Prachtige foto's.
Foto 0669 gemaakt bij mast 10 150kV aan de Zeggeweg gezien richting Moerdijk?
380 en 150 kV in West-Brabant
Re: 380 en 150 kV in West-Brabant
Dank je, nee een weg verderop, de Sluizeweg. Drukke weg trouwens.
Re: 380 en 150 kV in West-Brabant
Meestal heb ik meer woorden nodig dan Ruben of Mark, maar in dit geval is de hele gedachte keurig in deze vier woorden samen te vatten. Prachtige serie foto's en sinds je het erover had in Geertruidenberg ben ik eens wat meer gaan letten op de lichtval en de schaduw. Inderdaad ontbreken 'zwarte staven' zoveel als mogelijk lijkt te zijn.Mark schreef:Heerlijke zonnige platen Tom!
Het ontbreken van die verbanden is bij kleine masten vrij algemeen, maar bij masten van dit soort afmetingen lijkt het me bijna onmogelijk dat er niet één dwarslat door de toren loopt. Zelfs met speelgoed van weleer (jawel, Hans had heel veel meccano) waren de gevolgen maar al te duidelijk wanneer je hoog opbouwt zonder een aantal tussenplatforms. Blijkbaar denkt men dat een ietwat tapse vorm voldoende is om problemen te voorkomen en tot op heden lijkt dat te zijn gelukt. Heel apart.TomBorger schreef:Opvallend is dat er geen dwarsverbanden in de toren tot de ondertraverse aanwezig zijn. Zonder deze verbanden bestaat het gevaar dat door torsie de mast als een kurkentrekker ineenzakt..
Van materiaaleigenschappen heb ik maar weinig verstand, behalve dat het opvalt dat een metalen staaf niet 10^3 sterker wordt wanneer je alle maten vermenigvuldigt met tien. De reden daarachter is me nooit duidelijk geweest, maar het enige wat ik me bedenken kan is dat het te maken heeft met de kristalroostergrootte in relatie tot de afstanden in het stuk materiaal: wanneer de een toeneemt met een factor tien blijft de andere immers gelijk.
Gelukkig hebben we hier iemand die verstand van bouwkunde heeft.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 380 en 150 kV in West-Brabant
Ik reed gister over de A16 richting Zeeland, Tjonge jonge wat zijn die 150kV hoekmasten verrot en verroest zeg!