Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Ik heb ook geen close-up, maar duidelijk is dat de huidige situatie altijd al zo geweest is, vanaf de bouw van de driecircuitlijn. Het is wel interessant hoe de geschiedenis is van deze plek, diep weggestopt in het lijnhistorietopic staat nog een aantal foto's en in de beeldbank van Breda staan ook veel interessante platen. Deze hierna volgende vond ik het meest interessant: we zien op de achtergrond een 150 kV mast van de Biesboschlijn zonder kabels, en onder de grote hoekmasten door dalen kabels af van de huidige onttakelde mast. Ik vermoed dat die gingen via de portalenlijn naar het deel van de centrale dat eind jaren negentig is afgebroken.
Op dit kaartfragment heb ik de kaart van 1959 onder de huidige gelegd, te zien is dat op de plek van de koeltoren vroeger twee hoogspanningslijnen liepen! Ter plaatse van het spoor kruiste de 380 kV lijn het oude 150 kV tracé, maar ik denk dat het nooit werkelijk zo is geweest, de 150 kV lijn was waarschijnlijk toen al verplaatst. Je ziet ook dat de overgebleven oude eindmast ook niet op zijn oorspronkelijke plek kan staan.
Terug naar het heden hebben we hier nog een foto vanuit het zuiden van de twee grote hoekmasten en de werkloze eindmast.
Nog een rijtje 150 kV masten in de straat.
En weer teruglopend naar het beginpunt, een foto van het drietal stijgpunten voor het laatste kleine stukje naar de centrale.
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Mooie plaaten & kaart Tom het blijft een bijzondere plek Geertruidenberg.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Die 2e mast van die 380 kV lijn had vorig jaar nog wel een bordje. Heb het op de foto staan maar door de afstand is de inhoud van het bordje niet meer leesbaar
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Nog weer een serie bij de "oefenmasten".
Hier zien we de wintrackmast met een afspanning en rondom lopende geleider. Het zag er precies zo uit als de exemplaren bij Zoetermeer. Alleen nu van dichtbij te zien. De enige wintrack die niet zichtbaar doorbuigt! De kunststof isolatoren houden het zaakje in de lucht. Ook deze buigen duidelijk onder het gewicht van de geleiders. Hoewel ik nog wel wat bewondering voor het architectonische idee kan opbrengen dat alle kabels en "bretels" in één vlak liggen, is het voor de mastenliefhebber maar een teleurstellende aanblik zo'n wanhopig uitziende paal, beroofd van zijn zo kenmerkende draagarmen. Terug naar traditionelere ontwerpen. Hier de oudere oefenmast uit zoals anderen zeiden een van de 150 kV lijnen tussen Roosendaal en Den Bosch. Ik blijf het opvallend vinden dat in Brabant zoveel oudere lijnen zijn vervangen door nieuwere. En dit is de roestige hoekmast in de lijn naar Moerdijk en Roosendaal. Hans: volgens mij is een wisselmast dichtbij een station niet gek omdat je drie wisselingen nodig hebt om weer terug bij de uitgangspositie uit te komen, dus twee in het midden van de lijn en dan nog een bij het begin of einde, om nog eenmaal te wisselen. Nog een roestig detail. Een beetje knullig die schroefbouten als klimijzers, in die tijd hadden ze in andere delen van het land al lang omgebogen haken. En dan zien we hier de blik richting het 150 kV station. De vreemde verbreding aan de 150 kV mast is goed te zien. Op de achtergrond de verhoogde masten van de grote driecircuitlijn naar Eindhoven.
Hier zien we de wintrackmast met een afspanning en rondom lopende geleider. Het zag er precies zo uit als de exemplaren bij Zoetermeer. Alleen nu van dichtbij te zien. De enige wintrack die niet zichtbaar doorbuigt! De kunststof isolatoren houden het zaakje in de lucht. Ook deze buigen duidelijk onder het gewicht van de geleiders. Hoewel ik nog wel wat bewondering voor het architectonische idee kan opbrengen dat alle kabels en "bretels" in één vlak liggen, is het voor de mastenliefhebber maar een teleurstellende aanblik zo'n wanhopig uitziende paal, beroofd van zijn zo kenmerkende draagarmen. Terug naar traditionelere ontwerpen. Hier de oudere oefenmast uit zoals anderen zeiden een van de 150 kV lijnen tussen Roosendaal en Den Bosch. Ik blijf het opvallend vinden dat in Brabant zoveel oudere lijnen zijn vervangen door nieuwere. En dit is de roestige hoekmast in de lijn naar Moerdijk en Roosendaal. Hans: volgens mij is een wisselmast dichtbij een station niet gek omdat je drie wisselingen nodig hebt om weer terug bij de uitgangspositie uit te komen, dus twee in het midden van de lijn en dan nog een bij het begin of einde, om nog eenmaal te wisselen. Nog een roestig detail. Een beetje knullig die schroefbouten als klimijzers, in die tijd hadden ze in andere delen van het land al lang omgebogen haken. En dan zien we hier de blik richting het 150 kV station. De vreemde verbreding aan de 150 kV mast is goed te zien. Op de achtergrond de verhoogde masten van de grote driecircuitlijn naar Eindhoven.
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
t.o.v. die palen in het station lijkt ook deze wintrack toch een klein beetje krom
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Mooie platen Tom van de masten daar. Die oefenmasten daar zijn apart.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Tom, enerzijds jouw opmerking over de vele Brabantse lijnen die vernieuwd zijn (waardoor masten met potentiële mastenerfgoedstatus richting Hoogovens gingen), anderzijds staan veel masten weg te roesten - Brabant is vol tegenstellingen.
Afgelopen dinsdag was ik aangenaam verrast door de vele MaasWaalmaasten die je daar gewoon in het wild tegenkomt.
Goed fotowerk trouwens - maar dat wisten we al.
Ik vind die masten met de toren niet echt in het midden optisch waardeloos en zie ook de mechanische achtergrond ervan niet in.
Afgelopen dinsdag was ik aangenaam verrast door de vele MaasWaalmaasten die je daar gewoon in het wild tegenkomt.
Goed fotowerk trouwens - maar dat wisten we al.
Ik vind die masten met de toren niet echt in het midden optisch waardeloos en zie ook de mechanische achtergrond ervan niet in.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Als ik zie hoe de Brabantse masten worden onderhouden (niet als ik naar de roest kijk...) verbaast het me niet dat diverse lijnen inmiddels vervangen zijn. De oude tonmasten bij 's-Hertogenbosch waren voor zover ik me die kan herinneren ook erg roestig.
Wel interessant om de wintrack bretel van zo dichtbij te zien maar geef mij toch maar gewoon een vakwerkmast met traversen
Wel interessant om de wintrack bretel van zo dichtbij te zien maar geef mij toch maar gewoon een vakwerkmast met traversen
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Welke mast bedoel je precies ET?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Dagje Geertruidenberg (in beeld)
Foto DSE_9919b.jpg, tweede mast van links. De beide linker traverse-uiteinden zijn m.i. langer dan hun rechter collega's.
Edit: De twee dubbelmasten in diezelfde foto zijn zo hoog vanwege de kruising van de Donge. Links zie je een stukje van de aloude Dongecentrale II, die heden nog steeds een bepaalde functie heeft.
Edit: De twee dubbelmasten in diezelfde foto zijn zo hoog vanwege de kruising van de Donge. Links zie je een stukje van de aloude Dongecentrale II, die heden nog steeds een bepaalde functie heeft.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013