foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door bas380 » 19 mei 2012 20:51

ja, ze doen mij ook toen ik voor het eerst zag denken aan een opgeblazen versie van de 'monsters van hengelo'
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Shrek » 19 mei 2012 21:06

Peter schreef:Het ligt zo wel voor de hand dat deze lijn door een Nederlandse firma is ontworpen en gebouwd.
Voor zover ik weet is heel het Belgische 380kV-net door fabricom gebouwd, en dat was destijds toch een echt belgische firma.
Die masten hebben buiten de vorm ook geen enkel on-belgisch element. Funderingen, isolatoren, kabels, kenplaatjes,... zijn allemaal net als bij de andere belgische lijnen.
Ik denk dus eerder in de richting van een experiment om een traverse te besparen. Het zal uiteindelijk toch niet goedkoper zijn uitgekomen, want latere lijnen werden weer in de normale configuratie gebouwd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Hans » 30 mei 2012 15:26

Worden er nog mensen heet of koud van kleine kattenoortjes?

Afbeelding

Vandaag bezig met het verder op orde helpen van de vernieuwde site en daar kwam ik in heet eigen archief deze Brabantse mastjes tegen in de buurt van Veghel (Eerde).
Ik wist niet eens meer dat ik die foto ooit had gemaakt, maar gezien de beroerde kwaliteit is het echt mijn werk. Laat mij maar schrijven in plaats van fotograferen... Die onderbelichte rommel ook.

Ze hebben nog het meeste weg van de exoot die in Almelo heel dichtbij de 380 kV-verbinding Hengelo-Zwolle staat. Let ook op het heel kinky hoekmastje dat nog net over het dak van de schuur heen loert!
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door bas380 » 30 mei 2012 15:39

ah, ja. ik ken 'm

had hem eerder in het echt gezien een aantal jaartjes terug

dat is één van de mastontwerpen die later weer in een één-evenmast van het maaswaaltype transformeert.
bij eindhoven hebben ze er twee parallel tot de trafostation lopen waarvan eentje V-ophanging en Y-toppen hebben.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Ruben » 30 mei 2012 15:47

Bij Den Bosch staan ze ook. Ze veranderen dan in de maaswaal type.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door bas380 » 30 mei 2012 16:05

inderdaad, dat is van hetzelfde verbinding naar eindhoven.

over het algemeen vind ik noord-brabant een mooie assortiment aan mastontwerpen hebben.
in het westen zie je dat ze wat zeeuwse en zuidhollandse invloeden hebben.
terwijl je als je in het oosten kijkt zie je wat meer limburgse invloeden terug.
onder eindhoven staan zelfs tonmasten die (op de elektrothriller donaumasten-achtige traversen na) veel op de gelderse broertjes lijken.

als ik eerlijk ben.
heb ik op een één of andere manier een behoorlijke mastliefde van de masten naar borssele.
het is bijna zo dat ik soms vreemd wil gaan, en dat ik mijn groningse emmenmasten vaarwel wil zeggen.

maar de omgeving van west-noord-brabant en zeeland zijn iig mijn favoriete plekken om masten te spotten.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Max » 30 mei 2012 17:27

haha vreemdgaan met een andere mast. die bas brengt liefde voor het grid naar een geheel nieuw niveau xD.

persoonlijk vind ik t 1 van de mindere masten. geen idee hoezo.. t hele model staat me gewoon niet aan.

dan vind ik dat andere type bij eindhoven die net wat anders is nog wel wat mooier. maar niks komt boven de brabantse portaalmast.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Max » 30 mei 2012 18:02

haha vreemdgaan met een andere mast. die bas brengt liefde voor het grid naar een geheel nieuw niveau xD.

persoonlijk vind ik t 1 van de mindere masten. geen idee hoezo.. t hele model staat me gewoon niet aan.

dan vind ik dat andere type bij eindhoven die net wat anders is nog wel wat mooier. maar niks komt boven de brabantse portaalmast.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Peter » 06 jun 2012 16:34

Om nog weer even terug te komen op de Belgische masten, in het Pinksterweekend ben ik naar België en Frankrijk geweest om met name foto's van de hogesnelheidstreinen te maken. Onderweg heb ik natuurlijk veel gezien alleen had ik niet zoveel tijd om masten te fotograferen. In Ruisbroek (vlak onder Brussel, waar ik ook een hotelovernachting had) heb ik nog wel de volgende mast kunnen fotograferen:

Afbeelding
Combinatiemasten zijn er dus ook in België, al heb ik ze daar maar heel weinig gezien. Deze mast staat vlakbij de centrale Drogenbos van Electrabel. Op deze mast wordt één circuit 380kV in donauconfiguratie gecombineerd met twee circuits 150kV daaronder in éénevenconfiguratie. De mast is wel ontworpen voor twee 380kV circuits maar het tweede circuit is niet aangelegd. Iets verderop splitsen beide lijnen zich en gaan ze verder op dubbelvlag masten. Hier is zoals op veel masten in België ook een obstructieschildering toegepast met markeringsbollen in de bliksemdraden, waarschijnlijk omdat er een drukke spoorlijn en een autosnelweg in de buurt ligt.

Verder kwam ik bij Kontich tussen Antwerpen en Brussel een drie circuits 380kV lijn tegen waarvan de masten zelfs zijn ontworpen voor vier circuits, een onvolledig benut ontwerp dus en bij Mechelen kwam ik de bekende kattekopmasten tegen. Ik moest meteen aan de Belgische classificatie lijst van Shrek denken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Shrek » 06 jun 2012 18:52

Rood-wit geschilderde masten, bollen in de bliksemkabels en zelfs knipperlichten op de allerhoogste masten, je ziet het hier allemaal. Zowel autosnelwegen als waterlopen worden door helikopters immers vaak als route gevolgd (de luchtverkeersleiding vraagt het zo). Dus om alle risico's te beperken worden de masten erg opvallend gemaakt. Bespaart op Apaches enzo

Plaats reactie