Finse masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Finse masten

Bericht door Tom » 19 mei 2013 19:52

Via een bezoek van mijn vrouw aan Finland ben ik deze week aan wat foto's van Finse masten gekomen. Vanuit de bus naar het vliegveld zag ze kans om wat hoogspanningslijnen vast te leggen. Het zijn naar mijn mening typische Scandinavische exemplaren. We zien wat schoormasten en er komt ook een driehoekstype in voor. Eerst een schoormast, ik denk voor de hoogste spanning van circa 400 kV.
IMG_2351 bw.jpg
IMG_2351 bw.jpg (303.35 KiB) 8242 keer bekeken
Hier zien we exemplaar waarbij de lijn een knikje maakt. Met een speciale constructie wordt de isolatorketting verlaagd, zodat de schuine uitbuiging wordt gecompenseerd.
IMG_2350 bew.jpg
IMG_2350 bew.jpg (299.54 KiB) 8242 keer bekeken
De hoekmast van deze lijn deed me denken aan een Chinees type, maar het probleem om de middenkabel langs de toren te voeren is natuurlijk vrij universeel en dit is een oplossing met een soort kattenoren.
IMG_2353 bew.jpg
IMG_2353 bew.jpg (275.31 KiB) 8242 keer bekeken
Dan een ander type, dat een driehoeksmast is, waarschijnlijk ook weer voor 400 kV. Deze ziet er modern uit en heeft wel een prettige aanblik. De spitsen lijken wel wat op een belgische mast.
IMG_2358kopie.jpg
IMG_2358kopie.jpg (274.09 KiB) 8242 keer bekeken
Ook bij deze mast zien we als er een lijnhoek optreedt, dat er een speciale draagmast wordt toegepast met aangepaste isolatorkettingen.
IMG_2359 bew.jpg
IMG_2359 bew.jpg (316.15 KiB) 8242 keer bekeken
Bijlagen
IMG_2358kopie.jpg
IMG_2358kopie.jpg (274.09 KiB) 8242 keer bekeken

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Finse masten

Bericht door voltron » 19 mei 2013 20:03

Die "hoekmasten" lijken ook een beetje italiaans

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Finse masten

Bericht door Peter » 19 mei 2013 20:31

Die schoormasten vind ik maar niks, ben blij dat we ze hier niet hebben. Die driekhoeksmasten vind ik er een heel stuk beter uitzien. De aparte constructie voor lijnhoeken zie je wel in meer landen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Finse masten

Bericht door Shrek » 19 mei 2013 20:52

Peter schreef:Die schoormasten vind ik maar niks, ben blij dat we ze hier niet hebben. Die driekhoeksmasten vind ik er een heel stuk beter uitzien. De aparte constructie voor lijnhoeken zie je wel in meer landen.
Dat zijn geen spanmasten zo te zien, heb je dan geen grotere kans op domino-effecten bij mastincidenten?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Finse masten

Bericht door Hans » 19 mei 2013 21:00

Peter schreef:Die schoormasten vind ik maar niks, ben blij dat we ze hier niet hebben.
Ha, daar sta ik dan toch anders in. Ik heb het altijd wel jammer gevonden dat we die hier niet hebben. Ze geven altijd het idee van heel lange verbindingen en doen me altijd aan Scandinavië denken - misschien omdat ik daar behoorlijk vaak ben geweest sinds 1995 en daarom de gebiedseigen masten wel ben gaan waarderen. Voor schoormasten zijn het ijle en stijlvolle exemplaren.
Bij die driehoeksmasten loopt het bovendeel cilindrisch en daardoor is de top wel erg breed geworden. Dat ontsiert hem net een beetje. We zien dan wel weer dat de hoekmast geen afspanfunctie heeft - en daarmee is de keuze in het mastclassificatiesysteem om hoekmasten niet automatisch als afspanmasten te betitelen meer dan gerechtvaardigd.
TomBorger schreef:Via een bezoek van mijn vrouw aan Finland ben ik deze week aan wat foto's van Finse masten gekomen.
Altijd handig, mensen in je (zeer naaste) omgeving die zo nu en dan wat moeite doen en/of even aan de interesse denken. Ik ben dan vooralsnog single all the way, maar op mijn beurt zijn er wel weer klas- en studiegenoten en collega-onweerchasers die zo nu en dan eens een foto opsturen vanuit den vreemde, tot vanuit Brasilië aan toe.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Finse masten

