150 kV Waalhaven - Geervliet
150 kV Waalhaven - Geervliet
Tot mijn (eigen) verbazing realiseerde ik me onlangs dat ik amper foto's zelf had gemaakt van de hoogspanningsverbinding die hemelsbreed het meest dicht bij mijn huis staat (laten we zeggen, 10 minuten fietsen tot de eerste mast).
De verbinding is volledig uitgevoerd in de bekende Zuid-Hollandse uitvoering van de Donau ('ET") mast die overheen lijkt te komen, eventuele subtiele verschillen daargelaten, met de lijnen Voorburg - Leiden, Delft - Schiedam en de aansluitende verbinding Geervliet - Maasvlakte (zie het verslag van elo o.a.). De lijn kent 1 hoge crossing met de Oude Maas tussen het vasteland en Voorne-Putten. Ik kan het zo 1-2-3 niet vinden in de historische data op het forum, maar afgaande op Watwaswaar.nl is de lijn aangelegd tussen 1958 en 1963. En met dit gegeven kan ik verder borduren naar het verslag...
In een periode vanaf 1960 begon de haven van Rotterdam flink te groeien en uit te breiden naar zee. Diverse dorpjes rondom het gebied (lees: die niet werden opgeslokt) werden aangewezen als groeikernen en moesten plaats bieden aan vele arbeiders. Dorpjes als Spijkenisse en Hoogvliet groeiden uit tot steden van middelmatig formaat. In begin 1960 toen de verbinding werd aangelegd, liep deze met een zeer wijde boog om de dorpjes/bebouwing heen. Echter begon in de loop van de jaren 60 tot nu Spijkenisse in het bijzonder, naar het zuiden te groeien. Op een gegeven moment werd in de jaren 80 de wijken waar de auteur van deze tekst nu woont gebouwd, eveneens in het territorium van de 150 kV lijn Waalhaven - Geervliet. Het gevolg is simpel. De lijn loopt thans door de wijken. In de jaren 90, en 00 van de 21ste eeuw, groeide de stad eveneens oostwaarts richting de Oude Maas waarbij wederom de 150 kV lijn bereikt werd. Het verschil in tijd en opvatting van bouwen rond hoogspanningslijnen zal ook duidelijk worden.
Deze hoogspanningslijn kent niet echt veel bijzonderheden (zover ik weet dan uiteraard ). Wat waard is te vermelden is dat in het relatief korte tracé (een slordige 15 kilometer) maar liefst 3 wisselmasten zitten. Reden daarvan weet ik echter niet. Een mast of 5 nabij trafostation Geervliet is uitgevoerd in verhoogde ophanging.
Het deel wat ik in deze fotoserie wil uitlichten vandaag is maar smal. Ik wil de gehele lijn documenteren maar de lange zomerse dagen zijn nog lang (optimistisch eh?) en er zijn zover ik weet geen plannen voor verkabeling. Echter ben ik daar wel bang voor. Zoals de foto's zullen laten zien, zou de lijn namelijk een perfecte kandidaat zijn op sommige punten...
Goed, tijd voor foto's nietwaar?
Het gebied waar we naar kijken vandaag - het tracé door het westelijke gedeelte van Spijkenisse.
01. We beginnen in de polder maar direct met waar het op staat. De 150 kV Donaumasten terwijl we getart worden door de wolken... In de polder is ook de 380 kV lijn Crayesteijn - Maasvlakte niet te missen. We kijken richting het oosten, de crossing van de 380 kV over het Spui is te zien.
02. Blik richting het westen. De 380 kV glooit rustig door het landschap naar het westen. De 150 kV buigt zich af naar het noorden richting Geervliet.
03. Richting oost, overzichtje. Rechts 380 kV.
04. Blik richting oosten. Je ziet de 150 kV de wijken binnentrekken. Vlak voor de lijn achter de huizen verdwijnt is 1 van de 3 wisselmasten zichtbaar.
05. Ik kan het niet laten om nog even een foto te maken van de 380 kV nu de zon eindelijk achter een wolk vandaan is (bij de masten dan).
06. Richting noord / Geervliet.
07. Hoekmast in het zonnetje.
08. We fietsen wat verder. Het punt dat de lijn Spijkenisse in gaat.
09. Same. Richting is dus oostwaards.
10. En dit is de andere kant . Zo ziet het eruit om de polder in te kijken. 380 kV op de achtergrond.
11. Langs de huizen.
12. ...boven een fietspaadje....
