[B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

[B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Mark » 16 jul 2013 23:33

Wat verlate vakantiekiekjes (augustus 2012) van de 380 en 220 kV lijn tussen Brume en Villeroux bij onze zuiderburen. Persoonlijk eentje in de top van mooiste hoogspanningslijnen die ik ken. Mooie roodwitte Donaumasten, glooiend landschap, Y-vorming topstuk. Erg mooi! De lijn is ontworpen voor 2x 380 kV volgens de Elia-kaart maar wordt vooralsnog gerund met 1 op 380 en de andere circuit op 220 kV (weet Shrek wellicht waarom?). Alle foto's zijn genomen in de directe omgeving van het Belgische plaatsje Trois-Ponts, nabij spanningstation Brume.

Afbeelding
01. Vallei in de morgenmist.

Afbeelding
02.

Afbeelding
03. 1 nadeel zonder zonlicht. De grijsgroene masten vallen in de schaduw tegen de donkere bomen helemaal weg. Ook een mast waarvan alleen de toren roodwit is schiet niet echt op.

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Powerlion » 16 jul 2013 23:52

Ik heb ze een anderhalve maand geleden live gezien toen ik ging kamperen in de bossen. Inderdaad echt een mooi type mast, hoewel ik Donau masten lelijk vind, zijn deze toch de mooiste die ik ken! Prachtig hoe ze ook door het mooie reliëf van de Ardennen lopen.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Max » 17 jul 2013 11:12

Deze lijn vaak gezien toen ik met mijn vader ging touren op de motor.
Ook ik vind het 1 van de mooiste lijnen maar dat komt ook zeker door de omgeving waar hij in domineert. Er zijn werkelijk prachtige plaatjes te schieten zoals mark dat laat zien.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Shrek » 17 jul 2013 13:07

Mark schreef:Wat verlate vakantiekiekjes (augustus 2012) van de 380 en 220 kV lijn tussen Brume en Villeroux bij onze zuiderburen. Persoonlijk eentje in de top van mooiste hoogspanningslijnen die ik ken. Mooie roodwitte Donaumasten, glooiend landschap, Y-vorming topstuk. Erg mooi! De lijn is ontworpen voor 2x 380 kV volgens de Elia-kaart maar wordt vooralsnog gerund met 1 op 380 en de andere circuit op 220 kV (weet Shrek wellicht waarom?). Alle foto's zijn genomen in de directe omgeving van het Belgische plaatsje Trois-Ponts, nabij spanningstation Brume.
Zolang de Fransen de 380kV Aubange-Moulaine niet afbouwen is 2x380 daar overkill. Het verbruik in het uiterste zuiden van België is immers helemaal niet zo groot.
Maar de stations langs de lijn (Villeroux en Houffalize) moeten wel gevoed worden. Een transfo 220-70kV is nog steeds goedkoper dan 380-70 dus heeft men daar maar voor gekozen
In de toekomst (lees: als de Fransen ooit het project afwerken) zal het hele 220kV-net daar wel afgebouwd worden of zelfs verdwijnen. Uiteraard zal dit wel gigantische investeringen vragen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Tom » 17 jul 2013 20:36

Een goeie keuze om hier te kijken, ik vind het ook een spectaculaire leiding over de hoge toppen van de Ardennen. De hoekmast helemaal op de achtergrond staat op meer dan 500 meter hoogte. Ervoor staat een leuk rijtje van grijze verkleinde mastjes.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Hans » 17 jul 2013 20:44

Ze doen een beetje Noord-Duits aan met hun Y-toppen, maar ze lijken wat ruimer van opzet.
Prachtig plaatje zo met die nevelrestanten in het dal.

Mooie 'demonstratie' van het effect van proper geschilderd roodwit: we denken altijd dat dat wordt gedaan om de mast beter zichtbaar tegen de lucht te maken, maar de werkelijkheid is dat men een obstructieschildering juist aanbrengt om een object vanuit de lucht tegen de grond beter zichtbaar te maken. Heuvels maken dat in één klap duidelijk want de grijsgroene masten vallen zoals je zegt maar al te goed weg tegen de achtergrond van het dal. Terwijl de roodwitte exemplaren vanaf grote afstand de aandacht blijven trekken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Tom » 17 jul 2013 21:26

Zonder het topic te willen kapen: nog een paar plaatjes van die "grijze muizen" op de berg.
DSE_7170 kl.jpg
DSE_7170 kl.jpg (97.74 KiB) 8719 keer bekeken
En het broekstuk. Wat een aparte en ingewikkelde verbanden!
DSE_7168 kl.jpg
DSE_7168 kl.jpg (149.23 KiB) 8719 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Mark » 17 jul 2013 22:00

2 vercrackte foto's uit het dal van de Amblève bij de N66 net buiten Trois-Ponts.

Afbeelding
01. De lijn richting Villeroux, nu gezien van de andere kant van de 'Mont de Fosse'. Die verticale ketting in de hoekmast is een typerend dingetje.

Afbeelding
02. Een soort van home-made HDR foto omdat de belichting totaal verkeerd ging. Enfin, deze mast staat op de berg en is de 2de of 3de mast na het begin bij Brume. Een goede manier om op te hogen is om de mast gewoon op paar broekstukken te plaatsen. Verder is aan de schuinstaande kettingen duidelijk te zien dat de lijn van de berg afdaalt.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Mark » 17 jul 2013 22:06

Dank voor de reacties en toevoeging van foto's Tom! Hoe meer van deze verbinding hoe beter .
Hans schreef:Mooie 'demonstratie' van het effect van proper geschilderd roodwit: we denken altijd dat dat wordt gedaan om de mast beter zichtbaar tegen de lucht te maken, maar de werkelijkheid is dat men een obstructieschildering juist aanbrengt om een object vanuit de lucht tegen de grond beter zichtbaar te maken. Heuvels maken dat in één klap duidelijk want de grijsgroene masten vallen zoals je zegt maar al te goed weg tegen de achtergrond van het dal. Terwijl de roodwitte exemplaren vanaf grote afstand de aandacht blijven trekken.
Inderdaad, het verschil in 1 mast is al sprekend met de niet gekleurde traversen.
Shrek schreef:Zolang de Fransen de 380kV Aubange-Moulaine niet afbouwen is 2x380 daar overkill. Het verbruik in het uiterste zuiden van België is immers helemaal niet zo groot.
Maar de stations langs de lijn (Villeroux en Houffalize) moeten wel gevoed worden. Een transfo 220-70kV is nog steeds goedkoper dan 380-70 dus heeft men daar maar voor gekozen
In de toekomst (lees: als de Fransen ooit het project afwerken) zal het hele 220kV-net daar wel afgebouwd worden of zelfs verdwijnen. Uiteraard zal dit wel gigantische investeringen vragen.
Dat zal dan inderdaad een megaproject zijn, gezien ook het forse aantal 220 kV in Luik.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: [B] 380/220 kV Brume - Villeroux

Bericht door Peter » 17 jul 2013 22:12

Mooie foto's van deze fraaie lijn. Het valt me op dat de bundelgeleiders vrij ver uit elkaar hangen waardoor afstandhouders wellicht niet nodig zijn. De bundelgeleiders hangen ook niet recht boven of naast elkaar. Verder valt het inderdaad op dat men in België weer totaal andere verbanden toepast in de mast dan wij dat doen. Ze werken veel meer nog met driehoeken.

Plaats reactie