Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
ET, de 2 x 5 mast is een vreemd ding zo, ik denk dat de onderste twee fasen overspringen van de onderste traverse naar de middentraverse. Grappig van de koeltoren, ik denk dat ze er in de warme zomer van 2003 wel blij mee waren dat hij er stond.
Dank je Voltron voor de close up, dat ziet er wel uit als een stijgpunt zoals we het ook zien bij het einde van de mastenstraat. Wel knullig dat ik bij de excursie afgelopen maand niet de bordjes heb genoteerd bij de mastenstraat, dan was het misschien wel duidelijker waarnaar de oostelijke lijn heeft gelopen.
Dank je Voltron voor de close up, dat ziet er wel uit als een stijgpunt zoals we het ook zien bij het einde van de mastenstraat. Wel knullig dat ik bij de excursie afgelopen maand niet de bordjes heb genoteerd bij de mastenstraat, dan was het misschien wel duidelijker waarnaar de oostelijke lijn heeft gelopen.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Voor de zekerheid heb ik nog even twee foto's van die mast herhaald.
Er is sprake van een mastbord 75; andere info is er niet. Het nummer suggereert een lijn die langer is dan een paar km op het terrein van station Geertruidenberg.
Er is sprake van een mastbord 75; andere info is er niet. Het nummer suggereert een lijn die langer is dan een paar km op het terrein van station Geertruidenberg.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Eigenlijk is er niet zo veel aan de hand. Op Google Maps zie je nu nog (GM is nog niet bij de tijd) één circuit van de oostelijke lijn noordwaarts gaan en stoppen bij een punt westelijk van waar later de koeltoren komt. De rest loopt ondergronds naar die tweede trafo (eenheid 7). Dat GM nog de oude situatie aangeeft is dus een geluk bij een ongeluk!!
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Dat klopt, iets wat we hebben kunnen constateren toen we daar rondliepen. Er gebeuren daar best wel rare dingen. Ik zal proberen toe te liggen met wat uitsneden van paar foto's (die ik nog altijd keertje moet uploaden ).TomBorger schreef:ET, de 2 x 5 mast is een vreemd ding zo, ik denk dat de onderste twee fasen overspringen van de onderste traverse naar de middentraverse.
01. We kijken hier naar noordelijke opstijgpunten van de grondkabels. Op de rechtermast 2 circuits, op de linkermast een circuit aan de rechterzijde.
Laten we ons blikveld vervolgens op de achterste masten vallen...
02. ...dan zien wij dat van de linkermast hierboven, diegene die onvolledig benut is, het rechtercircuit is verschoven naar het linker, met als gevolg dat bij die mast, de rechterzijde ongebruikt is. Erg apart. De lijn loopt verder af.
De andere mast, de rechter, gebeurt ook wat vaags. We zien dat de mast een traverse extra heeft gekregen. Wat is er gebeurt? Van het opstijgpunt zijn de onderste 2 geleiders aangetakt op de onderste traversen van de 2de mast. Die worden dan 1 etage hoger getild en dan verder naar de afspanportalen geleidt. Met de bovenste geleiders gebeurt niks bijzonders.
Grote vraag is dan ook, waarom wordt er zo, op het oog, lastig gedaan?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Het grote raadsel Geertruidenberg
@Mark (een beetje off topic). Ik zie dat je met de EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS werkt. Momenteel 'in bulk' voor €89 verkrijgbaar. Goeie ervaringen? In ieder geval value for money.
Voor het overzicht heb ik hieronder fragmenten van de meest recente topografische kaarten geplaatst. Hierop staat dus ook nog steeds dat portalengedeelte van die geheimzinnige oostelijke mast.
Volgens mij zit het zo:
Van west naar oost:
1. 150 kV richting Biesbosch. Volledig in gebruik.
2. 150 kV richting Eenheid 9. Volledig in gebruik.
3. 150 kV (1 circuit) in reserve.
4. De vierde mast heeft nu geen enkele functie.
Minstens twee lijnen (bovenstaande 3 en 4) waren nog relevant in de tijd van Eenheden 4 en 5.
De verbinding vanaf de middelste trafo van het zuidelijke front (Eenheden 6, 7 en 8) zou wel eens helemaal tot aan het 150 kV-station ondergronds kunnen lopen.
Voor diverse bordjes op de vier masten: zie mijn bijdrage in N & R van 8 maart 2013.
Wel Tom & anderen: schiet er maar op.
