Noord-Hollandse masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Max » 20 mei 2013 13:40

Vind ik persoonlijk 1 van de lelijkste mast types van Nederland. Vooral vanwege die afschuwelijke hoek/afspanmasten
'your personal grid modeler'

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Rick » 25 mei 2013 18:10

De 'crossing' over de Markervaart bij Markenbinnen/West-Knollendam, in de lijn Beverwijk-Oterleek
Bijlagen
Markenb.jpg
Markenb.jpg (245.06 KiB) 7634 keer bekeken

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Rick » 26 mei 2013 10:04

Een toch wel unieke foto. In het gedenkboek een halve eeuw PEN valt te lezen:
De mastconstructies waren grotendeels van hout, met ijzeren dwarsarmen waar isolatorkettingen aan werden opgehangen. Alleen de hoek-en eindmasten en de hoge waterkruisingsmasten werden geconstrueerd van ijzer. De masten droegen twee draadstroomcircuits, elk van drie blanke koperkabels voor 50 Kv, en daartussen, op iets kleinere hoogte, een 10 Kv circuit.
In de Starnmeer, aan de Middelweg,waar deze opname is gemaakt tijdens de inundatie van 1944, ging dat net even anders. Eigenlijk staan er op deze foto drie verschillende mastsoorten. Rechts de (vroege) 50 KV-lijn Wormerveer - Oterleek. Links de 10 Kv-lijn (waar ik het begin- en eindpunt niet van heb kunnen herleiden), en in het midden de ‘gewone’ A-poten voor de huisaansluitingen. De 10 Kv en de 50 Kv kruisen elkaar ook nog eens op dit punt Eigenlijk zou deze foto niet misstaan in de fotogalerij, onder het kopje: Historische foto’s.
Helaas kun je daar niets naar uploaden. De webmaster misschien………..?
Bijlagen
Image00001.jpg
Image00001.jpg (315.94 KiB) 7610 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Hans » 26 mei 2013 21:53

Oh la la! Houten A-tonmasten!
Rick schreef:Helaas kun je daar niets naar uploaden. De webmaster misschien………..?
Een directe uploadmogelijkheid is er ooit wel geweest. Maar na misbruik (er zijn jammer genoeg altijd mensen die het leuk vinden om dingen te verpesten) hebben we die mogelijkheid noodgedwongen uitgezet.

Daarnaast is de foto in kwestie (hoe mooi ook en hoeveel water me er ook bij in de mond loopt) zeer waarschijnlijk niet door jouzelf geschoten. Om copyrightkwesties en inbreuk op auteursrechten van de originele fotograaf te vermijden hebben we bij foto's op de website als vereiste gesteld dat degene die een foto instuurt altijd de eigenaar van alle rechten moet zijn op het moment van insturen. De makkelijkste manier om dat te garanderen is door te 'eisen' dat hij altijd zelf de fotograaf moet zijn, dan weten we zeker dat het goed zit.
Hier op het forum is dat anders: hier geldt dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor de inhoud van zijn of haar berichten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Jeroen » 31 mei 2013 20:18

Rick schreef:Nog meer masten uit Noord-Holland. Dit 'mini' mastje staat in Velsen-Zuid, ongeveer boven op de Velsertunnel. Volgens mij - deze term zie ik af en toe wel eens voorbijvliegen op deze site - is dit een zogenaamd 'opstijgpunt' (maar daar ben ik lang niet zeker van).
Mooie foto!

Ook van mijn kant welkom op dit forum.

De foto is goed gemaakt, maar de mast vindt ik niet echt mooi; maar dat is ieder zijn smaak.

Ik kan niet wachten op meer foto's.
Hoogspanningsmast liefhebber

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Rick » 01 jun 2013 20:27

De Schermerpolder vlak buiten Grootschermer.......Delta's as far as the eye can see.
Bijlagen
Image00001.jpg
Image00001.jpg (243.91 KiB) 7529 keer bekeken

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Max » 02 jun 2013 19:50

T circuit in het midden is apart zeg! deze deltas ogen naar mijn idee veel kleiner dan de andere verbindingen. zeker in vergelijking met de masten in Flevoland
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Jeroen
50 kV
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 feb 2013 16:27
Dichtstbijzijnde trafo: Schiedam

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Jeroen » 02 jun 2013 21:56

Max schreef:T circuit in het midden is apart zeg! deze deltas ogen naar mijn idee veel kleiner dan de andere verbindingen. zeker in vergelijking met de masten in Flevoland
Zou het misschien ermee te maken hebben dat er een circuit in het midden is?
Hoogspanningsmast liefhebber

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Peter » 02 jun 2013 23:18

De masten in Flevoland zijn volgens mij lager waardoor ze breder overkomen. Ook is van de Flevolandse masten de traversevorm anders. Beide lijnen in Flevoland hebben drie circuits.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noord-Hollandse masten

Bericht door Hans » 03 jun 2013 12:56

Er zijn inderdaad meerdere varianten van dit ontwerp in gebruik. Van de noord-Hollandse exemplaren heb ik geen foto, maar van andere plekken wel.

Flevoland (eigenlijk Hattem):

Afbeelding

Krimpen:

Afbeelding

Veendam (110 kV):

Afbeelding

We zien dat ze allemaal net weer iets verschillend zijn.
(En wat we ook terugzien is hoeveel slecht en bewolkt weer we de laatste paar jaart wel niet gehad hebben. Zoveel dat deze site erdoor getekend is: recente foto's zijn bovengemiddeld vaak grauw en grijs en dat is al jaren een probleem.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie