Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Ruben » 19 mei 2013 22:28

Vorige week vrijdag ben ik na Nijmegen naar Etten-Leur gegaan om de masten daar te fotograferen. Daar komt 1 lijn uit 2 richtingen namelijk Breda & Roosendaal. Het grappige komt nu het zwarte circuit komt uit Breda & de grijze uit Roosdendaal want buiten Etten-Leur is een spitsing van de 150kV lijn Breda - Roosendaal het stukje naar Etten-Leur is een aftakking.

Hier zijn de foto`s

Afbeelding
Mast 1 vanaf de N640 gezien. Het is nu een brede tonmast maar als je goed kijkt kun je restanten zien van een dubbele 3-evenmast.

Afbeelding
De aftakking heeft 6 draagmasten & 3 hoekmasten. Dit is hoekmast 3.

Afbeelding
Draagmast 5 van de aftakking alle draagmasten van de aftakking zijn precies hetzelfde de lijn heeft hier bundelgeleiders wat je vaker ziet in Brabant.

Afbeelding
Een close-up van de traversen je kunt hier duidelijk de restanten zien hoe het vroeger was hier.

Afbeelding
Mast 6 in de richting van de spitsing. Je ziet ook al de laatste hoekmast van deze bijzondere aftakking.

Afbeelding
De laatste draagmast van de aftakking je ziet de hoekmast van de lijn uit Roosendaal. De geleiders gaan daar naar richting de portaalmast die daar staat.

Afbeelding
De splitising vanaf een afstand gezien want de weg liep dood waar ik stond. De kunt duidelijk zien dat de achterste portaal de meer grijze nieuwer is dan de andere die zijn ouder grijs.

Afbeelding
Nog wat verder ingezoomd om de portaal er duidelijk op te krijgen ik zie daar volgens mij restanten dat daar nog een portaal aan vast heeft gezeten.

Afbeelding
Mast 7 vanaf de zijkant gezien deze masten zijn duidelijk Duits opgebouwd net als de meeste masten in Brabant.

Dit waren de foto`s uit Etten-Leur.

Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 20 mei 2013 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Hans » 19 mei 2013 22:32

Daar zit wel een redelijk goeie tonvorm in. En bundelgeleiders. Eens even in het KCP opduikelen wat de capaciteit van dit lijntje is, maar 400 MVA zal deze wel kunnen doen.

Interessanter is inderdaad het verleden ervan: als dit ooit inderdaad een dubbele drievlaksmast was, dan is de (langere) bovenste traverse ten behoeve van de bliksemdraad zoals we dat bij de mammoetlijn zien dus niet een nieuwe uitvinding.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Ruben » 19 mei 2013 22:36

Inderdaad Hans. Ik heb deze masten vaker gezien vanuit de trein naar Roosendaal en ik heb ze altijd al apart gevonden die masten daar bij Etten-Leur.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Peter » 19 mei 2013 23:32

Dit zijn zeker drievlaksmasten, alleen in dit geval onbenutte drievlaksmasten waarbij de geleiders tonvormig zijn opgehangen. Ik vraag me af of deze masten ooit volledig benut zijn geweest. Ik denk eerder dat ze voorbereid zijn op vier circuits. De railings, of moet ik preekstoelen zeggen, zijn er volgens mij later opgezet zoals bij meer lijnen in Brabant.

Het zou maar zo kunnen dat de ontwerpers van de mammoetlijn ook naar dit mastbeeld hebben gekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Ruben » 19 mei 2013 23:38

Ik weet het niet zeker dat ze onbenut zijn Peter vanwege wat ik aangaf van de portaalmasten bij de spitsing dat 1 een nieuwe mast staat.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Mark » 20 mei 2013 19:12

Mooie foto's, mooi lijntje. Jaren geleden hier (per fiets) op vakantie geweest. Een eigenzinnig leuk lijntje die best wel weggestopt in het landschap zit.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Tom » 20 mei 2013 19:16

Mooie reportage Ruben, dit vind ik ook best wel interessante masten. De bouw doet me sterk denken aan de oude 150 kV masten tussen Roosendaal, Breda, Geertruidenbert en Den Bosch. Je kan het ook zien aan de constructie met het dwarsbalkje waarmee de isolatorkettingen vastzitten aan de traverse. Alleen in tegenstelling tot de oude masten, geen "ET-mast"-achtige constructie van de traverse.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Hans » 31 mei 2013 22:01

Ruben kent het vaste liedje al, en het is weer eens zover.
Ik jat even een foto uit dit topic voor de nieuwe Mast van de Maand.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten rond Etten-Leur.

Bericht door Ruben » 31 mei 2013 22:03

Mooi bedankt Hans. Ze verdienen het wel.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie