Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Mooie serie bij Hoogeveen. De 220kV masten hebben door de v-ophanging echt een hele andere uitstraling gekregen. Het is goed te zien dat de hoekmasten behoorlijk verzwaard zijn, maar blijkbaar niet genoeg. De hoekmast aan de overkant van het spoor lijkt inderdaad ook een fractie kromgetrokken te zijn. Ik vind die hoekmasten er vreemd uitzien nu de isolatorkettingen niet meer aan het uiteinde van de traversen hangen.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Ze lijken niet alleen krom, ze zijn het ook.
In Emmeloord deden ze er wat nochalant over toen ik ernaar vroeg - maar ze ontkenden het niet. Blijkbaar is het technisch niet zo'n probleem dat de mast een halve meter het lood uit getrokken wordt. Of een dikke meter, zoals bij Beilen.
De mast met de GSM-antenne (welke van de tien ) is weinig veranderd.
In Emmeloord deden ze er wat nochalant over toen ik ernaar vroeg - maar ze ontkenden het niet. Blijkbaar is het technisch niet zo'n probleem dat de mast een halve meter het lood uit getrokken wordt. Of een dikke meter, zoals bij Beilen.
De mast met de GSM-antenne (welke van de tien ) is weinig veranderd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Vandaag zijn Stefan & ik weer samen weggeweest. Vandaag was onze keuze de hoofstad van Overijssel namelijk Zwolle. Ik denk dat bij ons mastengekken Zwolle bekend staat om Hessenweg & de IJsselcentrale bij Harculo. Wij hadden eerst gepland om alleen naar Polder Sekdoorn te gaan dat is tussen de IJsselcentrale & Hessenweg in. Maar we hadden nog genoed tijd omdat we lekker vroeg in Zwolle waren zijn we nog naar 2 andere plekken in Zwolle geweest. Deze serie aan foto`s wordt in een aantal delen verdeeld.
Hier is deel 1.De foto`s zijn genomen bij Polder Sekdoorn.
Onderweg naar Sekdoorn.
Eerste foto van de dag komt vanuit de trein naar Zwolle. Hier zien we masten 3 & 4 van de 110kV lijn naar Zwolle Hessenweg. Vroeger liepen deze masten naar Almelo & Hengelo.
Vanuit het station zijn we door de wijken van Zwolle gefietst toen we hier uitkwamen. Een fietspad die een stukje onder de hoogspanningslijn meeloopt geweldig omdat te zien.
Even later kwamen we deze hoge jongens tegen ze overspannen een bedrijfterrein.
Polder Sekdoorn.
Het 1ste wat we zagen toen we bij Sekdoorn waren was deze 2 380kV masten van Hessenweg naar Hengelo-Oele.
De hoge mast is een S+21 die over de 110kV lijn van Harculo naar Hessenweg gaat.
Een overzicht plaatje van de 110kV lijn & de 380kV lijn.
De 2 lijnen in de richting van Hessenweg.
Een close-up van een draagmast met kunststof isolatoren.
Dit zijn masten 11 & 10 van de 110kV lijn. Dit zijn de 1ste masten die een bliksemtraverse hebben.
De hoge S+21 mast heeft als mastnummer heel toevallig nummer 21.
Mast 10 van de 110kV lijn. Dit is een hoge versie van de mast vanwege dat hij water moet overspannen & een huis.
Een verhoogde versie van de portaalmast vanwege de spoorlijn naar Raalte binnekort weer naar Almelo.
De eindmast van de Jukkenlijn. De 2 van links gaan naar Weteringkade. En de 2 van rechts gaan naar Raalte/Nijverdal & Deventer/Olst.
Hier zie je hoe de 2 lijnen naar Weteringkade de lijn naar Hessenweg onderdoor duikt.
En als laatste foto een foto van de pas verhoogde mast nr. 14. Als je dicht bij staat zie je inderdaad een beetje verschil zoals Tom ook al aangaf.