@Mark (een beetje off topic). Ik zie dat je met de EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS werkt. Momenteel 'in bulk' voor €89 verkrijgbaar. Goeie ervaringen? In ieder geval value for money.
Voor het overzicht heb ik hieronder fragmenten van de meest recente topografische kaarten geplaatst. Hierop staat dus ook nog steeds dat portalengedeelte van die geheimzinnige oostelijke mast.
Volgens mij zit het zo:
Van west naar oost:
1. 150 kV richting Biesbosch. Volledig in gebruik.
2. 150 kV richting Eenheid 9. Volledig in gebruik.
3. 150 kV (1 circuit) in reserve.
4. De vierde mast heeft nu geen enkele functie.
Minstens twee lijnen (bovenstaande 3 en 4) waren nog relevant in de tijd van Eenheden 4 en 5.
De verbinding vanaf de middelste trafo van het zuidelijke front (Eenheden 6, 7 en 8) zou wel eens helemaal tot aan het 150 kV-station ondergronds kunnen lopen.
Voor diverse bordjes op de vier masten: zie mijn bijdrage in N & R van 8 maart 2013.
Wel Tom & anderen: schiet er maar op.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Offtopic: Het is de kitlens die bij mijn body (EOS 550D) zat toen ik hem kocht, alweer bijna 3 jaar terug. Op zich wel goede beginnerslens maar na veelvoudig gebruik en wat jaartjes, zoals hier nu, begint slijtage merkbaar te worden, zowel aan de constructie als aan de foto's (met name op z'n wijdst, op 18mm). Maargoed, het is alles behalve een dure lens dus dat is ook te verwachten. Ik heb er ook zat prima foto's mee gemaakt dus hij heeft zijn taak perfect volbracht wat dat betreft .ElektroThriller schreef:@Mark (een beetje off topic). Ik zie dat je met de EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS werkt. Momenteel 'in bulk' voor €89 verkrijgbaar. Goeie ervaringen? In ieder geval value for money.
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Hé wat gek dat op de topokaart de lijnen van de mastenstraat bovengronds doorlopen.
Vreemd van het mastnummer of zou het een samentrekking zijn van eenheid 7, mast 5 (weer een speculatieve theorie van mijn kant).
Vreemd van het mastnummer of zou het een samentrekking zijn van eenheid 7, mast 5 (weer een speculatieve theorie van mijn kant).
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
De theorie van de oostelijke lijn rammelt wel een beetje, ik vond deze foto uit 1972, waar de eindmast juist op te zien is.
Maar op deze foto uit 1976 is te zien dat de laatste mast korte isolatoren heeft, overeenkomend met 150 kV. Dus toch nog een mogelijkheid dat de lijn aangesloten was op deze lijn via een ondergrondse lijn.
een andere opname uit 1981 toont dat de 150 kV lijn zijn kabels naar beneden leidt. Dit is de enige foto die ik daarvan heb kunnen vinden. De foto van het wiskundeboek laat de kabels verticaal naar beneden gaan.
Verder heb ik de driecircuitlijn nog gevonden uit het lijnhistorietopic, met drie circuits in gebruik.
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Een andere theorie misschien?
http://www.gemeentearchiefroosendaal.nl ... 55&tstart=
Als je op de foto van het gemeentearchief uit 1975 kijkt, vallen 2 dingen op: die koeltoren is er niet en bij die 380 kV mast zitten er V ophangingen aan de ACHTERKANT van de mast. Tegenwoordig heeft de mast nabij de centrale helemaal geen V ophangingen en de tweede mast (vanuit de centrale uit) heeft V ophangingen aan de VOORKANT. Gezien de bocht die de lijn in 1975 maakt ga ik er dan van uit dat de mast verder naar achteren stond (waar de koeltoren nu staat).
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 355265.jpg
Op deze foto is te zien dat het laatste portaal mastje loos loopt. Wellicht sloot het 150 kV lijntje daar aan op de grotere 380 kV mast die de lijn met de centrale verbond?
http://www.gemeentearchiefroosendaal.nl ... 55&tstart=
Als je op de foto van het gemeentearchief uit 1975 kijkt, vallen 2 dingen op: die koeltoren is er niet en bij die 380 kV mast zitten er V ophangingen aan de ACHTERKANT van de mast. Tegenwoordig heeft de mast nabij de centrale helemaal geen V ophangingen en de tweede mast (vanuit de centrale uit) heeft V ophangingen aan de VOORKANT. Gezien de bocht die de lijn in 1975 maakt ga ik er dan van uit dat de mast verder naar achteren stond (waar de koeltoren nu staat).
