Fiets/fotodag door de Betuwe.
Fiets/fotodag door de Betuwe.
Ik ben vandaag omdat het mooi weer werd er lekker op uitgeweest. Ik had gepland om met de Arriva-trein naar Elst te gaan en vanaf daar naar Hemmen=Dodewaard te fietsen. Ik ben bij de volgende plekken geweest: De 380kV Waalcrossing, Verdeelstation Hemmen/Dodewaard & langs de 380kV lijn & 150kV gefietst tussen Elst & Dodewaard.
Elst & omgeving
In de omgeving van Elst lopen 3 hoogspanningslijnen: De 380kV verbinding tussen Doetinchem & Dodewaard, de 150kV tussen Nijmegen-Arnhem & Nijmegen-Dodewaard-Veenendaal. Eerst ben ik richting de kruising gefietst van de 380kV lijn & de 150kV Nm-Ah.
De zuidelijke kruisingsmast richting Dodewaard. Volgens mij was dit een S+15.
Een mooie opname van een verhoogde draagmast van de PGEM 150kV 3-evenmasten. Aan de rechterkant is de bliksemtraverse verzwaarde omdat deze nu een glasvezelkabel draagt.
De vooraanzicht van een portaalmast voor een onderdoorgang.
De nieuwe versie van de 150kV 3-evenmasten. Tussen Nijmegen & Dodewaard staan 4 van deze masten. Tussen Nijmegen & Apeldoorn 3 hoekmasten & 3 draagmasten.
Valburg & omgeving
Masten 21 & 22 hebben een V ophanging vanwege de Betuweroute. Je kunt hier duidelijk zien dat de lijn een knik maakt.
Een 150kV wisselmast bij Valburg.
Op een rotonde buiten Valbrug staan deze 2 bijzondere ANWB borden. De witte denneboom achtige dingen zijn hoogspanningsmasten. Links is naar Nijmegen rechts naar Dodewaard dus 24 masten tot Nijmegen & 34 masten tot Dodewaard.
De 3-evenmasten komen uit 1952 & de 380kV Oost-ring donaumasten uit 1991.
Je hebt bij Valburg nog 2 nieuwe draagmasten staan. Deze overspannen de A50. De poten aan de achterkant staan voor een gedeelte in de dijk van de A50.
Een rij masten tussen Valburg & Zetten.
Hemmen=Dodewaard
Bij het station Hemmen=Dodewaard weer een foto gemaakt van een Arriva trein bij een hoogspanningsmast.
Afspanmast 251 van de Waalcrossing net buiten Dodewaard.
En daar zijn ze dan de hoogste masten van Gelderland. 124 meter hoog.
Wat een masten zijn het. Met mooie katteoren & halfverankering.
Een mooie plaat van de voorkant.
Dit was deel 1 van de fiets/fotodag.
Cheers Ruben
Elst & omgeving
In de omgeving van Elst lopen 3 hoogspanningslijnen: De 380kV verbinding tussen Doetinchem & Dodewaard, de 150kV tussen Nijmegen-Arnhem & Nijmegen-Dodewaard-Veenendaal. Eerst ben ik richting de kruising gefietst van de 380kV lijn & de 150kV Nm-Ah.
De zuidelijke kruisingsmast richting Dodewaard. Volgens mij was dit een S+15.
Een mooie opname van een verhoogde draagmast van de PGEM 150kV 3-evenmasten. Aan de rechterkant is de bliksemtraverse verzwaarde omdat deze nu een glasvezelkabel draagt.
De vooraanzicht van een portaalmast voor een onderdoorgang.
De nieuwe versie van de 150kV 3-evenmasten. Tussen Nijmegen & Dodewaard staan 4 van deze masten. Tussen Nijmegen & Apeldoorn 3 hoekmasten & 3 draagmasten.
Valburg & omgeving
Masten 21 & 22 hebben een V ophanging vanwege de Betuweroute. Je kunt hier duidelijk zien dat de lijn een knik maakt.
Een 150kV wisselmast bij Valburg.
Op een rotonde buiten Valbrug staan deze 2 bijzondere ANWB borden. De witte denneboom achtige dingen zijn hoogspanningsmasten. Links is naar Nijmegen rechts naar Dodewaard dus 24 masten tot Nijmegen & 34 masten tot Dodewaard.
De 3-evenmasten komen uit 1952 & de 380kV Oost-ring donaumasten uit 1991.