Bericht door Tom » 19 mei 2013 21:16

Mooie analyse Hans, de driehoeksmast is bovenin een beetje te breed. Ik deel bij de schoormasten meer de mening van Peter, de schoormasten zijn ook niet mijn favorieten. Ze missen een beetje "persoonlijkheid" door die smalle balkjes en v-vormige ophanging. Maar ik heb dan weer niet de vakantieervaring van Skandinavië, waarvan ik weet (Franse masten) dat die heel vormend kan zijn voor je eigen smaak.

Draagmasten als hoekmast is ook niet mijn ding, het maakt de lijn er wat slordig overkomend door. Misschien ben ik te rechtlijnig, maar kaarsrechte lijnvakken zijn best wel belangrijk bij de positie die een hoogspanningslijn in het landschap inneemt. De wintracklijn is hier ook weer een dieptepunt.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Finse masten

Bericht door elo » 19 mei 2013 21:59

Shrek schreef:
Peter schreef:Die schoormasten vind ik maar niks, ben blij dat we ze hier niet hebben. Die driekhoeksmasten vind ik er een heel stuk beter uitzien. De aparte constructie voor lijnhoeken zie je wel in meer landen.
Dat zijn geen spanmasten zo te zien, heb je dan geen grotere kans op domino-effecten bij mastincidenten?
In Denemarken kennen wij ook die schoormasten (nog een paar jaren, dan zijn ze weg ). De hoekmasten zijn bijna nooit als afspanmasten uitgevoerd, maar met een uitbouw zoals die finse masten (foto 1). Het afspannen wordt elke 5 km op een apart manier gedaan met een zeer lage afspanmast halveweg tussen twee steunmasten die op de normale afstand staan (foto 2). De meste andere masttypes kennen ook hoekversies van de steunmasten. Dus in Denemarken worden een afstandmast meer op bepaalde afstanden geplatst dan bij elke hoek.

Afbeelding
Hoekmast van 400kV portallijn Kassø-Tjele (rechts), de afspanmast van de Eagle mast (links)

Afbeelding
De zeer lage afspanmast van de 400kV portallijn

Afbeelding
Hoekversie van de 400kV X-mast (met een 60kV meeliftende circuit)

Afbeelding
Twee keer gaffelmast in de hoekversie.

Afbeelding
60kV vlagmast als hoekmast. Deze komen overal voor, alleen de extensie van de tweede isolator is minder gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Finse masten

Bericht door Tom » 19 mei 2013 22:18

Mooie foto's Elo, toevallig heb ik van de lijn naar Tjele ook nog een foto gemaakt tijdens een vakantie.
DSD_7471 kl.jpg
DSD_7471 kl.jpg (269.47 KiB) 8207 keer bekeken
Maar dit type vond ik wel het meest bijzonder, ik zie dat jij hem ook hebt. Dus 400kV en aan de onderste balk dus 60 kV, dank voor de info.
DSD_7340.jpg
DSD_7340.jpg (541.21 KiB) 8207 keer bekeken

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Finse masten

Bericht door elo » 19 mei 2013 22:30

TomBorger schreef:Mooie foto's Elo, toevallig heb ik van de lijn naar Tjele ook nog een foto gemaakt tijdens een vakantie.
DSD_7471 kl.jpg
Maar dit type vond ik wel het meest bijzonder, ik zie dat jij hem ook hebt. Dus 400kV en aan de onderste balk dus 60 kV, dank voor de info.
DSD_7340.jpg
Mooie foto's. Waar staat die geschilderde mast? De meeliftende circuit is hier van 150 kV (de 60 kV isolatoren zijn belachelijk klein in vergelijking met de grote 400 kV isolatoren). De combinatie van 400 kV en 60 kV komt alleen op een korte stuk bij Kolding voor. Dat is overigens de grootste verschil in spanningen van de circuits op een combi-mast die ik bekend mee ben.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Finse masten

Bericht door Peter » 19 mei 2013 23:26

Mooie foto's Tom! Zo te zien is het bovenste deel van de tweede mast net in de menie gezet? Verder zie ik bovenop de mast aan beide kanten obstructieverlichting

Plaats reactie