Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Ruben » 11 mar 2013 19:48

@TomBorger ik vind het zelf ook raar dat de masten nu zo genummerd zijn. Als je doortelt tot Hessenweg zou de eindmast nu 30 of 31 zijn. Stefan & ik zijn inderdaad een stuk rails teken gekomen. De portalen bij het spoor hebben een lengte voor 4 sporen naast elkaar.

Je kan ook gewoon aan de mast zien dat hij vroeger rechtdoor ging ik heb een fototje als bijlage van mast 1 van toen nog de lijn naar Almelo/Hengelo.

@Peter ik vind zelf de isolators niet bij deze ex 220kV masten passen. Ze hadden eigenlijk gewoon de oude isolatoren kunnen houden vind ik.

Cheers Ruben
Bijlagen
Mast 1 Harculo - Hengelo.png
Mast 1 Harculo - Hengelo.png (570.19 KiB) 7040 keer bekeken
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Tom » 11 mar 2013 19:59

Zo gewoon gaan de kabels niet rechtdoor bij eindmasten kijk maar eens bij mast 137 van Doetinchem - Hengelo. interessante foto trouwens: uit welke bron komt die?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Ruben » 11 mar 2013 20:02

Ik bedoelde van deze mast dat de kabels gewoon rechtdoor liepen. Ik heb deze foto hier gevonden: https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/De ... __5_333321 alleen op downloaden klikken en je hebt hem ook.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Ruben » 12 mar 2013 12:02

Vanaf de centrale Harculo zijn we via de dijk langs de IJssel naar de spoorbrug over de IJssel gefietst door naar het station om effe een slagje (is een rit op en neer) Kampen te pakken ook als opwarmritje. Met de fiets en een puntzak friet de trein in. Nadat we terug waren in Kampen zat ik te denken om nog even naar Zwolle Hessenweg te fietsen. We hebben er ongveer anderhalf uur over gedaan om van het station in Zwolle naar Hessenweg te fietsen. Ik raad je aan als je wilt fietsen naar Hessenwg dan moet je geen sterkte wind hebben en een goede fiets want je moet allemaal landweggetjes langs.

Maar hier zijn de foto`s van deel 3 van de koude dag.

Onderweg naar Hessenweg.

We hebben ongeveer de hoogspanningslijnen gevolgd die naar Hessenweg toe gaan. We zijn 3 keer verkeerd gereden maar dan hadden we de kans om op de GPS te kijken op mijn mobiel. Smartphone FTW!!!. Als 1ste kwamen we uit bij de spooraansluiting Herfte daar lopen ook de 2 110kV lijnen vanaf Weteringskade naar Hessenweg langs.

Afbeelding
Deze masten zijn nog uitgevoerd als hamerkopmasten. Vroeger gingen de rechtermasten naar Vollenhove maar sinds 1972 gaat de lijn naar Hessenweg.

Afbeelding
Deze masten staan bij de spoorlijn naar Emmen. De 110kV heeft hier een afspanmast & de 380kV heeft een mast met half verankering ophanging.

Toen zijn we doorgefietst richting de spoorbrug over de Vecht waar 2 110kV lijnen de Vecht oversteken.

Afbeelding
Hier zijn de kruisingsmasten. De rechter en hoogste zijn de IJsselmij 110kV die vroeger naar Hoogeveen gingen. De masten ernaast zijn de typische duitse donuamasten

Afbeelding
Hier zijn de masten in de richting van Weteringskade gefotografeerd. De IJsselmij ET-masten veranderen daar in hamerkopmasten.

Zwolle Hessenweg
En daar zijn we dan bij Zwolle Hessenweg. Hessenweg is een belangrijk knooppunt voor het noorden van Nederland. Bij Zwolle Hessenweg komen de 380kV uit Hengelo, Ens & Meeden. De 220kV lijnen uit Zeyerveen & Ens & uiteindelijk de 110kV lijnen uit Zwartsluis, Zwolle Weteringskade I & II, Ommen & Harculo

Afbeelding
Hier is een overzichtsplaatje van Hessenweg met op de voorgrond mast 1 uit Meeden. Deze mast heeft katteoren en hoekmasten komen uit Hengelo & Ens.

Afbeelding
Mast 2 vanuit Meeden de 110kV kabels aan de onderste traversen gaan hier de grond in. Voor 2010 liep de lijn nog met 2 masten door naar verdeelstation.

