Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 02 apr 2012 11:39

Toch ben ik beter in het fotograferen dan het maken van een beschrijving van de foto, maar dat terzijde...

Het was in elk geval de afgelopen weken prachtig weer om het veld in te gaan, al was het niet elke dag even goed want ik vond dat er wel veel dagen waren met heiige luchten. Met de fiets is het ook makkelijker om even te stoppen om te kijken naar details. Verder heb ik nog een mooie serie foto's gemaakt van Duitse hoogspanningsmasten in de buurt van Lingen, die zal ik de komende dagen ook even posten. Wat mij betreft is het jachtseizoen geopend

Over onweersbuien chasen gesproken, misschien is het een idee om hoogspanningsmasten en bliksemfotografie te combineren (mits de onweersbui natuurlijk niet te dichtbij is). Het levert ongetwijfeld mooie platen op.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Mark » 02 apr 2012 12:35

Mooie foto's weer hier. Het oosten van het land heeft toch wel wat leukere mastontwerpen en eigennaardigheden dan hier in de Randstad .

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Ot » 02 apr 2012 20:38

MarkNL schreef:Mooie foto's weer hier. Het oosten van het land heeft toch wel wat leukere mastontwerpen en eigennaardigheden dan hier in de Randstad .
twente is inderdaad een mooi gebied. Ik heb zelf alleen maar een-evenmasten in noord Drenthe. en dan nog van die lelijke hunze-ontwerp dingen. Peter boft maar.
@Hans en Jacob: ik zal ook proberen te denken aan de blauwe lucht bij de volgende foto's.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Hans » 11 mei 2012 15:45

Zo kom je een half jaar niet in Twente, en zo kom je er twee keer in een week. Gisteren opnieuw in Twente geweest. Nu echter niet op doorreis, maar op onweerchase. Over dat laatste zal ik het maar niet hebben: jaren geleden dat er zo'n moeilijke situatie was en samen met de bijrijder hebben we er weinig moois van kunnen maken. Behalve dan op hoogspanningsgebied.

Eerst langs Almelo (de verhoogde mast die nu klaar is even vanuit het raam bewonderen) en toen tussen de 380- en 110 kV-lijnen door bij Wierden. Vanaf het noorden aanrijdend is dat overigens een veel mooier gezicht dan vanuit het zuiden. Dat was me nooit eerder opgevallen, want de bewuste route rij ik vrijwel altijd vanuit het zuiden maar nooit andersom. Zo kan een gebied dat je denkt te kennen je toch nog verrassen door er letterlijk eens van een andere kant naar te kijken.

Daarna doorgereden naar de plaatselijke vreetschuur om te wachten totdat er buien zouden verschijnen. Leer Hans eens kennen: van alle Mac's kiezen we er natuurlijk wel een uit die een beetje mooi uitzicht heeft als de buien het onverhoopt zouden laten afweten: de Mac pal ten zuiden van trafostation Hengelo-oele is het walhalla voor verveelde onweerchasers annex mastengekken en als we er maar iets meer tijd hadden gehad was ik zeker op hoogspanningsjacht gegaan.
Mijn onweerdetector schreeuwde moord en brand. Maar niet omdat er onweer in de naderende bui zat. Want tussen de bui en de chasemobiel bevond zich nog iets:

Afbeelding

Altijd een mooi geluid, dat geknetter boven je hoofd.
Daarna over de A35 verder naar het oosten gereden. Zoals Peter al eerder zei loopt de A35 over zijn volle lengte keurig mee met de net gefotografeerde verbinding Hengelo-Gronau. Ideaal. Ik was helaas zelf de bestuurder en fotografie zat er niet in wanneer je haast hebt (bui op de achterbumper, gas geven dus!), maar de rit was ondertussen echt genieten. Niet alleen van de masten, maar ook van de blikken die de bijrijder af en toe trok.

Afbeelding

Mast nummer drie vanaf de parkeerplaats van de Mac. En al die mensen er maar onderdoor rijden zonder 'm een blik waardig te gunnen...

De combinatiemasten (drie-even + ééneven, voorheen Enschedemasten) zijn best mooi en er zijn veel verschillen in de ontwerpen van de masten te zien. Met en zonder railings op de traversen, verhoogde exemplaren, een hoekmast met een broekstuk waar je U tegen zegt en niet te vergeten de enige twee masten met kattenoren in Duitsland.

De volgende keer dat ik in de buurt ben vraagt het echt om meer zorgvuldigheid en minder haastwerk om de verbinding nogmaals te bekijken. Voor Peter is deze lijn misschien gesneden koek, maar voor mij was dit de eerste keer dat ik hem in het echt goed bekijken kon.
Hopelijk heb ik dan ook goed weer. Want van een blauwe lucht, mooi bij foto's, was nou niet bepaald sprake wanneer je juist op onweerchase bent...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 11 mei 2012 19:31

Leuke foto's Hans! Bekende plek

Tja, het onweer is hier in Almelo in elk geval niet veel geweest. Ik heb gisteravond wel geteld één donderslag gehoord en daar is het bij gebleven. Actievere buien zaten veel zuidelijker. Ben je daar nog geweest? Ik wist niet dat een onweersdetector ook reageert op knetterende hoogspanningslijnen

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door bas380 » 11 mei 2012 19:48

leuke foto's Hans!

Het is voor mij ook een bekende plek voor mij.
ik was daar 2 jaar geleden ook bij dezelfde vreethok geweest. (toeval?! )
het was in ieder geval een leuke uitzicht naar het trafostation van Hengelo.


veel succes verder met jullie chase
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Hans » 14 mei 2012 23:43

...zo kom je een half jaar niet in Twente, en zo kom je er drie keer in een week.

Ja ja, daar was ik alweer op Peters grondgebied. Vandaag moest ik naar Nordhorn - want daar zit de dichtstbijzijnde T-mobilewinkel op Duits grondgebied gezien vanaf Holsloot. Een en ander had te maken met mobiel internet in Duitsland, altijd belangrijk tijdens het onweerchasen. Enfin, na Nordhorn was het koers richting Wageningen.
Nu had ik mezelf beloofd om de verbinding tussen Gronau en Hengelo eens opnieuw te gaan bekijken met beter weer en met iets meer tijd. Alleen wist ik niet dat dat exacte moment al binnen vier dagen zou volgen...

Trafostation Hengelo

Dat ik daar terechtkwam is meer geluk dan wijsheid. Want in de buurt van Hengelo ben ik lukraak ergens van de A1 afgeslagen richting het zuiden om eens te zien waar ik terechtkwam. Koers was sowieso Haaksbergen (en dan via Doetinchem naar Wageningen), dus de N18 zat aardig goed. Blijkt dat de N18 doodleuk dezelfde weg is als waaraan ik vier dagen eerder bij de vreetschuur (eh, de Mac) had gezeten.
Dus ik jaag de brug over het Twentekanaal over, loer naar rechts, en (____)! Zo vaak gebeurt het niet dat je toevallig zo mooi uitkomt. Hopla, meteen even afslaan.

Afbeelding

Aan de voorzijde van het trafostation treffen we dit setje aan. Wat is het hoogspanninsnet soms toch een mooie hobby.
Een gedateerde, zeer fraaie donaumast op rechts, met daarnaast een hamerkop van het Twents-Groningse ontwerp. Zo te zien verschillen ze niet deerlijk van leeftijd. Verderop staat de enige donau-hoekmast van de verbinding naar Gronau.

Wanneer je je omdraait zie je dan het onderstaande beeld. Een macho combinatiemast van voorheen het Enschedetype. Peter heeft deze mast ook gefotografeerd maar dan van de andere kant.

Afbeelding

Verlaten we het industrieterrein en volgen we de 380 kV-verbinding, dan zie we eerst ter hoogte van de 110 kV-aftakking bij Marssteden het aantal geleiders per fasedraad doodleuk van drie naar vier veranderen. Zoals Peter al schrijft, de historie van deze verbinding zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben. Zo bezien is het betrekkelijk eenvoudig om de verbinding een MW'tje of 800 op te voeren. Drie kilometer fasedraden verzwaren plus de trafo's ombouwen is voldoende.

Een foto ontbreekt me echter. Het was de aanloop naar de avondspits en het verkeer was een hell of a job in Twente. Dat ben ik als Drentse veenkoloniaal (jeweetwel, niets dan vlakte, Lohues, hoogspanning, gure wind en onweer) beslist niet gewend!

Afbeelding

In Twente ben je als mastenfotograaf duidelijk beter af op een fiets, terwijl je in het noordoosten van het land (met de grotere afstanden en langere lijnen) juist maar moeilijk zonder auto kan. Een heel verschil, maar wel interessant om te constateren.

Ten zuiden van Hengelo

Afbeelding

Door richting Glanerburg. Daar zien we dat de verbinding langzaam maar zeker een steeds Duitser uiterlijk krijgt. De isolators zijn inmiddels al veranderd in keramische isolatoren en we zijn ook de railings op de traversen verloren.

Afbeelding

...maar dan. Ter hoogte van de Zuid-Esmarkerrondweg. Een geslinger van jewelste. Er staan daar haast meer hoekmasten dan draagmasten. Men heeft duidelijk zijn uiterste best gedaan om de verbinding zo goed mogelijk parallel aan de snelweg te leggen. Zo goed zelfs dat er een boerderij moet worden ontweken met drie hoekmasten eromheen (foto hieronder)! Waanzinnig. Dat zal je in het noordoosten echt nooit zien!

Afbeelding

Glanerburg

Niet zo heel veel verder (maar wel heel veel tijd verder door een doolhof aan weggetjes en een boeiend gesprek met een plaatselijke boer) komen we bij Glanerburg. Daar takt de voor Nederland unieke verbinding met asymmetrische enkelcircuitmasten af.

Afbeelding

Bij Glanerburg gaat het laatste 110 kV-circuit eraf. Nu blijven alleen de 380 kV-circuits over om Duitsland in te gaan.

Afbeelding

Prompt verandert het mastontwerp nog verder richting Duits type.
Als ik me niet vergis zijn de masten door de bank genomen ook ietsje lager omdat de vierde verdieping is weggevallen.

In principe had ik de verbinding tot in Duitsland kunnen volgen, maar de laatste kilometers buiten Nederland heb ik gelaten voor wat ze zijn. Masten kijken in Twente met een auto is vrij frustrerend. Je kan maar moeilijk stoppen langs de kant van de weg en het verkeer drijft je tot waanzin.

Afbeelding

Ik heb daarom aan de landsgrens eervol de handdoek in de ring gegooid voor deze dag en heb op een mooie plek (in de berm van de Schukkinkweg midden onder de eerste mast naar Losser) de spits uitgezeten. Daarna via de Achterhoek naar Wageningen gereden.

Het laatste stukje in Duitsland, die Peter al eerder gefotografeerd heeft, is daarom bijgezet op het to-do-lijstje. Blijft er ook nog iets over. En wanneer het zover is, gooi ik mooi die ouwe fiets achterin het postbodebusje.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 15 mei 2012 11:50

Mooie fotoserie Hans! Je had net geluk met het weer, helemaal als ik zie wat het nu is
Hans schreef:Aan de voorzijde van het trafostation treffen we dit setje aan. Wat is het hoogspanninsnet soms toch een mooie hobby.
Een gedateerde, zeer fraaie donaumast op rechts, met daarnaast een hamerkop van het Twents-Groningse ontwerp. Zo te zien verschillen ze niet deerlijk van leeftijd. Verderop staat de enige donau-hoekmast van de verbinding naar Gronau.
Wat betreft de oude donaumast en de hamerkopmast op de foto zou je inderdaad denken dat ze wat betreft de leeftijd niet veel verschillen, toch verschillen ze wel heel erg van leeftijd De hamerkopmast is er pas eind jaren '80 gebouwd voor het meeliftende 110kV circuit richting Enschede. Men heeft alleen het oude ontwerp toegepast omdat dit het beste uitkwam wat betreft de mastconfiguratie.
Hans schreef:Verlaten we het industrieterrein en volgen we de 380 kV-verbinding, dan zie we eerst ter hoogte van de 110 kV-aftakking bij Marssteden het aantal geleiders per fasedraad doodleuk van drie naar vier veranderen. Zoals Peter al schrijft, de historie van deze verbinding zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben. Zo bezien is het betrekkelijk eenvoudig om de verbinding een MW'tje of 800 op te voeren. Drie kilometer fasedraden verzwaren plus de trafo's ombouwen is voldoende.
Waarom men op het laatste stuk maar drie geleiders per fasedraad toegepast hebben i.p.v. vier vraag ik me ook af, dan was de lijn meteen geschikt geweest voor een groter vermogen. Hetzelfde zien we bij Meeden - Diele (van drie naar twee) en bij Maasbracht - Selfkant (van drie naar vier).
Hans schreef:...maar dan. Ter hoogte van de Zuid-Esmarkerrondweg. Een geslinger van jewelste. Er staan daar haast meer hoekmasten dan draagmasten. Men heeft duidelijk zijn uiterste best gedaan om de verbinding zo goed mogelijk parallel aan de snelweg te leggen. Zo goed zelfs dat er een boerderij moet worden ontweken met drie hoekmasten eromheen (foto hieronder)! Waanzinnig. Dat zal je in het noordoosten echt nooit zien!
Toch is de 380kV lijn eerder aangelegd dan de N35 maar men heeft er inderdaad met het tracé al wel rekening mee gehouden.
Hans schreef:Prompt verandert het mastontwerp nog verder richting Duits type.
Als ik me niet vergis zijn de masten door de bank genomen ook ietsje lager omdat de vierde verdieping is weggevallen.
De masten worden inderdaad lager, er is zeker geen ruimte meer voor meeliftende circuits. Heb je ook de verschillende soorten isolatoren gezien van de hoekmast die bij de grens staat?
Hans schreef:In principe had ik de verbinding tot in Duitsland kunnen volgen, maar de laatste kilometers buiten Nederland heb ik gelaten voor wat ze zijn. Masten kijken in Twente met een auto is vrij frustrerend. Je kan maar moeilijk stoppen langs de kant van de weg en het verkeer drijft je tot waanzin.
Rijden we dan zo beroerd in Twente?

Het laatste stuk in Duitsland is zeker de moeite waard en inderdaad met de fiets heb je meer mogelijkheden om masten te fotograferen

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Mark » 15 mei 2012 21:50

Mooie platen weer!

http://i145.photobucket.com/albums/r229 ... CN9979.jpg

Wat is het nut om nog een traverse onder een hoek te hangen? Houdt men toch ergens rekening mee dat de 110kV lijn nog wordt doorgetrokken verder? Anders leek mij het praktisch om de onderste traverse te schrappen en de ena-onderste gewoon onder een hoek te zetten zodat de bocht genomen kan worden. Of denk ik nu te simpel ?

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door bas380 » 15 mei 2012 21:57

Mooie foto's weer van de MONSTERS VAN HENGELO.

@mark: Bedoel je het zo?
mast1.jpg
mast1.jpg (31.87 KiB) 10129 keer bekeken
Edit beheer: graag in de toekomst bij geshopte foto's wel even ons logo censureren.
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie