Fiets/fotodag door de Betuwe.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Peter » 16 apr 2013 09:12

Op watwaswaar.nl is de flauwe knik op een kaart van 1995 inderdaad al te zien. Dan ben ik wel benieuwd of de verhoogde mast er toen ook al was. Wellicht heeft men er in 1990/1991 al rekening mee gehouden dat hier iets zou komen? Begin jaren '90 kwamen volgens mij pas de plannen voor de Betuweroute. Het kan ook zijn dat men al rekening gehouden heeft met het doortrekken van de A15 naar de A12. Ik vind het hoe dan ook eigenaardig dat daar de 380kV verbinding ineens 2x over de Betuweroute gaat.

Over de normale ophanging bij Wijthmen en bij Wierden gesproken, aan één kant heeft de v-ophanging er zelfs ingezeten! Maar dat had te maken met de nabije 220kV lijn.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Tom » 16 apr 2013 10:05

Bij mijn weten hebben ze alleen bij mast 22 een aantal masten verplaatst en bij knooppunt Valburg mast 19 en 20. Daarbij is de hoge mast 19 op de foto, vervangen door een "lage vierruiter" hoekmast. Op deze foto uit 1996 is de oude situatie nog te zien bij Valbrug. Voorgrond mast 16, daarachter tussen 18 en 21 de overspanning van de A50, waar tegenwoordig dus ook de Betuweroute onderdoorgaat.
1996-05-31 Mast 16 Dtc-Ddw.jpg
1996-05-31 Mast 16 Dtc-Ddw.jpg (334.63 KiB) 6925 keer bekeken
Vanaf de snelweg maakte ik in oktober 1996 deze opname met de 135 mm tele, je ziet hier vaag dat de masten vanaf de hoekmast, dus ook bij de visvijver al hoog zijn. Dat heeft naar alle waarschijnlijkheid met de fruitbomen te maken.
Masten bij knooppunt Valburg 01-10-1996.jpg
Masten bij knooppunt Valburg 01-10-1996.jpg (254.47 KiB) 6925 keer bekeken
Van mast 13 heb ik nog een foto van dichtbij. Je ziet nog het oude nummerbord.
1996-05-31 Mast 13 Dtc-Ddw.jpg
1996-05-31 Mast 13 Dtc-Ddw.jpg (319.62 KiB) 6925 keer bekeken
En deze kwam ik ook nog tegen van mast 1. Er is weinig verschil met heden, zeventien jaar later.
1996-05-31 Mast 1 Dtc-Ddw.jpg
1996-05-31 Mast 1 Dtc-Ddw.jpg (337.38 KiB) 6925 keer bekeken
Misschien als ik tijd heb maak ik nog een overlay van de kaarten, dan kun je precies zien wat er gewijzigd is.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Ruben » 16 apr 2013 10:26

De A50 wordt nou met 2 hoekmasten overspannen en dan komt er een S+9 met halfverkanering voor de Betuweroute. Mooi dat je de oude situatie heb vast weten te leggen Tom.

Ik keek net naar een foto van een rij 380kV vanaf mast 5 richting Valburg en die S+6 heeft inderdaad kleine richtingsverandering naar links vanaf Dodewaard kijkend. Maar als ik zo kijk was het vroeger dus: hoekmast, draagmast draagmast hoekmast & nu is het hoekmast, hoekmast, draagmast, hoekmast.

Zijn die nieuwe verise van de 150kV 3-evenmasten ook rond die tijd geplaatst want ik weet wel dat bij de kruising van die 2 lijnene bij Oosterhout aan de kant van het dorp zelf volgens mij een paar jaar pas een nieuwe mast staat zover ik mij kan herinneren.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Hans » 16 apr 2013 11:09

Peter schreef:Ik vind het hoe dan ook eigenaardig dat daar de 380kV verbinding ineens 2x over de Betuweroute gaat.
Dat mag eigenaardig lijken, maar er zijn meer van dit soort bizarre voorbeelden. Een hele duidelijke bevindt zich recht tegenover mijn woonplek in Holsloot. Zwolle-Meeden overkruist de hedendaagse A37 niet minder dan drie maal op een afstand van zes kilometer.
overkruisingen_A37.JPG
Overkruisingen van ZL-MEE met de hedendaagse A37
overkruisingen_A37.JPG (77.61 KiB) 6919 keer bekeken
Bundelen okee, en kruisingen zijn dan onvermijdelijk, maar drie keer op zes kilometer is toch wel een beetje uit de hand gelopen - echter, als je daar nu met een beste gang over de snelweg knalt heb je als mastengek het uitzicht van je leven.