Afbeelding
Ik denk dat deze masten heel bekend zijn voor Hans. De typische combimasten die naar Meeden gaan.

Afbeelding
Mast 1 van de 220kV naar Ens. Deze masten lijken sprekend op de 380kV masten in Nederland.

Afbeelding
De oost-ring combimasten naar Ens. En rechts de 220kV masten naar Ens. Vroeger stond op de plaats van de 380kV/110kV stonden de dubbele 3-evenmasten.

Afbeelding
De eindmast van de 110kV lijn uit Zwarthuis. Je kunt duidelijk nog zien hoe de dubbele 3-evenmasten waren.

Afbeelding
Mast 37 uit Weteringskade is de typische ET-mast van de oude 110kV lijn Zwolle - Hoogeveen. Deze mast is verhoogd vanwege de spoorlijn Zwolle-Meppel.

Afbeelding
Mast 38 & 20 uit Zwolle Weteringskade.

Afbeelding
Masten 90 & 1 uit Ens & Harculo. Vroeger tot 1995 ging de 380kV vanuit Ens gelijk door naar Hengelo.

Afbeelding
De laatste portaalmast van de 110kV lijn uit Harculo.

Afbeelding
En hier is de laatste mast voordat hij de 380kV lijnen onderduikt.

Afbeelding
Eindmast 294 vanuit Zeyerveen maakt nu een hele scherpe bocht om bij het 220kV gedeelte van Hessenweg te komen.

Afbeelding
Een hoek van bijna 90 graden. toch is het voor een mast scherp.

Afbeelding
Mast 293 heeft al een paar jaar zijn functie verloren doordat de 110kV lijn naar Ommen verkabeld is tot mast 2 naar Meeden. Hier kun je zien hoe dicht te kabels bij elkaar hangen.

Afbeelding
En als laatste foto van de dag. Mast 292 naar Zeyerveen. Ik vind alsnog de ophaning zo niet staan ik wou liever dat de 220kV 3-evenmasten de oude ophaning hadden gehouden.

Dit was de laatste foto van de koude dag in Zwolle.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Peter » 12 mar 2013 13:21

Wederom interessante foto's Ruben. Bij Zwolle Hessenweg is echt ongelofelijk veel te zien.

De hamerkopmasten bij de Weteringkade blijven ontzettend mooi om te zien Verder is ook goed te zien dat de IJsselmij ET-masten "familie" van de hamerkopmasten zijn gezien hun constructie.

Op deze foto is mooi te zien dat mast 1 van Zl-Mee een stuk zwaarder is dan de hoekmasten van de oostring. Tot 2010 was deze mast uniek maar inmiddels zijn een aantal identieke masten in de Eemshaven te vinden. Overigens van de hoge 380kV oostring mast met halfverankering lijken de isolatorkettingen een stuk langer dan standaard. Misschien heeft dat te maken met het strak staan van de geleiders tussen de verhoogde mast en de eindmast?

Overigens was ik afgelopen zondag nog op familiebezoek in Dalfsen vlak bij hoekmast 16 van Zl-Mee dus ik was niet zo ver van Zwolle Hessenweg af

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Tom » 12 mar 2013 14:04

Het zijn toch nog wel mooie foto's geworden. Je kunt wel zien dat de laatste al wat later op de dag zijn genomen. Maar respect om op zo'n gure dag dat hele eind naar de Hessenweg te fietsen. Zo te zien kwamen jullie helemaal via de stuw even voor Dalfsen. Op zich niet zo'n gekke keuze, want de spoorwegovergang bij station Hessenweg is een paar geleden gesloten door Prorail

Ik val in herhaling, maar het valt nu weer op dat de dunne kunststof isolatoren echt geen gezicht zijn bij de zware 220 kV eindmasten. De foto van de hogere 110kV spoorkruisingsmast vind ik wel geslaagd.