Dit was deel 1 van de fotodag. Deel 2 komt vanaf de IJsselcentrale iets verder op.
Cheers Ruben
Hier is deel 1.De foto`s zijn genomen bij Polder Sekdoorn.
Onderweg naar Sekdoorn.
Eerste foto van de dag komt vanuit de trein naar Zwolle. Hier zien we masten 3 & 4 van de 110kV lijn naar Zwolle Hessenweg. Vroeger liepen deze masten naar Almelo & Hengelo.
Vanuit het station zijn we door de wijken van Zwolle gefietst toen we hier uitkwamen. Een fietspad die een stukje onder de hoogspanningslijn meeloopt geweldig omdat te zien.
Even later kwamen we deze hoge jongens tegen ze overspannen een bedrijfterrein.
Polder Sekdoorn.
Het 1ste wat we zagen toen we bij Sekdoorn waren was deze 2 380kV masten van Hessenweg naar Hengelo-Oele.
De hoge mast is een S+21 die over de 110kV lijn van Harculo naar Hessenweg gaat.
Een overzicht plaatje van de 110kV lijn & de 380kV lijn.
De 2 lijnen in de richting van Hessenweg.
Een close-up van een draagmast met kunststof isolatoren.
Dit zijn masten 11 & 10 van de 110kV lijn. Dit zijn de 1ste masten die een bliksemtraverse hebben.
De hoge S+21 mast heeft als mastnummer heel toevallig nummer 21.
Mast 10 van de 110kV lijn. Dit is een hoge versie van de mast vanwege dat hij water moet overspannen & een huis.
Een verhoogde versie van de portaalmast vanwege de spoorlijn naar Raalte binnekort weer naar Almelo.
De eindmast van de Jukkenlijn. De 2 van links gaan naar Weteringkade. En de 2 van rechts gaan naar Raalte/Nijverdal & Deventer/Olst.
Hier zie je hoe de 2 lijnen naar Weteringkade de lijn naar Hessenweg onderdoor duikt.
En als laatste foto een foto van de pas verhoogde mast nr. 14. Als je dicht bij staat zie je inderdaad een beetje verschil zoals Tom ook al aangaf.
Dit was deel 1 van de fotodag. Deel 2 komt vanaf de IJsselcentrale iets verder op.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Leuke fotoserie Ruben! Polder Sekdoorn blijft een unieke en interessante plek om masten te kijken. De verhoogde 380kV masten zijn mooi in beeld gebracht. Over de ex-220kV lijn naar Hessenweg is al genoeg gezegd
Je trof het alleen niet met het weer gezien de donkere foto's. Jullie hebben ik elk geval de koude wind getrotseerd om foto's te maken
Je trof het alleen niet met het weer gezien de donkere foto's. Jullie hebben ik elk geval de koude wind getrotseerd om foto's te maken
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Ik weet niet hoe het komt dat er een paar donker uit komen. Maar inderdaad die masten bij Sekdoorn zijn inderdaad bijzonder.
Het was echt verschikkelijk koud gisteren er stond namelijk ook een noord-ooster wind dan wordt het nog kouder.
Cheers Ruben
Het was echt verschikkelijk koud gisteren er stond namelijk ook een noord-ooster wind dan wordt het nog kouder.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Ze staan er mooi op, ondanks het sombere en koude weer. Met name die van het eindportaal vind ik leuk. Je bent ook nog het weiland ingelopen, daar moet je ook de moeite voor nemen. Leuk.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Nou ik ben bepaald niet het weiland in gelopen er loopt daar nog een landweggetje naar een boerderij verderop. Het was heel mooi om die masten daar te zien. Het is ook mooi om te zien hoe de kabels lopen van de Jukkenlijn naar de normale donau & 1-evenmasten die daar staan.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Hier is deel 2 van onze koude fotodag.