Terug naar de Betuwe dan. Voor de verhoogde PGEM-masten lijkt een type te zijn gebruikt dat rechtstreeks is afgeleid van de Gelderse tonmasten van de generatie uit de jaren 60. Alleen de middelste traverse is korter. Een aantal voorbeelden van dat ontwerp vinden we bij Apeldoorn, in de buurt van Terlet en ook als overgangsmast in de buurt van Twello.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Ruben » 16 apr 2013 11:31

Van de verhoogde PGEM 150kV 3-evenmasten was mij ook al opgavellen dat het model is afgeleid van de tonmasten van de jaren `60. Klopt inderdaad dat er bij Terlet, Apeldoorn & Twello ook van die niewere masten staan.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Tom » 16 apr 2013 11:55

Ja, die masten kom je inderdaad meer tegen, het is bijna een soort snelwegkruisingsmast. Blijkbaar weigerde de PGEM om de oorspronkelijke jaren vijftig mast (te duur?) nog een keer te bouwen. Ik zie deze kruisingsmast trouwens meer als een soort afgeslankte jaren vijftig mast dan als de jaren zestig tonmast. Ze hebben toch nog enige moeite gedaan om op het oude ontwerp te lijken.

Als je het hebt over duur, die mast 22 met V-ophanging is ook wel een beetje geldverkwisting, want als je op de kaart kijkt zit dat knikje alleen in de lijn vanwege de parallelweg langs de betuwelijn. Als je bedenkt dat een nieuwe steunmast toch rond de 100000 euro kost, is dat wel een duur bochtje.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Tom » 16 apr 2013 15:00

Ik zie ook nog dat ik twee dia's heb van de aanpassing die 2000 heeft plaatsgehad.
De eerste is een foto vanaf het viaduct, dezelfde plaats als Ruben. De werkzaamheden aan de betuweroute zijn nog niet begonnen. Juist links van de mast zie je volgens mij nog de sporen van de plek waar de oorsponkelijke mast stond.
2001-01-13_Dia21 DDW-DTC Mast 22 800.jpg
2001-01-13_Dia21 DDW-DTC Mast 22 800.jpg (350.85 KiB) 6906 keer bekeken
De tweede foto is onder de hoekmast en kijkt richting de A50. Daar zie je de nieuwe masten die iets naar het noorden zijn geplaatst. Het is een nieuwe hoge S+9 mast en de HA+4 hoekmast. Op de achtergrond de verhoogde 150 kV masten.
2001-01-13_Dia23 DDW-DTC mast 20 800.jpg
2001-01-13_Dia23 DDW-DTC mast 20 800.jpg (294.81 KiB) 6906 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Peter » 16 apr 2013 17:08

Leuk stuk over de masten in de Betuwe. De situatie was dus voor 2000 wel heel erg anders bij Valburg! Is het niet zo dat de S+9 bij Valburg één mast is opgeschoven en dat mast 20 vroeger mast 19 was? Mast 22 lijkt me inderdaad een stuk opgeschoven. Daar zal vast geen nieuwe mast voor zijn gebouwd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Tom » 16 apr 2013 20:21

Dat zou gekund hebben Peter van mast 19, maar als je de foto van de oude hoge mast bekijkt ziet die er toch wel hoog uit. Heel snel heb ik opgemeten dat hij 63 m hoog zou zijn dat is 14 m meer dan de standaardmast. Ik denk niet dat ik er 5 meter naast zit. Misschien is wel de bovenkant herbruikt en is er alleen een nieuw fundament en broekstuk geplaatst.

Van mast 22 en 23 denk ik dat er wel degelijk twee nieuwe masten zijn geplaatst. De oude zijn namelijk niet geschikt voor een lijnhoek. De nieuwe zijn volkomen identiek aan de Overijsselse masten: extra stevige S-3's. Daarnaast heb ik ook het stoffelijk overschot van de oude mast gezien. Bij een boerderij nabij de molen in Valburg trof ik toen in januari 2001 heel toevallig grote aantallen hoeklijn voorzien van zinkmenie aan , de herkomst was een hoogspanningsmast volgens de bewoner.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.

Bericht door Ruben » 16 apr 2013 20:30

Ik had op en foto gezien zoals Tom al aangaf dat masten 23 & 22 helemaal nieuw zijn gebouwd. Misschien zou de mast met half verankering alleen de torenden traversen opnieuw zijn gebruikt dat inderdaad alleen de toren en broekstuk opnieuw zijn gebruikt.

@TomBorger heb je misschien nog meer foto's van kruising van de 150kV lijn uit Dodewaard naar Nijmegen met de 380kV lijn en van de masten bij Valbrug

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie