Begin maart 1996 vonden de werkzaamheden plaats om de 380 kV lijn Ens - Hengelo aan te sluiten op het nieuwe 380 kV station Hessenweg en dus de lijn in tweeën te splitsen. Het was al een jaar nadat de nieuwe masten van de lijn naar Meeden er stonden, maar uiteindelijk kwam er dus toch een verbinding met het station. Mei 1996 werd namelijk de 380 kV lijn naar Meeden in gebruik genomen, dus dat was amper twee maanden later. Toen woonde ik in Zwolle dus ik kon een en ander goed volgen met een kort fietstochtje. Begin 1995 waren al de kabels van de 220 kV lijn verlaagd, waarbij één hoekmast bij Hessenweg verdween. Daar is helaas tot nu toe geen foto van. Van het bouwen van de nieuwe eindmast heb ik wel een paar foto's genomen.
In december 1995 waren de palen al geheid en de onderste stukken van de randstaven ingebetonneerd. Het was een koude winter, dus misschien duurde het daardoor zo lang (verharden beton) voordat de werkzaamheden van het plaatsen begonnen.
Nog eentje van de 220 kV eindmast met nieuwe portalen. De mast 90 staat nog in de oude scherpe hoek.
Vanaf een afstand gezien begon men in maart met het monteren van de nieuwe eindmast voor de lijn vanuit Ens.
Van dichterbij door de steiger gezien zag het er zo uit. De monteurs staan klaar om de traverse met bouten te bevestigen. De bouten en moeren zitten in emmers die opgehangen zijn in het onderstuk.
Hier wordt de traverse opgehesen met een mobiele kraan. Hetzelfde kraanbedrijf dat ook Zwolle - Meeden omhoog hees.
Verplaatsen mast 90 Ens - Hengelo in 1996
Re: Verplaatsen mast 90 Ens - Hengelo in 1996
En zo zag het er een dag later uit. De nieuwe eindmast staat klaar. Nu nog de twee bestaande masten verplaatsen. Helaas heb ik daar geen foto's van. Wel werden beide masten in zijn geheel opgetild en verplaatst, maar zonder kabels. De kabels van mast 90 naar 91 werden met enkele tientallen meter verlengd, door middel van geperste moffen, om de afstand te overbruggen naar de nieuwe plek.
We weten nu dat de eindmast EC-3 is, en de hoekmast HC-2. Enig hoogteverschil is echter niet of nauwelijks te bespeuren .Re: Verplaatsen mast 90 Ens - Hengelo in 1996
Mooie platen Tom. Goed dat je dit hebt weten vast te leggen bij Hessenweg. De oude mast 90 heeft wel een smalle rok als ik de 2 de foto zo zie. En eerst hadden ze toch de 220kV lijn uit Harculo al aangepast ervoor?
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Verplaatsen mast 90 Ens - Hengelo in 1996
Interessante foto's! Mooi dat je van deze operatie ook nog enkele foto's hebt, altijd leuk om te zien
Ik wist niet dat in 1996 de hoge S+15 ook is verplaatst maar nu is het me duidelijk. Het hoogteverschil tussen de beide eindmasten is inderdaad vrijwel niet waarneembaar.
Ik wist niet dat in 1996 de hoge S+15 ook is verplaatst maar nu is het me duidelijk. Het hoogteverschil tussen de beide eindmasten is inderdaad vrijwel niet waarneembaar.
Re: Verplaatsen mast 90 Ens - Hengelo in 1996
jeetje, foto's uit mijn eigen stad van toen was ik nog niet eens was geboren
Maar dat met die emmers doen ze nog steeds op die manier. en wat een steigers staan daar om de spoorlijn heen zeg. dat moet vanuit de trein een bijzonder gezicht zijn geweest. jammer dat je geen foto's hebt van het verplaatsen van een gehele mast maar dit is ook al wel mooi zo, bedankt!
Maar dat met die emmers doen ze nog steeds op die manier. en wat een steigers staan daar om de spoorlijn heen zeg. dat moet vanuit de trein een bijzonder gezicht zijn geweest. jammer dat je geen foto's hebt van het verplaatsen van een gehele mast maar dit is ook al wel mooi zo, bedankt!
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!