Je hebt bij Valburg nog 2 nieuwe draagmasten staan. Deze overspannen de A50. De poten aan de achterkant staan voor een gedeelte in de dijk van de A50.
Een rij masten tussen Valburg & Zetten.
Hemmen=Dodewaard
Bij het station Hemmen=Dodewaard weer een foto gemaakt van een Arriva trein bij een hoogspanningsmast.
Afspanmast 251 van de Waalcrossing net buiten Dodewaard.
En daar zijn ze dan de hoogste masten van Gelderland. 124 meter hoog.
Wat een masten zijn het. Met mooie katteoren & halfverankering.
Een mooie plaat van de voorkant.
Dit was deel 1 van de fiets/fotodag.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Ziet er goed uit. De Waalcrossing blijft een imposant geheel!
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Mooie plaatjes Ruben! De eerste masten komen me bekend voor van het spotten langs de Betuweroute Verder is inderdaad zoals Mark al zei de Waalcrossing erg imposant om te zien.
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
@Mark & Peter bedankt voor de reacties.
Het zijn inderdaad imposante masten om te zien je kunt ze ook al van ver af al zien.
Cheers Ruben
Het zijn inderdaad imposante masten om te zien je kunt ze ook al van ver af al zien.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Mooie opnames Ruben,
Ik vind de oostring masten met de gelderse oude 150 kV masten wel een leuke combinatie.
De gekke steunmast met V-ophanging zou wel eens kunnen dateren van 2001, volgens mij is toen vanwege de betuweroute een aantal 380 kV masten verplaatst of vervangen.
Ik vind de oostring masten met de gelderse oude 150 kV masten wel een leuke combinatie.
De gekke steunmast met V-ophanging zou wel eens kunnen dateren van 2001, volgens mij is toen vanwege de betuweroute een aantal 380 kV masten verplaatst of vervangen.
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Een jaar of tien geleden zijn er inderdaad een aantal masten gewijzigd vanwege de Betuweroute. Er zijn drie steunmasten met v-ophanging bij de Betuweroute, twee bij Valburg zoals op de foto en verderop bij Angeren is er nog één. Deze drie zijn allemaal S-3.
De Gelderse 150kV tonmasten blijven ook altijd leuk om te zien. Dat worden t.z.t. ook nog tekenprojectjes
De Gelderse 150kV tonmasten blijven ook altijd leuk om te zien. Dat worden t.z.t. ook nog tekenprojectjes
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Klopt inderdaad Peter. Je bedoelde zeker de 3-evenmasten ik vind die zelf ook heel vriendelijk overkomen.
Er zijn inderdaad 3 S-3 masten met de V ophanging ik heb ze nu alle 3 op foto staan.
Cheers Ruben
Er zijn inderdaad 3 S-3 masten met de V ophanging ik heb ze nu alle 3 op foto staan.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Hier is deel 2 van de foto/fietsdag.
Hemmen=Dodewaard deel 2
De lage eindmast 1 uit Doetinchem volgens mij is dit een HA-4.
4 150kV eindmasten op 1 foto. Van links naar rechts: mast 1 uit Tiel, mast 57B uit Veenendaal, mast 1 uit 380kV Dodewaard & mast 1 uit Ede.
De 2 deltamastjes bij het 380kV gedeelte van Dodewaard. Dit soort masten stonden ook tussen het 150kV gedeelte en de oude kerncentrale Dodewaard.
En daar zijn ze weer de 50kV masten uit Ede. Met op de achtergrond mast 16 van de Zwarte Giraf crossing & mast 20 & 21 van de Binnehaven crossing.
Een mooie opname van hoekmast 2 naar Ede.
Onderweg terug naar Elst
380kV mast 3 & 150kV 54 met een Arriva trein op de voorgrond vlakbij het gesloopte 50kV station.
De masten van de 380kV lijn staan bijna op het stuk waar de 50kV masten naar Nijmegen stonden.
Buiten Zetten gaat de 380kV een soort vismeer over ik denk dat dit een S+6 of S+9 is.
Ook weer een mooie opname van de nieuwe 150kV 3-evenmasten net buiten Valburg.
Hier kun je duidelijk zien hoe de geleiders verwisselen bij wisselmast 24.
Ook gelijk een foto gemaakt van de voorkant van wisselmast 24. @Peter als je deze natekend kun je deze gelijk gebruiken voor de tekening van de hoekmast.
Ook een foto van de voorkant genomen van de extreem verhoogde draagmast. Ik schat dat deze ongeveer 6 meter hoog is.
En als laatste foto vanuit de trein genomen met 3 draagmasten van de 150kV lijn Nijmegen - Elst net buiten Elst met een mooie zonsondergang.
Dit waren de foto`s van gisteren. @Hans je mag deze ook weer gebruiken voor de fotohoek.
Cheers Ruben
Hemmen=Dodewaard deel 2
De lage eindmast 1 uit Doetinchem volgens mij is dit een HA-4.
4 150kV eindmasten op 1 foto. Van links naar rechts: mast 1 uit Tiel, mast 57B uit Veenendaal, mast 1 uit 380kV Dodewaard & mast 1 uit Ede.
De 2 deltamastjes bij het 380kV gedeelte van Dodewaard. Dit soort masten stonden ook tussen het 150kV gedeelte en de oude kerncentrale Dodewaard.
En daar zijn ze weer de 50kV masten uit Ede. Met op de achtergrond mast 16 van de Zwarte Giraf crossing & mast 20 & 21 van de Binnehaven crossing.
Een mooie opname van hoekmast 2 naar Ede.
Onderweg terug naar Elst
380kV mast 3 & 150kV 54 met een Arriva trein op de voorgrond vlakbij het gesloopte 50kV station.
De masten van de 380kV lijn staan bijna op het stuk waar de 50kV masten naar Nijmegen stonden.
Buiten Zetten gaat de 380kV een soort vismeer over ik denk dat dit een S+6 of S+9 is.
Ook weer een mooie opname van de nieuwe 150kV 3-evenmasten net buiten Valburg.
Hier kun je duidelijk zien hoe de geleiders verwisselen bij wisselmast 24.
Ook gelijk een foto gemaakt van de voorkant van wisselmast 24. @Peter als je deze natekend kun je deze gelijk gebruiken voor de tekening van de hoekmast.
Ook een foto van de voorkant genomen van de extreem verhoogde draagmast. Ik schat dat deze ongeveer 6 meter hoog is.
En als laatste foto vanuit de trein genomen met 3 draagmasten van de 150kV lijn Nijmegen - Elst net buiten Elst met een mooie zonsondergang.
Dit waren de foto`s van gisteren. @Hans je mag deze ook weer gebruiken voor de fotohoek.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Wederom mooi fotomateriaal Ruben! De eindmast bij Dodewaard is een verhaal apart. We hadden al gezien dat deze een bredere toren heeft en deze is drie meter lager dan de standaard hoekmast. Verder zijn de traversen duidelijk breder dan het exemplaar bij Lemelerveld. Ik zou zeggen EB-3
De masten bij het vismeer lijken mij inderdaad S+6. Aan de schuine isolatoren te zien zit hier zelfs een kleine richtingsverandering in de lijn. Leuk, de S+6 komt hier dus toch meer voor.
Een aantal foto's van de PGEM 150kV masten kan ik zeker goed gebruiken voor masttekeningen!
De masten bij het vismeer lijken mij inderdaad S+6. Aan de schuine isolatoren te zien zit hier zelfs een kleine richtingsverandering in de lijn. Leuk, de S+6 komt hier dus toch meer voor.
Een aantal foto's van de PGEM 150kV masten kan ik zeker goed gebruiken voor masttekeningen!
Re: Fiets/fotodag door de Betuwe.
Ja, die mast staat daar op een soort schiereilandje in het meertje. Ik verbaas me wel een beetje over de lijnhoek op deze hoge S+6 mast. Zou dit ook een sterkere mast zijn, net zoals de S-3'tjes die je verderop ziet en bij Wijthem bij de kleine richtingsveranderingen in de lijn Zwolle-Hengelo?
Goed opgemerkt Peter dat de eindmast breder is dan de versie bij Lemelerveld. Dat had ik nog niet gezien.
Nou, dit stukje Betuwe is weer goed in beeld gebracht. Zo langs de A15 staan er veel masten. Ik vind het helaas wel een lelijk stukje landschap, vooral door de betuweroute met zijn betonnen schermen en viaducten.
Goed opgemerkt Peter dat de eindmast breder is dan de versie bij Lemelerveld. Dat had ik nog niet gezien.
Nou, dit stukje Betuwe is weer goed in beeld gebracht. Zo langs de A15 staan er veel masten. Ik vind het helaas wel een lelijk stukje landschap, vooral door de betuweroute met zijn betonnen schermen en viaducten.