13. Is het gezichtsbedrog of lijken de isolatorkettingen korter of staan ze verder uit elkaar?
14. Een kritiek punt. Rechts van me is een schoolgebouw te zien. Ik heb geen idee of dit binnen of buiten de magneetveldzones valt.
15. Een snelle blik achterom. Te zien is dat de meeste bebouwing wel op enige afstand zit.
16. Een vruchtloze poging om nog iets te maken van het uitzicht. Omgeving is niet echt heel boeiend verder. De masten in de wijk klussen flink bij.
17. Westwaards.
18. En dit is het voorlopig einde van de serie. Met deze mast die tussen de bomen en bosjes staat verlaat hij weer de woonwijken voor even. Meer foto's van deze lijn vast binnenkort.
De verbinding is volledig uitgevoerd in de bekende Zuid-Hollandse uitvoering van de Donau ('ET") mast die overheen lijkt te komen, eventuele subtiele verschillen daargelaten, met de lijnen Voorburg - Leiden, Delft - Schiedam en de aansluitende verbinding Geervliet - Maasvlakte (zie het verslag van elo o.a.). De lijn kent 1 hoge crossing met de Oude Maas tussen het vasteland en Voorne-Putten. Ik kan het zo 1-2-3 niet vinden in de historische data op het forum, maar afgaande op Watwaswaar.nl is de lijn aangelegd tussen 1958 en 1963. En met dit gegeven kan ik verder borduren naar het verslag...
In een periode vanaf 1960 begon de haven van Rotterdam flink te groeien en uit te breiden naar zee. Diverse dorpjes rondom het gebied (lees: die niet werden opgeslokt) werden aangewezen als groeikernen en moesten plaats bieden aan vele arbeiders. Dorpjes als Spijkenisse en Hoogvliet groeiden uit tot steden van middelmatig formaat. In begin 1960 toen de verbinding werd aangelegd, liep deze met een zeer wijde boog om de dorpjes/bebouwing heen. Echter begon in de loop van de jaren 60 tot nu Spijkenisse in het bijzonder, naar het zuiden te groeien. Op een gegeven moment werd in de jaren 80 de wijken waar de auteur van deze tekst nu woont gebouwd, eveneens in het territorium van de 150 kV lijn Waalhaven - Geervliet. Het gevolg is simpel. De lijn loopt thans door de wijken. In de jaren 90, en 00 van de 21ste eeuw, groeide de stad eveneens oostwaarts richting de Oude Maas waarbij wederom de 150 kV lijn bereikt werd. Het verschil in tijd en opvatting van bouwen rond hoogspanningslijnen zal ook duidelijk worden.
Deze hoogspanningslijn kent niet echt veel bijzonderheden (zover ik weet dan uiteraard ). Wat waard is te vermelden is dat in het relatief korte tracé (een slordige 15 kilometer) maar liefst 3 wisselmasten zitten. Reden daarvan weet ik echter niet. Een mast of 5 nabij trafostation Geervliet is uitgevoerd in verhoogde ophanging.
Het deel wat ik in deze fotoserie wil uitlichten vandaag is maar smal. Ik wil de gehele lijn documenteren maar de lange zomerse dagen zijn nog lang (optimistisch eh?) en er zijn zover ik weet geen plannen voor verkabeling. Echter ben ik daar wel bang voor. Zoals de foto's zullen laten zien, zou de lijn namelijk een perfecte kandidaat zijn op sommige punten...
Goed, tijd voor foto's nietwaar?
Het gebied waar we naar kijken vandaag - het tracé door het westelijke gedeelte van Spijkenisse.
01. We beginnen in de polder maar direct met waar het op staat. De 150 kV Donaumasten terwijl we getart worden door de wolken... In de polder is ook de 380 kV lijn Crayesteijn - Maasvlakte niet te missen. We kijken richting het oosten, de crossing van de 380 kV over het Spui is te zien.
02. Blik richting het westen. De 380 kV glooit rustig door het landschap naar het westen. De 150 kV buigt zich af naar het noorden richting Geervliet.
03. Richting oost, overzichtje. Rechts 380 kV.
04. Blik richting oosten. Je ziet de 150 kV de wijken binnentrekken. Vlak voor de lijn achter de huizen verdwijnt is 1 van de 3 wisselmasten zichtbaar.
05. Ik kan het niet laten om nog even een foto te maken van de 380 kV nu de zon eindelijk achter een wolk vandaan is (bij de masten dan).
06. Richting noord / Geervliet.
07. Hoekmast in het zonnetje.
08. We fietsen wat verder. Het punt dat de lijn Spijkenisse in gaat.
09. Same. Richting is dus oostwaards.
10. En dit is de andere kant . Zo ziet het eruit om de polder in te kijken. 380 kV op de achtergrond.
11. Langs de huizen.
12. ...boven een fietspaadje....
13. Is het gezichtsbedrog of lijken de isolatorkettingen korter of staan ze verder uit elkaar?
14. Een kritiek punt. Rechts van me is een schoolgebouw te zien. Ik heb geen idee of dit binnen of buiten de magneetveldzones valt.
15. Een snelle blik achterom. Te zien is dat de meeste bebouwing wel op enige afstand zit.
16. Een vruchtloze poging om nog iets te maken van het uitzicht. Omgeving is niet echt heel boeiend verder. De masten in de wijk klussen flink bij.
17. Westwaards.
18. En dit is het voorlopig einde van de serie. Met deze mast die tussen de bomen en bosjes staat verlaat hij weer de woonwijken voor even. Meer foto's van deze lijn vast binnenkort.
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
Mooie platen! Is het al gezegd dat de tyypische traversevorm die je zou verwachten bij een ET-mast, het omhooglopende trekstaafje, bij deze masten (later?) is vervangen door een rechtdoorgaande bovenrandstaaf?
Ik denk dat de kettingen bij de bebouwing inderdaad korter zijn. Nu zijn ze daar vanwege de nabijheid van de zee natuurlijk standaard wat aan de lange kant, ik kan me voorstellen dat ze om hoogte te winnen de kabels iets hebben opgetild door de ketting te verkorten.
Het lijkt me ook en stukje lijn in de gevarenzone. Goed dat ze nu zijn vastgelegd.
Ik denk dat de kettingen bij de bebouwing inderdaad korter zijn. Nu zijn ze daar vanwege de nabijheid van de zee natuurlijk standaard wat aan de lange kant, ik kan me voorstellen dat ze om hoogte te winnen de kabels iets hebben opgetild door de ketting te verkorten.
Het lijkt me ook en stukje lijn in de gevarenzone. Goed dat ze nu zijn vastgelegd.
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
DRIE wisselmasten Normal wordt er tussen twee stations twee wisselmasten toegepast, dat laat een volle rotatie van de fases toe.Mark schreef:Deze hoogspanningslijn kent niet echt veel bijzonderheden (zover ik weet dan uiteraard ). Wat waard is te vermelden is dat in het relatief korte tracé (een slordige 15 kilometer) maar liefst 3 wisselmasten zitten. Reden daarvan weet ik echter niet. Een mast of 5 nabij trafostation Geervliet is uitgevoerd in verhoogde ophanging.
In Denemarken zou dat stuk door Spijkenisse al lang verkabeld zijn, niemand daar wil zulke dingetjes door zijn achtertuin hebbenMark schreef:Het deel wat ik in deze fotoserie wil uitlichten vandaag is maar smal. Ik wil de gehele lijn documenteren maar de lange zomerse dagen zijn nog lang (optimistisch eh?) en er zijn zover ik weet geen plannen voor verkabeling. Echter ben ik daar wel bang voor. Zoals de foto's zullen laten zien, zou de lijn namelijk een perfecte kandidaat zijn op sommige punten.
Vond wel een uitzondering: http://binged.it/10bfBJN
Deze achtertuinen zijn erg goed tegen blikseninslagen beschermd
Energinet.dk is nu bezig om 10 km van deze dubbele 400 kilovolt verbinding door Middelfart te verkabelen. Helaas betekent dat ook het einde van de imposante crossing over de Lillebælt
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
Dank! Nu je het zegt, dat detail was mij totaal niet opgevallen. De lijn die door elo gefotografeerd is heeft wel een omhooglopend trekstaafje. Een apart verschil. Zal eens proberen in de regionale/lokale archieven te kijken of er wellicht foto's zijn.TomBorger schreef:Mooie platen! Is het al gezegd dat de tyypische traversevorm die je zou verwachten bij een ET-mast, het omhooglopende trekstaafje, bij deze masten (later?) is vervangen door een rechtdoorgaande bovenrandstaaf?
De wisselmasten zijn relatief goed bereikbaar gelukkig. Ik zal in de loop der tijd paar detailfoto's maken van deze masten. Wellicht leren we daar meer van.elo schreef:DRIE wisselmasten Normal wordt er tussen twee stations twee wisselmasten toegepast, dat laat een volle rotatie van de fases toe.'