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 355265.jpg
Op deze foto is te zien dat het laatste portaal mastje loos loopt. Wellicht sloot het 150 kV lijntje daar aan op de grotere 380 kV mast die de lijn met de centrale verbond?
- Bijlagen
-
- Naamloos.jpg (129.9 KiB) 7595 keer bekeken
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Het was me al opgevallen dat de as van dat laatste portaal dwars door de koeltoren liep. In ieder geval klopt het niet wat er in de meest recente topografische kaart staat.
Het is een feit dat eenheid 6 380 kV levert en eenheid 7 150 kV. Er zit dus logica in het verhaal van Voltron. Diemen - Beverwijk is een ander voorbeeld van een 380/150 kV-lijn.
De koeltoren dateert van circa 1980, uit de tijd van eenheid 8. Ik sluit niet uit dat de planning daarvoor vrij kort en dus ad hoc is, mede vanwege het argument 'kijk eens hoe goed we aan het milieu denken'. (Verder speelt ervaring van Essent met de Clauscentrale (twee koeltorens) wellicht een rol.) In dat geval is een tracéwijziging voor de interne 380 kV-verbinding plausibel. Later is de 150 kV van eenheid 7 wss volledig ondergronds gegaan.
@Tom. Leuk dat je met die winterse foto van de volledig benutte tweelingmast komt. Staat gewoon in een boek uit mijn eigen boekenkast. In die foto van de boomplantdag zie je uiterst rechts nog een ET-mast van de lijn naar de Biesbosch (en vroeger nog verder).
Hetgeen mij bij die gekke vierde oostelijke mast brengt. Het mastbordje is 75, in een stijl van zo'n ouderwetse boiler template. Zou dit niet een mast van de lijn naar de Biesbosch geweest kunnen zijn? (Nu is dat de meest westelijke lijn van de mastenstraat.) Denk ook aan masten van die lijn die nog enige tijd leidingloos figureerden.
In een rapport van Petersburg over magneetvelden in Geertruidenberg (ten behoeve van een appartementencomplex) wordt de beroemde oostelijke lijn als de lijn naar de Biesbosch opgevat. Dit lijkt me begin 2009 (datering van dat rapport) niet meer correct, maar daarvoor wellicht wél?
In de plattegrond van Petersburg staat die vierde mast iets vóór de lijn van de andere drie, terwijl in werkelijkheid die mast iets naar achteren staat.
Het is een feit dat eenheid 6 380 kV levert en eenheid 7 150 kV. Er zit dus logica in het verhaal van Voltron. Diemen - Beverwijk is een ander voorbeeld van een 380/150 kV-lijn.
De koeltoren dateert van circa 1980, uit de tijd van eenheid 8. Ik sluit niet uit dat de planning daarvoor vrij kort en dus ad hoc is, mede vanwege het argument 'kijk eens hoe goed we aan het milieu denken'. (Verder speelt ervaring van Essent met de Clauscentrale (twee koeltorens) wellicht een rol.) In dat geval is een tracéwijziging voor de interne 380 kV-verbinding plausibel. Later is de 150 kV van eenheid 7 wss volledig ondergronds gegaan.
@Tom. Leuk dat je met die winterse foto van de volledig benutte tweelingmast komt. Staat gewoon in een boek uit mijn eigen boekenkast. In die foto van de boomplantdag zie je uiterst rechts nog een ET-mast van de lijn naar de Biesbosch (en vroeger nog verder).
Hetgeen mij bij die gekke vierde oostelijke mast brengt. Het mastbordje is 75, in een stijl van zo'n ouderwetse boiler template. Zou dit niet een mast van de lijn naar de Biesbosch geweest kunnen zijn? (Nu is dat de meest westelijke lijn van de mastenstraat.) Denk ook aan masten van die lijn die nog enige tijd leidingloos figureerden.
In een rapport van Petersburg over magneetvelden in Geertruidenberg (ten behoeve van een appartementencomplex) wordt de beroemde oostelijke lijn als de lijn naar de Biesbosch opgevat. Dit lijkt me begin 2009 (datering van dat rapport) niet meer correct, maar daarvoor wellicht wél?
In de plattegrond van Petersburg staat die vierde mast iets vóór de lijn van de andere drie, terwijl in werkelijkheid die mast iets naar achteren staat.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013