Edit:
Peter, ik denk dat je constatering klopt over de langere kettingen van de hoge mast 89. Ik tel op een eigen foto 30 isolatorschalen. Volgens mij is dat een stuk of vier meer dan gebruikelijk. Ik vermoed ook dat de scherpe daling van de kabels na deze mast hier iets mee te maken hebben: de knik door het afbuigen van de kabels is door de langere ketting wat verminderd. Zo'n knik is namelijk een potentieel breekpunt, omdat daar de hoogste trekspanningen optreden.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Hans » 12 mar 2013 14:19

Respectabele trip jongens. Samen met Ot en zijn broer Lars heb ik (zoals eerder genoemd) hetzelfde in Zwolle gedaan maar toen met de chasemobiel in plaats van op de fiets. Als hartgrondige kouhater moet ik er niet aan denken om urenlang in het veld te staan met het weertype van zaterdag.

De IJsselmij-hamerkoppen met zoals Tom zei het 'paraplu-achtige' uiterlijk zijn naar mijn bescheiden mening de enige hamerkoppen die er echt mee door kunnen. En wat betreft die overweg bij Hessenweg: inderdaad ja. Als je nu vanuit het zuidwesten van de A28 komt moet je ongeveer tot halverwege Dalfsen doorrijden voordat je eindelijk eens linksaf kan.

En dan de vechtkruising zoals getoond:

Afbeelding

Het is jammer dat men puur vanuit esthetisch oogpunt de tweede verbinding niet domweg ietsje verhoogd heeft. Dat had er toch mooier uitgezien. Maar met de bouw van de Vechtbrug (de oude, dus niet die waar de huidige A28 overheen loopt) heeft het deel van de Vecht met de overkruising onbevaarbaar gemaakt.

Wat ook opvalt is hoe strak de geleiders staan. Zo strak doet men het al vrij lang niet meer, want zulke strakke geleiders zijn een open uitnodiging voor conductor gallop. Om dat te verminderen heeft men ze in nieuwere kruisingen wat meer laten vieren. Een en ander zal ook met de lengte van de oversteek te maken hebben, maar het is wel opvallend in dit geval. De zeeg is amper een meter.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Ruben » 12 mar 2013 14:36

@Peter van de isolatoren van mast 89 viel mij ook al op toen ik de ovrezichtsfoto maakte. Ik dacht al bij mij zelf dat is ongveer de lengte van een enkele draagketting van de oost ring masten.

@TomBorger wij kwamen inderdaad vanaf de stuw bij Dalfsen er was volgens mij geen andere keuze. Ik vind de foto van de spoorkruisingsmast zelf ook heel geslaagd. De foto`s bij Hessenweg waren inderdaad wat later op de dag genomen rond een uur of half vier. Ik vind het zelf ook kansloos van Prorail om die overweg te sluiten

@Hans bij de Vechtcorssing viel dat mij ook op dat de geleiders heel straks staan net als bij de 150kV PGEM masten tussen Dodewaard & Veenendaal.

Bedankt voor de respect het was een hele vermoeiende dag voor Stefan & mij. Desondanks de kou bij ons tweeen. En mijn slechte knie zijn we toch heel thuis gekomen na deze koude winderige dag.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Tom » 12 mar 2013 14:39

Hans, ik ben geen expert op het gebied van trillingen, maar op zich is de kracht in de kabel bij de kruising gelijk aan het andere lijndeel dus waarom zijn die geleiders in het korte stukje gevoelig voor gallopen? Als dat zo is verbaas ik me des te meer over hoe de nieuwe geleiders op de 220 kV lijn Harculo - Hessenweg strak zijn getrokken.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.

Bericht door Peter » 12 mar 2013 14:50

Laten we het maar niet over Prorail hebben, als treinenliefhebber heb ik ook een enorme hekel aan Prorail. Behalve het afsluiten van veel overwegen (lekker omrijden alsof benzine tegenwoordig niks kost) baal ik het meest van de lelijke hoge groene hekken die je tegenwoordig overal langs het spoor tegenkomt Sinds dat Prorail over het spoor in Nederland gaat is het er zeker niet beter op geworden

Om terug te komen op de hoogspanningsmasten, de geleiders van beide 110kV lijnen hangen bij de Vechtkruising inderdaad erg strak waarbij opvalt dat de nieuwere masten van het Duitse type een stuk lager zijn gebleven. Overigens zijn wel meer plekken te vinden waar de geleiders erg strak hangen.

De zware fietstocht in de kou heeft jullie in elk geval mooie foto's opgeleverd. Dat verdient zeker respect. Ook ik ben een enorme winter- en kouhater dus voor mij is het momenteel weer afzien.

Plaats reactie