Bijzonder inderdaad en zonde! Voor de situatie in Spijkenisse, ik houd al flinke tijd de lokale media in de gaten en heb ook terug zitten zoeken, maar er is geen enkele aanwijzing dat de lijn gesloopt gaat worden. Er heerst zover ik weet ook geen grote aversie tegen of zoiets (in de vorm van actiegroepen e.d.).elo schreef:In Denemarken zou dat stuk door Spijkenisse al lang verkabeld zijn, niemand daar wil zulke dingetjes door zijn achtertuin hebben
Vond wel een uitzondering: http://binged.it/10bfBJN
Deze achtertuinen zijn erg goed tegen blikseninslagen beschermd
Energinet.dk is nu bezig om 10 km van deze dubbele 400 kilovolt verbinding door Middelfart te verkabelen. Helaas betekent dat ook het einde van de imposante crossing over de Lillebælt
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
Goed fotowerk, met de bekende hoge kwaliteit. Fietsend van locatie naar locatie, ik weet uit ervaring dat dat het leukste is. Mits je natuurlijk niet bijna van je sokken wordt gereden door Landrovers op weg naar een visplek, of van die ad-hoc fietsclubjes die hun melkflessenbenen voor het eerst in het zonnetje zetten - dat werk dus.
Mijn oudste broer was vertegenwoordiger en woonde/woont nog steeds in Barendrecht. Ik ging wel eens een dagje mee en herinner mij die ET-masten als landmarks, naast al dat optisch petrochemisch en havengeweld.
Mijn oudste broer was vertegenwoordiger en woonde/woont nog steeds in Barendrecht. Ik ging wel eens een dagje mee en herinner mij die ET-masten als landmarks, naast al dat optisch petrochemisch en havengeweld.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
Bedankt ET, fietsen van locatie naar locatie is zeker leuk. Beetje zoeken naar de juiste positie en route, plaatjes maken en lekker weer. Wat wilt een mens nog meer .
http://files.archieven.nl/126/f/839/dia6003.jpg
Dit zou een afbeelding moeten wezen uit 1969 met Spijkenisse op de achtergrond. Het lijkt erop dat ook hier geen trekstaafje aanwezig is.
Resultaat van de zoektocht:Mark schreef:Dank! Nu je het zegt, dat detail was mij totaal niet opgevallen. De lijn die door elo gefotografeerd is heeft wel een omhooglopend trekstaafje. Een apart verschil. Zal eens proberen in de regionale/lokale archieven te kijken of er wellicht foto's zijn.TomBorger schreef:Mooie platen! Is het al gezegd dat de tyypische traversevorm die je zou verwachten bij een ET-mast, het omhooglopende trekstaafje, bij deze masten (later?) is vervangen door een rechtdoorgaande bovenrandstaaf?
http://files.archieven.nl/126/f/839/dia6003.jpg
Dit zou een afbeelding moeten wezen uit 1969 met Spijkenisse op de achtergrond. Het lijkt erop dat ook hier geen trekstaafje aanwezig is.
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
Zoals als je zei is de 150 kV lijn Waalhaven - Geervliet, mogelijk, tussen 1958-1963 gebouwd..Mark schreef: Een kritiek punt. Rechts van me is een schoolgebouw te zien. Ik heb geen idee of dit binnen of buiten de magneetveldzones valt.
Ik weet niet waar neer de school daar is gebouwd, maar het lijkt mij dat de hoogspanningslijn eerder is gebouwd.
Dus eigenlijk hebben ze het ''Kritieke punt'' zelf veroorzaakt door een school binnen het magnetisch veld te plaatsen.
__
Als ik het verkeerd heb, laat het me weten.
Hoogspanningsmast liefhebber
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
In zoverre verkeerd dat bij bouw van de school andere (of geen) richtlijnen waren voor bebouwing in de nabijheid van hoogspanningslijnen.
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
Heb je helemaal gelijk in Jeroen (de wijk is van de jaren 80) maar in Nederland is wel vaker de gewoonte om te gaan klagen over iets terwijl men zelf besloten heeft er te gaan wonen (ergo: bewust een huis nemen naast Schiphol en dan gaan klagen over de vliegtuigen), het NIMBY principe.
Re: 150 kV Waalhaven - Geervliet
Mark schreef:Heb je helemaal gelijk in Jeroen (de wijk is van de jaren 80) maar in Nederland is wel vaker de gewoonte om te gaan klagen over iets terwijl men zelf besloten heeft er te gaan wonen (ergo: bewust een huis nemen naast Schiphol en dan gaan klagen over de vliegtuigen), het NIMBY principe.
Hoogspanningsmast liefhebber