We zijn vanaf Sekdoorn richting de Wijheseweg gereden om eerst mast nummer 6 (was vroeger mast nummer 5 naar Almelo) van de 110kV verbinding naar Hessenweg te fotograferen.
Omgeving van Centrale Harculo
Hier is dus mast 6. Deze mast was onderdeel van de 220kV naar Almelo. Hij is verbouwd voor 110kV dit kun je vooral zien aan de isolatoren & de kabel dikte.
Hier zien we de hoogste communicatietoren van Nederland bij het verdeelstation van Harculo. En we zien ook portaalmast 2 die over de spoorlijn Zwolle - Deventer gaat.
Dit is mast 3 van de 110kV lijn naar Hessenweg. Deze mast heeft een half verankering ophanging vanwege de spoorlijn. En op de achtergrond zie je portaalmast nr.3 ook verhoogd voor het spoor.
Hier kun je zien hoe smal de ex 220kV toch eigenlijk zijn. Dat geldt ook voor de masten van de Jukkenlijn.
Hier zien we hoekmast nr.2. Vroeger toen hij nog in bedrijf was tot 1994 voor 220kV gingen de kabels gewoon rechtdoor naar het 220kV gedeelte van de centrale maar sinds dat hij voor 110kV in bedrijf is gaat hij nu links af.
De kabels van mast 2 gaan nu naar deze nieuwe portaalmast. Deze sluit gelijk aan op het 110kV gedeelte van de centrale.
Hier zien we mast 1 van de Jukkenlijn. Bij de 2 rechter stukken van de portaalmast komt nu maar 2 cirtuits binnen vroeger was dat 4 dit komt omdat er nu ook 2 cirtuits vanuit Hessenweg op het 110kV gedeelte binnenkomen.
De zijkant van mast 1. Ook met de nieuwe portaalmast erop. De lege portaalmast was volgens mij voor de 150kV verbinding over de IJssel die naar Hattem ging.
De masten hier zijn weer hetzelfde als de masten die bij Almelo Mosterdpot want die hebben ook korte isolatoren omdat die ook net als deze voor 110kV in bedrijf zijn.
Mast 2 vanaf de andere kant gezien hier kun je zien dat de mast bijna in het water staat. Het scheelt denk ik net 50cm tot 1m
En als laatste foto nog het gebouw van de centrale zelf. Vroeger had deze centrale 5 schoorstenen maar 3 ervan zijn al jaren geleden gesloopt.
Dit was deel 2 van de fotodag. Deel 3 komt bij Zwolle Hessenweg vandaan.
Cheers Ruben
We zijn vanaf Sekdoorn richting de Wijheseweg gereden om eerst mast nummer 6 (was vroeger mast nummer 5 naar Almelo) van de 110kV verbinding naar Hessenweg te fotograferen.
Omgeving van Centrale Harculo
Hier is dus mast 6. Deze mast was onderdeel van de 220kV naar Almelo. Hij is verbouwd voor 110kV dit kun je vooral zien aan de isolatoren & de kabel dikte.
Hier zien we de hoogste communicatietoren van Nederland bij het verdeelstation van Harculo. En we zien ook portaalmast 2 die over de spoorlijn Zwolle - Deventer gaat.
Dit is mast 3 van de 110kV lijn naar Hessenweg. Deze mast heeft een half verankering ophanging vanwege de spoorlijn. En op de achtergrond zie je portaalmast nr.3 ook verhoogd voor het spoor.
Hier kun je zien hoe smal de ex 220kV toch eigenlijk zijn. Dat geldt ook voor de masten van de Jukkenlijn.
Hier zien we hoekmast nr.2. Vroeger toen hij nog in bedrijf was tot 1994 voor 220kV gingen de kabels gewoon rechtdoor naar het 220kV gedeelte van de centrale maar sinds dat hij voor 110kV in bedrijf is gaat hij nu links af.
