach 1.png (1.24 MiB) 82 keer bekeken
Ook en middenspannigns-lijntje loopt er parallel. En het zijn wel houten palen!
Kelsterbach 2.png
Kelsterbach 2.png (1.33 MiB) 82 keer bekeken
Eindmast van die lijn. Vanwege de luchthaven moest die lijn naar station Kelsterbach grondverkabelt worden.
Kelsterbach 3.png
Kelsterbach 3.png (1.29 MiB) 82 keer bekeken
Een ander eindmast van een 220-kV-lijn (dezelfde reden).
Kelsterbach 4.png
Kelsterbach 4.png (1.58 MiB) 82 keer bekeken
Wel aparte constructie om de circuits te houden. Wat is het voordeel hiervan?
Kelsterbach 5.png
Kelsterbach 5.png (1.53 MiB) 82 keer bekeken
Zelfde mast van de andere kant. Waneer je op de weg onder de kabels staat bromt het heelmaal luid en je bent wel nerveus :D
Kelsterbach 6.png
Kelsterbach 6.png (1.64 MiB) 82 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Bing [Bot] en 2 klantaansluitingen