De kabels van mast 2 gaan nu naar deze nieuwe portaalmast. Deze sluit gelijk aan op het 110kV gedeelte van de centrale.
Hier zien we mast 1 van de Jukkenlijn. Bij de 2 rechter stukken van de portaalmast komt nu maar 2 cirtuits binnen vroeger was dat 4 dit komt omdat er nu ook 2 cirtuits vanuit Hessenweg op het 110kV gedeelte binnenkomen.
De zijkant van mast 1. Ook met de nieuwe portaalmast erop. De lege portaalmast was volgens mij voor de 150kV verbinding over de IJssel die naar Hattem ging.
De masten hier zijn weer hetzelfde als de masten die bij Almelo Mosterdpot want die hebben ook korte isolatoren omdat die ook net als deze voor 110kV in bedrijf zijn.
Mast 2 vanaf de andere kant gezien hier kun je zien dat de mast bijna in het water staat. Het scheelt denk ik net 50cm tot 1m
En als laatste foto nog het gebouw van de centrale zelf. Vroeger had deze centrale 5 schoorstenen maar 3 ervan zijn al jaren geleden gesloopt.
Dit was deel 2 van de fotodag. Deel 3 komt bij Zwolle Hessenweg vandaan.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Interessante foto's! Vooral de foto van mast 6 (ex mast 5) is erg leuk, precies vanuit dezelfde hoek genomen als de foto van Tom destijds. Het gebouw van de IJsselcentrale is ook een echte landmark in de omgeving met de twee bekende schoorstenen. M'n vader heeft ooit nog aan de laatste eenheden gewerkt begin jaren '80
De ex-220kV masten bij Almelo Mosterdpot hebben ook kortere isolatoren maar dat zijn gelukkig nog wel glaskap isolatoren en geen kunsstof isolatoren zoals hier bij Harculo.
Het is wel jammer dat de situatie daar enorm is veranderd. Vroeger was het nog veel mooier met vijf schoorstenen, de 150kV lijn vanuit Hattem en een apart 220kV gedeelte. Aan o.a. de bovenleiding van de spoorlijn Zwolle - Deventer is nog te zien dat Harculo een spooraansluiting had.
De ex-220kV masten bij Almelo Mosterdpot hebben ook kortere isolatoren maar dat zijn gelukkig nog wel glaskap isolatoren en geen kunsstof isolatoren zoals hier bij Harculo.
Het is wel jammer dat de situatie daar enorm is veranderd. Vroeger was het nog veel mooier met vijf schoorstenen, de 150kV lijn vanuit Hattem en een apart 220kV gedeelte. Aan o.a. de bovenleiding van de spoorlijn Zwolle - Deventer is nog te zien dat Harculo een spooraansluiting had.
Re: Een dag spotten met Ruben & Stefan.
Herkenbare foto's inderdaad Ruben. Je hebt wel mooie composities hoewel een klein beetje rechtzetten soms nog wel nodig is Die foto waarop de mast 1 van de jukkenlijn verdwijnt achter het hele centralegebouw vind ik wel leuk. Het zou me helaas niet verbazen dat binnen afzienbare tijd het tijdperk centrale Harculo ten einde komt. Je hebt het goed gezien hoe vroeger tot 1994 de kabels van mast 1 rechtdoor gingen naar het 220 kV station. Je ziet bij die portalen van 150 kV ook nog een stukje rails waar ooit een trafo heeft gestaan.
Ze hebben dus het laatste portaal als mast 1 genoemd, een beetje raar, want nu moet de hele nummering naar Hessenweg anders. Een A toevoeging was even duidelijk geweest lijkt me, ook om verwarring met oudere tekeningen te voorkomen.
Ze hebben dus het laatste portaal als mast 1 genoemd, een beetje raar, want nu moet de hele nummering naar Hessenweg anders. Een A toevoeging was even duidelijk geweest lijkt me, ook om verwarring met oudere tekeningen te voorkomen.